december 18, 2017, 13:47:41

Auteur Topic: Remklauw Revisie Voor en Achter  (gelezen 876 keer)

Offline PrashandV

• SCH forum member
  • **
  • Glanza V for the win!
Remklauw Revisie Voor en Achter
« Gepost op: oktober 03, 2017, 21:13:53 »
Beste forum leden,

Sinds kort na een heftige sprintje te hebben getrokken met iemand op de weg, constateer ik dat mijn remmen niet goed meer functioneren.

Welke problemen zijn er?
Naar mijn denken lopen mijn remmen aan. Ik heb voor en achter sport schijven van de Glanza:

-Als ik rij en wil hem laten "uitrollen" staat hij redelijk snel stil. Zelfs te snel.
-Zodra ik 60km p/u rij, dan hoor ik ook een soort schurend geluid alsof de handrem omhoog staat (natuurlijk staat hij niet omhoog)
-Als ik op een helling sta, rolt de auto ook niet naar voor of achter. En als hij rolt, hoor je weer een schurend geluid maar dan veel harder.

Ik moet ook zeggen, tijdens het sprinten wilde ik af remmen voor een soort helling, en dat deed ik geleidelijk maar wel hard. En tijdens het remmen zag ik mijn handremlampje branden. Vervolgens ben ik naar het vloeistof metertje gaan kijken en idd, vloeistof komt bijna tegen het minimaal streepje aan.

Na veel research gedaan te hebben, beweren vele mensen dat het wellicht aan de remklauw kan liggen of handremkabel die niet goed is.
Als het de remklauwen zijn, dan zal ik zo'n revisieset kopen en wil ik iemand hier op het forum vragen wie dat ooit eerder heeft gedaan, mij hiermee te helpen. Of anders gezegd ik zal diegene helpen, want handig ben ik echt niet.

Als het de handremkabels zijn dan ken ik wel iemand die mij daarbij wilt helpen.

Dus alle info is welkom! Ik zal hier zeker over updaten zodra ik meer weet!

(Aanvullende informatie: Het is een P9 met een FTE erin, voor en achter glanza remmerij)

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
Re: Remklauw Revisie Voor en Achter
« Reactie #1 Gepost op: oktober 04, 2017, 06:09:10 »
Een veel voorkomend probleem bij de Starlet is vastzittende geleidepennen. Die gaan vast zitten in het huis waarin ze horen te geleiden. Daardoor kan je klauw niet meer goed bewegen. Zoek maar eens op geleidepennen. Uiteraard kan er ook wel wat anders zijn, maar volgens mij is dit het eerste waar je naar kan kijken.

Offline Rage

• Admin
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
« Reactie #2 Gepost op: oktober 04, 2017, 09:27:38 »
kan inderdaad de geleide pennen zijn. maar een rem kan ook blijven hangen met een lek in de rembekrachtiger. maar zoals gezegt is de oorzaak meestal een geleidepen die vast zit.
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline PrashandV

• SCH forum member
  • **
  • Glanza V for the win!
« Reactie #3 Gepost op: oktober 04, 2017, 09:53:46 »
Thanks voor de reacties!

Als het de geleidepennen zijn, hoe kan ik deze oplossen? Of tenminste laten oplossen?

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: oktober 04, 2017, 10:31:26 »
Het is een kwestie van de boel loshalen, schoonmaken, opnieuw invetten en met nieuwe rubbers en stofhoezen weer in elkaar zetten. Geleidepen kan je eventueel nog oppoetsen als er teveel corrosie op zit

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
« Reactie #5 Gepost op: oktober 04, 2017, 10:37:47 »
Voel eens na een tijdje rijden aan je wielen.
Als het ene wiel aanzienlijk warmer is dan het andere wiel aan dezelfde as, dan weet je waar het probleem (het ergst) is.

Offline PrashandV

• SCH forum member
  • **
  • Glanza V for the win!
« Reactie #6 Gepost op: oktober 04, 2017, 17:11:29 »
Even een update:

Net van de garage gekomen en links achter (vanaf de bestuurderskant) zit vast.

