Auteur Topic: Starlet aangeschaft, nu probleempjes  (gelezen 1017 keer)

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
Re: Starlet aangeschaft, nu probleempjes
« Reactie #25 Gepost op: mei 28, 2017, 00:13:08 »
Rij anders een keer langs Enschede. Kunnen we heel wat zaken uitsluiten.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Vito

• SCH forum member
  • **
« Reactie #26 Gepost op: mei 28, 2017, 02:32:58 »
Ook ik had het idee dat de slecht lopende motor gewoon aan de ontsteking ligt, maar wist niet dat er in het bobinehuis nog een verdeler en rotor zat. Die zou ik dan ook eerder verdenken.

Zodra ik komende week weer eens ergens een avond met de auto aan de slag kan voor wat preventief onderhoud en de ashoes enz. Moet ik die ontsteking ook maar eens loshalen.
Ook eens kijken hoe de koelvloeistof er nu uit ziet, anders nog eens vernieuwen.
Ruitenwisser achter blijft maar even zoals het is.. even prioriteiten stellen en apk klaarmaken heeft dus voorrang.

Offline Vito

• SCH forum member
  • **
« Reactie #27 Gepost op: mei 28, 2017, 02:35:23 »
Mocht ik er echt niet uit komen, en ik ben ervan overtuigd dat de motor niet meer te warm word; is dat inderdaad een handige uitkomst!

Offline MzKzM

• Registered Trader
    • JDM parts blog
« Reactie #28 Gepost op: mei 29, 2017, 09:39:22 »
Loopt de motor ook onregelmatig bij een koude start? De informatie die de lambda-sensor uitspuugt wordt namelijk pas door de ECU naar gekeken wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is.
Mocht het CO niet veel te hoog zijn dan kun je ook proberen een 1/4 tot 1/2 tank met E85 te tanken, dit brengt de CO ookal een heel stuk naar beneden al zou het ook met gewone brandstof moeten lukken. Het is dus eigenlijk het probleem verdoezelen en niet echt een oorzaak vinden.

Ik heb nog wel een Toyota diagnose-tester die ik eraan kan hangen maar dat kan enkel wanneer de wagen een T2 aansluitingpin heeft in de diagnose-stekker.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...

Offline Vito

• SCH forum member
  • **
« Reactie #29 Gepost op: mei 30, 2017, 01:08:52 »
Motor loopt stationair niet merkbaar op een cilinder minder of iets dergelijks. Alleen klinkt er dan wel eens een plofje in de uitlaat, en gaat er eigenlijk constant een vreemde trilling door de auto.
Wanneer je eenmaal rijd, en deellast rijd gaat het goed. Maar wanneer je ook maar klein beetje gas geeft om te willen accelereren houd de motor merkbaar in, en schud de auto soms lichtjes.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #30 Gepost op: mei 30, 2017, 10:20:03 »
Dat plofje in de uitlaat is de ontsteking die overslaat, dat inhouden bij gas geven had ik ook, bij mij stond de ontsteking te laat en dan pakt ie niet zo lekker op, met name als je remt voor een bocht en vervolgens weer gas geeft.

Offline Vito

• SCH forum member
  • **
« Reactie #31 Gepost op: juni 03, 2017, 18:33:56 »
Ik heb gisteren de ashoes voor hem vervangen, en zoals verwacht ging de homokineet niet los, dus helaas moet dealen met montage van een universele; welke met een pneumatische spreider opgerekt word. Absoluut geen fan van die dingen.. maar zag het als m'n laatste redmiddel.

Maargoed, we kijken wel of die de volgende keuring red. Meestal zijn die dingen niet veel bijzonders..

Ontsteking is iets voor komende week, denk dat ik maar eens een rotor en verdeler ga halen. Alleen vraag ik me de constructie daarvan nog altijd af.. zit het daadwerkelijk in de behuizing van de bobine?

Offline arjan91

• SCH forum member
  • **
  • Ha! Bier!
« Reactie #32 Gepost op: juni 03, 2017, 19:24:07 »
Waar je bougie kabels naartoe lopen. Dat is de verdeler kap.
Die kan je zo los schroeven. Daarachter zit de rotor. Die kan er zo afgeschoven worden.
Het stelt niks voor.
3 schroefjes losdraaien. De bougiekabels van de ene verdelerkap naar de andere overzetten en er weer op schroeven.

Kost ook bijna niks. Volgens mij betaalde ik laatst 20 euro ofzo voor verdelerkap + rotor.
- Starlet p8 "Friend Limited", '94 (Daily)
- Starlet p8 Gxi, '95 (project)
- Starlet p8 GT '94 (Vriendin)

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #33 Gepost op: juni 04, 2017, 12:25:32 »
Vito, je benaming is verkeerd. Jij noemt je hele onstekings unit een bobine. Maar je bobine is slechts een deel van de onstekings unit en zit zoals meerdere keren vertelt onder je verdelerkap.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Vito

• SCH forum member
  • **
« Reactie #34 Gepost op: juni 23, 2017, 10:38:16 »
Ik heb de auto inmiddels een paar dagen te leen aangezien ik mijn auto verkocht heb, en de vervanger nog niet kan ophalen.

