Auteur Topic: Te zuinige Starlet P7 -> witte bougies  (gelezen 349 keer)

Offline Prutser

• SCH forum member
  • **
Te zuinige Starlet P7 -> witte bougies
« Gepost op: augustus 27, 2017, 16:52:12 »
Hallo mensen,

Ik zit met een te zuinige Starlet P7. De bougies zijn wit aangeslagen en voorzichtig accelereren gaat schokkend. Al van alles geprobeerd/vervangen.
Bijvoorbeeld:
Bougies vervangen (die werden ook weer wit)
Bougiekabels vervangen
Contactpuntafstand gecorrigeerd
CO- en stationairschroef afgesteld (zelfs bij de meest extreme stand van de CO- stelschroef waren de bougies nog wit)
Bobine doorgemeten
Brandstoffilter vervangen
Verdelerkap vervangen

Witte bougies zijn natuurlijk een heel slecht teken en ik wil het motortje (dat nog altijd slechts 80.000 jong is) graag zo lang mogelijk heel houden dus vraag ik hierbij om jullie hulp.
Zelf zat ik nog aan carb cleaner te denken, dat heb ik nog niet eerder geprobeerd.
Alle tips zijn welkom, alvast bedankt.

Edit
Een ander probleem wat misschien hiermee te maken kan hebben is het zakken van het stationaire toerental bij het inschakelen van de lampen (-250 tot -300 toeren) of de ventilatie (-100 toeren).

Nog wat extra info over de auto:

Jaar: 1985
Motor: 1.0
Versnellingen: 5 (handgeschakeld)
Km: circa 80.000
5-deurs
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2017, 17:37:24 door Prutser »

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
Re: Te zuinige Starlet P7 -> witte bougies
« Reactie #1 Gepost op: augustus 27, 2017, 17:01:41 »
al gechecked op vacuumlekken? Daar lijkt het wel op als ik het zo lees.
Ik heb bijvoorbeeld een keer de pakking tussen carb en spruitstuk (daar zit een soort warmtewerend blokje tussen met 2 papieren pakkingen) lek gehad, geeft ongeveer dezelfde symptomen.

Offline Prutser

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: augustus 27, 2017, 17:18:45 »
Bedankt voor je reactie.
Nee, ik heb nog niet gechecked op vacuumlekken. Dat zou het inderdaad best wel eens kunnen zijn. Hoe kun je het beste controleren/meten of zo een pakking daadwerkelijk lek is?
Hoe heet deze pakking eigenlijk, inlaatspruitstukpak king geeft mij de pakking tussen het spruitstuk en het motorblok ipv de carb  :N
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2017, 17:57:33 door Prutser »

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: augustus 27, 2017, 18:44:32 »
iets ontvlambaars rondom de carb spuiten, als ie daar op reageert weet je dat er in de buurt een vacuumlek is
Maar bij mij kwam het er toen niet echt uit. Pas toen ik het hele ding demonteerde zag ik dat die pakking helemaal gaar was.

Carburateur pakking/voetpakking ofzo, maar ik heb hem toen zelf gemaakt van een stuk pakkingpapier, ik weet niet eens of ie nog te leveren is of niet.

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: augustus 27, 2017, 20:20:33 »
Of je ontsteking staat te vroeg, al dan niet icm een kapotte vacuumvervroeger.

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: augustus 27, 2017, 21:22:36 »
kapotte vacuumvervroeger is iets wat ik vooral tegenkom bij 2E onstekingen, gek genoeg hebben die van een 1E er geen last van.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: augustus 27, 2017, 21:54:50 »
Idd Victor, als de ontsteking te vroeg staat slaan de bougies wit uit, maar dan hoeft ie niet per definitie slecht te lopen, of hij moet heel veel te vroeg staan.

Kapotte vervroeging is het denk ik ook niet, mijn vervroeging werkt helemaal niet meer, ik heb de ontsteking een paar graden vroeger gezet om het te compenseren, en nu loopt ie prima (anders schokte ie wat bij de constante snelheden) en dat is waar die vervroeging voor is bedoeld.

ik denk dat het verhaal van Thomas beter in de buurt komt, en die pakkingen zijn denk ik nog wel bij de dealer te krijgen

@Thomas, Past een vacuüm vervroeger van een 1E op de ontsteking van een 2E? aangezien die van de 2E meestal stuk zijn, en ik toch wel een keer een werkende terug wil plaatsen. Een nieuwe kost rond de 100 euro :o

« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2017, 07:31:34 door Patrix »

