Auteur Topic: Nat weer: haperen en moeilijker starten  (gelezen 474 keer)

Offline Ruurdp

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 26
Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Gepost op: juli 29, 2017, 09:45:20 »
Goedemorgen,

Onze p8 uit 95 start pas meestal pas nadat ik de sleutel 3-4 seconden omgedraaid heb gehouden. Ook stationair loopt ie niet helemaal mooi. Ik heb de indruk dat ie met name moeite heeft met vochtig weer.
Nu leek het mij het beste om eerst de ontsteking maar eens aan te pakken: verdelerkap, rotor en kabels. Bougies zijn al vervangen. Een paar vragen:

1. Is dit een logische eerste stap?
2. Origineel lijkt mij het beste maar welk merk is dit?
3. Waar haal ik de originele onderdelen het goedkoopst?
4. Iemand andere suggesties?

Gr. Ruurd

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2481
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #1 Gepost op: juli 29, 2017, 11:59:09 »
1. ja dat denk ik wel, een tijdje geleden had ik dezelfde symptomen, dit was bij mij verholpen met nieuwe bougies, verdelerkap en rotor.
2. Volgens mij is Beru het originele merk, maar Nipparts is ook prima.
3. CarpartsDirect en MijnAutoOnderdelen. nl heb ik goede ervaringen mee.
4. nee eigenlijk niet  :)

Offline arjan91

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 298
  • Ha! Bier!
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #2 Gepost op: juli 29, 2017, 13:12:37 »
Bij mij was verdelerkap en rotor vervangen genoeg.
Ik had ook last van haperen bij vochtig weer.
Maar bougies en kabels een keer vervangen kan nooit kwaad.
- Starlet p8 "Friend Limited", '94 (Daily)
- Starlet p8 Gxi, '95 (project)
- Starlet p8 GT '94 (Vriendin)

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 23936
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #3 Gepost op: juli 29, 2017, 15:55:23 »
ik verdenk je bougiekabels... die willen nog wel eens overslaan bij nat weer.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Ruurdp

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 26
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #4 Gepost op: juli 29, 2017, 18:31:40 »
Top! Bedankt voor de reacties. Iemand anders nog suggesties? Zijn er nog mensen die de onderdelen nieuw of weinig gebruikt op de plank hebben liggen?

Offline arjan91

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 298
  • Ha! Bier!
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #5 Gepost op: juli 29, 2017, 18:43:46 »
Verdelerkap en rotor kosten samen nieuw 30 euro ofzo bij een auto zaak.
Van nipparts. Prima merk.
- Starlet p8 "Friend Limited", '94 (Daily)
- Starlet p8 Gxi, '95 (project)
- Starlet p8 GT '94 (Vriendin)

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2481
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #6 Gepost op: juli 29, 2017, 18:48:42 »
Yep

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 230
  • toyota liefhebber
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #7 Gepost op: juli 29, 2017, 21:01:31 »
Kabels zijn makkelijk te testen ff met de plantspuit sprayen in het donker komt het er meestal ook wel uit.

Ik weet niet wat de starlet heeft gelopen maar een verstopt/vervuild brandstof filter kan 2e kandidaat zijn .

De brandstofdruk meten kan dan ook geen kwaad rond 2.0..2.1 bar.

Is alleen wel toenvallig !
 
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Ruurdp

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 26
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #8 Gepost op: juli 29, 2017, 23:15:16 »
Thanks! Ik ga de hele handel bestellen inclusief brandstoffilter. Karretje heet een dikke ton gelopen. T zou mij weinig verbazen als t filter nog nooit vervangen is.

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17277
    • Onderdelen lijst
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #9 Gepost op: juli 30, 2017, 04:13:55 »
Haha Beru is zeker niet het standaard merk van Toyota, dat is Denso voor ontstekingsdelen. Ik stuur je even een PM
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2481
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #10 Gepost op: juli 30, 2017, 12:38:26 »
Denso was het ja, iets in mij dacht ook al dat Beru het niet was  :)

Offline Ruurdp

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 26
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #11 Gepost op: juli 30, 2017, 18:52:57 »
Kan het ook de bobine zijn? Of geeft dat hele andere klachten? Karretje heeft trouwens een dikke ton gelopen

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2481
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #12 Gepost op: juli 30, 2017, 19:10:59 »
Bobine gaat niet zo snel stuk, ik zou eerst even (wat Daan al zei) even met de plantenspuit over de kabels nevelen, als er geen vonken overslaan en de motor loopt rustig door dan kun je beter als eerste de verdelerkap en rotor vervangen, zou goed kunnen dat het originele spul er nog opzit.

Mocht dat geen verbetering opleveren kun je altijd nog de bougiekabels gaan vervangen, en hoe zien de kabels er voor de rest uit, nog fris, of oud en droog?

Offline Ruurdp

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 26
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #13 Gepost op: juli 30, 2017, 21:51:48 »
Plantenspuittruck is gewoon water er overheen nevelen? Zal t proberen dan. Kabels zien er opzich niet slecht uit namelijk.

