Auteur Topic: Experion's '91 P8 Si  (gelezen 991 keer)

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
Experion's '91 P8 Si
« Gepost op: september 10, 2017, 22:31:15 »
Hallo mensen van het starlet forum,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Experion woon in zeeland en ben sinds ongeveer 2 maanden trotse eigenaar van een P8 Si uit 91.

ik kan er nog niet in rijden want ik heb mn rijbewijs nog niet, maar ik dacht laat ik maar eens een topic aanmaken.
Hij is niet in de beste staat want hij heeft nu 245.000km gelopen maar het was naar mijn mening een koopje en het is een Si dus dat is altijd mooi :).
Hier een paar foto's

Kreeg er ook nog een set velgen bij, nog even schoonmaken, banden erop en er op knallen, zal wel zwaar sturen zonder stuurbekrachtiging :'(

Vorige eigenaar vond het leuk om er stickers op te plakken, deze laat ik wel zitten ;D

Ik vraag me af hoeveel meer een Si waard is vergeleken met bijvoorbeeld een Xli
weet iemand hier meer van?
er zit jammer genoeg wat schade aan maar het is natuurlijk mijn eerste auto dus dat zal toch niet onveranderd blijven :/
dr zit een mooi audiosysteem in dus dat was ook een bonus

De eerste mods staan al op de planning, namelijk klepseals en klepveren.
de auto rookt door zijn leeftijd nogal dus ik hoop dat dat de klepseals zijn en niet de zuigerveren die lurp zijn.
De rede dat ik de klepveren wil vervangen is omdat mijn broer(ook een lid op dit forum maar inactief)een mooie TRD nokkenas heeft gekocht.
het gaat hier om de 300/300 graden variant (dus de agressiefste) en daar zijn dus klepveren voor nodig.

na enig onderzoek op het internet ben ik er achter gekomen dat de klepseals van een 2ee hetzelfde zijn als die van een 2jzgte dus ben ik van plan om daar supertech seals van te bestellen.
ook ben ik er achter gekomen dat de klepveren op enkele tiende milimeters na identiek zijn aan 4age 16v klepveren en deze  bestel ik ook van supertech.

als iemand de klepseals onverstandig vind, zeg het dan a.u.b. want ik heb nu nog niks besteld :)

voor het distributietandwiel heeft mijn oom iets gefabriceerd, het is een normaal tandwiel op zijn kop met een rvs schijf op de achterkant.

zal mischien niet zo makkelijk te gebruiken zijn als ander opties maar er is volgensmij aftermarket niet veel voor een 2ee te krijgen

zodra ik meer updates heb zal ik het posten :)
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2017, 18:34:53 door Experion »
'91 Si
Meer nie

Offline Luuk

• SCH forum member
  • **
Re: Mijn '91 P8 Si
« Reactie #1 Gepost op: september 10, 2017, 23:38:58 »
Ziet er goed uit! Heb zelf ook een si met 195 banden zonder stuurbekrachtiging maar dat valt best mee met zwaar sturen ;)

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #2 Gepost op: september 11, 2017, 08:56:44 »
zijn Si's altijd stuurbekrachtigingl oos, of hebben p8en nooit stuurbekrachtiging?(behalve de gt turbo natuurlijk)
'91 Si
Meer nie

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #3 Gepost op: september 11, 2017, 09:18:24 »
De P8's van na 1994 hebben wel stuurbekrachtiging. Ik heb zelfs nog wel een P8 staan met stuurbekrachtiging voor onderdelen.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: september 11, 2017, 12:42:59 »
Welkom met je P8, zit nog goed in de lak zo te zien.

Als die rookt bij het starten en na een tijdje stationair draaien zijn het waarschijnlijk je klepseals, je kan het ook testen door flink op de motor af te remmen en vervolgens weer een dot gas te geven.

