Auteur Topic: Stationair lopen motor  (gelezen 175 keer)

Offline Koenmichel

• SCH forum member
  • **
Stationair lopen motor
« Gepost op: juli 31, 2017, 15:34:52 »
Hallo techneuten, ik heb een aparte storing maar voor ik alles overhoop haal herkent iemand misschien de symptomen?

Auto loopt na koude start vrij hoog en lang stationair.
Daarna als hij iets warmer wordt lijkt het net of iedere seconde iets gas gegeven wordt.
Auto loopt dus continue hoog laag hoog laag enz.
Ga je rijden is het probleem soms over maar kom je bijvoorbeeld bij een rotonde of verkeerslichten en trap je de koppeling in valt auto uit. 
Daarna start hij wel meteen weer.

Accu laten testen deze is goed. Dynamo ook goed. (Al zal dat er niets mee te maken hebben?)

Groet Koen.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Stationair lopen motor
« Reactie #1 Gepost op: juli 31, 2017, 19:18:24 »
Vacuüm lek
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Koenmichel

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: juli 31, 2017, 19:27:15 »
Oké bedankt voor je reactie! Is er een methode om te kunnen zien waar hij lekt?
Heb al wat slangen bekeken maar die lijken heel.

Wil nog wel ff melden dat ik laatst de kachelradiateur vervangen heb. Ik las op het forum dat lucht in koelsysteem ook dit soort storingen kan geven...
Maar het vat zit ruim vol en verwarming werkt ook goed.

Groet Koen.

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: juli 31, 2017, 20:03:37 »
Als het goed is ontlucht ie vanzelf, of is ie hoger stationair gaan lopen nadat je de kachelrad hebt vervangen?

Een vacuüm lek kun je opsporen door met remreiniger op de verdachte delen (inlaatspruitstuk en de slangetjes) te spuiten, de motor zal dan wat harder stationair gaan lopen als je op een evt. lek spuit, pas wel op voor de hete uitlaat, spul is behoorlijk vlambaar.

Offline Koenmichel

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: juli 31, 2017, 20:20:14 »
Ik heb even zitten speuren op YouTube en vond inderdaad een filmpje. Heb net zitten spuiten (met co2 blusser bij de hand) maar geen resultaat.
Maar heb via de radiateur koelvloeistof bijgevuld tot bijna vol en de motor loopt nu ineens wel weer normaal stationair....
Morgen maar eens proefrijden .. maar je zou toch zeggen dat het peil in het vat zou dalen als de radiateur niet vol  genoeg zit.
Slangetje van retour is gewoon open.

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #5 Gepost op: juli 31, 2017, 20:22:19 »
Ja dat kan ook maar dat gebeurt normaal niet spontaan

Offline RickvdS

• SCH forum member
  • **
  • P8 Postert
« Reactie #6 Gepost op: augustus 01, 2017, 00:18:01 »
Ik heb dit ook bij mijn mr2 gehad. Deze is voorzien van een watergekoeld gasklephuis en een waxthermostaat voor de "automatische choke". Nadat ik de slangen had vervangen moest ik het systeem ontluchten want lucht in het systeem veroorzaakte exact dit probleem.
Nu ben ik helaas niet bekend met een P7, maar aangezien hij uit hetzelfde tijdperk als m'n mr2 komt, zou ik zeker eens proberen je koelsysteem en daarmee ook je gasklephuis te ontluchten.
Het is vaak 1 van de hoogste delen van het hele systeem, dus een luchtbel gaat vrij snel daar zitten.
'91 P8 Postert

Offline 86EP70white

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: augustus 01, 2017, 07:24:45 »
... maar je zou toch zeggen dat het peil in het vat zou dalen als de radiateur niet vol  genoeg zit.

Dat heb ik ook wel eens gedacht tot ik in Roosendaal stond met een stomende radiator... Toen bleek het rubber van de radiatordop deels dubbel gevouwen te zitten waardoor deze niet goed afsloot en de retourslang zijn werk niet kon doen (vat zat ook ten alle tijde compleet vol). Na het rubber weer goed te hebben gedaan was het probleem verholpen.

Althans, dat was toendertijd mijn beredenering als beunhaas haha!
'86 Toyota Starlet P7
'90 Mazda 323

Offline Rodger Jason

• Admin
  • When's the next race?
    • http://www.formuleracing.nl
« Reactie #8 Gepost op: augustus 01, 2017, 12:14:49 »

Maar heb via de radiateur koelvloeistof bijgevuld tot bijna vol en de motor loopt nu ineens wel weer normaal stationair....

Als je hem daar nog aardig wat kon bijvullen, dan zat je systeem ook totaal niet vol en heb je idd overal luchtbellen wat de problemen kan veroorzaken. Bijvullen altijd bij het reservoir, controleren kan via die dop, maar het is geen bijvul-punt.

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #9 Gepost op: augustus 01, 2017, 22:31:45 »
Ehm ik vul hem altijd gewoon in de radiateur hoor