Auteur Topic: Jojoja met een rode P9 automaat  (gelezen 292 keer)

Offline jojoja

• SCH forum member
  • **
Jojoja met een rode P9 automaat
« Gepost op: juli 11, 2017, 14:34:59 »
Hallo Alllemaal,

Hallo Starlet rijders!!

Tot nu toe nog nooit toyota gereden, wel diverse andere merken.

De aanleiding om deze P9, een rode te kopen was eigenlijk noodgedwongen..... een lang verhaal met een oldtimer Mercedes (W115) die te duur werd en het dagelijkse (S)altootje dat op de laatste benen liep.....

Lang verhaal kort er was niet superveel budget......en, na 7 VW Polo's bekeken te hebben die of niet goed reden, óf naar benzine stonken uit het kleppenhuis (ja ies helemaal goed meneer) bleek dat mijn budget gewoon niet voldoende was voor een dergelijke auto.....
Dus toen radicaal besloten om tóch zo goedkoop mogelijk een auto te vinden en dat is deze P9 uit eind 1997 geworden.

Het is een automaat, dat was een eis, ik ben helemaal verslingerd aan automaat rijden!! met 156.000 op de teller....

En, ik moet zeggen ondanks dat deze auto niet zo groot is en vrij licht rijd ze echt heel behoorlijk!
20 jaar oud en geen kraakje in het interieur of onderstel......zelf s de startmotor klinkt als van een 'volwassen' auto :)

Uiteraard zijn er wat puntjes daar zal ik een topic voor openen....

In ieder geval, leuk om hier te lezen en te leren!

Groeten,

Jojoja

Offline Sebastiaan

• SCH forum member
  • **
Re: Jojoja met een rode P9 automaat
« Reactie #1 Gepost op: juli 11, 2017, 15:12:03 »
Welkom!
1994 Toyota Starlet GT Turbo (E-EP82-AGMQY)

Offline jojoja

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: augustus 04, 2017, 19:00:51 »

Ondertussen 't Starletje nieuwe filters en olie gegeven.
motor en bak was geen probleem maar het differentïeel kon ik niet bij zonder brug.

De uitlaat ging lek en was al meerdere keren opgelapt.....alles zat aan elkaar gelast......
Dus nu een nieuwe midden en einddemper....

Inclusief werk voor 200 euro klaar....er zijn auto's waar je dan nog niet eens een demper hebt!

Omdat hij toch op de brug stond ook het differentïeel ververst!

Aan de onderkant ziet de auto er ook nog best goed uit, de motor is droog alleen de bak 'zweet' een beetje.....niets om nu al zorgen over te maken.

1 ding is wat vreemd, als de automaat bak naar de hoogste versnelling schakelt doet hij dat niet in 1 keer.....
't is net of hij half schakelt en daarna nog een stukje.... (je hoort het toerental van de motor veranderen en vlak daarna nóg een stukje lager gaan....)
Hij doet dat élke keer zo dus het is niet dat hij soms niet goed schakelt, ook geen bonken of schokken, het gaat gewoon smooth.

nou ja, zal wel nieuwigheid zijn......

Ook viel me op dat de uitlaat best zwart is, heb ergens gelezen dat je met een stekker en een doorverbinding via knipperende lampjes in je dashboard de auto uit kunt lezen.......dat ga ik binnenkort eens doen zodat ik kan zien of de sensors goed zijn.

Groeten!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: augustus 05, 2017, 11:12:37 »
Nog welkom met de P9, meestal laat ik het gas iets los als ik wil dat ie overschakelt, soms blijft ie iets hangen namelijk als je het gas erop houd, misschien is dat wat je voelt?

Offline jojoja

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: augustus 06, 2017, 14:56:40 »
thx Patrix,

op en terug schakelen doet hij keurig, dat is het probleem niet.....

Toen ik 'm net had schakelde hij wel steeds te vroeg naar de hoogste versnelling, ook als je vrij veel gas gaf,  dan zat je bij 45/50km  al in de 4 en reed hij dus telkens in hele lage toeren.
Dat is opgelost door de kickdown kabel goed aan te spannen en nu schakelt hij normaliter bij 60 naar de 4 en als je echt gas geeft bij de 80 ongeveer.

Wat ik bedoel is echt dat het voelt alsof hij in 2x naar de hoogste versnelling schakelt.
't is wat moeilijk te omschrijven maar als er een toerental meter in zou zitten zou je dit zien:

van 1 naar 2 -->   4000 toeren naar 2000 toeren
van 2 naar 3 -->   4000 toeren naar 2000 toeren
van 3 naar 4 ---> 4000 toeren naar 3000 toeren en dan naar 2000 toeren

Dus net alsof hij ergens over heen glijd .....

De auto doet dat altijd of ik 'm nu heeeel langzaam laat opschakelen of als ik vol gas geef (al is het bij volgas duidelijker merkbaar....)

olie wissel van de bak maakt ook niets uit hij deed het zowel voor als na het verversen....

