Auteur Topic: Te veel olie toegevoegd - nu lichte lekkage  (gelezen 162 keer)

Offline ruben123

Te veel olie toegevoegd - nu lichte lekkage
« Gepost op: november 02, 2017, 09:08:56 »
Beste allemaal,

Ik heb mijn olieslurpend monster bijgevuld op een koude  motor (ja ja...) tot maximaal, en gisteren na controle met een warme motor bleek het oliepeil een cm (halve liter?) boven het max te staan. Ik heb ook wel eens vaker wat olie gehad onder de auto, maar nu sinds het is bijgevuld een paar dagen op rij een klein plasje. Moet ik het nu gaan aftappen voor ik grote lekkage door de hoge druk krijg? Hij verbruikt 1L /1000km dus ik ben het zo weer kwijt.... echter als de boel naar de mallemoeren gaat, tap ik liever wat af.

Bedankt!

Kleine toevoeging: de straat is ook net geveegd, dus het kan ook zijn dat het nu flink meer opvalt aangezien er geen zand ligt. Ook hebben twee monteurs ook gezegd dat hij zweet, maar niet lekt. Is overigens een zongekleurde P8.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2017, 09:53:01 door ruben123 »

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
Re: Te veel olie toegevoegd - nu lichte lekkage
« Reactie #1 Gepost op: november 02, 2017, 09:59:48 »
Volgens mij is je motor al zo goed als af. Met een olie verbruik van 1 op 1000 betekend al wel dat er meer mis is.

Als er echt teveel in zit, zeker met versleten zuigerveren en dus een hoge carterdruk gaat hij het er ergens uit gooien, maar gezien je er al mee hebt gereden is het kwaad al geschied. Als er iets lek zou gaan vanwege de druk, dan is dat nu al wel gebeurt en heeft aftappen niet zoveel zin meer.

Beter kijk je even waar hij lekt en los je dat op. Of hengel je er een frisse motor in, nog beter.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline ruben123

« Reactie #2 Gepost op: november 02, 2017, 10:20:12 »
Aha, ik had al meer gelezen dat dat olieverbruik bij zo'n oudje vaker voorkomt. Had me er dus niet zo gauw zorgen over gemaakt. Vervangen van de motor zit er niet in, zit net een week een nieuwe distributieriem op ;-) ik rij wat dat betreft nu liever door tot hij ermee ophoudt. En dan een nieuw blok (of zo'n mooie rode 205......). We hebben het over een totaal gebruik van enkele duizenden km per jaar (laten we zeggen: 3-4). Voor hij compleet af is zijn we jaren verder :)

Latere toevoeging: er heeft dus al eerder wat olie onder gestaan, en de monteur had vorige week nog geen lekkage gezien bij vervanging van de distributieriem. Zal desondanks zelf even goed kijken.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2017, 10:57:45 door ruben123 »

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #3 Gepost op: november 02, 2017, 14:55:05 »
Als hij olie verbruikt en lekt, dan ben je nogal snel een keer te laat en loopt hij droog. Hou je het goed in de gaten, dan zal de motor waarschijnlijk dicht slibben van alle verbrande olie. En steeds die kannetjes olie teller bij elkaar snel op tot een gebruikt motortje van de sloop.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #4 Gepost op: november 02, 2017, 19:41:15 »
Ik heb een dergelijke motor die ook ongeveer 1/1000 olie verbruikt en langs elk gat olie lekt  ::)
ik vul hem gewoon bij wanneer ik een rood lampje zie als ik een bocht naar rechts neem.

p.s. ik weet hoe slecht het is en er gaat dus waarschijnlijk een andere motor in

'91 Si
Meer nie

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #5 Gepost op: november 02, 2017, 21:00:47 »
Ik heb een dergelijke motor die ook ongeveer 1/1000 olie verbruikt en langs elk gat olie lekt  ::)
ik vul hem gewoon bij wanneer ik een rood lampje zie als ik een bocht naar rechts neem.

p.s. ik weet hoe slecht het is en er gaat dus waarschijnlijk een andere motor in

Dan kan je wachten tot ie kapot loopt!
Ik voorspel drijfstanglagers
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: november 03, 2017, 21:12:14 »

Zal wel meevallen ik rij al 6 jaar zo en had allang verwacht dat ie aan bonken zou zijn en aangezien mij nogal sportieve rijstijl (hoogtoerig) Valt het mij nog mee .