Offline onnaj

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 330
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #14 Gepost op: juli 31, 2017, 08:30:44 »
Kabels kun je ook doormeten met een multimeter. Ze mogen niet meer dan 25k ohm weerstand hebben. Je kunt ze ook proberen te bewegen tijdens het opmeten. Mocht er een breuk of iets inzitten en zal de weerstand (flink) veranderen
EP71 1.3 XL 20.000 km Haslbeck!

SOLD Toyota Celica 20V

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2481
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #15 Gepost op: juli 31, 2017, 11:23:44 »
Plantenspuittruck is gewoon water er overheen nevelen? Zal t proberen dan. Kabels zien er opzich niet slecht uit namelijk.
Ja, en het liefst in de avond als het al wat donker is.

Offline Ruurdp

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 26
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #16 Gepost op: juli 31, 2017, 14:39:49 »
Plantenspuittruck is gewoon water er overheen nevelen? Zal t proberen dan. Kabels zien er opzich niet slecht uit namelijk.
Ja, en het liefst in de avond als het al wat donker is.

Bedankt voor de tip, ik denk dat ik de kabels uberhaupt vervang.

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 23936
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #17 Gepost op: juli 31, 2017, 19:19:15 »
Doormeten heeft weinig zin, meestal is het probleem dat de isolatie vergaat
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Ruurdp

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 26
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #18 Gepost op: augustus 05, 2017, 00:57:35 »
Vandaag de ontstekings onderdelen ontvangen (bedankt Pim!). Ga t dit weekend monteren. Ben benieuwd. Zal nog laten weten of t gelukt is.

Offline Ruurdp

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 26
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #19 Gepost op: augustus 05, 2017, 16:58:02 »
Vanochtend de verdelerkap, rotor en kabels vervangen. Auto start zeker beter. Maar nadat ik dit topic startte trad er nog een probleem op/ werd het erger. Auto "Bokt" als ik koppeling op laat komen of het gaspedaal plots dieper in trap. Hij houd in en slaat soms af.
1. Is er iemand met ervaring die enigszins in de buurt van Harderwijk woont en tijd/ zin heeft om te helpen?Vanzelfsprekend tegen een eventuele vergoeding.
2. Zo niet: andere suggesties? Zat zelf te denken aan bobine/ brandstoffilter/ sensoren?

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2481
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #20 Gepost op: augustus 05, 2017, 17:31:51 »
Ik ben niet zo thuis in de injectieblokjes, maar het lijkt op te weinig benzine/druk

Offline arjan91

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 298
  • Ha! Bier!
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #21 Gepost op: augustus 05, 2017, 18:09:24 »
Benzinefilter, luchtfilter, olie+oliefilter en bougies ook direct even vervangen.
Heb je hem in ieder geval een redelijk beurtje gegeven en kan je dat allemaal uitsluiten.
Gasklephuis al schoon gemaakt?
- Starlet p8 "Friend Limited", '94 (Daily)
- Starlet p8 Gxi, '95 (project)
- Starlet p8 GT '94 (Vriendin)

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 230
  • toyota liefhebber
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #22 Gepost op: augustus 05, 2017, 20:37:34 »
Vanochtend de verdelerkap, rotor en kabels vervangen. Auto start zeker beter. Maar nadat ik dit topic startte trad er nog een probleem op/ werd het erger. Auto "Bokt" als ik koppeling op laat komen of het gaspedaal plots dieper in trap. Hij houd in en slaat soms af.
1. Is er iemand met ervaring die enigszins in de buurt van Harderwijk woont en tijd/ zin heeft om te helpen?Vanzelfsprekend tegen een eventuele vergoeding.
2. Zo niet: andere suggesties? Zat zelf te denken aan bobine/ brandstoffilter/ sensoren?



Het bokken wat jij omschrijft kan zijn als je te schielijk op het gas trapt( bonanza effect).

Dit ervaar ik ook met mijn starlet als je te snel achter elkaar op het gas  trapt( dit is toyota jaren 90 efi) eigen omdat de motor direct reageerd op het gas .

Ik doe dit wel eens expres wordt moeder de vrouw niet blij van . :twisted:

Maar hij mag niet afslaan maar vervang je brandstoffilter eens bij de 100.000 staat ie in het onderhouds interval .

Gebeurd het op je koppeling optrekken zonder gas dan kunnen ook de torsieveren in je koppelingsplaat slap zijn waardoor je een schokkerig/ deinend gevoel bij het optrekken ervaart .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Ruurdp

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 26
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #23 Gepost op: augustus 05, 2017, 21:21:41 »
Olie en oliefilter recent vervangen net als bougies. Vandaag dus bougiekabels, verdeelkap, rotor en luchtfilter gedaan

Offline Ruurdp

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 26
Re: Nat weer: haperen en moeilijker starten
« Reactie #24 Gepost op: augustus 06, 2017, 00:41:03 »
Ik heb het idee dat ie specifiek schokkerig is en geneigd af te slaan als ik gas geef na het koppelen. Het viel mij vanmiddag op dat de oude kabels nog van 1995 zijn. Dus zou t mij weinig verbazen als voor de brandstoffilter het zelfde geld. Denk dus in elk geval die maar vervangen. Bobine kan niet de veroorzaker zijn?