Auteur Topic: ontsteking reviseren  (gelezen 282 keer)

Offline Viktor

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 947
  • 2E all the way
ontsteking reviseren
« Gepost op: november 07, 2017, 11:09:25 »
Ik ben van het weekend even met mijn ontsteking bezig geweest.
De klacht was dat zelfs met optimale afstelling de auto nog een klein beetje bokt als ik het gas loslaat.
Even uitgebouwd en de basisfuncties bekeken. Het blijkt dat de centrifugaalvervroe ging helemaal vastzit.
Gek eigenlijk dat ik daar zo weinig klachten van ondervind...
Ik heb gelukkig 3 complete onstekingen op voorraad liggen, maar bij nadere beschouwing zit daar geeneen bij die helemaal ok is.

Om een perfect werkende ontsteking te krijgen moet ik dus van 3 döners donors, 1 perfecte maken.

Nu ben ik bezig een ontsteking te demonteren maar ik kom niet verder dan dit:



Het plaatje waar de groen gemarkeerde pinnetjes opzitten, moeten soepel kunnen bewegen ten opzichte van het plaatje waar de rood gemarkeerde pinnetjes opzitten, maar dat zit dus heel vast en ik krijg er alleen beweging in als ik flink wat kracht met een schroevendraaier zet.
Mijn vraag: hoe moet ik de boel verder losmaken?

Op de tekening in de vraagbaak lijkt het haast alsof ik het plaatje met de rood gemarkeerde pinnetjes (#4) samen met een deel van de rotoras eruit moet halen (het onderste deel van de rotoras blijft in het plaatje op zijn plek):



maar dat zit muurvast en ik heb het idee dat ik de hele as moet uitbouwen, maar dan moet eerst het pinnetje los bij de groene pijl en dat krijg ik ook niet voor elkaar.



Weet iemand hoe ik nu verder moet?
« Laatst bewerkt op: november 07, 2017, 11:22:48 door Viktor »

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 186
  • Gehakt
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #1 Gepost op: november 07, 2017, 11:27:28 »
Het pinnetje bij de groene pijl moet je er uit slaan met een doorslag.

kan je niet kijken of je er 2e ontsteking op kan bouwen?
als je zo'n verdeler koopt ben je denk ik makkelijker klaar.
bij zo'n ding moet je volgensmij alleen + en massa verbinden en klaar is Viktor ;)
verder kan je dan je bobine ook wegdoen want die zit ingebouwd bij zo'n verdeler.
dat zou het hele systeem natuurlijk veel simpeler maken en het is dan electronische ontsteking ipv contactpunten(wat natuurlijk gewoon uit de tijd is)

je moet dan alleen wel opletten dat je geen 2e-e verdeler koopt want die worden aangestuurd door de ecu


Ik heb nog nooit een 1E verdeler uit elkaar gehaald en heb er volgensmij ook geen liggen dus behalve dat pinnetje kan ik je denk ik niet helpen  :N
'91 Si
Meer nie

Offline Viktor

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 947
  • 2E all the way
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #2 Gepost op: november 07, 2017, 11:43:59 »
Dit ís een 2E verdeler  ::)

Weet je zeker van die doorslag want ik heb al flink lopen beuken op dat pinnetje bij de groene pijl, maar geeft geen krimp...

Ik heb er niet zo veel vertrouwen in dat als ik nog een vierde reserveverdeler koop, dat die wel helemaal perfect is...

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 186
  • Gehakt
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #3 Gepost op: november 07, 2017, 11:48:51 »
sorry ik ben soms een beetje dom :-[ ik ging er op de een of ander manier vanuit dat het een contactpunten ding was.
kweenie waarom, ik heb wel een paar 2e verdelers liggen dus ik kan even kijken :)

Edit: ik ben er achter waarom ik het verkeerd herkende, ik zat zelf namelijk naar een 2e-e verdeler te kijken, deze hebben een soort nokjes voor een nokkenaspositie sensor
ik zag die bij jouw niet zitten en ging er dus automatisch vanuit dat het iets anders was(wat het ook is, maar ik zat aan het verkeerde te denken :-[)
zoals het er naar uitziet moet je denk ik gewoon harder meppen, heb je al geprobeerd er kruipolie tussen te spuiten?(of iets van wd40)
« Laatst bewerkt op: november 07, 2017, 11:54:38 door Experion »
'91 Si
Meer nie

Offline Viktor

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 947
  • 2E all the way
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #4 Gepost op: november 07, 2017, 11:53:35 »
Bedankt alvast; alle hulp is welkom

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2820
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #5 Gepost op: november 07, 2017, 12:00:17 »
En misschien wil die pin maar één kant op? Die centrifugaal vervroeging mis je nu misschien niet, maar als dat straks weer gangbaar is zal die een stuk beter trekken :) en ook wat zuiniger gaan lopen.

