Auteur Topic: Starlet aangeschaft, nu probleempjes  (gelezen 549 keer)

Offline Vito

• SCH forum member
  • **
Starlet aangeschaft, nu probleempjes
« Gepost op: mei 20, 2017, 16:44:04 »
Beste leden,

In mijn vriendenkring heeft iemand een Starlet aangeschaft.
Hij is best blij met het autootje; echter zijn er helaas ook ''gebreken''.

De motor loopt niet goed, wat waarschijnlijk ook het hoge CO percentage veroorzaakte bij de keuring (auto moet nog voor herkeuring)
Stationair hoor je dat de motor af en toe overslaat en tijdens het rijden gebeurd dit ook wanneer je wat meer gas geeft; daarom heb ik de bougies en de bougiekabels vervangen; helaas zonder resultaat. Wat kan ik hier nog mee doen? Bobine?

De ruitenwisser achter werkt niet. Spanning is er; en wanneer ik vanaf de massa aansluiting een extra kabeltje leg functioneert de boel. Schakelaar kapot dacht ik zo. Alleen lijkt vernieuwen nog niet zo makkelijk.

Nu nog het grootste probleem; ik ben hem (en de auto) deze week gaan afslepen; zo'n 80 kilometer van huis.
De motor was te warm geworden waardoor de boel gekookt heeft en de koelvloeistof uit het expansievat spoot.

Ik denk dat de ventilator niet gewerkt heeft. Deze functioneert echter wel wanneer ik op het thermostaathuis een stekker los trek.
Ik vermoed dus dat ergens een temperatuursensor slecht/niet werkt, welke ik wilde vernieuwen. Nu het probleem dat er dusdanig veel sensoren/schakelaars op het thermostaathuis zitten; dat ik niet weet welke ik moet vervangen.
Ik ben inmiddels zover dat 1 stekker voor de meter binnen op het dashboard is.

Wie zou me verder op weg kunnen/willen helpen?
Het gaat hier overigens om een Starlet uit 1995 met 1.3 XLi motor (2E-E) en 225.xxx op de teller.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
Re: Starlet aangeschaft, nu probleempjes
« Reactie #1 Gepost op: mei 20, 2017, 20:05:09 »
Rotor en verdelerkap al vervangen ?

Staat de distributie op tijd niet een tandje verschoven/verzet ?( mischien nog even gauw vernieuwd voor verkoop)

Te hoog c.o kan ook een kapotte lambdasensor zijn maar dan heb je geen overslag in de motor zitten.

De schakelaar voor de koelfan zit aan de schutbord zijde m.a.w als je voor de wagen staat en kijkt aan de achterkant van het thermostaat zit hier een ronde stekker als je deze lostrekt zal ie ook gaan draaien .

Dat was ook de stekker die je lostrok .

Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline arjan91

• SCH forum member
  • **
  • Ha! Bier!
« Reactie #2 Gepost op: mei 20, 2017, 21:55:36 »
En de ruitenwisser moet je volspuiten met Wd40 en dan de ruitenwisser aan en een beetje meehelpen.
Zo heb ik die van mijn vriendin "gerepareerd".
- Peugeot 106 accent '94
- Starlet p8, '94                 Starlet p8 GT '94
- Impreza WRX, '02

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: mei 20, 2017, 22:05:03 »
De ruitenwisser zit niet vast en werkt ie wel met een extra massa kabel, dus geen kapotte schakelaar maar een slechte massa (zo te lezen)

En de verdelerkap kan idd wel eens de grootste boosdoener zijn, hoe zagen de bougies eruit?

Offline Vito

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: mei 21, 2017, 11:13:39 »
Volgens mij heeft deze motor geen rotor en verdeler meer. Of zit ik verkeerd?
Hoe de bougies uitzagen durf ik niet te zeggen, had de vorige eigenaar nog snel laten vernieuwen 2 dagen voordat die afscheid nam; waarschijnlijk om te proberen het euvel nog goedkoop te kunnen verhelpen.
Distributie ligt er nu zo'n 30.000 op, dus zou niet versprongen mogen zijn.

Betreffende de ruitenwisser, als ik de schakelaar in allerlei vreemde posities beweeg en vasthoud functioneert het soms, maar is natuurlijk geen doen als je onderweg bent. Ik ga er dus vanuit dat dit het euvel is; bovendien is de wisser massa geschakeld toch?

Nog even over die ventilator,  ik lees op een ander recent topic dat er andere kleuren stekkers genoemd worden die voor de aansturing voor de ventilator zouden zijn. Ik ben even ten einde raad.. En dat de ventilator gaat draaien wanneer ik een 1 polige stekker lostrek, vind ik ook vreemd.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: mei 21, 2017, 11:29:41 »
Ja deze motor heeft een verdelerkap en rotor, en dat de fan gaat draaien als je die stekker lostrekt is normaal.

