Auteur Topic: Olie mengen  (gelezen 296 keer)

Offline starletnaam

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17
Olie mengen
« Gepost op: juni 12, 2017, 22:15:49 »
Over het nou wel of niet slecht is om verschillende typen olie te mengen lees ik veel meningen.

Vandaar maar even hier aan de kenners vragen .... 😊

Is het slecht als ik 2 soorten motorolie (10W40 en 15W40) door elkaar in mijn motor doe?


Offline Gourmetski

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2846
    • Showroom: Scarlet Starlet P8 Xli '95
Re: Olie mengen
« Reactie #1 Gepost op: juni 12, 2017, 22:26:38 »
Ze maken de verschillende soorten niet voor niets...

Ik weet het fijne niet van motor olies, maar 2 dingen mengen krijg eigenschappen van beide: hopen op beide goede alleen als het dat niet wordt... beide slechte...
Love is just a chemical. We give it meaning by choice.

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 214
  • toyota liefhebber
Re: Olie mengen
« Reactie #2 Gepost op: juni 12, 2017, 22:43:07 »
Als je de 10w40 en 15w40 van hetzelfde merk mengt verdun je de 15w40, en je mengt een halfsyntheet (10w40) en een mineraal 15w40 .

Als je maar nooit een vol syntheet in je blokje gooit want dit kost je keeringen zeker als deze ouder zijn en de motor zelf houdt hier ook niet van .

Maar de eerst 2 genoemde Deze zullen je starletje weinig doen die accepteren het toch wel gauw .

Zelf rijdt ik al een jaartje of wat met 15w40 wegens meer verbruik .



 
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline starletnaam

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17
Re: Olie mengen
« Reactie #3 Gepost op: juni 14, 2017, 00:53:39 »
Thanks voor de tip over de volsynthetische olie!

De garage heeft het altijd over 10W40. Mijne verliest ook eea aan olie, ik denk dat ik dan ook 15W40 ga gebruiken. Geen oude resten mengen, maar alles hetzelfde en nieuw. Gelijk ook een nieuw filter erop.

Offline onnaj

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 322
Re: Olie mengen
« Reactie #4 Gepost op: juni 14, 2017, 09:41:21 »
Het schijnt dat Castrol High Mileage 15W40 het vaak goed doet op Toyotas met wat meer olieverbruik
EP71 1.3 XL 20.000 km Haslbeck!

SOLD Toyota Celica 20V

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2426
Re: Olie mengen
« Reactie #5 Gepost op: juni 14, 2017, 13:40:50 »
Met 15W40 zal die net zoveel olie verbruiken als met 10W40, het is alleen iets dikker bij een koude start, eenmaal op temperatuur even dik als 10W40.

Ik heb zelf een tijdje met 15W50 gereden, maakte niets uit qua verbruik.



Offline onnaj

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 322
Re: Olie mengen
« Reactie #6 Gepost op: juni 14, 2017, 15:51:00 »
Met 15W40 zal die net zoveel olie verbruiken als met 10W40, het is alleen iets dikker bij een koude start, eenmaal op temperatuur even dik als 10W40.

Ik heb zelf een tijdje met 15W50 gereden, maakte niets uit qua verbruik.

Toch is er een topic op het corollaforum waarbij er verschillende zijn die wel een lager verbruik bemerken. Sowieso bemerken ze een verschil tussen 10w en 15w40 maar er zit schijnbaar veel verschil tussen de diverse merken, waarbij Castrol een gunstige uitschieter is:
http://www.corollaforum.nl/viewtopic.php?t=19681
EP71 1.3 XL 20.000 km Haslbeck!

SOLD Toyota Celica 20V

Offline Marcel

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 59
Re: Olie mengen
« Reactie #7 Gepost op: juni 14, 2017, 16:40:14 »
Er kan zeker verschil zitten tussen verbruik bij dunnere/dikkere olie.
Hoe dunner je olie des te dunner is het smeerfilter bij een draaiende motor en dus is er meer olie nodig om eenzelfde smeerresultaat te krijgen als met de dikkere olie.
Starlet P8 - Still going strong!

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2426
Re: Olie mengen
« Reactie #8 Gepost op: juni 14, 2017, 19:25:56 »
@Onnaj, de Castrol kan idd wel iets verschil maken omdat het de keerringen/seals soepeler maakt, en er dus minder olie langsgaat op den duur.

