Auteur Topic: Roestgaten dichten,waarmee ?  (gelezen 241 keer)

Offline Auke

• SCH forum member
  • **
Roestgaten dichten,waarmee ?
« Gepost op: oktober 23, 2017, 20:39:48 »
Sorry,zit op dit forum vanwege de P9 van mijn vriendin,maar heb nu even een vraag over mijn eigen auto,als jullie dat geen probleem vinden.Overigens ook een japanner op leeftijd nl. een '85 Honda Prelude 1.8 EX dual carb.

Aan de onderkant van het achterraam,tegen de lijst  aan zitten verschillende roestgaatjes met als grootste bijna een diameter van wel 8 mm. Krijg ik dat nog dichtgesmeerd met een plamuur ofzo,en zoja,welk materiaal kan ik daarvoor het beste gebruiken ? Tips van harte welkom,wil het graag aanpakken om verdere achteruitgang te voorkomen maar ben huiverig om er aan te beginnen wegens geen ervaring met plamuur en wil er geen puinhoop van maken.
Als er iemand zegt "dat kan ik goed voor een fijne prijs" dan wil ik daar ook over praten.

Brand maar los zou ik zeggen...

Groet,Auke.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
Re: Roestgaten dichten,waarmee ?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 23, 2017, 21:10:06 »
Auke kun je lassen ?

Het mooiste is ruit verwijderen indien mogelijk zo niet de ruit afplakken met natte doeken.

Het rotte gat uitfrezen met een staal freesje tot je blank gezond materiaal hebt .

En daarachter een dun plaatje van binnenuit er tegen aan drukken en van de buitenkant het gaatje dichtlassen het plaatje zorgt ervoor dat body hebt om te lassen zonder dat je de rest van het plaatwerk van de auto wegssmelt (er door heen gaat)

Kun je niet lassen dan wordt het werken met polyestermatjes ( geniet niet mijn voorkeur)   
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: oktober 23, 2017, 21:32:45 »
Kleine gaatjes zijn nog wel dicht te maken met plamuur, je zal wel iets achter het gaatje moeten bevestigen, omdat je anders de plamuur er doorheen drukt.

Roest idd zoveel mogelijk weghalen en de plek behandelen met een roestwerende grondverf, daarna pas plamuren, goed laten drogen, schuren en dan evt. nog een laagje plamuur om het mooi strak te krijgen.

Plamuren is niet zo heel moeilijk, het beste kun je de plek rondom het gaatje afplakken, dan wordt het geen smeerboel en hou je het opnieuw te spuiten deel zo klein mogelijk.

Dichtlassen in natuurlijk het beste, maar is zonder ervaring best lastig.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: oktober 23, 2017, 21:36:09 »
Even foto's als voorbeeld toegevoegd dit was een klein gaatje in mijn dorpel .

Het gat uitgefreest:
https://www.uploadarchief.net/files/download/lassen%20dorpel%201.jpg

Het plaatje:
https://www.uploadarchief.net/files/download/lassen%20dorpel%202.jpg

Het plaatje aan de binnenzijde carroserie:
https://www.uploadarchief.net/files/download/lassen%20dorpel%203.jpg

Op de laatste foto is ook tevens de plek waaruit de auto van binnenuit roest daarom heb ik gelijk de binnenzijde van de carroserie in de waxoil gezet . ( zie topic van starslee)

Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: oktober 23, 2017, 21:51:38 »
Ik zal daar bij mijn auto ook eens een kijkje nemen, aan de buitenkant (in de wielkast) is het iig nog roestvrij.

Oh ja, en Auke, als je gaat (het laat) lassen behandel dan de binnenkant ook goed als je klaar bent, anders roest het binnen de kortste keren weer door, niets roest sneller dan een las.

Offline Auke

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: oktober 25, 2017, 17:37:17 »
Bedankt voor de reacties.
 Raam uithalen durf ik niet goed daar deze eigenlijk niet meer zijn te krijgen en ik een achterraam toch wel fijn  vind...
Van de binnenkant kun je er niet bijkomen omdat er een zegmaar dubbele bodem onder zit van een centimeter of twee diep.
Ik ben dus echt beperkt in de mogelijkheden,als nieuw is al niet eens een streven meer,redden wat er redden valt is aan de beurt. Lassen kan ik zelf niet en weet ook niet of dat handig is tegen het raam aan.
Schijnbaar word het dan dus plamuren. Tips welk spul daarvoor goed geschikt is ? Metaal evengoed wel kaal maken, of is roest verwijderen en schoonmaken voldoende?