Ben gisteren even de spullen voor de ontsteking gaan bestellen, 37 euro waar al wat korting vanaf is.
Hopelijk vanavond even monteren en benieuwd of het opgelost is, Zou het anders eigenlijk niet meer weten.

Offline Vito

• SCH forum member
  • **
« Reactie #35 Gepost op: juni 23, 2017, 21:23:28 »
Nou het spul is gemonteerd, en de verdeler was aan vervanging toe hoor. Contactpuntjes helemaal geoxideerd en zelfs 2 kleine stukjes afgebrokkeld.
Rotor had ook wat groene oxidatie.

Proefrit heeft helaas nog niet uitgepakt zoals het hoorde. Rijd uiteraard al merkbaar fijner, en het hikken is eruit.
Nu enkel nog inhouden met wat meer gas geven..

Waar kan ik dat nog in zoeken? Vorige eigenaar had de bougies nog gedaan omdat hij dacht dat daar het probleem lag; zelf heb ik de kabels en nu dus rotor en verdeler gedaan.
Buiten de ontsteking ook nog een beurt gedaan met lucht en benzinefilter en natuurlijk de olie en filter.

Offline arjan91

• SCH forum member
  • **
  • Ha! Bier!
« Reactie #36 Gepost op: juni 23, 2017, 23:23:12 »
Dan kan ik niet zoveel anders meer bedenken dan injectoren.
Misschien eerst proberen wat injectoren reiniger bij je benzine te gooien?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #37 Gepost op: juni 24, 2017, 08:43:39 »
Jammer dat het nog niet helemaal over is, injectoren zou goed kunnen ja, en/of de benzinepomp?

Offline Vito

• SCH forum member
  • **
« Reactie #38 Gepost op: juni 24, 2017, 13:35:31 »
Ik heb het euvel eens bij een allround garage voorgelegd, welke alle merken bedienen.

Bobine is enige wat overblijft van de ontsteking maar was voor hun een totaal onbekend probleem bij een Starlet.
Kleppen stellen was vrijwel ook niet nodig, bovendien hoor ik zelf ook geen overdreven getik o.i.d.

Ze zeiden dat ik eens compressie moest gaan meten; omdat het wellicht een lekke klep is. Mocht dat het geval zijn hoop ik dat de CO waarde voor de apk nog gehaald word; want anders zal het sloop worden denk ik. Zo'n dure reparatie loont zich immers niet meer.

De eigenaar heeft me gezegd dat eens 1x het motormanagement gebrand heeft en daarna niet meer. Is dit uit te lezen, en hoe? Wellicht komen we zo verder.

Offline Marcel

• SCH forum member
  • **
« Reactie #39 Gepost op: juni 24, 2017, 14:05:43 »
Als het een P8 is zit er rechtsboven in je motorruimte een grijs kastje waar DIAGNOSE (of zoiets) op staat, als het goed is moet je daar een kabeltje ergens op aansluiten en dan de motor op contact zetten, dan geeft het lampje een foutcode als er iets mis is.
Starlet P8 - Still going strong!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #40 Gepost op: juni 24, 2017, 14:49:08 »
Je kunt evt. ook nog de benzine druk laten meten, die moet 2,3 bar zijn volgens mij.

Offline arjan91

• SCH forum member
  • **
  • Ha! Bier!
« Reactie #41 Gepost op: juni 24, 2017, 14:55:09 »
Is een fles injectoren reiniger in de tank gooien, niet het makkelijkste wat je eerst kan proberen?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #42 Gepost op: juni 24, 2017, 15:40:12 »
Is het proberen waard natuurlijk.

Offline Vito

• SCH forum member
  • **
« Reactie #43 Gepost op: juni 24, 2017, 15:56:09 »
Heb eens geprobeerd uit te lezen; want zag de methode al op een ander forum staan nadat ik hier de vraag gesteld had.

Met een paperclip 2 aansluitingen doorverbonden (E1 en TE1 was het geloof ik), en het lampje op dashboard blijft dan continu knipperen; dat zou dus betekenen dat er geen codes aanwezig zijn. Helaas.

Zeker is zo'n flesje het makkelijkst wat je kunt proberen, echter heb ik gisteren getankt omdat de auto morgen weer terug gaat (wel zo netjes om met volle tank weer terug te brengen). Mijn mening is dan toch dat zo'n flesje minder effect heeft dan op een halve tank benzine.
Schadelijk is het niet; want het mag zelfs puur gebruikt worden in een brandstoffilter; maar die haal ik absoluut niet meer los. Ellendig werk.

