Auteur Topic: Versterker ploft  (gelezen 322 keer)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Versterker ploft
« Gepost op: april 30, 2017, 22:59:52 »
Ik heb gister een versterker + subwoofer in mijn auto gebouwd, alles werkt naar behoren, alleen als de versterker in/uit schakelt is er een luide ''plof'' te horen over de speaker.

Ik heb dit deels opgelost door de voeding van de speaker te onderbreken met een relais, die dus direct de spanning naar de speaker afkapt als ik de boel uitschakel, relais wordt aangestuurd door de remote van de radio.

Alleen bij het inschakelen is de plof er nog, dus ik moet eigenlijk een relais hebben wat vertraagd opkomt en direct afvalt, ik heb al wat gezocht maar nog geen goede kanshebber kunnen vinden.

Iemand suggesties? of beter nog, waarom ploft mijn versterker zo erg?

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
Re: Versterker ploft
« Reactie #1 Gepost op: mei 01, 2017, 09:32:36 »
Dit heb ik ook, maar verdwijnt als het volume lager of op nul staat

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: mei 01, 2017, 10:00:02 »
Bedoel je het volume van je radio, of de gain van je versterker? bij mij maakt geen van beide verschil.

Gelukkig ben ik (door het relais) van de uitschakel plof af, die ging echt hard, lijkt me ook niet zo gezond voor de speaker.

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #3 Gepost op: mei 01, 2017, 11:00:28 »
Is normaal ja, vooral bij de wat grotere versterkers. Heeft te maken met het ontladen van de interne condensator.
Hoe harder iets gaat, hoe sneller het stuk gaat ^^

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: mei 01, 2017, 11:38:18 »
Is dat met iets simpels op te lossen? ik heb nu een relais tussen tussen de speakerkabel zitten, werkt prima met het uitschakelen, maar met inschakelen ploft ie ook, minder hard maar toch.
Dus ik zoek een simpel relais die vertraagd opkomt, 2 sec is voldoende, en hij moet ong. 10 Amp aankunnen

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #5 Gepost op: mei 01, 2017, 12:50:23 »
In de industrie gebruiken we die vaak zat, maar die zijn 230v. Misschien zijn ze ook te koop op 12v met ingebouwde timer. Als je handig bent kun je ook met wat simpele transistors en condensators een timertje maken.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: mei 01, 2017, 12:51:33 »
Ik heb al iets gevonden :) maar waar dient de ''loader'' voor in het schemaatje, is dat een condensator? zo ja hoe groot zou deze dan moeten zijn?
https://opencircuit.nl/Product/11146/12V-relais-met-instelbare-vertraging-0S-10S

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #7 Gepost op: mei 01, 2017, 12:55:12 »
Das juist ja, door er een grotere condensator aan te hangen wordt de inschakeltijd langer. Ik zou eens proberen vanaf 1uF eraan te hangen. Is een formule voor om dat te berekenen. Maar dan moet je de weerstand wat er op zit (op de print) ok weten. Google maar eens op rc combinatie

Dit kan ook:
Een condensator en een weerstand van 10 ohm+relais 12v dc en maak contact van 20A. Condensator parallel over de spoel en een weerstand in serie met die 2. Hoe groter de condensator hoe langer het duurt voordat het relais opkomt. De meeste hebben deze spullen wel ergens liggen, kost weinig, is hufter proof en werkt prima

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: mei 01, 2017, 13:30:05 »
Aha thanks, maar als ik nog eens goed naar het schema kijk geeft dat relais de inkomende voeding vervolgens door, en dan komt er dus 12 volt op mijn speaker te staan, of zie ik dat verkeerd?

Ik moet er n hebben die schakelt op 12 volt (remote radio), en dan vervolgens de speakerdraad maakt/verbreekt, daar is bovenstaand relais dan toch niet geschikt voor?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: mei 01, 2017, 17:53:50 »
Dit kan ook:
Een condensator en een weerstand van 10 ohm+relais 12v dc en maak contact van 20A. Condensator parallel over de spoel en een weerstand in serie met die 2. Hoe groter de condensator hoe langer het duurt voordat het relais opkomt. De meeste hebben deze spullen wel ergens liggen, kost weinig, is hufter proof en werkt prima

Krijg je dan geen sluiting??

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #10 Gepost op: mei 02, 2017, 11:22:23 »
Neen, schema klopt zo. Maar wat ik me later bedacht, komt de plop van het ingangssignaal? Daarmee bedoel ik dus de tulp plugjes van je radio, of is het echt de versterker zelf? Plopt ie bijvoorbeeld ook als je de versterker inschakelt zonder kabels op de ingang?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: mei 02, 2017, 11:57:50 »
Ok, schema klopt dus :) en de plop komt puur door het in/uitschakelen van de versterker, de rca kabels heb ik ook al losgekoppeld en dat gaf geen verschil, massa is ook allemaal in orde, heb verder ook geen storingen.

En nog n vraagje: welke condensator zou ik nodig hebben in het schema als ik een 10 ohm weerstand ga gebruiken? ik heb al wat gezocht naar rc-formule maar dat is me iets te ingewikkeld, viel me wel op dat ze veel grotere weerstanden gebruiken dan de 10 ohm, maar dat zal te maken hebben met de tijdsduur? De vertraging hoeft in mijn geval maar 2 a 3 sec.te duren

En alvast bedankt voor alle info ;)

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #12 Gepost op: mei 02, 2017, 12:26:17 »
Ik zal vanavond even voor je proberen. Is natuurlijk ook afhankelijk van de weerstand van de spoel van het relais. Maar een ruwe indicatie kan ik je dan wel geven

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: mei 02, 2017, 12:42:35 »
Ooh, dat is tof van je, ik kan de weerstand van het relais wel even meten, ik moet zo werken dus dat wordt dan morgen, ik moet alles dan eerst even loshalen namelijk, en het regent ook behoorlijk hier op het moment.

