december 18, 2017, 11:41:53

Auteur Topic: Erwin's p9  (gelezen 874 keer)

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
Re: Erwin's p9 project
« Reactie #25 Gepost op: september 26, 2017, 17:36:04 »
oke, heb nog iemand die een polijstmachine heeft en het spul. binnenkort maar even contact mee opnemen.

Bedankt voor de tip!
Starlet p9 Sport '97

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
« Reactie #26 Gepost op: oktober 25, 2017, 18:37:53 »
ondertussen is de starlet verlaagd (35mm veren). ben er wel wijs mee zo en het rijd ook nog lekker  :D :D

Ook de auto laten uitlijnen, helaas stond mijn wielvlucht (camber) van bestuurderskant totaal niet goed.
na het uitlijnen hebben we deze nog op 0.18 graden gekregen en de passagierskant op -1.3.

nou wil ik graag de bestuurderskant ook negatief hebben, helaas kan je aan de veerpoten van een starlet niet veel verstellen.
is er iemand die hier nog tips/adviezen in heeft om de wielvlucht van 0.18 richting de -1 tot -1.5 te krijgen zonder dat hij opnieuw uitgelijnd moet worden?
Starlet p9 Sport '97

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #27 Gepost op: oktober 25, 2017, 19:02:37 »
Het veranderen van je camber is niet mogelijk zonder dat je sporing mee veranderd .

Omdat als je camber negatiever wilt zetten dan wordt sporing meer + (toe) .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
« Reactie #28 Gepost op: oktober 25, 2017, 19:23:22 »
sporing kan je toch weer herstellen door je stuurstang in of uit te draaien? oftewel weer opnieuw laten uitlijnen?

als dat niet anders kan dan is het niet anders. maar die 0.18 graden positief op linkerwiel bevalt mij eigenlijk niet helemaal. ik hoor verhalen van jongens dat je banden dan gaan 'vreten' in de bochten en je banden sneller slijten?

als die 0.18 graden niet zo heeeel erg is dan laat ik het lekker zo, anders zoek ik een manier om dit richting -1 of -1.5 te krijgen als die er is.
Starlet p9 Sport '97

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #29 Gepost op: oktober 25, 2017, 19:30:20 »
beide kanten zitten buiten de specs.
Op zich is het niet zo'n ramp, zo heel groot is het verschil niet.

Camber verstellen kan op 2 manieren, camber plates of camber bouten. Laatste is een relatief goedkope oplossing, maar dan moet je iedere keer dat je die bouten los hebt gehad, opnieuw uitlijnen. Camber plates is wel een prijzige oplossing voor dat kleine beetje wat niet goed zit.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #30 Gepost op: oktober 25, 2017, 20:58:27 »
sporing kan je toch weer herstellen door je stuurstang in of uit te draaien? oftewel weer opnieuw laten uitlijnen?

als dat niet anders kan dan is het niet anders. maar die 0.18 graden positief op linkerwiel bevalt mij eigenlijk niet helemaal. ik hoor verhalen van jongens dat je banden dan gaan 'vreten' in de bochten en je banden sneller slijten?

als die 0.18 graden niet zo heeeel erg is dan laat ik het lekker zo, anders zoek ik een manier om dit richting -1 of -1.5 te krijgen als die er is.

Je gaf aan dat je camber wilde verstellen liefst zonder uitlijnen .

Hoe dan ook wat je loshaalt aan je ophanging / vering betekend altijd uitlijnen. (is verstandig )

Wat betreft de verhalen van anderen laat je niet gek maken joh !
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
« Reactie #31 Gepost op: oktober 25, 2017, 22:11:01 »
@daandc
Ik weet dat zodra je de veerpoten loshaalt je moet uitlijnen (ben een nederlander en kost geld  :P)

@DOHC
Hoe werken die camber bouten? Heb er al wel meerdere dingen over gelezen maar zover ik kan zien is het gewoon 1 bout die je vervangt alleen zit hier een lipje aan het ringetje?
Mijn bedoeling is om het nu goed te krijgen, beide wielen negatief en dan niet meer aanraken :P totdat de originele veren er weer onder komen want dan moet ik hem sowiese uitlijnen.
Starlet p9 Sport '97

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
« Reactie #32 Gepost op: november 05, 2017, 11:17:59 »
ondertussen weer wat verder gekomen.
het kleppendeksel lag al een maand op de plank wegens tijdgebrek.
Gister mogelijkheid gezien om deze te monteren

vind het een flinke verbetering, nu de rest onder de motorkap nog aan pakken op roestpunten, boutjes en moertjes vervangen en dergelijke.
ook een plakbare bumperlip geplakt, vind het er niet verkeerd uitzien maar voorkeur gaat voor een espace bumperlipje waar drl lampjes in komen.

even terug op de camberbouten, zoals in onderstaand topic op het mercedesforum vermeld wordt. werken de camberbouten zo?
snap natuurlijk wel dat bij starlet de bevestiging anders is  :P maar het principe met die plaatjes is het zelfde?
http://www.mercedesforum.nl/forum/download/file.php?id=62278&sid=db5c8920cc5a543fa7d98805e71e07f2&mode=view

*edit*
Ik zie nu pas door een foto op ebay dat er een nok op de bout zit, nu is het voor mij duidelijk hoe je je camber aanpast. het plaatje met het lipje geeft alleen de richting van de nok aan neem ik aan?
http://www.ebay.co.uk/itm/5-81270K-EIBACH-Front-Camber-Bolts-Toyota-Starlet-79-99-/172719846410

« Laatst bewerkt op: november 05, 2017, 11:24:13 door skuurman »
Starlet p9 Sport '97

Offline junksculp

• SCH forum member
  • **
« Reactie #33 Gepost op: november 05, 2017, 11:50:43 »
Mooi karretje!