Auteur Topic: Erwin's p9 project  (gelezen 562 keer)

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
Erwin's p9 project
« Gepost op: augustus 02, 2017, 18:45:51 »
Hey! Mijn naam is Erwin Schuurman. 20 jaartjes jong en woon in Nieuwleusen.
De zwarte starlet p9 heb ik al bijna een half jaar en is mijn eerste auto :thumbs:, hier en daar wel wat steenslagschade en gebruikerssporen.

Onderhand heb ik een paar aanpassingen gedaan om de auto meer naar mijn eigen smaak te maken, en ook gaan er nog wel wat aanpassingen volgen.

Ben als eerste begonnen met andere velgen zoeken en deze opknappen.
Mijn ogen waren gevallen op een setje DOTZ velgen die ik over kon kopen met de schade op de koop toe:P

Zelf eerst maar de schade weggehaald en na een lange zoektocht naar een straler/poedercoater uitgekomen bij Van Gelder in Zwolle.
Hier zie je de velgen die na 2 keer stralen nog niet kaal zijn  :P stukje Duitse kwaliteit

De velgen laten poedercoaten met dit als eindresultaat waar ik wel tevreden over ben  :cheer: :applause:

Vind overigens ook dat het een leuke en sportieve uitstraling geeft.
Misschien een keer verlagen om het totaal beeld mooier te maken.
De twijfel om te verlagen bestaat al langer aangezien ik dagelijks veel in de auto zit als servicemonteur en ik veel berichten hoor dat het comfort (sterk) achteruit gaat.

Ondertussen ook bezig geweest om roestdelen in de motorruimte weg te halen (ben ik nog wel even mee bezig)
en ook sommige ophangbeugeltjes rood gespoten om het matchend te maken met het rode luchtfilter dat er in komt. (dankjewel Berend850 :D )

« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2017, 19:17:35 door skuurman »
Starlet p9 Sport '97

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: Erwin's p9 project
« Reactie #1 Gepost op: augustus 02, 2017, 18:52:38 »
Velgen zien er weer netjes uit, het is dus gelukt om te stralen/coaten met de sierboutjes.

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: augustus 02, 2017, 19:10:15 »
Maar even een nieuwe post omdat dat makkelijker werkt en je dan stoere smileys toe kan voegen  :thumbs:

Bij de lokale garagehouder in de buurt een ander kleppendeksel op kunnen halen om op te knappen

even op bezoek naar mijn werk tijdens mijn vakantie om kleppendeksel te stralen en te spuiten.

Mooi dat het allemaal zo kan en de spuitcabine kan gebruiken.
Hier is die mooi in de primer

Uiteindelijke kleur: Hoogglans zwart

Geïnspireerd door Berend hoe als hij zijn kleppendeksel gemaakt heeft.
Mijn vriendin maar even aan het werk gezet om de lijnen en letters te verven, zij heeft overigens een vastere hand als ik  :P dus een mooi klusje voor haar
Ondertussen al klaar met de letters, de lijnen worden wit en dat gaat deze week gebeuren.
Daarna gaat hij volledig in de blanke lak (na sommige delen af te plakken)

Ook is er ondertussen een veerpootbrug onder de motorkap gekomen, deze wordt ook nog gestraald/gespoten in zelfde kleur rood als de beugeltjes.
En het luchtfilter komt er in.

Ook staan er nog meer klusjes op het lijstje zoals:
Motorruimte schoonmaken
Gehele auto schoonmaken (kleien en waxen)
Roestige delen in de motorruimte weghalen
Bumperlip monteren

Ter info over de bumperlip, heb een bumperlip van de sloop opgehaald die van een golf 3 afkomt.
Hij is in 2 delen, deelbaar in het midden.
Moet helaas nog pas gemaakt worden, mensen die dit vaker hebben gedaan en tips hebben zijn altijd welkom!
Zoals te zien is, komt de bocht van lip en bumper niet overeen. is dit op te lossen door een verfföhn?
Ook moet de lip ingekort worden, om de deelstreep weg te halen ga ik hem plamuren en de gehele lip mat zwart spuiten.
Starlet p9 Sport '97

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: augustus 02, 2017, 19:11:58 »
Velgen zien er weer netjes uit, het is dus gelukt om te stralen/coaten met de sierboutjes.

