Auteur Topic: Inhouden 2e carb  (gelezen 2083 keer)

Offline Iwan97EE90

• SCH forum member
  • **
Re: Inhouden 2e carb
« Reactie #25 Gepost op: oktober 25, 2017, 18:53:10 »
Zo ik weet al wat meer,

Ontsteking heb ik nog niet na kunnen kijken maar wel iets gevonden met stationair toerental.

Met de schroef kon ik wel de toeren omhoog krijgen maar lager niet. Draaide de schroef er bijna uit en toen dacht dit klopt niet. Als ik de gashendel beetje terugduw krijg ik de toerental wel lager. Kon voor de rest niks zien en had dus niet veel tijd. Zit t mechanisme vast of wat is jullie insteek hierin?

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #26 Gepost op: oktober 25, 2017, 19:27:04 »
gaskabel niet te strak?
Als ie te hoog stationair blijft lopen, dan zit er ws. ergens een vacuumlek.

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #27 Gepost op: oktober 25, 2017, 20:21:13 »
Als je de gashendel terug duwt en het toerental zakt dan wel staat (wat DOHCmeSOHC ook zegt) je gaskabel misschien te strak, en/of het mechanisme werkt niet lekker soepel.

Vacuum lek is het dan denk ik niet, anders zou je het toerental niet omlaag kunnen krijgen.

Maak anders de gaskabel even los, dan weet je of het in de kabel of in het mechanisme zit.

Offline Iwan97EE90

• SCH forum member
  • **
« Reactie #28 Gepost op: februari 22, 2018, 23:42:14 »
Hoi allemaal,

Na lange tijd post ik hier even een update.

Inmiddels nieuwe bougies, bougiekabels oem, verdeelkap oem en rotor lijken inhouden en stotteren verdwenen te zijn. Bougies die eruit kwamen waren overigens 3 klein beetje grijzig en 1tje was 1 tintje donkerder. Tegen het bruine aan.

Nou is dat koude start gebeuren nou nog niet verbeterd. Ik heb gezocht naar een vacuumlek en niks kunnen vinden. Ook carb injectie reiniger gebruikt.

Nu vraag ik me dus af waar ik dit in kan vinden. En snap ik niet de functie van gaspedaal intrappen voordat je m start. T lijkt zelfs dat ik met intrappen voor koude start hij t juist veel vaker vervelend loopt dan als je niks doet.

Wat hij nu dus precies doet wat lijkt mij niet hoort is:

Altijd gelijk starten, daarna stijgt het toerental naar ong 1800. Na ong 5 sec dan zakt ineens de toeren naar 1200 a 1500 en blijft ie pruttelen en wat klinkt als misfire. Dus zie ook uit de uitlaat dan niet een gelijke stroom van rook eruit komen. Dit gaat weg na 5 minuten rijden.

Als hij wel werkt dat hij gewoon goed loopt dan is t starten, ong 1800 toeren en dan na 5 sec soms nog beetje hoger zoals 2000 toeren.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #29 Gepost op: februari 23, 2018, 10:03:23 »
1800-2000 is echt teveel. 1 of 2 keer je pedaal intrappen zorgt voor een extra straaltje benzine en dat zorgt voor makkelijker starten als hij koud is. Ik vermoed toch een vacuum lek. Is je PCV nog heel?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Iwan97EE90

• SCH forum member
  • **
« Reactie #30 Gepost op: februari 23, 2018, 14:12:11 »
Nee dat nog niet, hoe kan ik dit checken. Overigens zou het ook nog een koudestart compensator kunnen zijn? Ik ga even experimenteren met gaspedaal bediening voor koude start. En kijken wat hier uit komt. Nou heb ik wel een repair manual van een 2e moter maar staat niks over deze carb beschreven. Iemand een document van?

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #31 Gepost op: februari 23, 2018, 14:18:57 »
Hij zit op je kleppendeksel. Even het slangetje eraf en erin proberen te blazen, dat zou niet moeten kunnen. Lucht zuigen moet wel kunnen. Er zit een 1 way klep in. Als deze lekt dan kan je auto slecht stationair lopen.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Iwan97EE90

• SCH forum member
  • **
« Reactie #32 Gepost op: februari 24, 2018, 19:53:08 »
Dan ga ik morgen me pcv klep ff checken. Zo ook verder vacuumlek proberen te vinden.

Nou was ik dus wel bij de dealer gegaan voor advies en toen zei de chef zelf dat ie wel even tijd had om te kijken. Nou kon hij 2 vinden. De vacuumvervroeger doet het wel, maar krijgt geen vacuum?

