Auteur Topic: Accu vervangen  (gelezen 181 keer)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Accu vervangen
« Gepost op: augustus 24, 2017, 20:38:24 »
Hallo allemaal,

Vorig jaar had mijn accu soms al wat moeite als het goed koud was, dus ga ik binnenkort een nieuwe aanschaffen.
Nu is het natuurlijk het eenvoudigst om de juiste maat accu aan te schaffen, zodat het direct past.

Maar.... ik heb er liever één met wat meer vermogen, kosten maar iets meer en dan heb je al 56 of 60 Ah, dan moet ik alleen wel de accubak vervangen/aanpassen vanwege het formaat. De iets zwaardere accu's hebben ook een veel hoger ''koude start'' vermogen en dat spreekt me wel aan.

Heeft iemand van hier ook wel eens een zwaardere accu geplaatst? en merk je het effect goed, of is een standaard 45 Ah accu voldoende voor de Starlet?

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
Re: Accu vervangen
« Reactie #1 Gepost op: augustus 24, 2017, 21:18:02 »
Ik heb standaard een zwaardere accu in de auto. Ook een zwaardere dynamo trouwens; er draaien in de Starlet nogal wat extra accessoires mee.
Als ik nog een tweetal suggesties mag doen zou ik kiezen tussen de

https://www.accu-unie.nl/gs-gld053-54523.html

en

http://www.ebay.fr/itm/Batterie-Yuasa-YBX5053-12V-48Ah-430A-Silver-High-Performance-Battery-/182348188298?hash=item2a74cc8a8a:g:RgsAAOSw44BYIvwl

die komen uit dezelfde fabriek en zijn wat mij betreft #1
In de praktijk veel grotere puissance dan de gewone 45 ah en je hoeft de accubak er niet voor aan te passen.
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2017, 21:25:27 door Viktor »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: augustus 24, 2017, 21:44:09 »
Die 2 zien er goed ja :) ik heb ook een GS silverline voorbij zien komen, ook die past in het accubakje en heeft ook een grotere startcapaciteit dan de meeste andere in dat formaat.

https://www.acculand.nl/gs-slv-053/

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
« Reactie #3 Gepost op: september 06, 2017, 09:30:43 »
Ik heb ondertussen de YBX5053 besteld aangezien de 8 jaar oude Yuasa die nu nog dienst doet, de winter zeer waarschijnlijk niet gaat overleven.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #4 Gepost op: september 06, 2017, 09:44:59 »
Ik ga nooit preventief accu's vervangen. Als ie de geest geeft doe ik hem wel even overstarten, en 's avonds aan de lader hangen.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
« Reactie #5 Gepost op: september 06, 2017, 09:55:44 »
Ik ook niet.
Mijn vrouw is gisteren gestrand langs de snelweg met een lege gastank.
Overschakelen op benzine lukt wel, maar moet je een paar keer starten.
En dat ging dus niet meer => dood na 3 pogingen.

Het blijft trouwens nog wel even een raadsel hoe de gastank leeg heeft kunnen zijn; het verbruik zou dan van het ene op het andere moment met 35% moeten zijn gestegen naar nog geen 1 op 8...

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: september 06, 2017, 11:04:46 »
Vorige winter had mijn accu het soms al wat moeilijk, dus dan maar beter voorkomen dan genezen, ik heb geen zin om 's ochtends om 05:00 in een een auto te stappen die vervolgens niet start.

En wel vreemd iid Viktor, dat je gastank plots leeg was, 1 op 8 is zelfs op gas wel aan de hoge kant.

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #7 Gepost op: september 06, 2017, 11:16:43 »
Ik heb 3 maanden met een platte accu rondgereden. iedere dag 1x starten ging prima, maar 2 dagen laten staan betekende foute boel.
Gelukkig duw je een 1.0 P7 koud heel makkelijk in je eentje aan :D

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: september 06, 2017, 11:18:49 »
In jou geval wel ja, met een automaatje wordt dat lastig, en dat aanduwen in je eentje ken ik wel ja, rennen, dan snel erin springen en hopen dat ie aanslaat, anders kun je nog een keer ;D