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #5 Gepost op: september 11, 2017, 18:34:28 »
De lak is inderdaad no wel redelijk maar hij moet wel weer een keer gepoetst worden want er beginnen plekken te komen op de motorkap.
ik kan dat olieverbruik niet echt testen want ik kan er dus nog niet in rijden, maar ik doe de seals in ieder geval wel omdat ik die klepveren doe.
'91 Si
Meer nie

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: september 11, 2017, 18:39:38 »
Seals vervangen is goed te doen, heb ik een tijdje geleden ook gedaan, ik weet niet of je de kop er af haalt, maar dat hoeft niet perse.

https://www.youtube.com/watch?v=emN86elXVS0

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #7 Gepost op: september 11, 2017, 19:09:11 »
Ik denk dat het inderdaad wel zal lukken, mn broer heeft het bij zn starlet ook gedaan, voor de mensen die  in raamsdonksveer waren enkele maanden geleden, mn broer heeft een lichtblauwe p7 met airco, stuurbekrachtiging en injectie erop gebouwd
'91 Si
Meer nie

Offline kees

• Registered Trader
  • Full GT Turbo spec
    • Swaps and wiring
« Reactie #8 Gepost op: september 11, 2017, 19:56:53 »
Stuurbekrachtiging is toch erg fijn hoor. Zelfs met 185 banden vind ik het na de swap van 4 weken terug een hele verbetering!

Mn thuisfront wilde of stuurbekrachtiging of ze ging dagelijks met de is300 rijden... dat laatste zag k qua verbruik niet zitten dus t werd bekrachtiging inbouwen....
EP82 - Turbo jonguh, verrekte mongol / AE101 2.0 16v  BEAMS Redtop, ZZW30 & AE111 Levin BZ-G

Powered and wired by: ------ http://www.groundspeed.nl -

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: september 11, 2017, 19:59:41 »
Is de nickname van je broer toevallig twenty4seven? en weet je wel zeker dat je die nokkenas er in wilt, als het wat jij zegt de agressiefste is zal je onderin veel koppel gaan verliezen, en loopt ie alleen maar lekker in de hogere toeren, of je moet de hele set-up van je motor erop aan gaan passen.

Ik heb een slechte ervaring gehad met zo'n nokkenas in een oude BMW 3 serie.

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #10 Gepost op: september 11, 2017, 20:09:58 »
Ik ben me er van bewust dat zon nokkenas het straatgedrag mischien verpest, mocht dit zo zijn dan kan ik altijd de originele nokkenas weer terug monteren
ik ben gewoon benieuwd wat er uit een 12 klepper te halen valt en dan misschien ooit nog een 4efte :P
voor zover ik weet is mijn broer niet twenty4seven

en nog over de stuurbekrachtiging, mn broer heeft nog een heel systeem liggen(ik weet niet van welke generatie starlet)
ik vraag me af of dat een beetje plug & play is want toen hij het bij zijn p7 deed was dat het niet
de stuurstang paste niet op het stuurhuis en de beugels van het stuurhuis moesten worden aangepast.
'91 Si
Meer nie

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #11 Gepost op: september 11, 2017, 20:17:39 »
ik heb trouwens via marktplaats een uitlaatspruitstuk gekocht met aan de ene kant de 1/2/3e flens en aan de andere kant een t3/t4 flens
ik denk dat ik deze niet ga gebruiken want een turbo zou niet goed werken met die nokkenas en een T3 flens is te groot.
om nog niet te beginnen over de gigantische maat van het spruitstuk(komt denk ik van een e8 rolla met een 2e)

en dan nog op de motor(letterlijk op)
dit past duidelijk niet maar zou met een civic rad misschien wel passen
oh en ik weet dat dat kleppendeksel behoorlijk lelijk is ::)
'91 Si
Meer nie

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: september 11, 2017, 20:22:23 »
mocht dit zo zijn dan kan ik altijd de originele nokkenas weer terug monteren
Ja dat is waar, zoveel werk is het niet

niet twenty4seven
Ik had laatst contact met iemand op marktplaats, die had een veerpootbrug te koop en ook een TRD nokkenas, dat was Twenty4seven, vandaar

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #13 Gepost op: september 11, 2017, 20:43:49 »
die nokkenas is een half jaar geleden gekocht van iemand die ook op dit forum zit maar ook inactief is volgensmij

ben trouwens voor de ecu van plan om een microsquirt ecu te gebruiken
Ik ben ergens op dit forum een keer de ecu pinout van een 2e-e tegengekomen maar kan het nergens meer vinden, kan iemand me daar mee helpen?
'91 Si
Meer nie