Ik zal dan ook even de exacte spanning meten die de remote van de radio uitstuurt, daar wordt het relais mee aangestuurd.
Zal waarschijnlijk 12 volt zijn, maar misschien meer als de motor loopt.
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2017, 13:09:57 door Patrix »

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #14 Gepost op: mei 03, 2017, 08:00:07 »
Gisteravond even wat geprobeert. Maar je hebt echt een flinke condensator nodig. Formaat koffiebeker :p Beter is om te gaan voor een schema met transistor. Dan kun je een kleinere gebruiken. Nadeel is wel dat je dan wat moet solderen..
Nadeel van het schema met alleen een weerstand en condensator is dat t erg gevoelig is zegmaar, is je spanning 2v hoger ivm draaiende motor dan is je circuit gelijk meer als een seconde sneller.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: mei 03, 2017, 10:41:09 »
Lol, zo groot ja? welke weerstand heb je gebruikt dan? ik zag in wat schemaatjes op Google dat ze weerstanden gebruiken van rond de 200K Ohm, bij een spanning van 9 Volt.

Ik heb nog wat gezocht, en kwam wat relais tegen bij Ali  ;D. kan ik deze gebruiken? de drie contacten aan de linkerzijde is toch gewoon een wisselcontact?
https://nl.aliexpress.com/item/Adjustable-Delay-Switch-1-to-20-Second-DC-12V-Delay-Timer-Relay-NE555/32783582003.html?spm=2114.48010208.4.22.xNCjZi

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #16 Gepost op: mei 03, 2017, 13:17:47 »
Vreemd, 200k is erg groot aangezien je dan niet genoeg dtroom erdoor krijgt om de spoel te bekrachtigen. Heb meerdere waardes geprobeert vanaf 10 ohm tot een aantal Kohm

Die van alie zou je best kunnen proberen voor dat geld. Links is inderdaad een wisselcontact

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: mei 03, 2017, 14:13:41 »
Dan ga ik die maar eens bestellen, ik zag alleen wel dat het dezelfde is als in de link van een paar berichten terug, waar dus eigenlijk een condensator bij aan moet, of hoeft dat niet perse en is dat alleen nodig voor een extra lange inschakeltijd?

En mag ik jou sowieso bedanken voor de moeite die je voor mij hebt genomen ;)

Deze lijkt me beter,
https://nl.aliexpress.com/item/1pcs-DC-12V-delay-timer-relay-with-delay-adjustment-potentiometer-turn-on-off-switch-module/32701479542.html?
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2017, 14:42:41 door Patrix »

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #18 Gepost op: mei 03, 2017, 15:51:13 »
Die ziet er al wat meer profi uit :p

Graag gedaan!

Volgens mij moet daar gewoon de 12v op. Er staat namelijk GND en vcc bij. Denk dat het verkeerde symbool in het schema staat.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: mei 03, 2017, 16:53:14 »
Dan ga ik er maar 1 bestellen, nog wat verder gezocht en het kan nog goedkoper ;D

https://nl.aliexpress.com/item/Free-Shipping-DC-12V-To-30VDC-250VAC-0-60S-Delay-Timer-Switch-NE555-Adjustable-Time-Delay/32804359650.html?

Thanks again...

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #20 Gepost op: mei 03, 2017, 17:12:23 »
Als ik de beschrijving zo leest doet het wat je nodig hebt. Voor dat geld zou ik zelf ook niet kloten met losse weerstanden etc :p

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: mei 03, 2017, 17:48:56 »
Ja prcs, en die 10 Amp. lijkt me wel voldoende, bij 12 volt kan er dan 120 Watt doorheen en dat levert de versterker pas als ie voluit staat (nominaal 140 watt) en dan ook nog met pulsen.

Er zit nu ook een 10 Amp. relais tussen en die wordt niet eens warm.

Offline Gourmetski

• SCH forum member
  • **
    • Showroom: Scarlet Starlet P8 Xli '95
« Reactie #22 Gepost op: mei 03, 2017, 22:26:05 »
Ik heb gister een versterker + subwoofer in mijn auto gebouwd, alles werkt naar behoren, alleen als de versterker in/uit schakelt is er een luide ''plof'' te horen over de speaker.

Alleen bij het inschakelen is de plof er nog, dus ik moet eigenlijk een relais hebben wat vertraagd opkomt en direct afvalt, ik heb al wat gezocht maar nog geen goede kanshebber kunnen vinden.

Iemand suggesties? of beter nog, waarom ploft mijn versterker zo erg?

Ik heb geen oplossing voor je, ik kan je alleen zeggen dat mijn Totem speakers en Rega versterker in mn woonkamer dit (zachtjes) ook doen, lijkt me normaal.
Love is just a chemical. We give it meaning by choice.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: mei 03, 2017, 22:55:34 »
Oplossing is al onderweg :) en ik hoor het idd wel vaker, het speakersetje van mijn laptop doet het ook.

Alleen in de auto gaat het me net iets te hard, subwoofer geeft een beste klap iedere keer, helemaal met uitschakelen.

Het zal ook aan de kwaliteit van het spul liggen, ik heb zo'n goedkoop Maxgear versterkertje samen met een subwoofer van Marktplaats geplukt, doen het overigens perfect voor die 2 tientjes.

De duurdere versterkers hebben meestal een interne in/uitschakelvertraging, ben ik inmiddels achter, dus dan zet ik er zelf wel een externe tussen (soort van) met wat hulp van Electro_Freakz

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: mei 25, 2017, 19:20:33 »
3 weken later......... het relais zit er tussen en doet wat ie doen moet, en dat voor 90 cent ;D