december 18, 2017, 13:50:32

Auteur Topic: Loopt warm erg slecht  (gelezen 1723 keer)

Offline Ruurdp

• SCH forum member
  • **
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #25 Gepost op: augustus 06, 2017, 19:32:35 »
Ik ga dus binnenkort t gasklephuis schoonmaken, brandstof filter vervangen en wellicht ook bobine vervangen. Heb ik voor t gasklephuis nog een nieuwe pakking nodig? Heb gezocht bij de 'how to' afdeling voor t gasklephuis. Kon geen instructie vinden. Tips? Trucs?

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #26 Gepost op: augustus 06, 2017, 19:49:09 »
Ik ga dus binnenkort t gasklephuis schoonmaken, brandstof filter vervangen en wellicht ook bobine vervangen. Heb ik voor t gasklephuis nog een nieuwe pakking nodig? Heb gezocht bij de 'how to' afdeling voor t gasklephuis. Kon geen instructie vinden. Tips? Trucs?
Ik heb het idee dat ie specifiek schokkerig is en geneigd af te slaan als ik gas geef na het koppelen. Het viel mij vanmiddag op dat de oude kabels nog van 1995 zijn. Dus zou t mij weinig verbazen als voor de brandstoffilter het zelfde geld. Denk dus in elk geval die maar vervangen. Bobine kan niet de veroorzaker zijn?

Bobine zal het zeker niet zijn deze valt dan volledig uit, dit gebeurd als deze warm wordt maar heeft dan een tijdje nodig om af te koelen dan pas zou deze weer oppakken .

Overigens is deze prijzig .

Gasklephuis schoonmaken doe je door deze los te halen en door te spoelen met remmenreiniger of carburateurcleaner  met een doek of kwast (bokkepoot)  schoon maken .

Laat de gasklepstandschakel aar gewoon zitten anders moet deze opnieuw afgesteld worden .

Als je het gasklephuis loshaald moet je een nieuwe inlaatpakking halen .

Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Ruurdp

• SCH forum member
  • **
« Reactie #27 Gepost op: augustus 06, 2017, 21:44:13 »
Thanks, dan stel ik de bobine nog ff uit. Eerst gasklephuis. Brandstoffilter wil ik uberhaupt op korte termijn doen. De stand schakelaar is dat ding met de gassnaar neem ik aan?

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #28 Gepost op: augustus 07, 2017, 09:14:52 »
Dat zwarte kastje aan de zijkant met die stekker eraan.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Ruurdp

• SCH forum member
  • **
« Reactie #29 Gepost op: augustus 07, 2017, 12:08:23 »
Thanks! Ik laat die stekker er in zitten.

Offline Rage

• Admin
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
« Reactie #30 Gepost op: augustus 07, 2017, 12:18:38 »
bobine kan, maar die gaan niet vaak stuk. daarmee zou je kunnen volstaan met een test met een 2e handsje. iemand van het forum die er misschien 1 over heeft om tijdelijk te wisselen/testen
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #31 Gepost op: augustus 07, 2017, 21:53:00 »
Thanks! Ik laat die stekker er in zitten.

Stekker mag je eruit halen alleen de schakelaar niet verplaatsen /loshalen van het gasklephuis  ;D

Deze schakelaar meet de toestanden stationair / halfgas of volgas .(het zwarte kastje van skabla)

De gassnaar die jij bedoeld is de bowdenkabel deze mag je loshalen maar hoeft niet, ik heb deze wel
losgehad met de nieuwe koppakking zetten.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Ruurdp

• SCH forum member
  • **
« Reactie #32 Gepost op: augustus 14, 2017, 12:35:44 »
Iedereen bedankt voor de adviezen!

Ik heb gisteren eindelijk tijd gehad om er weer naar te kijken. Gasklephuis schoon gemaakt: die was knap vies. Kreeg t brandstoffilter onderaan niet los, heb er goed wat WD40 op gespoten en probeer het hopelijk vanavond nog een keer.