Vul m een keer in de maand bij (gemiddeld half litertje (15w40).
« Laatst bewerkt op: november 03, 2017, 23:00:04 door mister_fix_it »
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: november 03, 2017, 22:30:40 »
Als je het op tijd bijvult is er niks aan de hand, maar doorrijden tot het lampje aangaat (Experion) is vragen om problemen.

Die van mij begint ook weer steeds meer te verbruiken 1,5 jaar geleden keerringen en klepseals vervangen en toen was het weer even goed (van 1/1000 terug naar 0,3/1000) nu zit ik ook al weer op 0,5/1000, wat ik zelf nog wel acceptabel vind voor een blokje van 2 ton, zullen waarschijnlijk de zuigerveren zijn.

Ik rij gewoon door totdat het te erg wordt, en dan lepel ik het reserve blokje er in.
Dat was ik eerder van plan vanwege de tikkende drijfstanglager, maar dit is de laatste maanden niet erger geworden sinds ik het ben gaan horen, het is ook alleen maar (iets) hoorbaar bij circa 3000 toeren onbelast.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2017, 22:35:44 door Patrix »

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: november 03, 2017, 23:42:13 »
Ik heb dezelfde gedachten rijdt het blok helemaal aan vellen dan kijk ik wel voor een ander blok zoniet zorg ik dat de auto niet meer aantrekelijk is voor de export .

Zal zorgen dat ik de laatste eigenaar ben . :twisted:

Voorlopig rijdt ik iig goedkoop auto.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: november 03, 2017, 23:57:20 »
Naar de export gaat de mijne ook absoluut niet, dan zet ik hem nog liever in de tuin als plantenbak, en dat zal zeker nog een aantal jaren gaan duren ;D technisch gezien is ie in goede staat (op het blokje na dan) dus die rijd nog wel een tijdje.

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #10 Gepost op: november 04, 2017, 08:56:41 »
Ik ga het vanaf nu elke week in de gaten houden dus dat lampje gaat hopelijk niet meer aan :)
Ik hoor overigens nog geen lagers dus dat zal denk ik wel meevallen en ik moet nog steeds een keer de klepseals vervangen, ik heb zal al liggen maar moet ze er dus nog in doen

was in mn laatste post heel veel sarcasme of zoiets maar dat is nie goed uit te drukken in tekst  ::)
'91 Si
Meer nie

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: november 04, 2017, 10:21:44 »
Klepseals zijn meestal wel de grootste boosdoeners, jou blokje heeft al aardig wat gelopen toch?

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #12 Gepost op: november 04, 2017, 10:27:07 »
heb er nu zelf 2500km in 3 weken mee gereden en hij staat nu op 247000km, maar hij loopt nog prima :)
moet nog een keer wat aan de ontsteking doen want op de snelweg wil ie de 170 niet voorbij, mn broer heeft met zn 2e carb de 200 gehaald met meewind in zn p7
'91 Si
Meer nie

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: november 04, 2017, 10:58:59 »
De 170 moet ie wel voorbijkomen ja, mijn automaatje gaat daar al ruim overheen :) je zou zou de ontsteking ietsie vroeger kunnen zetten, hij kan wel iets verder dan de opgegeven 10 graden voorontsteking, mijne staat op 12, wordt ie stuk feller van.

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #14 Gepost op: november 04, 2017, 12:49:50 »
Ik heb zon mooie stroboscoop lamp en heb zojuist geprobeert eraan te prutsen maar krijg de ontsteking niet vast met dat pinnetje in die stekker
dus heb ik er niet aangezeten

p.s: een beetje off topic  :police:
'91 Si
Meer nie

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: november 04, 2017, 13:53:59 »
Ja, we dwalen af.....