Nu ff zoeken dus naar een Glanza achter remklauw.

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: oktober 04, 2017, 19:41:37 »
Ik zou eerst even een handige vriend vragen die hier misschien kijk op heeft. Je hebt die geleidepennen er zo uit als de klauw eraf is. Dan is het echt een kwestie van goed schoonmaken, eventueel behandelen met anti roest en weer goed insmeren met vaseline. De andere klauw kan dit ook zo weer hebben.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #8 Gepost op: oktober 06, 2017, 16:10:42 »
Klauwen kan je ook gewoon reviseren.
Volgens mij had je Ad al gebeld voor een remklauw  ::)
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline PrashandV

• SCH forum member
  • **
  • Glanza V for the win!
« Reactie #9 Gepost op: november 02, 2017, 02:08:34 »
Sorry voor de late reactie, ben heel erg druk bezig geweest.
Het probleen is nogsteeds niet opgelost. Mijn garage zegt ook om de remklauw te laten reviseren, alleen ik ken geen remklauw revisie bedrijf hier in Den Haag en omstreken.

En die geleidepennen, mijn punt is, ik ben afhankelijk wanneer mijn monteur tijd heeft, omdat ik het niet zelf kan. Dus vandaar dat alles zolang duurt:(! Vind het echt zonde van de slijtage van de remblokken en de brandstof die er sterk achteruit op gaat, maar het is ff niet anders!

Even wat anders, weet iemand of je een rechter achterremklauw kan wisselen met een linker achterremklauw? Spiegelen dus als het ware?

Ik hoor graag van jullie!!

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #10 Gepost op: november 02, 2017, 09:16:44 »
Nee wisselen kan niet, ze zijn niet hetzelfde.

Daarbij kan iedere garage een remklauw reviseren.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline PrashandV

• SCH forum member
  • **
  • Glanza V for the win!
« Reactie #11 Gepost op: november 02, 2017, 13:03:30 »
Zo net ff gebeld met de Toyota Dealer hier in Den Haag.
Ik hou absoluut niet van bezuinigen op onderdelen, maar wat is een achter remklauw van een Glanza duur!!! Ç388 vragen ze ervoor! Ben me wel ff de tandjes geschrokken

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #12 Gepost op: november 02, 2017, 17:19:34 »
RE-VI-SE-REN

iedereen hier zegt dat je ze gewoon kan reviseren, en hoe dat moet gebeuren. en nog ga je zoeken naar nieuwe klauwen??
zoiezo, hoezo ga je nieuwe klauwen kopen als er iets vast zit?
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline PrashandV

• SCH forum member
  • **
  • Glanza V for the win!
« Reactie #13 Gepost op: november 03, 2017, 00:50:22 »
@Mister_fix_it: Ik wil het ook graag laten reviseren alleen punt is, de garages hier in Den Haag doen daar niet aan. Zelf reviseren gaat hem echt niet worden, want handig ben ik totaal niet! Tenzij jij iemand kent die dat voor me kan en wil doen?

Offline RickvdS

• SCH forum member
  • **
  • P8 Postert
« Reactie #14 Gepost op: november 03, 2017, 01:26:03 »
Als je 'm d'r zelf af kunt halen, kun je in ieder geval ook de geleidepennen checken. Echt heel simpel, je kunt vrij weinig fout doen eigenlijk.

Als je 'm d'r dan af hebt en de hele klauw moet een revisie, kun je 'm ook opsturen naar bijv. http://www.robijnremtechniek.com/revisie/
Wil verder geen reclame maken, maar ze hebben mijn aw11 klauwen gereviseerd en overlegden netjes per telefoon over onderdelen zodat m'n kosten laag bleven.