Gelukkig wel, meerdere bedrijven bij langs geweest die er niks aan wouden doen omdat die boutjes er in zaten en het eindresultaat hierdoor minder netjes zou worden.
Moet zeggen dat het eindresultaat mij 100% mee valt, is mij van te voren wel gewaarschuwd dat de rand langs de boutjes "vol" zou lopen met lak, dit is wel gebeurt en bij sommige delen niet. dit is het enige nadeel.
Voor de rest vind ik ze er super uit zien  :D :D
Starlet p9 Sport '97

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: augustus 03, 2017, 07:39:07 »
Die spoiler is wel te buigen te met een verf föhn, goed warm maken dan in de juiste stand buigen en koelen met koud water, het beste kun je hem verwarmen aan de binnenkant omdat je anders het reliëf misschien weg smelt.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #5 Gepost op: augustus 03, 2017, 09:20:30 »
Gewoon op de goeie plek houden en vastzetten met een Parker.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: augustus 03, 2017, 11:49:22 »
Een beetje warm maken lijkt me beter, die spoiler is veels te hoekig t.o.v de bumper.

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: augustus 03, 2017, 15:59:22 »
we gaan kijken hoe het gaat uit pakken, en wil het niet lukken dan dit spul proberen.
https://www.youtube.com/watch?v=HX3QjQZFjBk

Ook eerst de andere klusjes op het to-do lijstje af maken.
Denk dat ik nog wel druk ben om de roestige delen onder de motorkap weg te halen.
Starlet p9 Sport '97

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: augustus 03, 2017, 19:16:56 »
Die heb ik ook onder mijn auto, maar dan van AliExpress (12 Euro) en anders gemonteerd dan de bedoeling is :)

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: augustus 03, 2017, 20:27:32 »
Heb je foto's van hoe jij et gemonteerd hebt?
Ben benieuwd of dit onder een p9 past. Denk namelijk dat die lip van de golf net te gek is kwa hoogte, zeker als ik nog 35mm of 40mm verlagingsveren er onder wil (twijfel ik nog over)
Starlet p9 Sport '97

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: augustus 04, 2017, 07:07:10 »
Als je de lip plakt zoals die hoort komt ie maar een paar cm omlaag, ik heb eerst een alu strip gemaakt onder de keienvanger en de lip daar andersom opgeplakt, mede omdat ik hem zo laag mogelijk wilde hebben, de keienvanger zit redelijk hoog van de grond bij een P7

Zo dus,

En dit is dan het resultaat :)

Bij de P9 kun je hem denk ik gewoon direct op de bumper plakken, die zit al een stuk dichter bij de grond.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #11 Gepost op: augustus 04, 2017, 08:56:49 »
Een beetje warm maken lijkt me beter, die spoiler is veels te hoekig t.o.v de bumper.

Ik heb het zelf ook zo gedaan bij m'n P8 vroeger, ging perfect
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: augustus 04, 2017, 10:41:48 »
slim  ;) :thumbs:
Alvast een super goed nieuwjaar gewenst..... :)

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: augustus 04, 2017, 11:31:10 »
nou ziet de bumper van een p7 er wat minder rond en makkelijker uit dan een p9 in mijn opzicht  :o

Twijfel er nog wel over omdat ik met lip en verlagen redelijk laag aan de grond kom te liggen aan de voorkant.
Binnenkort setje verlagingsveren bestellen en dan kijken hoe het uit komt met de lip. denk dat mijn keuze uit gaat naar de lip die Patrix er ook onder heeft.

Mocht iemand op zoek zijn naar een bumperlip van een golf 3, mag hem bij mij ophalen  :P
Starlet p9 Sport '97

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: augustus 04, 2017, 12:26:50 »
Zoals die bij mij zit wordt die voor ong. 6 cm lager, als je hem plakt zoals ie hoort is het maar 3 a 4 cm.

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: augustus 04, 2017, 14:12:04 »
oke, ik ga ook nog op zoek naar bumperlip van een espace 3.
die gaten die daar inzitten kun je mooi opvullen met ldr verlichting, wat zeker mooi staat.

iemand nog tips hoe je de lijntjes op het kleppendeksel, die aan beide kanten lopen en het TOYOTA logo in zit, mooi wit kan krijgen?
mijn vriendin is er momenteel mee bezig maar ondanks je een vaste hebt, dat je de lijnen niet zo strak krijgt als je wil.
Starlet p9 Sport '97

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: augustus 04, 2017, 15:28:46 »
Staat wel mooi ja dagrijverlichting in de bumperlip, alleen moeten deze wel minimaal 25 cm boven het wegdek, ik weet niet of de :police: daar op let.