Het schoonmaken van het gasklephuis heeft helaas niets geholpen. Hij start nu overigens keurig, ook bij nat weer. Hij loopt dan netjes, geen gekke dingen.
Maar na een minuut of 10 - 15 begint hij te haperen, ook tijdens het rijden en ook als ik extra gas geef. Dit haperen doet ie dus specifiek als ie een tijd gelopen heeft en warm is. Als ie koud is is er niks aan de hand.

Iemand suggesties voor een volgende stap?

Heb dus nu gedaan: bougies, bougiekabels, verdeelkap, rotor, gasklephuis, luchtfilter. Olie + filter en KVS zijn een paar maanden geleden ook gedaan. Accu is ook nog geen jaar oud.

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
« Reactie #33 Gepost op: augustus 14, 2017, 12:41:37 »
Meestal zuigt-ie dan ergens valse lucht aan.
Met koude motor kan-ie dat wel gebruiken omdat het mengsel dan toch heel rijk is, maar zodra de choque is dichtgegaan, krijgt-ie teveel lucht.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #34 Gepost op: augustus 14, 2017, 13:41:38 »
Ja idd, en/of te weinig benzine.

Offline Ruurdp

• SCH forum member
  • **
« Reactie #35 Gepost op: augustus 14, 2017, 15:07:40 »
Bedankt. Te weinig benzine: zou hij dan bij koud blok ook niet slechter lopen?
Mbt de valse lucht: zijn er methoden om te achterhalen of dit zo is en de locatie te vinden?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #36 Gepost op: augustus 14, 2017, 17:08:25 »
Met te weinig benzine kan die koud wel beter lopen want dan krijgt ie extra benzine (koude start verrijking) ik noem het net als Victor de Choke  :)

Vacuum lek is op te sporen door met remreiniger rondom het inlaatspruitstuk en de vacuumslangetjes te spuiten, als de motor hier op reageert is er iets lek, en pas op met de hete uitlaat!!

https://www.youtube.com/watch?v=9CPqbaSgcok&feature=fvwrel

Maar probeer eerst maar een nieuwe benzine filter (als je hem los krijgt) misschien is dan het probleem wel over.
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2017, 17:16:22 door Patrix »

Offline Ruurdp

• SCH forum member
  • **
« Reactie #37 Gepost op: augustus 14, 2017, 18:55:27 »
Top, doe ik eerst de brandstoffilter. Daarna met remmenreiniger aan de slag. Bedankt voor de adviezen!

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #38 Gepost op: augustus 14, 2017, 19:01:03 »
Heb je de bougies al eens qua kleur bekeken nu hij toch weer hapert?

Offline Ruurdp

• SCH forum member
  • **
« Reactie #39 Gepost op: augustus 14, 2017, 19:40:29 »
Bougies zijn vrij nieuw, verwacht dat ie dan juist koud wat moeilijk loopt toch?

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
« Reactie #40 Gepost op: augustus 14, 2017, 20:40:38 »
Ik zou ze er ff uitdraaien om te controleren of ze wel mooi van kleur zijn.

Offline Ruurdp

• SCH forum member
  • **
« Reactie #41 Gepost op: augustus 15, 2017, 10:23:29 »
Ok, gisteren brandstoffilet er af gehaald. Had geen tijd meer om de nieuwe er op te zetten. Ga dat vanavond doen, wil dan ook met remmenreiniger aan de slag en kijk dan direct ff naar een bougie.
Thanks!

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
« Reactie #42 Gepost op: augustus 15, 2017, 16:46:27 »
Zou ze wel allemaal even nakijken of ze dan ook allemaal gelijk van kleur zijn.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #43 Gepost op: augustus 16, 2017, 20:04:55 »
Bedankt. Te weinig benzine: zou hij dan bij koud blok ook niet slechter lopen?
Mbt de valse lucht: zijn er methoden om te achterhalen of dit zo is en de locatie te vinden?

En als je het deftig wilt doen heb je er een rookmachine voor die zet de kanalen vol met rook en waar je rook ontsnapt daar zit het lek .