Slaat de fan ook aan als die warm is en een tijdje stationair staat te draaien?

Offline Vito

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: mei 21, 2017, 12:29:52 »
Waar zitten die dan? Ik zie enkel een groot bobine blok zitten.

Ventilator slaat gewoon niet aan, dus wilde erachter komen of de ventilator zelf niet kapot was; en ging opzoek naar de thermoschaklaar. Dat bleek dus echter nog niet zo makkelijk; erachter komen welke ik nu moet hebben. Op goed geluk stekkers eraf getrokken met ingeschakeld contact; en ineens draaide die. Probleem moet dus in de aansturing liggen.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: mei 21, 2017, 17:45:46 »
Dat bobineblok wat jij bedoelt is de verdelerkap. rechts naast je kleppendeksel.

Offline Vito

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: mei 21, 2017, 18:39:35 »
Ah, duidelijk!

Is er iets speciaals waar ik op moet letten met vervangen? Of moet er naderhand iets afgesteld worden?
Zit de bobine eigenlijk ook in dat blik erbij ofzo? Want was er echt van overtuigd dat deze motor geen verdeler meer had.

Ben vanmiddag nog even bij de automaterialenzaak geweest voor die temperatuur sensor, en ze waren er met 2 verschillende schroefdraad o.i.d. namelijk 3/8 en gewoon M16 x 1,5. Heb de laatste maar besteld in de hoop dat het goed is.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: mei 21, 2017, 19:07:56 »
De bobine zit in het ontstekingshuis, dat blijft zitten, je vervangt alleen de kap en de rotor, en let op de volgorde van de bougiekabels

Er hoeft naderhand niets afgesteld te worden.

Welk schroefdraad de sensor moet zijn weet ik niet. Maar je hebt diegene besteld waar je de stekker van los trok en de fan vervolgens van ging draaien? 

Offline Vito

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: mei 21, 2017, 23:04:23 »
Om dat te vernieuwen is verder niets bijzonders en moet dus lukken? Dergelijke oude systemen heb ik nog niet eerder vervangen.
Volgorde bougiekabels zal geen probleem worden, op de bobine staan nummertjes ;)

Ik heb de sensor besteld die aan de achterkant in het thermostaathuis zit. 1 polige witte sensor met grijze stekker.
Toen ging inderdaad de ventilator draaien wanneer de auto op contact stond.
Had namelijk vanmiddag nog gelezen dat de schuif stekker voor de meter binnen is, bruine voor een extra injector in het spruitstuk en de groene die de temperatuur aan de computer doorgeeft, voor een perfecte koude/warme start waarschijnlijk.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: mei 22, 2017, 08:13:50 »
Niets bijzonders en gaat zeker lukken, en er staan nummers op ja, maar dat wil nog niet zeggen dat het altijd goed gaat ;D

En grote kans dat je fan weer aan gaat slaan met die nieuwe sensor.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #12 Gepost op: mei 22, 2017, 09:26:47 »
Ik denk dat je beter even kunt checken of de koppakking nog heel is, nadat hij aan de kook is geweest.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline onnaj

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: mei 22, 2017, 16:36:52 »
Ik denk dat je beter even kunt checken of de koppakking nog heel is, nadat hij aan de kook is geweest.

Of misschien is die juist de oorzaak van alles...
EP71 1.3 XL 20.000 km Haslbeck!

SOLD Toyota Celica 20V

Offline Vito

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: mei 24, 2017, 18:05:48 »
Er staat geen opvallende hoge druk op het koelsysteem. Voorheen heeft de auto nooit koelvloeistof verbruikt volgens het oude baasje (collega van m'n vader), dus ik ga ervan uit dat de koppakking nog in goede staat is.

Automaterialenzaak kan 4 verschillende temperatuursensoren leveren met dezelfde functie voor deze auto. Heb er tot nu toe 2 gehad en beide verkeerd. Dus hopelijk afwachten of de juiste er toch bij zit. Helaas niks op voorraad dus constant bestellingen afwachten, nu zit er ook nog een feestdag tussen dus vrijdag komt het binnen.

Ik houd jullie op de hoogte.
Mochten er verder eventueel nog tips zijn hoor ik deze uiteraard graag.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: mei 24, 2017, 19:34:32 »
De koppakking vliegt er niet meteen uit als die een keer te heet wordt, als het maar niet te lang heeft geduurd, want dan heb je kans dat de kop krom trekt.

Offline Vito

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: mei 25, 2017, 09:21:16 »
De jongen vertelde dat hij net op bestemming was aangekomen en ineens stoom onder de kap zag uit komen. Na de motor af gezet te hebben; kap open gemaakt en zag hij dat er water uit het expansievat gelopen was.