Groet,Auke.

Offline Iwan97EE90

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: oktober 25, 2017, 19:21:14 »
Om eerlijk te zijn is plamuren niet echt de manier. Zeker om zo leuke oude bak te behouden moet je t gwn laten lassen en spuiten. Misschien een klusje voor Sander Vreugdenhil? Google of facebook hem maar.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: oktober 25, 2017, 20:33:17 »
Gaatjes van een paar mm kan nog wel met plamuur, heb ik nu al weer 3 jaar geleden ook gedaan bij mijn spatbord, ziet er nog steeds netjes uit, en dat was meer dan een gaatje.

- Roest zoveel mogelijk verwijderen
- plek behandelen (doe ik met gekookte lijnolie waar ik een beetje lak doorheen meng) trekt in de roest en stopt het ook.
- Dagje laten drogen
- Gaatje van binnenuit dichtmaken (dun plaatje erachter) anders druk je de plamuur er doorheen
- Plamuren, schuren en spuiten maar
- En vergeet de binnenkant niet te behandelen (anders trek er vocht in de plamuur) kan ook weer met de lijnolie.

Niet de beste manier, maar voor mij werkt het prima, lijnolie 5 euro, polyester plamuur (Action) ook 5 euro.

Edit:

Ik lees nu net dat je er van binnenuit niet bij kunt, dan kan je natuurlijk ook polyester matjes gebruiken, dat is beter vochtbestendig, en overbrugt makkelijker grotere gaten.

En nu er toch al gaatjes inzitten, dan kun je mooi met een slangetje naar binnen (Valvoline tectiel ML) en daar de holle ruimte eerst mee behandelen.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2017, 21:27:56 door Patrix »

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #8 Gepost op: oktober 26, 2017, 20:29:34 »
Of een andere klep zoeken?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: oktober 26, 2017, 21:11:17 »
Dat zal weinig nut hebben aangezien de roest onder de achteruit zit, en het een tweedeurs is :)

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #10 Gepost op: oktober 26, 2017, 21:26:06 »
Is het niet zoals bij een starlet dat als je de bekleding van de binnenkant verwijderd, je via een gat in het zijpaneel gewoon onder je raam kan komen? Tussen de b en c stijl in?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: oktober 27, 2017, 06:27:08 »
Dat zal in dit geval misschien via de kofferruimte kunnen?

Offline RickvdS

• SCH forum member
  • **
  • P8 Postert
« Reactie #12 Gepost op: oktober 27, 2017, 16:59:25 »
Bij niet dragende delen gebruik ik glasvezelmatjes van alabastine. Als je plamuur gebruikt zou ik ook glasvezelplamuur gebruiken, standaard plamuur is te zacht in mijn opinie. Heb er al eens wat gaten in een wielkast mee dichtgemaakt en blijft al lang goed zitten. Kan ook tegen een stootje zoals bijv. steenslag.
'91 P8 Postert

Offline Auke

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: oktober 27, 2017, 20:11:18 »
Iwan97:
 ik moet het met je eens zijn,maar totdat ik een permanente oplossing heb moet ik verdere achteruitgang voorkomen voordat het helemaal hopeloos word.Zal je tip wel even opzoeken,bedankt.

Patrix:
goed gezien,het zit idd tussen de achterruit en de kofferbak,is dus een apart deel.Het is de 2gen.Prelude en laat die nu net van alle 5 typen Preludes het minst,zegmaar niet,te vinden zijn,anders was donordeel inlassen nog een mogelijkheid geweest.

Robinho:
je komt er op geen enkele manier van binnenuit bij,soort kokerbalkje idee,ik denk als ondersteuning vd achterruit.Hooguit door de roestgaten zelf...

Rickvds:
goede tip,ga dat ws. proberen,fijn dat je even het te gebruiken materiaal erbij vermeldt. Waarmee het beste gronden voor het spuiten ?

Groet,Auke.

« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2017, 20:23:27 door Auke »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: oktober 27, 2017, 20:31:48 »
Vergeet ondersaande niet ;)
En nu er toch al gaatjes inzitten, dan kun je mooi met een slangetje naar binnen (Valvoline tectiel ML) en daar de holle ruimte eerst mee behandelen.

Roestwerende grondverf van Hammerite is goed om te gronden voor het spuiten.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #15 Gepost op: oktober 28, 2017, 21:38:09 »
ah het gaat over een honda, ik dacht over een P9
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)