Ben zelf bezig om er een zelf te maken met een rook generator.

Maar wacht eerst ff je brandstoffilter af eerst de basiszaken in orde maken, en check robinho zijn tip even de kleur van je bougie zegt wat over je verbranding.

Offline Ruurdp

• SCH forum member
  • **
Re: Loopt warm erg slecht
« Reactie #44 Gepost op: september 10, 2017, 18:22:00 »
Heb een even geen tijd gehad om verder te gaan met de starlet. Heb nu vakantie dus meer tijd. Titel van topic aangepast aangezien er geen problemen meer zijn met vochtig weer. De huidige situatie: hij start prima, koud doet vrij aardig, maar zodra hij goed warm is, is er eigenlijk niet mee te rijden: bokt enorm.
Onlangs het volgende gedaan: verdelerkap, rotor en kabels vervangen, gasklephuis schoon gemaakt met nieuwe pakking, brandstoffilter vervangen, luchtfilter vervangen. Vanmiddag luchtsensor vervangen (bij luchtfilterhuis) en het ventieltje (?) van de carter ventilatie vervangen. Advies in dit topic opgevolgd en bougies gecontroleerd: zie foto hieronder. Deze bougies heb ik er nog geen 1000 km geleden ingezet.
Verder minder dan een jaar geleden olie + filter en koelvloeistof vervangen.

Iemand suggesties?

Hier nog de foto van bougie:

Offline Ruurdp

• SCH forum member
  • **
« Reactie #45 Gepost op: september 10, 2017, 19:00:02 »
Oh en waarschijnlijk ook nogal relevant: ik heb net een proefrit gemaakt (na het vervangen van de luchtsensor en dat carterventilatie onderdeeltje) vervolgens hier op t parkeerterrein hier ff tijdje stationair laten lopen. De slang welke onder aan de radiateur zit klapte los bij de slangklem. Vanzelfsprekend de nodige hoeveelheid koelvloeistof verloren.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #46 Gepost op: september 10, 2017, 20:24:48 »
De bougie is wel redelijk wit, maar dat schijnt wel te mogen bij een injectie blok, maar hoe komt het dat ie al zo smerig is na 1000 km?
Het lijkt wel of er kvs langs de schacht naar buiten is gedrukt, maw is je koppakking niet lek? en loopt ie dus zo beroerd door de kvs wat in je cilinders komt
En die koelslang kan daardoor ook wel eens zijn los geschoten, ivm te hoge druk in je systeem door het lek.

je kan nog een testje doen met een aansteker bij de pijlstok, als het begint te knetteren zit er vocht bij de olie, en drab onder je olievuldop is ook een teken.

Bij mij is er ook een keer een slang gescheurd, een paar dagen later kon ik de koppakking vervangen.

Offline Ruurdp

• SCH forum member
  • **
« Reactie #47 Gepost op: september 10, 2017, 21:59:17 »
Bedankt voor je reactie.
De olievuldop is schoon, zal binnenkort het testje doen met de pijlstok. Je bedoelt dus gewoon de stok er uit halen en er een aansteker onder houden? Want je bedoelt niet bij de pijlstokhouder toch?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #48 Gepost op: september 10, 2017, 22:17:55 »
Ja pijlstok eruit, en dan even een vlammetje onder houden, het is overigens geen alles-zeggende test hoor, een compressie test zou het beste zijn, en/of je uitlaatgassen laten meten.

En ik kan er ook grandioos naast zitten met mijn verhaal, maar dit kwam als eerste bij mij op, mede doordat je koelslang los is geschoten.
« Laatst bewerkt op: september 10, 2017, 22:23:11 door Patrix »

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #49 Gepost op: september 11, 2017, 09:24:15 »
Inderdaad, waarom is die bougie zo smerig, lijkt wel 5 jaar oud.

Slang kan ook los schieten door een verroeste klem, die onderste klem aan de radiateur vallen op den duur uit elkaar door roest. Mocht het door de druk zijn gekomen, dan is het zeer waarschijnlijk een lekke koppakking
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)