Als ik zijn verhaal zo hoor, heeft het dus niet lang geduurd. De tijd dat hij gereden heeft is er natuurlijk nog koeling van de rijwind geweest; en is dus meteen gaan koken toen die stil stond.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #17 Gepost op: mei 25, 2017, 20:52:33 »
Omdat ie vorig jaar geen koelvloeistof gebruikte moet nu de koppakking nog goed zijn??

Koppakking kan eruit gaan door het koken, maar hij kan ook gaan koken door een kapotte koppakking.
Er hoeft ook niet perse druk op de koelvloeistof te komen als de koppakking kapot is, ligt er maar net aan waar hij lek is.

Ik zeg niet dat het zeker je koppakking is hoor, maar just voor your info.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: mei 25, 2017, 21:01:23 »
Laten we hopen dat nog ie heel is, in eerste instantie is ie te warm geworden door een niet werkende fan, en (hopelijk) niet door een lekkende pakking.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: mei 25, 2017, 23:28:21 »
Bij twijfel of je koppakking heel is een compresietest geen overbodige luxe en dit met icm met C.O snuffelen in je koelvloeistof kun je het uitsluiten .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Vito

• SCH forum member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: mei 26, 2017, 18:07:44 »
Alle 4 de sensoren wat te krijgen waren, waren niet goed.
Hij had van ellende de oude weer erin gedraaid en een stuk wezen rijden. Tot zijn verbazing deed de ventilator het ineens weer!! Misschien dat die vervuild is geweest of iets dergelijks, want koelsysteem was wel flink roestig.

Ook is hij eens bij een bedrijf langs gereden en die vertelden hem dat de kleppen gesteld moesten worden om het CO goed te krijgen, en het waarschijnlijk niet aan de ontsteking lag.
Lijkt me persoonlijk sterk, maar slecht is het in elk geval nooit om kleppen te stellen.

Ben er inmiddels achter dat het met warme motor moet en 0,20 millimeter moet zijn.
Maar kun je ze stellen met stelschroeven of shims?
Verder nog iets speciaals?

Ook moet een ashoes vernieuwd worden voor de apk, gaat de homokineet relatief goed los (zowel uit het lager als van de as)?
Of is het beter om een universele te pakken?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: mei 26, 2017, 20:22:02 »
Waarom meld de eigenaar zelf zich niet op het forum? misschien wel zo makkelijk.

Maar goed, kleppen stellen is relatief eenvoudig, de klep waar het nokje van de nokkenas omhoog wijst kun je stellen, en dit gaat met sleutel 12 en een schroevendraaier, geen shims nodig, en 0.2 mm is idd de juiste speling bij een warme motor.
Maar ik denk niet dat een verkeerde klepspeling met het te hoge Co te maken heeft

Universele ashoes kan, heb ik zelf ook, maar bij sommige hier op het forum is ie redelijk snel stuk gegaan, bij mij zit ie er al 2 jaar op.
Het beste kun je er één winding afknippen, dan frommelt ie niet zo snel op, wat ie bij mij de eerste keer ook deed.

En wordt de motor nu ook niet (te) warm meer?? koelsysteem zou ik ook even goed spoelen
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2017, 20:45:10 door Patrix »

Offline Vito

• SCH forum member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: mei 26, 2017, 20:55:07 »
Omdat diegene niet bepaald kennis van zaken heeft, en niks kan met enige technische termen.

Probleem is niet alleen hoge CO, maar ook dat de motor niet fatsoenlijk loopt. Ik denk dus dat het hoge CO te wijten is aan de slecht lopende motor; en de slecht lopende motor word dus aan te grote klepspeling gelinkt.

Universele hoezen heb ik ook geen goede ervaring mee. Zodra er iets tegenop vliegt zit er een gaatje in.
Maar als ik bij voorbaad al weet dat de boel nogal graag vast zit, vind ik een universele prima en kan ik zorgen dat de auto voor herkeuring gaat.

Volgens de eigenaar word de motor niet te warm meer na een langere rit. Hij is dus dermate eigenwijs geweest om er gewoon mee te gaan rijden. Ik vind het prima. Mocht iets gebeuren is dat een goede les denk ik.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #23 Gepost op: mei 26, 2017, 21:32:21 »
Nog nooit mee gemaakt dat een starlet slecht loopt door te grote klepspeling.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: mei 26, 2017, 22:24:09 »
Omdat diegene niet bepaald kennis van zaken heeft, en niks kan met enige technische termen.
Duidelijk :)

Ik denk ook eerder dat het aan een slechte afstelling/werking van de ontsteking of een niet goed functionerende lambdasonde ligt.

Of de kleppen moeten zo strak staan dat het mengsel deels onverbrand in de uitlaat verdwijnt.