Plus de koudestart compensator die de choke bediend op basis van koelwater stond niet goed, hij kon m met de hand nog zelf beetje terug duwen. Hij zei dat dit zoiezo versleten is en de symptomen wel daarmee overeen kunnen komen.

Zo ook de "dashpots" rondom de carb getest en die waren dus ook goed.

Iemand verstand van die choke en of dat goed zelf te vervangen is?

Offline Iwan97EE90

• SCH forum member
  • **
« Reactie #33 Gepost op: februari 25, 2018, 21:00:43 »
Dus vandaag verder gekeken en wat meer gevonden.

De pcv klep is goed. De vacuum vervroeger kreeg bij de onderste slang wel vacuum.

Maar, toen hij opgewarmt stond de klep die bij me luchtinlaat zit om met koud warme lucht van de uitlaat te pakken dicht. Maar warm hoort de klep open te gaan om koude lucht aan te zuigen. Dit vacuum slangetje komt uit bij soort vacuumpotje/thermostaat die in me luchtfilterhuis gaat.

Bougies zijn pikzwart. Wat wel klopt met benzineverbruik.

Dus hieruit kan concluderen samen met me huidige tank waar 20 a 25l uit is met 200km dat hij niet van zn choke komt?

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #34 Gepost op: februari 25, 2018, 21:15:14 »
Als die warm is even je luchtfilter er af nemen, dan kun je zo zo zien of de choke klep open of dicht staat.

De klep in je luchtfilter kan met deze kou wel iets langer dichtblijven, pas als dat vacuŁm potje wat jij bedoelt goed warm is wordt het vacuŁm naar de klep afgesloten, en gaat de klep naar beneden zodat de koude lucht er in kan.
Bij mij heb ik het slangetje afgedopt, die klep blijft naar mijn idee te lang warme lucht pakken, zelfs in de zomer.

Edit:

Misschien zijn daarom je bougies wel zwart, hij krijgt door die klep te weinig en ook nog eens warme lucht.

« Laatst bewerkt op: februari 25, 2018, 21:32:56 door Patrix »

Offline Iwan97EE90

• SCH forum member
  • **
« Reactie #35 Gepost op: februari 25, 2018, 21:55:26 »
Mmm dat zou goed kunnen dan dat ie niet lang genoeg warm was waardoor die klep dicht stond.

Nu zag in binnenin niet duidelijk wat de choke was. Wel dat als je erin keek dat het dicht stond. Dus als je kijkt zie je zeg maar alleen een dakje van metaal.

Maar ligt t dan aan de koude start compensator waardoor de choke blijft hangen? Probeer echt uit te sluiten voordat ik iets laat vervangen.

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #36 Gepost op: februari 25, 2018, 22:06:58 »
Was de motor goed warm toen je keek naar de choke klep? het metalen dakje is dat ja (half maantje) en misschien moet je de motor laten lopen als je kijkt.

Volgens mij staat ie altijd dicht alvorens te starten, las ik in een ander topic

Offline Iwan97EE90

• SCH forum member
  • **
« Reactie #37 Gepost op: februari 25, 2018, 22:20:24 »
Denk dat de moter half uurtje stationair liep toen ik bezig was, dus toen stond ie als je bovenaf kijkt een dakje. Dus denk ik dat choke klep dicht blijft staan?

Nog andere dingen die ik kan controleren? Koude start compensator kost bij de dealert 207 euri :o

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #38 Gepost op: februari 25, 2018, 22:21:57 »
Plus de koudestart compensator die de choke bediend op basis van koelwater stond niet goed, hij kon m met de hand nog zelf beetje terug duwen. Hij zei dat dit zoiezo versleten is en de symptomen wel daarmee overeen kunnen komen.

Ik lees net nog even terug, bovenstaande zal het probleem zijn?

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #39 Gepost op: februari 25, 2018, 22:25:31 »
Kvs op niveau?

Offline Iwan97EE90

• SCH forum member
  • **
« Reactie #40 Gepost op: februari 26, 2018, 00:21:11 »
Kvs staat op niveau. Al is de kvs vorige week zaterdag wel vervangen. Zou hier het mee te maken hebben dat de choke nu blijfr hangen?

Overigens ook nog iemand gevonden met een tercel die precies hetzelfde symptomen heeft met koude start. Dat hij start en na 5 seconden terug valt in de toeren.https://tercel4wd.com/forums/viewtopic.php?t=5508

Maar aangezien dit toch een ander model is vraag ik me af hoe ik de "choke breaker" kan testen of heeft me corolla dit uberhaupt?

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #41 Gepost op: februari 26, 2018, 06:58:05 »
Is de choke dan toevallig ook blijven hangen na het verversen van de kvs? dan zou er lucht in kunnen zitten, maar dat zou vanzelf uit het systeem moeten gaan.

