Auteur Topic: Oliedruk probleempje  (gelezen 134 keer)

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 186
  • Gehakt
Oliedruk probleempje
« Gepost op: oktober 21, 2017, 18:35:40 »
Het houdt ook niet op he?
Ik heb de laatste dagen last van een aangaand olielampje in bochten naar rechts met een koude motor.
Mijn oliepeil is goed, wat kan ik er aan doen?
Ik weet dat de vorm van de carterpan niet ideaal is en dat dat wel eens voor problemen zorgt maar dit is gewoon een beetje vervelend :/
zou dunnere olie helpen?
er zit nu (denk ik) gedeeltelijk 5w40 in en een gedeelte 15w40 omdat ik cheap ben(ik ververs hem binnenkort nog een keer en dan doe ik er gwn 5w40 in)
'91 Si
Meer nie

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2820
Re: Oliedruk probleempje
« Reactie #1 Gepost op: oktober 21, 2017, 19:35:24 »
Ik zou er gewoon 10w40 ingooien, 5W40 is dunner (in koude toestand) en misschien is dat de reden dat wanneer die koud is geen goede druk opbouwt, waarom die het alleen bij een bocht naar rechts doet is dan wel een raadsel.

Met dikkere olie heb je meer druk, dus ik zou er geen dunnere in doen.

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 281
  • toyota liefhebber
Re: Oliedruk probleempje
« Reactie #2 Gepost op: oktober 21, 2017, 19:49:44 »
Haal je carterpan er maar eens af waarschijnlijk zit er drab / sludge in de carterpan wat opgezogen wordt bij het sturen naar rechts waardoor je zeef even dichtslibt .

Waarschijnlijk slecht onderhoud of door het mengen van olieen  (schiften van de olie)
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2820
Re: Oliedruk probleempje
« Reactie #3 Gepost op: oktober 21, 2017, 19:56:47 »
Zou het? die drab is meestal behoorlijk dik en zal niet zo snel bewegen, en helemaal niet als die koud is, het zou kunnen hoor maar ik betwijfel het.

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 281
  • toyota liefhebber
Re: Oliedruk probleempje
« Reactie #4 Gepost op: oktober 21, 2017, 21:07:46 »
Zou het? die drab is meestal behoorlijk dik en zal niet zo snel bewegen, en helemaal niet als die koud is, het zou kunnen hoor maar ik betwijfel het.

Begin bij de basis zeg ik altijd !

Als je dingen uitsluit weet je het zeker dus eerst kijken of het probleem mechanisch is dus evt vervuiling / of oliedruk probleem(door slechte pomp). (oliedruk kun je meten in het gat van de druksensor)

Daarna zou je kunnen kijken of het een bedradingsprobleem is (komt haast niet voor )

Gissen is missen .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2820
Re: Oliedruk probleempje
« Reactie #5 Gepost op: oktober 21, 2017, 21:30:42 »
Begin bij de basis zeg ik altijd !

Als je dingen uitsluit weet je het zeker

Daar heb je gelijk in :)

Offline arjan91

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 390
  • Ha! Bier!
Re: Oliedruk probleempje
« Reactie #6 Gepost op: oktober 21, 2017, 23:18:14 »
Ik wou bijna zeggen. Gewoon olie+filter verversen. En dan 15w40 erin.
Maar het wordt winter. Dus doe dan maar 10w40.
- Starlet p8 "Friend Limited", '94 (Donor)
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)
- Starlet p8 GT '94 (Vriendin)

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2820
Re: Oliedruk probleempje
« Reactie #7 Gepost op: oktober 22, 2017, 09:56:22 »
 :J

https://www.youtube.com/watch?v=aMr7XxitOkg

behoorlijk verschil tussen de 10W en 15W

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 186
  • Gehakt
Re: Oliedruk probleempje
« Reactie #8 Gepost op: oktober 22, 2017, 10:13:34 »
bedankt voor alle reacties :)
als ik bocht naar rechts maak dan loopt de olie naar links correct?
de zeef zit aan de rechterkant van de auto dus zelf zou ik eerder denken dat de zeef even lucht pakt ipv drab
ik moet hem in ieder geval verversen
zelf denk ik ook dat dunnere olie juist beter zou zijn aangezien de olie dan sneller terugstroomt.
het lampje gaat met een kortere bocht ook pas na de bocht aan
met een langere bocht in de bocht al
ik moet ook nog een keer wat aan de oliepomp doen want die lekt langs het asje van de pomp olie, kan dat ook voor drukverlies zorgen?
hij lekt niet veel maar het is wel gewoon nat
'91 Si
Meer nie

Offline DOHCmeSOHC

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1346
  • Drive 'er straight sideways!
Re: Oliedruk probleempje
« Reactie #9 Gepost op: oktober 22, 2017, 10:18:52 »
als er nog genoeg olie in het carter zit, mag ie geen lucht pakken in bochten.

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2820
Re: Oliedruk probleempje
« Reactie #10 Gepost op: oktober 22, 2017, 10:57:16 »
Nee dat lijkt me ook niet, daarbij zit de zeef ook nog eens in het lage gedeelte van het carter, wil je dat gedeelte droog hebben zal je verticaal moeten rijden ;D

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 186
  • Gehakt
Re: Oliedruk probleempje
« Reactie #11 Gepost op: oktober 22, 2017, 11:23:52 »
ach ja als ik de oliepomp nog een keer vervang moet de carterpan er toch af dus dan kan ik het allemaal schoon maken
Bij mister auto heb je een NPS pomp voor 60 euro, dus dat is niet echt duur
'91 Si
Meer nie

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2820
Re: Oliedruk probleempje
« Reactie #12 Gepost op: oktober 22, 2017, 11:40:56 »
Je kan ook de keerring vervangen van het asje waar die lekt, heb ik ook gedaan, had overigens geen invloed op de oliedruk.

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 186
  • Gehakt
Re: Oliedruk probleempje
« Reactie #13 Gepost op: oktober 22, 2017, 11:44:06 »
Dus de conclusie is dat ik die keerring van dat asje moet vervangen en die ongein in mn carter schoonmaken?
'91 Si
Meer nie

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2820
Re: Oliedruk probleempje
« Reactie #14 Gepost op: oktober 22, 2017, 12:17:42 »
Als je de keerring vervangt lekt ie in ieder geval niet meer, je oliedruk gaat er niet van omhoog, mocht je de gehele pomp demonteren (hoeft niet) dan kun je beter ook een nieuwe o-ring halen, die zit tussen de pomp en het blok.

En je carter zou ik wel even checken ja, wat Daan al zei: bij de basis beginnen :)


Offline Auke

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 86
Re: Oliedruk probleempje
« Reactie #15 Gepost op: oktober 23, 2017, 20:15:00 »
Om eveneens met Daan te gaan,

Meten is weten.
Gissen is missen.
Gokken is dokken.

Groet,Auke.