Auteur Topic: Experion's '91 P8 Si  (gelezen 978 keer)

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24100
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #25 Gepost op: september 24, 2017, 12:58:02 »
ja er zit een elementje wat je gasklep als het ware opvangt als je je gas los laat. meestal zijn die dingen lam na zo'n lange tijd.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 179
  • Gehakt
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #26 Gepost op: september 24, 2017, 13:11:46 »
Dus die stationair regelklep is een magneetklep die de gasklep een stukje open duwt?
zou gangbaar maken het probleem oplossen?
'91 Si
Meer nie

Offline Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 299
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #27 Gepost op: september 24, 2017, 13:37:06 »
Dat is wel een goed punt, misschien gebruik ik zoals gezecht nog een uitlaat van een glanza/gt turbo.
weet iemand wat de diameter daarvan is?, of zijn die uitlaten net zo stil als een originele?
Dat is lastig te zeggen omdat een turbo ook wat stiller maakt natuurlijk  :)

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24100
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #28 Gepost op: september 24, 2017, 13:53:12 »
Dus die stationair regelklep is een magneetklep die de gasklep een stukje open duwt?
zou gangbaar maken het probleem oplossen?

nee het is een elementje wat op vacuum werkt volgens mij. Ik denk niet dat je daar veel aan kan doen, als alleen vervangen voor een andere.
Het is ook geen stationair regelklep. enkel een zuigertje wat je gasklep rustig terug laat komen als je het gas los laat.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 179
  • Gehakt
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #29 Gepost op: september 24, 2017, 14:17:00 »
Dus als ik het goed begrijp zit er een soort schokdempertje op de gasklep?
er is ook nog wel een klep die lucht langs de gasklep bypassed toch?
'91 Si
Meer nie

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24100
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #30 Gepost op: september 24, 2017, 14:34:29 »
ja dat is iets heel anders. de klep waar ik het over heb, zit aan de buitenkant van je inlaat, het gedeelte waar je gaskabel heen gaat.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 179
  • Gehakt
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #31 Gepost op: september 24, 2017, 15:43:10 »
Oke dan zitten we denk ik weer op een lijn :)
Mijn broer zijdat hij nog zon ding had liggen dus dat kan ik als het goed is fiksen :D
'91 Si
Meer nie

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 277
  • toyota liefhebber
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #32 Gepost op: september 24, 2017, 21:15:52 »
Dus als ik het goed begrijp zit er een soort schokdempertje op de gasklep?
er is ook nog wel een klep die lucht langs de gasklep bypassed toch?

De ep 8 en 9 serie heeft nog geen stationairsteller (by pass) dit heeft toyota later toegepast bij de auto's na 2000 .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 179
  • Gehakt
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #33 Gepost op: september 24, 2017, 21:18:01 »
Ik hoor wel iets klikken als ik het gas aanraak (onder de motorkap) en het toerental veranderd meteen als ik die klik hoor, wat is dat dan?
'91 Si
Meer nie

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 179
  • Gehakt
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #34 Gepost op: september 24, 2017, 21:21:40 »
Oh en om daar nog aan toe te voegen, het stationairtoerental wordt wel geregeld, is dat volledig gedaan met brandstof en ontstekingstiming?
'91 Si
Meer nie

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 277
  • toyota liefhebber
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #35 Gepost op: september 24, 2017, 21:47:57 »
Het geklik zal de terugslagdemper (deceleratiedemper) zijn waar mister fix it  het over had .

Het stationair toerental wordt geregeld vanuit de tccs die stuurt de injectoren en de vijfde injector aan bij koude motor .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 179
  • Gehakt
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #36 Gepost op: september 24, 2017, 22:09:49 »
Die 5de injector was ik helemaal vergeten, misschien hoor ik die wel klikken, alle inlaatgeluiden kan ik beter horen door powerfilter.
'91 Si
Meer nie

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 179
  • Gehakt
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #37 Gepost op: september 25, 2017, 20:51:35 »
Heb die klepveren en klepseals vorige week binnen gekregen maar die passen dus niet.
Gelukkig heb ik dat getest op een losse cilinderkop want het zou vervelend zijn om daar achter te komen als alles open ligt.
die zooi zal ik maar weer moeten terugsturen :(
Ik denk dat ik ergens custon klepveren laat maken, dan kan ik ook gwn de originele retainers gebruiken.
tenzij iemand op dit forum weet waar ik aan een setje TRD klepveren kan komen voor 1e/2e/2e-e ;D

Heb ook voor de lol een beetje gekeken of ik een uitlaatspruitstuk kan laten gieten en heb dus een ontwerp gemaakt in Fusion 360
Hier wat foto's ;D




Dit is slechts een vrij grof concept, er moet misschien nog iets van een steun aan komen en een gat voor een wideband sensor.
verder weet ik niet of dit goed gietbaar is dus dat moet ik nog navragen bij een bedrijf die dit doet, en ik moet natuurlijk vragen hoeveel zoiets kost ;)

Heb de fotos een wat fijner formaat gemaakt op aanraden van Patrix :)
'91 Si
Meer nie

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2811
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #38 Gepost op: september 25, 2017, 22:47:32 »
Ziet er wel elegant uit zo, maar daar zal een behoorlijk prijskaartje aan hangen lijkt me?