@Marcel ,10W40 en 15W40 hebben dezelfde viscositeit bij 100 graden, dus zou geen verschil moeten maken.
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2017, 19:34:43 door Patrix »

Offline Evjatar

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3486
Re: Olie mengen
« Reactie #9 Gepost op: juni 14, 2017, 21:24:14 »
Als de pakkingen soepeler worden kan er ook meer olie langs stromen. Uiteindelijk is voor extreem olieverbruik maar 1 oplossing, en dat is repareren. Zolang het verbruik redelijk blijft lekker blijven bijvullen.
Een blok goed los rijden wil ook nog wel eens helpen.

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2426
Re: Olie mengen
« Reactie #10 Gepost op: juni 14, 2017, 22:17:24 »
Daar heb je een goed punt ja, te zachte dichtingen houden de druk ook niet tegen.

En ja, repareren is natuurlijk de beste oplossing, heb ik zelf een tijdje geleden ook gedaan (nieuwe seals etc.)  olieverbruik is toen flink afgenomen, voorheen 1/1000 nu 0,3/1000, dat laatste beetje zal door versleten zuigerveren zijn.

Offline onnaj

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 322
Re: Olie mengen
« Reactie #11 Gepost op: juni 14, 2017, 22:50:32 »
Tot 1:3000 zou ik wel acceptabel vinden voor een motor met wat km. Daaronder is in principe wel flink.
Maar het scheelt ook gewoon per motor. Mijn gereviseerde blacktop bleef olie verbruiken, maar die zag ook regelmatig 8k toeren ;-) Die zat op 1:3000. Terwijl andere vrijwel niks verbruiken.
Zo zijn er genoeg met een 4efe die olieverbruik hebben maar ook genoeg die veel op de teller hebben en geen verbruik hebben. En ja dat kan aan de gebruiker liggen maar volgens mij ook echt wel aan de motor of net wat andere toleranties.
EP71 1.3 XL 20.000 km Haslbeck!

SOLD Toyota Celica 20V

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2426
Re: Olie mengen
« Reactie #12 Gepost op: juni 15, 2017, 10:45:37 »
1/3000 is zeker acceptabel, sommige nieuwe Audi's halen dat niet eens, en dat die van mij 0,3 op 1000 verbruikt vind ik overigens ook nog wel acceptabel, reparatie daarvoor is te prijzig plus dat er al een ander blokje klaar ligt, hopelijk is ie wat beter.

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17261
    • Onderdelen lijst
Re: Olie mengen
« Reactie #13 Gepost op: juni 15, 2017, 12:13:22 »
Olieverbruik treed vaak op bij koude motor en is bij warme motor minder. Daarom is het gebruik van een 15W40 soms een oplossing voor hoog olieverbruik.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2426
Re: Olie mengen
« Reactie #14 Gepost op: juni 15, 2017, 12:36:24 »
In dat geval zou een dikkere olie kunnen helpen idd, ik dacht juist dat de olie sneller verdween bij een warme motor en dus dunnere olie.

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17261
    • Onderdelen lijst
Re: Olie mengen
« Reactie #15 Gepost op: juni 15, 2017, 13:46:28 »
Je ziet vaker een blauwe walm bij een koude start dan bij een warme start
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2426
Re: Olie mengen
« Reactie #16 Gepost op: juni 15, 2017, 14:44:14 »
Ja dat klopt, maar dan is de nog warme olie die in de kop blijft staan langs de klepsteeltjes naar beneden gedrupt als je de motor uitzet, en dit wordt dan verbrand als je hem weer start, tenminste dat is mijn redenering.

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17261
    • Onderdelen lijst
Re: Olie mengen
« Reactie #17 Gepost op: juni 15, 2017, 15:52:42 »
Nee dat hoeft absoluut niet, de toleranties van zuiger, zuigerveren, cilinders, kleppen, klepsteelgeleiders, klepseals, alles is anders ten opzichte van een warme motor is anders
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2426
Re: Olie mengen
« Reactie #18 Gepost op: juni 15, 2017, 16:28:37 »
Ja ook dat is waar, het viel me alleen op toen ik de seals ging vervangen dat deze nog compleet onder de olie stonden, ik moest eerst alles wegzuigen voordat ik erbij kon.