En de witte lijntjes kun je afplakken toch? als je daar isolatie tape voor gebruikt krijg je een mooie strakke lijn

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: augustus 04, 2017, 16:36:47 »
datwou ik gaan proberen als de verf opgedroogd is  :D
weet alleen niet of de verf hier onder door gaat lekken? hoop het niet eigenlijk.
we gaan het zien en er komt een foto van het resultaat
Starlet p9 Sport '97

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #18 Gepost op: augustus 04, 2017, 21:53:22 »
Er staan nog wel tips op internet om dit te doen. Je kan ook zoeken op painting raised letters. Of misschien werkt het ook wel hoe je muren afpakt en dan schildert. Je gaat eerst een keer met de basisverf, in jouw geval zwart over de randen waar afplaktape zit en alles wat er dan onder doorkomt is verzadigd in de tape en je nieuwe kleur komt er daarna niet door.

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: augustus 12, 2017, 19:42:03 »
is alweer even geleden, had het namelijk druk met werk en ben ik de komende weken ook druk mee helaas.

maar heb het kleppendeksel geverfd maar tevergeefs niet het resultaat als ik verwacht had. :'(

Ga het deksel als ik wat meer tijd heb opnieuw stralen en de strepen en letters polijsten.
alles netjes afplakken en dan spuiten.
Starlet p9 Sport '97

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: augustus 13, 2017, 10:57:51 »
Jammer..... Toyota is overigens wel goed gelukt.

Als je de letters polijst moet je er daarna wel een blanke lak over doen, anders gaat het zeer snel weer oxideren.

Offline Damon

• SCH forum member
  • **
  • [P9] 4EFTE
« Reactie #21 Gepost op: augustus 21, 2017, 16:44:06 »
Leuke P9!
Velgen zijn super opgeknapt.
Grappig dat ik mijn kleppendeksel hetzelfde gehad heb als jou, ook zwart met rode toyota letters. Later heb ik de toyota letters blank geschuurd met een lamellenschijf en in de blanke lak gezet.

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: september 03, 2017, 14:17:33 »
Dankje Damon! dat is mijn plan nu ook, alleen andere volgorde

Na een poos druk te zijn geweest met werk en in de kost zitten en 's weekends beunklussen doen  :P heb ik weer wat tijd voor de starlet.

Starlet staat er momenteel onder de kap zo bij

Kleppendeksel ga ik dus helemaal opnieuw doen en dan pak ik de veerpootbrug ook meteen mee.

Kleppendeksel is nog niks aan gedaan, wel heb ik ondertussen wat onderdelen bestelt en binnen gekregen.
- verlagingsveren (besteld)
- bumperlip
- spuitverf voor kleppendeksel en veerpootbrug
- spuitbus bitumen voor roestige delen onder de motorkap

Over 2 weken heb ik weer een vrij weekend (als er niks tussen komt :-X) dan maar even verder klussen.
« Laatst bewerkt op: september 03, 2017, 14:22:37 door skuurman »
Starlet p9 Sport '97

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: september 25, 2017, 18:26:21 »
Is alweer even geleden, beetje drukte met werk en opleiding helaas.

Afgelopen zaterdag de gelegenheid gevonden om weer bezig te kunnen :D

Aangezien het kleppendeksel niet naar mijn wens geworden is, deze opnieuw gestraald en gespoten en meteen de veerpootbrug meegepakt.
Het kleppendeksel laat ik zwart met rode letters, de witte strepen wordt me te gek en wil het toch wel een keer klaar hebben. heb straks een deksel over, misschien hier iets aparts mee doen.
Veerpootbrug mooi in de rode kleur, kleppendeksel licht er naast maar niet op de foto

Ook nog een gaatje gevonden om achterruitwisser plat te leggen.

Dit klusje was best makkelijk te doen, 15 minuten ben je er mee klaar als je het gereedschap voor handen hebt.

Ook had ik een paar roestplekjes op het dak en kofferklep, hier even korte metten mee gemaakt en met een lakstiftje bijgewerkt. enige nadeel is dat je dit altijd weer gaat zien, iemand hier een oplossing voor? de lak is op kleurcode gemaakt.

Klusjes die nog komen gaan
Verlagen (veren zijn binnen en aanstaande zaterdag komen ze er onder)
Bumperlip monteren (een EZ-lip)
Starlet p9 Sport '97

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: september 25, 2017, 20:10:35 »
Altijd lastig dat bijwerken, lak op kleurcode is de originele kleur van wat ie ooit was, dus het zal nooit hetzelfde zijn door verkleuring.

Je kan ook lak laten maken d.m.v het inscannen van de kleur, maar zien blijf je het altijd, de bijgewerkte plek goed polijsten helpt ook.