Ik ga dit even volgen, wil mijn ontsteking ook een keer aanpakken.

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 186
  • Gehakt
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #6 Gepost op: november 07, 2017, 12:10:37 »
als ik het zo zag is die pin aan beide kanten even dik dus mij lijkt dan dat ie ook beide kanten op wil
'91 Si
Meer nie

Offline DOHCmeSOHC

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1346
  • Drive 'er straight sideways!
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #7 Gepost op: november 07, 2017, 17:10:14 »
centrifugaal vervroeging die vast zit is een bekend probleem bij 2E verdelers, hadden ze vroeger, toen ze nog wel eens bij de dealer kwamen, ook al last van.

Je moet idd de hele as eruit halen om verder te gaan nu.
Borgpen is conisch en kan er maar langs 1 kant uit, grote kans dat je hem kapot mept (of het nokje wat in de nokkenas valt gaat stuk, netjes ondersteunen kan helpen).

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 186
  • Gehakt
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #8 Gepost op: november 07, 2017, 17:12:31 »
hoe kan je zien welke kant de grote kant van de pin is?
'91 Si
Meer nie

Offline DOHCmeSOHC

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1346
  • Drive 'er straight sideways!
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #9 Gepost op: november 07, 2017, 17:14:58 »
Moeilijk, t scheelt niet veel, maar genoeg dat ie maar langs 1 kant uit wil.

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24109
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #10 Gepost op: november 08, 2017, 17:46:36 »
Lol, oftewel succes en op goed geluk  ;D
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 281
  • toyota liefhebber
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #11 Gepost op: november 08, 2017, 20:11:23 »
Een 2E-E kun je wel kopen maar dan moet je dit combineren met een universele module voor een elektronische ontsteking .

Hier van zijn diverse kitje's voor te koop.

Dan maak je gebruik van de interne hallsensor en bobine van deze verdeler.

Kant en klaar:

https://www.conrad.nl/nl/velleman-k2543-elektronisch-ontstekingssysteem-l-x-b-70-mm-x-35-mm-63469.html?WT.mc_id=vergelijkers:kelkoo:feed:063469&utm_source=kelkoo&utm_medium=vergelijkers&utm_term=63469&utm_campaign=feed&insert=8V



Je kunt m zelfs zelfbouwen:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/34474 

Dit zijn natuurlijk de simpele varianten je heb ze ook duurder met vacuum vervroeging verwerkt in de elektronika .

In ieder geval heb je de ecu niet meer nodig .
« Laatst bewerkt op: november 08, 2017, 20:20:39 door daandc »
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2820
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #12 Gepost op: november 08, 2017, 21:17:31 »
Interessant, ik wist niet eens dat dit bestond, ik heb wel eens gezocht naar zo'n 1,2,3 ignition, maar die zijn behoorlijk prijzig en ik heb er nog geen gevonden voor de Starlet.

Mijn ontsteking werkt ook niet meer zoals het hoort, de vervroeger is lek, en ik heb hem helemaal uitgesteld naar rechts, en nog staat ie maar op 12 graden voorontsteking.

Verder loopt ie goed (en nog zuinig ook) maar hij stinkt wel naar uitlaatgassen, met name als ik stilsta (met draaiende motor uiteraard ;D


Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2820
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #13 Gepost op: november 08, 2017, 21:47:49 »
Nu ben ik dus aan het zoeken naar de versie met vacuümvervroeging ( nog niet kunnen vinden) heeft een 2e-e ontsteking elektronisch geregelde vervroeging die werkt op het vacuüm? (via de ecu)

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 281
  • toyota liefhebber
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #14 Gepost op: november 08, 2017, 21:56:41 »
Nu ben ik dus aan het zoeken naar de versie met vacuümvervroeging ( nog niet kunnen vinden) heeft een 2e-e ontsteking elektronisch geregelde vervroeging die werkt op het vacuüm? (via de ecu)

Ja dit geschied via de map sensor .