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #14 Gepost op: september 12, 2017, 14:13:44 »
Zoals al eerder gezegd wil ik dus kijken hoeveel er uit een 2e-e te halen valt.
Ik ben van plan dit in verschillende stappen te doen.
Beginnend met de klepseals en klepveren omdat dat een soort van noodzaak is.

daarna ben ik van plan om en microsquirt ecu te kopen en een tussenkabelboompje te maken zodat ik mijn bestaande boom niet hoef te verknippen en dan is het misschien ook nog een soort van p&p.
ik heb bij een bedrijf dat electronische componenten verkoopt de correcte stekker gevonden, het gaat dus om de vrouwelijke variant van de ecu connector.
ik kan natuurlijk een sloop ecu ontleden maar zon connector kost maar iets van 10 euro dus dat is toch een koopje
http://nl.mouser.com/Search/ProductDetail.aspx?R=175446-6virtualkey57100000virtualkey571-175446-6

verder moet ik nog iets verzinnen voor de krukas/nokkenas positiesensor. ik heb wel enig idee hoe ik dit ga doen.
ik kan een trigger wheel laten laseren en iets van een steuntje verzinnen voor de sensor.
ik kan wel redelijk overweg met autodesk fusion 360 dus dat helpt wel.

voor die ecu heb ik ook nog een tps signaal nodig, heeft iemand enig idee hoe ik dat bij een 2e-e kan doen?
volgensmij is een originele tps sensor een soort aan/uit schakelaar en ik heb een variabele nodig.

dan nog ff een AEM wideband erin bakken

Als het stukje ecu gelukt is dan ben ik dus van plan om die TRD nokkenas te monteren voor die extra 15pk :twisted:
ik heb de correcte bladzijde uit een TRD handboek dus ik weet hoe ik hem moet afstellen.

Iemand op dit forum heeft ooit een video op youtube gepost met een Si die met een ander uitlaatspruitstuk 220 liep.
zoiets moet ik ook zien te fabriceren zodat de motor iets makkelijker ademt. we weten allemaal hoe onaerodynamisch het originele spruitstuk is.
ik zit er aan te denken om een UEL(unequal length) header te maken, als dit goed is uitgevoerd zorgt dit voor een mooi subaru geluid.
laten we eerlijk zijn, wie wil er geen subaruslet :rofl:.
bij zo'n spruitstuk hebben bijv cillinder 1 en 2 een langer uitlaattraject in het spruitstuk dan cillinders 3 en 4, dit is relatief makkelijk te bereiken met de flens layout van een 2e-e
misschien probeer ik het spruitstuk wel zo te maken dat de flens naar de uitlaat op dezelfde positie zit als die bij een 4efte downpipe, dan kan ik een turbouitlaat monteren
2,5inch zou al meer dan genoeg zijn zonder turbo.

en dan zijn er nog de (nu niet meer) geheime plannen van ITBs :twisted:
'91 Si
Meer nie

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #15 Gepost op: september 16, 2017, 14:03:00 »
Ik heb zojuist mn slet ff gestart, ik doe dit elke week om hem een soort van gezond te houden.
toen viel me op dat het stationairtoerental behoorlijk hoog is met een koude start.
het is vandaag wel wat kouder als voorgaande weken dus misschien is dat de oorzaak

Hier een foto van de koude start en mijn mooie Si tellertjes :rofl:

En hier nog een foto van de motor ongeveer op temperatuur

Verder viel het op dat ie nogsteeds behoorlijk rookt, hopelijk zij dat dus de klepseals en niet de zuigerveren
als ik na 5 min stationair lopen een dot gas geef dan staat de straat blauw, dat is een beetje onaangenaam :(

de klepseals en klepveren zijn besteld dus die zie ik hopelijk binnen enkele weken verschijnen :)
'91 Si
Meer nie