Beter zo ja, het formaat van de foto's, nu passen ze weer op me scherm :)

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 179
  • Gehakt
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #39 Gepost op: september 25, 2017, 22:51:14 »
Ik heb werkelijk waar geen idee hoeveel zoiets kost maar als ik er bijv 200 euro voor moet uitgeven vind ik dat prima, behalve klodderen of netjes lassen is er niet echt een ander optie volgensmij
'91 Si
Meer nie

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2811
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #40 Gepost op: september 25, 2017, 22:55:02 »
Met 200 euro kom je er niet denk ik, alleen de mal maken kost al meer lijkt me.

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 179
  • Gehakt
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #41 Gepost op: september 25, 2017, 22:56:32 »
tegenwoordig kunnen sommige bedrijven een model 3d printen van was, en dan daar een 1-malige mal van maken, dat is veel goedkoper.
maar je kan gelijk hebben, de enige manier om er achter te komen is om rond te vragen ;D
'91 Si
Meer nie

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2811
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #42 Gepost op: september 25, 2017, 23:13:04 »
Ben benieuwd.....

Offline arjan91

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 389
  • Ha! Bier!
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #43 Gepost op: september 26, 2017, 01:12:59 »
Kan je niet beter zo'n spruitstuk laten lassen?
Je giet niet zo even een custom spruitstuk.
Dat gaat een klap geld kosten.

Als je de tekening uitbreid met maten en de graden van de bochten en dergelijke.
Is het halve werk voor een lasser al gedaan.
Dan hoeft die dat alleen na te maken. 
- Starlet p8 "Friend Limited", '94 (Donor)
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)
- Starlet p8 GT '94 (Vriendin)

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 179
  • Gehakt
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #44 Gepost op: september 26, 2017, 12:29:50 »
Misschien is dat wel een verstandiger plan.
het is alleen een beetje moeilijk om netjes een 2e flens naar ronde pijpen te maken, door oa het feit dat ze rechthoekig zijn en ze zo dicht bij elkaar zitten,
Ik kan er vast wel wat op verzinnen :)
'91 Si
Meer nie

Offline arjan91

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 389
  • Ha! Bier!
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #45 Gepost op: september 26, 2017, 16:44:38 »
De flens van van een origineel spruitstuk afslijpen en dan verschillende maten buizen passen.
- Starlet p8 "Friend Limited", '94 (Donor)
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)
- Starlet p8 GT '94 (Vriendin)

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 179
  • Gehakt
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #46 Gepost op: september 26, 2017, 17:36:58 »
Dat is in theorie mogelijk, maar het originele spruitstuk is gietijzer dus dat is niet mooi/goed lasbaar.
Ik kan wel vrij goedkoop 2 flenzen laten laseren van rvs en wat lasbochten kopen.
ben de afgelopen 2 uur bezig geweest om een spruitstuk te ontwerpen op basis van lasbochten die ik kan kopen
Hier het resultaat:




Het andere spruitstuk zou niet hebben gewerkt want het zou 10-15cm door de radiateur hebben geprikt
bij dit spruitstuk heb ik ff een beetje gemeten en heb ongeveer 4 cm over vanaf de radiateur.
'91 Si
Meer nie

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2811
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #47 Gepost op: september 26, 2017, 18:18:53 »
Nice :)

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3711
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #48 Gepost op: september 27, 2017, 10:36:35 »
tegenwoordig kunnen sommige bedrijven een model 3d printen van was, en dan daar een 1-malige mal van maken, dat is veel goedkoper.
maar je kan gelijk hebben, de enige manier om er achter te komen is om rond te vragen ;D
Om hier even op terug te komen: ik werk bij een model makerij (wij maken modellen en kerndozen voor gieterijen), en met een gietstuk wat hol moet zijn heb je dus ook een kern nodig.
Die zou je in theorie kunnen printen, maar dan kom je er niet met 200 euro.
Buiten dat als je hem met de hand laat gieten, moet je een ervaren gieter hebben anders krijg je luchtbellen oid.
Een kern moet van speciale zilverzand gemaakt worden anders word het gietstuk vervuild.
Modellen heb je weer nodig om de buitenkant van het product in zand af te vormen.
Al met  al denk ik dat je met 200 euro beter kan kijken voor en net rvs gelast spruitstuk.
Ik zou eventueel een bedrijf kunnen aanbevelen in Helden Limburg, en zou op mijn werk best 2 flenzen voor je kunnen frezen.
Maar ik zou dus laten lassen haha
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24100
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #49 Gepost op: september 27, 2017, 12:38:02 »
Ik denk dat je het met 2000 euro nog niet maakt
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too