Deze zit op het schutbord  met een slangetje naar het gasklephuis .

Als je een module neemt met vacuum vervroeging dan past deze zijn voor/ na onsteking aan op het toerental .

En ben je van het contactpuntje af .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2820
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #15 Gepost op: november 08, 2017, 21:58:13 »
 :ermz: contactpuntje?

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 281
  • toyota liefhebber
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #16 Gepost op: november 08, 2017, 22:13:34 »
:ermz: contactpuntje?



Ja want dat wordt bij een elektronische ontsteking een contactloze hallsensor dus geen slijtage . :D

Volg je het nog of?
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2820
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #17 Gepost op: november 09, 2017, 06:24:46 »
Ja, nu weer wel ;D ik wist dus niet welk contactpunt je bedoelde, heb nog nooit een ontsteking los gehad, en ook nog nooit in verdiept.

Nog even wat dingen op een rijtje,

- Ik kan dus een 2e-e ontsteking op mijn 2e plaatsen, de Velleman module vervangt dan de ecu?
- Een 2e-e ontsteking heeft dus ook geen centrifugaal vervroeging dit wordt normaliter geregeld door de ecu?
- waar vindt ik zo'n Velleman module MET vacuumvervroeging? en dan niet zo'n 123 ding van 300 euro.
« Laatst bewerkt op: november 09, 2017, 06:52:32 door Patrix »

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 281
  • toyota liefhebber
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #18 Gepost op: november 09, 2017, 07:08:10 »
De 2E -E heeft dit in de ecu zitten zitten door de map sensor .

De velleman heeft inderdaad geen voor ontsteking zou wel gewenst zijn .

Maar er zijn betaalbare varianten die dit wel hebben .

Of je moet aan het zelf bouwen gaan .

Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2820
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #19 Gepost op: november 09, 2017, 07:24:53 »
Maar er zijn betaalbare varianten die dit wel hebben .
Zoals....en dat moet dan ook nog met vacuumvervroeging zijn

Anders maar op zoek naar andere (nieuwe) vacuumvervroeger voor mijn ontsteking, jammer dat ie zo prijzig zijn, iets van 100 euro :o is ook alleen maar origineel te krijgen.

En zelfbouw ga ik niet aan beginnen, moet namelijk wel betrouwbaar zijn ;D

« Laatst bewerkt op: november 09, 2017, 07:41:15 door Patrix »

Offline Viktor

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 947
  • 2E all the way
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #20 Gepost op: november 09, 2017, 14:05:50 »
Bedankt voor de reacties zover.
Met deze info heb ik het wel aangedurfd om door te zetten met het borgpennetje.
Rammen hielp niet, heetstoken ook niet.
Volgende stap: kogeltrekker:



Daarmee lukte het met veel moeite de eerste helft van het asje naar buiten te schuiven.

De tweede helft heb ik met behulp van de bankschroef gedaan:



Jammer genoeg is bij de allerlaatste zwengel het eindvleugeltje gebroken  :N



Overigens zie ik ook na uitbouw geen conische vorm in het borgasje:



De gedemonteerde onderdelen:



Vervolgens het lager van de as geschoven (dat zat ook flink vast) met behulp van de bankschroef:



en op dezelfde manier wilde ik de plaat van de centrifugaalvervroe ger losduwen:



Maar die zit muurvast. Als ik verder draai, buigt de plaat.
Weet iemand hoe ik nu verder moet gaan?


Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2820
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #21 Gepost op: november 09, 2017, 15:01:58 »
Kan die plaat uberhaubt wel los? en zo ja, zou je hem misschien warm kunnen stoken.

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24109
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #22 Gepost op: november 09, 2017, 15:25:39 »
Heeft een 2e/e een map sensor??  :ermz:
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17364
    • Onderdelen lijst
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #23 Gepost op: november 09, 2017, 15:47:52 »
De 2E-E heeft een mapsensor. De 2E en 1E niet.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24109
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: ontsteking reviseren
« Reactie #24 Gepost op: november 09, 2017, 22:29:42 »
Ik dacht dat due een maf sensor hadden?
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too