Offline Prutser

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: augustus 28, 2017, 19:02:43 »
Heb met remmenreiniger gesprayd terwijl de motor liep om te controleren of er een pakking gaar was of ergens een lek zou zijn.
Geen reactie van de motor (helaas). Vandaag de onstekingsvervroege r gecontroleerd met een spuit via zowel de onderdruk als subonderdrukslang. Eerst leek er geen beweging te komen in de contactplaat, maar na een paar keer bewoog hij wel. Bij constante onderdruk viel de contactplaat ook niet terug in de ruststand dus de onstekingsvervroege r zou heel moeten zijn. Wel vreemd dat hij in het begin niet leek te bewegen. Wat denken jullie hiervan? Hierna een stukje gereden, Starlet leek ietje minder schokkerig. Dat kan ook te maken hebben met het mooie weer  ;)

Heb het gevoel dat het euvel nog niet verholpen is. Ben van plan binnenkort maar even een kijkje te nemen naar die pakking. Verdere tips zijn van harte welkom. Overigens heb ik vrij recent het ontstekingstijdstip afgesteld met een stroboscooplamp, dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Bedankt voor de reacties tot nu toe.
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2017, 19:13:15 door Prutser »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: augustus 28, 2017, 19:50:03 »
Loopt ie wel goed stationair, en ie valt direct terug in toeren als je een keer gas geeft? meestal merk je het daar ook aan als ie valse lucht ergens vandaan trekt, en/of te weinig benzine krijgt

Carburateur kan ook nog vervuild zijn, kan je proberen met carbcleaner, en dan de benzine slang in het potje hangen, zodat die puur op de cleaner loopt.

En loopt ie beter als je de choke iets uittrekt?

En anders onderstaand nog,
Maar bij mij kwam het er toen niet echt uit. Pas toen ik het hele ding demonteerde zag ik dat die pakking helemaal gaar was.

Offline Prutser

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: augustus 28, 2017, 20:23:42 »
Stationair loopt ie prima, en ook op gas is de reactie goed. Carb cleaner is idd iets wat ik van plan ben om toe te passen. Met choke rijdt hij beter (minder schokkerig).

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: augustus 28, 2017, 20:49:13 »
Dat laatste geeft wel aan dat het toch wel in je benzine lucht verhouding zit, wie weet helpt het schoonspoelen van de carb. wel

En heb je de auto in deze toestand gekocht, of is het langzaam ontstaan?

Offline Prutser

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: augustus 29, 2017, 20:57:30 »
Schokken deed hij altijd al sinds ik hem gekocht heb, tenzij je lomp op zou trekken. Nu is het al veel minder dan het ooit is geweest, alleen bij heel voorzichtig optrekken schokt hij nog een beetje.

Vandaag de benzineslang in een potje met carb cleaner gedaan, zoals je al aangeraden had. Heb er nog niet heel veel mee gereden daarna maar het lijkt nog niet te zijn opgelost.
Morgen ga ik er een langere afstand mee rijden.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: augustus 29, 2017, 22:01:31 »
De carbcleaner rechtstreeks in de slang geeft wel het beste effect, in de tank wordt het zo verdunt dat het weinig doet, jammer dat het tot nu toe weinig heeft geholpen.

Ben benieuwd naar de vorderingen, je hebt al zoveel aan het ontstekingsgebeuren gedaan dat het daar haast niet meer aan kan liggen.

Wel vreemd dat ie het alleen bij rustig optrekken doet, misschien is het vlotterniveau aan de lage kant, maar dan moet je de carb. openmaken, zover ben ik zelf ook nog niet geweest. En misschien een wat onnozele vraag, maar heb je de vacuüm slangetjes op de verdeler al eens omgewisseld?

Verder kun je nog een paar pakkingen vervangen, kost weinig, niet moeilijk, en dan kun je dat ook weer uitsluiten. Veel verder gaat mijn kennis nu ook niet meer

Offline Prutser

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: augustus 31, 2017, 11:35:33 »
Gisteren weer gereden, helaas klopte mijn vermoeden; er is niets veranderd sinds de carbcleaner.

Citaat
En misschien een wat onnozele vraag, maar heb je de vacuüm slangetjes op de verdeler al eens omgewisseld?