Offline arjan91

• SCH forum member
  • **
  • Ha! Bier!
« Reactie #16 Gepost op: september 16, 2017, 14:37:22 »
Denk dat dat vrij normaal is als er verder niet in gereden wordt.
BTW. Je foto's doen het niet. :o
- Starlet p8 "Friend Limited", '94 (Donor)
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)
- Starlet p8 GT '94 (Vriendin)

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #17 Gepost op: september 16, 2017, 15:21:54 »
Ik hoop aan het niet rijden over niet al te lange tijd een einde te maken
Bij mij doen de foto's het wel, ik heb ze geupload via imageshack en volgensmij werken ze wel voor andere personen
'91 Si
Meer nie

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: september 16, 2017, 15:58:26 »
Foto's doen het hier wel, je mag ze alleen wel wat kleiner maken, 800x600 is groot genoeg ;)

Als die zo rookt na een tijdje stationair is dat 90% te wijten aan je klepseals, die zijn wel gaar als je blokje al 2,5 ton gelopen heeft.

Hier zie je het verschil tussen de oude en de nieuwe bij mijn blokje, vervangen bij 180K

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #19 Gepost op: september 16, 2017, 16:09:40 »
Laten we hopen dat het roken weg gaat :)
En ik zal de toekomstige fotos wat kleiner doen ;)
'91 Si
Meer nie

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #20 Gepost op: september 17, 2017, 14:47:00 »

Iemand op dit forum heeft ooit een video op youtube gepost met een Si die met een ander uitlaatspruitstuk 220 liep.
zoiets moet ik ook zien te fabriceren zodat de motor iets makkelijker ademt. we weten allemaal hoe onaerodynamisch het originele spruitstuk is.
ik zit er aan te denken om een UEL(unequal length) header te maken, als dit goed is uitgevoerd zorgt dit voor een mooi subaru geluid.
laten we eerlijk zijn, wie wil er geen subaruslet :rofl:.
bij zo'n spruitstuk hebben bijv cillinder 1 en 2 een langer uitlaattraject in het spruitstuk dan cillinders 3 en 4, dit is relatief makkelijk te bereiken met de flens layout van een 2e-e
misschien probeer ik het spruitstuk wel zo te maken dat de flens naar de uitlaat op dezelfde positie zit als die bij een 4efte downpipe, dan kan ik een turbouitlaat monteren
2,5inch zou al meer dan genoeg zijn zonder turbo.

en dan zijn er nog de (nu niet meer) geheime plannen van ITBs :twisted:

Dat was ik! Maar je moet geen unequal mani maken, dat gaat ten kosten van je performance.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #21 Gepost op: september 17, 2017, 15:15:41 »
Ik ben nu toch nog niet toe aan een spruitstuk.
ik weet wel dat het ten koste gaat van performance maar zou het nog slechter worden dan het originele?
'91 Si
Meer nie

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #22 Gepost op: september 17, 2017, 17:22:18 »
Nee dat niet, maar ik zou niet een spruitstuk maken, puur en alleen voor het geluid. Als je een spruitstuk maakt voor de performance, krijg je toch wel een vetter geluid.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #23 Gepost op: september 17, 2017, 19:17:29 »
Dat is wel een goed punt, misschien gebruik ik zoals gezecht nog een uitlaat van een glanza/gt turbo.
weet iemand wat de diameter daarvan is?, of zijn die uitlaten net zo stil als een originele?
'91 Si
Meer nie

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #24 Gepost op: september 24, 2017, 12:41:22 »
Het was gisteren natuurlijk weer zaterdag dus ff mn slet gestart met een grote rookwolk als gewoonlijk ::).
en toen viel het volgende op(ja er is altijd wel iets), als ik met warme motor een dot gas geef tot ongeveer 4000 toeren valt de motor soms uit als ie weer terug gaat naar stationair.
ik denk dat het komt door de stationair regelklep die te laat open gaat.
als je bij stationair een heel klein beetje gas geeft(1200 toeren) en je laat dan het gas los dan valt het toerental terug naar ongeveer 500tpm, om ongeveer 2 seconden later weer terug te gaan naar 800-1000tpm, komt dit vaker voor bij starlets? mijn broer zij dat hij het nooit heeft.
'91 Si
Meer nie