Ik moet ook zeggen dat ik zoiets nog nooit eerder ben tegen gekomen wel wat Patrix aangeeft dat eeen automaat tegen het schakelpunt aanhangt en dat je met het gas moet spelen om 'm te laten doen wat je wilt. Ook wel bonkende bakken gehad en echt slippende bakken maar dat voelt echt allemaal anders.

hahaha, heb ik weer straks een geheel onbekend probleem, lol!!

groeten,

jojoja

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: augustus 06, 2017, 15:17:20 »
Dat euvel met te vroeg schakelen ken ik ook ja, bij mij zat de kabel niet aangesloten, en dan schakelt ie iid heel snel op.

Maar een P9 heeft toch ook een 3 traps en geen 4? En bij 80 al in de hoogste versnelling als je goed gas geeft is wel snel, dus kan de kabel nog wel strakker denk ik.

Ik heb ook een automaat, en als ik hem goed doortrek (plankgas) dan gaat ie pas bij de 120 in z'n 3.

Edit:

in dit topic kom je hetzelfde verhaal tegen (halverwege de pagina ong.)
http://starlet-forum.nl/index.php?topic=23600.0
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2017, 15:29:09 door Patrix »

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #6 Gepost op: augustus 07, 2017, 10:17:51 »
Dat gevoel wat jojoja omschrijft heb ik ook altijd bij starlet automaatbakken, het is soms net of er meer dan 3 versnellingen zijn, maar wat je voelt is volgens mij dat de koppelomvormer op een bepaald moment niet meer slipt, maar zichzelf vastzet, dat voelt als een soort extra schokje
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: augustus 07, 2017, 11:46:39 »
Dan is het een automaatbak met een ''lock-up'' dan staat er als het goed is ook een L achter de bakcode.

Ik heb het daar ook met Juulz over gehad, we hadden dezelfde bakcode, alleen bij die van hem stond er een L achter, en hij voelde dus ook die ''extra'' versnelling.

Offline jojoja

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: augustus 07, 2017, 18:47:23 »
Interessant Patrix! weer wat geleerd.......

Ik zal eens kijken of ik die code kan vinden dan laat ik het hier weten!!

Vandaag even volgas testje gedaan.....
van 1 naar 2 bij 60
van 2 naar 3 bij (inderdaad) net geen 120

bij de volgas test voelde ik de 'extra' versnelling niet!! keurig in totaal 3 versnellingen.
Zoals ik ook al aangaf hij schakelt verder heerlijk, niks geen bonken of wat dan ook......

Nu ga ik alleen nog speuren naar waarom de uitlaat best zwart was aan de binnenkant (de nieuwe nog niet natuurlijk :) )
Dus binnenkort de auto eens uitlezen en kijken of alle sensors oke zijn!

Groeten,

Jojoja

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: augustus 07, 2017, 19:40:59 »
Dat van die bakcode is niet mijn wijsheid hoor, die credits zijn voor Juulz  :) maar klink wel logisch, net na het schakelen slipt ie nog even en vervolgens zet ie hem vast, dat is dan die laatste ''trap'' die je voelt, net wat Skabla ook al zegt.

De zwarte uitlaat is meestal is een teken van een slechte verbranding en/of olieverbruik.

Offline jojoja

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: augustus 07, 2017, 20:13:10 »
Ook Juulz bedankt! :)

ja, klopt, olieverbruik idd of te rijk lopen......heb gelezen dat de temperatuur sensors wel eens kapot willen gaan.....
Zie het niet zitten om ze er uit te halen dus (hahaha, breekt altijd af bij mij) dus eerst maar eens via uitlezen kijken!

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: augustus 07, 2017, 21:43:45 »
Draai je motor eerst warm voor de sensor losdraait .

Mocht er een of andere googhem loctite tussen gedaan hebben wordt dat zacht.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: augustus 08, 2017, 00:13:01 »
Naar mijn mening niet zo'n goed idee om de boel los te draaien met een warme motor, probeer maar eens een bougie of wielmoer los te draaien als ie warm/heet is, dat gaat vele malen moeilijker (door uitzetting) dan in koude toestand.

Zo sterk is Loctite niet en daar draai je ook wel doorheen als het koud is, plus dat het materiaal zwakker is wanneer warm, en dus juist eerder zal breken.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #13 Gepost op: augustus 08, 2017, 08:39:41 »
Ligt eraan welke locktight
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: augustus 08, 2017, 10:46:39 »
Das waar, er zijn idd wel sterke soorten bij, maar meestal wordt de standaard blauwe gebruikt.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #15 Gepost op: augustus 08, 2017, 21:15:03 »
Dat ligt eraan wat er om handen is bij ons pakken sommige monteurs alles wat om handen is qua borging .

De loctite blauw die jij bedoeld is 243 medium maar er zijn meerdere loctite's groen 2701 is losneembaar bij verhitting deze gebruik ik regelmatig.

Als er maar geen rode wordt gebruikt deze is echt vast .

Heb zelf nog geen problemen ondervonden met het loshalen van sensoren . ;
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2017, 21:24:05 door daandc »
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: augustus 08, 2017, 23:15:46 »
Alles wat om handen is qua borging .
Ja dat ken ik, heb wel eens secondelijn gepakt, werkt soms ook prima :)