Auteur Topic: Remleidingen vervangen  (gelezen 148 keer)

Offline FkoNL

• SCH forum member
  • **
Remleidingen vervangen
« Gepost op: juni 09, 2017, 10:07:01 »
Goedemorgen allen,

Onze Starlet (1995 P8) is niet door de APK gekomen vanwege verroeste remleidingen en een achterwiellager die niet meer goed is. Achterwiellager is niet zo'n punt maar voor de combinatie schatten ze 500 a 600 vanwege het werk.

Nu is de vraag, is dit goed zelf te doen / goedkoper ergens anders te doen? Max budget is zo'n 200 a 250, anders gaan we kijken naar iets anders.

Thanks!

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
Re: Remleidingen vervangen
« Reactie #1 Gepost op: juni 09, 2017, 11:32:31 »
Gezien de prijs neem ik aan dat het de leidingen naar achteren zijn.
Dat heb ik vorig jaar ook moeten doen.
Aan materiaal was ik 70 Euro kwijt, de rest is uurloon, want het is een flinke klus.
Maar het is niet moeilijk, kun je gerust zelf doen. Alleen veel werk; ik was ongeveer 8 uur kwijt.
Pas later hoorde ik dat je tegenwoordig met knelkoppelingen in remleidingen mag werken (was vroeger afkeur).
Zodat je alleen maar het slechte gedeelte van de leiding hoeft te vervangen.
Dat kan natuurlijk een heleboel werk schelen als de remleiding enkel plaatselijk slecht is.
Ik twijfel alleen nog wel of deze knelkoppelingen ook op stalen leidingen mogen worden toegepast binnen de apk wetgeving.

Offline FkoNL

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: juni 09, 2017, 11:48:24 »
Dat geeft wel wat ruimte. Ik krijg de auto vanavond terug en ga morgen ochtend even kijken waar ze precies rot zijn. Misschien dat een klein deel vervangen kan worden.

Waar haalde jij je spullen vandaan? Of haal je die buis gewoon bij de automaterialen zaak?

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: juni 09, 2017, 11:53:58 »
Omdat ik de hele leiding vervangen heb, heb ik ze op maat moeten laten maken met wartels etc.
Daarvoor kon ik bij de dorpsgarage terecht.
Als je met knelkoppelingen gaat werken kun je gewoon bij de automaterialenzaak terecht; is ook een stuk goedkoper.
Ik zou wel eerst even overleggen met de keurmeester om teleurstellingen achteraf te vermijden.

Offline XX-33

• SCH forum member
  • **
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
« Reactie #4 Gepost op: juni 09, 2017, 12:07:03 »
heb bij de civic een grotere brakebooster geplaatst, maar ging dus ook van 6mm leiding naar 5mm.
hiervoor heb ik ook een knelkoppeling verloop gebruikt.
gewoon door de apk gekomen.
denk dat het gewoon dicht moet zijn
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline FkoNL

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: juni 09, 2017, 12:13:29 »
Afhankelijk van de staat ga ik ze dan ook maar helemaal vervangen.

Hoe ik het nu zie:

- Auto op 4 blokken
- Remsysteem leegmaken
- Oude leidingen er onderuit
- Nieuwe koperen leiding kopen
- Nieuwe leidingen leggen op plaats van de oude leidingen
- Remsysteem vullen

Is er nog speciaal gereedschap voor nodig? Ik zal ik thuis ben even mijn werkplaatshandboek bekijken maar die is vaak vrij summier.

heb bij de civic een grotere brakebooster geplaatst, maar ging dus ook van 6mm leiding naar 5mm.
hiervoor heb ik ook een knelkoppeling verloop gebruikt.
gewoon door de apk gekomen.
denk dat het gewoon dicht moet zijn

Mocht het echt een klein plekje zijn dan ga ik dit proberen. Bedankt voor de info!

Offline KRN__

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: juni 09, 2017, 12:20:12 »
Remleiding felssetje (double flare) + buigijzertje + pijpensnijder + nieuwe remnippeltjes ( kans is groot dat je de huidige doldraait)

Mocht je 2 remleidingen met elkaar moeten verbinden dan zou ik zelf beide delen felsen en dan zoiets gebruiken.

« Laatst bewerkt op: juni 09, 2017, 12:30:44 door KRN__ »

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #7 Gepost op: juni 09, 2017, 12:31:36 »
Ik zou naar de garage hier in het dorp gaan, ben je voor 35 euro per kant klaar. 500 tot 600 vind ik wel absurd duur. Alleen de laatste eindjes aan de achterkant hoeven vervangen te worden.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline FkoNL

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: juni 09, 2017, 12:42:01 »
Ik zou naar de garage hier in het dorp gaan, ben je voor 35 euro per kant klaar. 500 tot 600 vind ik wel absurd duur. Alleen de laatste eindjes aan de achterkant hoeven vervangen te worden.

En dat zet je dan vast met klemmetjes? Misschien dat ik nog even naar een andere garage rij om een offerte te vragen.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #9 Gepost op: juni 09, 2017, 12:56:57 »
Er loopt een gootje van plastic van voor naar achteren, daar vallen de leidingen in. Ik zou zeker even een aantal garages vragen, want zo duurt hoeft het echt niet te zijn, zeker als het maar een kort stuk is.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Evjatar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: juni 09, 2017, 21:22:00 »
Ik heb ooit plaatselijk een 2 tal leidingen moeten laten vervangen. In totaal bijna 1,5 meter leiding voor 90 euro kwijt inclusief uurloon, snelkoppelingen en leidingen. Niet bij een dealer, maar een lokale garage.

Als de rest nog niet roest, inspuiten met bodemspray oid om te zorgen dat het ook niet gaat gebeuren.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: juni 09, 2017, 23:49:24 »
Een rolletje koperen leiding van 5 meter kost +/- 28 euro en de koppellingetjes een euro per stuk met gebruik van de oude warteltjes achter kan je voor 30 euro klaar zijn .

Koop om je wartels los te draaien een 6 kant wartelsleutel hiermee draai je de 6 kant niet dol .

Het ontluchten is het meeste werk .

Pas op als je op de oude manier ontlucht dat je niet meteen het pedaal tot de bodem trapt want dan kun je de hoofdtrem cillinder vervangen.

Ik ben zelf meer van de vacuumontluchter moet je wel geduld hebben .

Voordeel van koperen leiding is dat het makelijk over de tank heen is te schuiven zodat je tank niet los hoeft .

Heb in het verleden veel ep80 ers van de sloop gered met het vervangen van remleiding voor de apk .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!