Offline starletnaam

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17
Re: Olie mengen
« Reactie #19 Gepost op: juni 15, 2017, 22:12:06 »
Vandaag contact gehad met de garage. Ik heb nu 15W40 gebruikt.

Volgens de garage is dit heel slecht voor de motor omdat ik, na jaren 10w40 te hebben gebruikt, de nieuwe olie veel te dik is en nauwelijks smering geeft.

Hier begrijp ik nu dat de viscositeit van 10w40 en 15w40 op bedrijfs temperatuur hetzelfde is.

Moet ik nou opnieuw de olie verwisselen terug naar 10w40 om schade te voorkomen?

Offline jeroen29

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 271
Re: Olie mengen
« Reactie #20 Gepost op: juni 15, 2017, 22:12:10 »
...maar ook genoeg die veel op de teller hebben en geen verbruik hebben.

Het kan inderdaad, afgelopen 15k km 1 liter bijgevuld (10w40) met een kmstand van 293dkm met een 2e-e. Ik gebruik verschillende merken, vaak Shell/Castrol maar heb ook wel eens op Valvoline gereden, net waar ik goedkoop aan kan komen. Zoals op het corollaforum wel gemeld wordt, merk ik geen verschil tussen de merken..
Ik rij wel veel en vaak grote stukken, dus Pim's theorie kan aardig kloppen!

Offline starletnaam

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17
Re: Olie mengen
« Reactie #21 Gepost op: juni 15, 2017, 22:17:09 »
Vandaag contact gehad met de garage. Ik heb nu 15W40 gebruikt.

Volgens de garage is dit heel slecht voor de motor omdat ik, na jaren 10w40 te hebben gebruikt, de nieuwe olie veel te dik is en nauwelijks smering geeft.

Hier begrijp ik nu dat de viscositeit van 10w40 en 15w40 op bedrijfs temperatuur hetzelfde is.

Moet ik nou opnieuw de olie verwisselen terug naar 10w40 om schade te voorkomen?

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2426
Re: Olie mengen
« Reactie #22 Gepost op: juni 15, 2017, 23:05:37 »
Hier begrijp ik nu dat de viscositeit van 10w40 en 15w40 op bedrijfs temperatuur hetzelfde is.
Klopt

15W40 kan je rustig gebruiken, het kan alleen wat te dik worden in de winter, maar dan moet het wel heel stevig vriezen, ruim boven -15.

Dat de olie te dik is en minder smering geeft is onzin, je hebt er zelfs iets meer oliedruk mee bij een koude start.

Offline Marcel

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 59
Re: Olie mengen
« Reactie #23 Gepost op: juni 15, 2017, 23:30:14 »
Vandaag contact gehad met de garage. Ik heb nu 15W40 gebruikt.

Volgens de garage is dit heel slecht voor de motor omdat ik, na jaren 10w40 te hebben gebruikt, de nieuwe olie veel te dik is en nauwelijks smering geeft.

Hier begrijp ik nu dat de viscositeit van 10w40 en 15w40 op bedrijfs temperatuur hetzelfde is.

Moet ik nou opnieuw de olie verwisselen terug naar 10w40 om schade te voorkomen?

De viscositeit van 10w40 en 15w40 is inderdaad op bedrijfstemperatuur hetzelfde.

Dat de nieuwe olie nauwelijks smering geeft vind ik een vreemd verhaal. Het is zo dat bij een koude start de 15w40 iets dikker is dan de 10w40, maar dan merk je vooral bij winterse temperaturen onder de -15 zoals Patrix al zegt.

Het verschil tussen deze twee soorten is zo miniem dat het niet echt veel uitmaakt welke je gebruikt, het is maar net waar je voorkeur ligt. Let er alleen op dat je geen vol synthetische olie gebruikt, de pakkingen willen dit nog wel eens erg vervelend vinden...
Starlet P8 - Still going strong!

Offline starletnaam

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17
Re: Olie mengen
« Reactie #24 Gepost op: juni 15, 2017, 23:55:35 »
Bedankt voor de geruststelling!

Zelf dacht ik inderdaad dat (nu ik weet hoe dat moet) ik voor komende winter evt misschien weer 10w40 gebruik als ik ga skiŽn in de Alpen. (Niet vol synthetisch inderdaad)

Raar verhaal dus....


Thanks! Scheelt voor de nachtrust