Met de vacuumslangetjes zou er wel eens iets mis kunnen zijn. Ik kwam er gisteren namelijk achter dat doordat deze Starlet een Duitse versie is. Bij deze versie was de regelgeving wat uitstoot betreft waarschijnlijk strenger.
Het lijkt erop dat de vacuumbekabeling van een normale Europese Starlet en een Duitse met elkaar verschilt. Ik ga mij vandaag hierin verder verdiepen, morgen zal ik o.a. de vacuumslangetjes omdraaien. Bedankt voor de tip Patrix

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: augustus 31, 2017, 16:23:47 »
Zou kunnen dat weet ik eigenlijk niet, ben benieuwd.

Of sluit ze eens gewoon niet aan (wel even afdoppen) mijn vervroeger werkt ook niet of nauwelijks, en hij rijd prima.

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: augustus 31, 2017, 17:39:47 »
Gisteren weer gereden, helaas klopte mijn vermoeden; er is niets veranderd sinds de carbcleaner.

Met de vacuumslangetjes zou er wel eens iets mis kunnen zijn. Ik kwam er gisteren namelijk achter dat doordat deze Starlet een Duitse versie is. Bij deze versie was de regelgeving wat uitstoot betreft waarschijnlijk strenger.
Het lijkt erop dat de vacuumbekabeling van een normale Europese Starlet en een Duitse met elkaar verschilt. Ik ga mij vandaag hierin verder verdiepen

Er zijn sowieso meer versies van het vacuumslangensystee m dan dat er boekjes/schema's van zijn. Er kwam zowat iedere maand wel een aanvulling op het P7 werkplaatshandboek omtrent het vacuum systeem van de carb.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: augustus 31, 2017, 18:32:37 »
Dan is deze P7 waarschijnlijk één van de latere met de strengste emissie eisen, waardoor die dus misschien té zuinig staat afgesteld?

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #17 Gepost op: augustus 31, 2017, 19:30:56 »
1.0 uit 85 ;)

Meestal waren het idd de latere 1300 dacht ik die ontzettend veel vacuümslangen erop hadden.
Misschien wat foto's plaatsen om te kunnen vergelijken?

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: augustus 31, 2017, 19:54:34 »
oeps, dat had ik even gemist :D

Idd, de 1E's zijn simpel, 1 vacuumslang naar de vervroeger, de andere is een 'verlater' zodat ie makkelijker koud start, die komt via een was elementje vanuit het koelsysteem.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: augustus 31, 2017, 21:49:38 »
1.0 uit 85 ;)
Dat is niet bepaald een late versie nee,

En daarom gaat ie van mij dus soms wat moeilijk door de compressie heen, ik dacht dat ie verlater een ander doel had (tegen pingelen bv.) toch maar een keer een werkend vacuümklepje op de kop tikken dan.

« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2017, 22:02:30 door Patrix »

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #20 Gepost op: september 01, 2017, 09:42:53 »
Tegen pingelen? HAhaha! Volgens mij heeft je P7 geen knock sensor hoor! Zo geavanceerd was dat in die tijd nog niet! Hahaha!
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: september 01, 2017, 11:34:48 »
De ontsteking verlaten dmv het vacuüm bedoel ik, geen knock sensor.

Dus als je gas geeft/optrekt en vermogen van de motor vraagt, zorgt het tweede vacuüm slangetje voor de verlating van je ontstekingstijdstip, dit om pingelen tegen te gaan, en wat Thomas zegt: om makkelijker te starten, omdat ie makkelijker door de compressie heengaat als de ontsteking (tijdelijk) wat later staat.
« Laatst bewerkt op: september 01, 2017, 11:57:14 door Patrix »

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #22 Gepost op: september 01, 2017, 12:55:07 »
Als je optrekt of gas geeft wil je toch juist vervroeging ipv verlating?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: september 01, 2017, 15:41:24 »
Ja dat klopt, maar dan alleen als het toerental toeneemt, daar zorgt de centrifugaal vervroeging voor.

Bij lage toeren en zware belasting mag de ontsteking niet te vroeg zijn.

Offline Prutser

• SCH forum member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: september 01, 2017, 20:57:35 »
Vandaag die twee slangetjes omgewisseld. Het had tot mijn verbazing helemaal geen effect op het starten, wegrijden, accelereren etc.
Ik weet niet of dit normaal is. Ik vind het in ieder geval apart, het geeft mij het gevoel dat het hele vacuumsysteem niet (goed) functioneert.
Graag hoor ik jullie mening hierover.

Verder nog eventjes gekeken naar de werking van de acceleratiepomp, bij het gasgeven was er een straaltje benzine te zien dus dat zou goed moeten zitten.
Ook nog een beetje gespeeld met de CO-stelschroef, ook zonder resultaat.