Begin er toch langzaam steeds meer aan te denken dat het inderdaad motorschade is.. Omdat er al heel lang mee gereden is; en nog altijd geen fout opgeslagen in de ECU. Dat zou dus betekenen dat die elektronisch in orde is. Ik weet namelijk dat er bij een slecht werkende injector ook een foutcode tevoorschijn komt; maar er ''helaas'' niet is.

Daarom ga ik komende week ook achter een compressiemeter aan; werkje van 10 minuten om erachter te komen.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #44 Gepost op: juni 24, 2017, 20:36:50 »
Heb eens geprobeerd uit te lezen; want zag de methode al op een ander forum staan nadat ik hier de vraag gesteld had.

Met een paperclip 2 aansluitingen doorverbonden (E1 en TE1 was het geloof ik), en het lampje op dashboard blijft dan continu knipperen; dat zou dus betekenen dat er geen codes aanwezig zijn. Helaas.

Zeker is zo'n flesje het makkelijkst wat je kunt proberen, echter heb ik gisteren getankt omdat de auto morgen weer terug gaat (wel zo netjes om met volle tank weer terug te brengen). Mijn mening is dan toch dat zo'n flesje minder effect heeft dan op een halve tank benzine.
Schadelijk is het niet; want het mag zelfs puur gebruikt worden in een brandstoffilter; maar die haal ik absoluut niet meer los. Ellendig werk.

Begin er toch langzaam steeds meer aan te denken dat het inderdaad motorschade is.. Omdat er al heel lang mee gereden is; en nog altijd geen fout opgeslagen in de ECU. Dat zou dus betekenen dat die elektronisch in orde is. Ik weet namelijk dat er bij een slecht werkende injector ook een foutcode tevoorschijn komt; maar er ''helaas'' niet is.

Daarom ga ik komende week ook achter een compressiemeter aan; werkje van 10 minuten om erachter te komen.

De motorsturing detecteerd van deze auto's niet het mechanische, hooguit het elektrische deel .

Maar pin je hier niet op vast want er staan maar iets van +/_ 10 foutcode's in die gegenereerd kunnen worden.

Zoek het eerst eens in vacuumlekken PCV en vacuumslangetjes en evt in je injectoren al komt dat weinig voor in deze injectoren hebben namelijk een ruimte tolerantie t.o moderne injectoren.

Ontsteking timing controleren kan ook geen kwaad . kan gekke dingen veroorzaken zoals galopperen / onrustig lopen etc .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Vito

• SCH forum member
  • **
« Reactie #45 Gepost op: juni 24, 2017, 22:02:09 »
Dat er maar een aantal foutcodes kunnen worden herkend wist ik niet. Ik werk hoofdzakelijk met iets modernere systemen; vandaar dat ik ook bijna geen kennis had van verdelerkap etc.
Dus mocht een injector zijn werk niet naar behoren doen; zal hier geen code voor komen begrijp ik.

Indien er goede resultaten met een injectorreiniger behaald worden; wil ik dit uiteraard eens proberen.

Ik hoor onder de motorkap geen ''zuigend'' geluid; wat zou moeten duiden om een vacuümlek. Wel kan ik dit uiteraard nog eens nader bekijken; want echt specifiek heb ik er niet op gelet.

Motor galoppeert niet echt in toeren, en loopt ook niet echt overdreven onrustig stationair. Alleen om de zoveel tijd klinkt er eens een plofje uit de uitlaat. Motor heeft geen startproblemen of andere klachten. Een probleem met de timing sluit ik niet uit; maar acht ik klein.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #46 Gepost op: juni 24, 2017, 22:24:05 »

Lekken in je slangen en buizenstelsel kun je het best met een rookmachine uitsluiten !
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2017, 11:09:45 door mister_fix_it »
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Vito

• SCH forum member
  • **
« Reactie #47 Gepost op: juni 25, 2017, 00:44:29 »
Ik ken de werking ervan; maar heb er nog nooit mee mogen werken, en geen idee waar ik zo eentje als particulier kan uithalen.

Iemand opties?

Offline Evjatar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #48 Gepost op: juni 25, 2017, 01:17:51 »
Niet quoten bij direct reply aub, zo wordt het wel heel onoverzichtelijk.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #49 Gepost op: juni 25, 2017, 20:34:13 »
Ik ken de werking ervan; maar heb er nog nooit mee mogen werken, en geen idee waar ik zo eentje als particulier kan uithalen.

Iemand opties?

Ik ben bezig om er een zelf te ontwerpen met een rookmachine die in disco's worden gebruikt deze zijn niet meer zo duur (bax shop)

Hierop moet er nog wel een luchtaansluiting gemaakt worden waarop met een half bar perslucht ingespoten word die de rook voortstuwd .

Aangezien de orginele smokepro's 600 euro kosten .