D'r zijn vast ook andere bedrijven waar je ze naartoe kunt sturen. En als je er zelf helemaal vanaf wil blijven, zoek dan een fatsoenlijke garage.
'91 P8 Postert

Offline PrashandV

• SCH forum member
  • **
  • Glanza V for the win!
« Reactie #15 Gepost op: november 03, 2017, 01:31:59 »
@RickvdS: Thanks voor de tip! Alleen om die remklauw op te sturen, wordt voor mij lastig, want dit is mijn daily drive. Ik ga eens wat verder kijken naar die geleidepennen

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: november 03, 2017, 10:36:08 »
Het controleren van die geleidepennen is heel eenvoudig, de klauw hoeft er niet eens af.
Je draait de 2 boutjes die door de geleidepennen gaan een halve slag los (dopje 8) en dan zet je steek/ringsleutel 17 op de geleidepen zelf en dan zou je de pen redelijk makkelijk moeten kunnen draaien.

De beschreven maten zijn voor mijn P7, ik weet niet of de Glanza klauw dezelfde maten heeft
« Laatst bewerkt op: november 03, 2017, 10:49:48 door Patrix »

Offline PrashandV

• SCH forum member
  • **
  • Glanza V for the win!
« Reactie #17 Gepost op: november 03, 2017, 10:44:41 »
@Patrix: Thanks man!! Ik ga kijken of dit mij later gaat lukken!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: november 03, 2017, 10:52:19 »
Ja zo eenvoudig is het, ik heb mijn bericht iets aangepast, er stond een paar slagen los, maar een halve slag is al voldoende.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: november 03, 2017, 11:01:28 »
En stel dat ie pen dus vastzit en je krijgt hem weer gangbaar door hem een paar keer links en rechtsom te draaien, is het probleem misschien al (deels) opgelost, betekent wel dat je de boel op korte termijn los moet maken en nieuwe rubbers en vet moet plaatsen, zodat het voorlopig ook gangbaar blijft.

Edit:

En als je het opnieuw in gaat vetten, moet je het vet in de behuizing doen waar de pen doorheen gaat, en niet alleen op de de pen zelf, want het meeste schraapt er weer af als je hem door het rubbertje duwt.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2017, 11:15:33 door Patrix »

Offline PrashandV

• SCH forum member
  • **
  • Glanza V for the win!
« Reactie #20 Gepost op: november 03, 2017, 11:16:17 »
En welk vet zou ik dan het best kunnen gebruiken? Thanks voor de uitleg!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: november 03, 2017, 11:19:36 »
Kopervet of keramisch vet, dat laatste kan tegen hogere temperaturen.

Enne, het kan best een gekl**t zijn om die pen door de nieuwe rubbers te krijgen, ze schieten redelijk snel weer uit de klauw, met name de laatste waar die doorheen moet, dus goed kijken of die netjes in het randje zit naderhand.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: november 03, 2017, 11:28:34 »
En hopelijk is dit het euvel, als de remzuiger vast zit zal die gereviseerd moeten worden, dit kun je eigenlijk ook maar beter meteen checken, als je die 2 m8 boutjes helemaal verwijderd pak je de klauw er zo af.

Vervolgens leg je een metalen plaatje op de zuiger, en probeer je met een grote waterpomptang de zuiger (voorzichtig) terug naar binnen te knijpen, dit kan best zwaar gaan, en niet te ver, als er beweging inzit is het goed.

Doorgestreepte deel is foutieve info, zuigers van de achter remmen dienen teruggedraaid te worden met een speciale tool, meer info zie verder in dit topic

Ow ja,

Niet schrikken, maar daarna heb je even geen remdruk (als alles weer gemonteerd zit) dit moet je weer rustig opbouwen met je pedaal.
« Laatst bewerkt op: november 08, 2017, 11:29:53 door Patrix »

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: november 03, 2017, 12:58:56 »
Volgens mij is vaseline beter.... Google maar ff.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: november 03, 2017, 14:15:20 »
Ik lees idd dat dat ook wel wordt gebruikt, maar dat wordt toch hartstikke vloeibaar als het warm wordt? of is dat speciale vaseline.

Zelf gebruik in iig altijd kopervet, en dat gaat prima, mijn pennen zijn na 2 jaar nog steeds lekker gangbaar  :)
« Laatst bewerkt op: november 03, 2017, 14:24:11 door Patrix »