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #42 Gepost op: februari 26, 2018, 07:36:59 »
Maar aangezien dit toch een ander model is vraag ik me af hoe ik de "choke breaker" kan testen of heeft me corolla dit uberhaupt?

Dat vacuŁm potje onderin de foto is de choke breaker, je kan aan de slangetjes zuigen om te zien of er beweging in zit, en of er vacuŁm aanwezig is op de slangetjes

Offline Iwan97EE90

• SCH forum member
  • **
« Reactie #43 Gepost op: februari 26, 2018, 10:08:46 »
Heb er een week mee gereden en de laatste dagen werd er geen kvs eruit gegooid en het peil staat mooi net onder de max.

Manier om uit te sluiten dat het geen valse lucht? Ontluchten gaat zover ik weet niet.

Bedankt voor de foto, dan ga ik m eens opzoeken dat vacuumpotje.

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #44 Gepost op: februari 26, 2018, 10:47:40 »
Internet staat vol met instructies en dergelijke over de 2E carb, wel een complex ding ben ik inmiddels achter, het toerental bij koude motor wordt ook iets verhoogd dmv een vacuŁm potje zag ik.

Offline Iwan97EE90

• SCH forum member
  • **
« Reactie #45 Gepost op: februari 26, 2018, 15:35:50 »
Dat is waar, maar kan praktisch niks vinden over de v type carb. De foto die je ook stuurt is van een k type carb. En als ik de onderdelen overzicht zie verschillen de carbs nogal.. Thnx alvast met meedenken.

Iemand anders idee voor te ontluchten of uit te sluiten dat dat het is?

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #46 Gepost op: februari 26, 2018, 17:25:36 »
Het probleem met die 2E carbs is dat ze in de laatste jaren van de carburateur zaten, maar nog net niet de overstap naar injectie maakten vanwege kosten.
Er werd regelmatig iets aangepast om door de emmisiekeuringen te kunnen komen.

Er zijn supplementen op de standaard werkplaatshandboeke n te vinden waarin alles uitgelegd staat.
Maar er zijn meer supplementen op het werkplaatshandboek van de carburateur van een 2E dan dat er maanden in een jaar zitten in 1989.
En dan nog heb je vaak niet de goede beschrijving/tekening voor het geheel.

Mijn tip zou zijn: inlaatspruitstuk, carb en chokegebeuren van een 1E erop. Je levert in theorie iets vermogen in, maar je bent van die hele ellendige carburateur af.
Mijn 1E start supersnel, loopt snaarstrak, 1 op 15-16 met dit weer en 0,3% CO bij de laatste APK.

Ontluchten is in principe gewoon de rad bijvullen en de motor laten lopen totdat de fan aanslaat. Toyota heeft het systeem redelijk goed bedacht en het ontlucht zichzelf.

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #47 Gepost op: februari 26, 2018, 17:53:10 »
Inderdaad, 1E carb. rules :shades:

En Iwan, als je zeker wilt weten de of sensor in je koelsysteem goed zijn werk doet, zal je hem door moeten meten (warm en koud), waardes weet ik niet.

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #48 Gepost op: februari 26, 2018, 18:09:49 »
ik heb hier het officieele werkplaatshandboek met een ietwat vage grafiek voor de sensor waarden van de kvs temp sensor :)
ze zijn als volgt:

bij -20c: tussen 13000 ohm en 20000 ohm
bij 0c: tussen 4500 ohm en 7000 ohm
bij 60c tussen 500 ohm en 700 ohm
bij 100c tussen 150 ohm en 250 ohm
bij 120c tussen 100 ohm en 0 ohm

nogmaals de grafiek is heel vaag maar mijn aflezingen zullen goed in de buurt zitten :)
'91 Si
Meer nie

Offline Iwan97EE90

• SCH forum member
  • **
« Reactie #49 Gepost op: februari 26, 2018, 21:35:25 »
Hartstikke bedankt voor jullie reacties.

Persoonlijk houd ik liever me carb en als ie het goed doet zoals hij het deed had ik ook goed benzine verbruik en een fijne auto. Staat ook maar 124d km wat ik niet veel vind en al helemaal niet als ik zie hoe hoge km standen alsnog gehaald word met zo v type carb.

Heel ellendig is inderdaad wel dat er zoveel aanpassingen zijn doorgevoerd met de v type carb.

Ik ga als ik tijd heb ook de beide temp sensors doormeten. Die zitten op het thermostaathuis als ik het goed heb.

Ik stel het erg op prijs dat mensen me willen helpen met deze 29283849 vacuumslangen carb.