Auteur Topic: Dynamo maakt zoemend geluid.  (gelezen 464 keer)

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
Dynamo maakt zoemend geluid.
« Gepost op: april 19, 2017, 11:14:27 »
Mijn dynamo maakt een zoemend geluid en waarschijnlijk zijn het de lagers.
Hoe lang kan ik hiermee doorrijden en hoe zal deze aan zijn einde komen?
Zal de dynamo gaan blokkeren of geen stroom meer geven?
Ik hoop het laatste want anders zou het betekenen dat ik plotseling op een dag niet meer verder zou kunnen rijden (waterpomp komt dan stil te staan).
Ik heb namelijk een voltmeter op het dashboard zitten en ben benieuw hoeveel volt de motor minimaal nodig heeft.
Graag hoor ik wat ervaringen met het doorrijden met zo'n dynamo.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: Dynamo maakt zoemend geluid.
« Reactie #1 Gepost op: april 19, 2017, 12:13:26 »
Een goede dynamo geeft ruim 14 volt, en hoe ie aan zijn eind komt zou ik niet weten, maar ik zal daar niet op wachten.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #2 Gepost op: april 19, 2017, 12:33:02 »
Op den duur loopt je lager stuk en slaat hij waarschijnlijk vast en loopt je multiriem eraf en doet je waterpomp het ook niet meer.

Alleen al vanwege de gevolgschade zou ik hem gewoon vervangen, zo duur zijn ze ook weer niet.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: april 19, 2017, 14:54:01 »
Het risico dat de dynamo vastloopt ga ik dan maar niet nemen. Van het weekend ga ik hem dan maar vervangen. Bedankt voor de reacties.

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: april 19, 2017, 18:57:14 »
Je kan ook alleen de lagers vervangen :)

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: april 19, 2017, 20:46:02 »
Een dynamo kan wel zijn spanning (volt) leveren maar dit zegt nog niks beter is een stroom (ampere) meting onder belasting .

Dit kun je bijv doen met een amperetang .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #6 Gepost op: april 19, 2017, 21:09:44 »
Je kan ook alleen de lagers vervangen :)

Dat is waarschijnlijk duurder dan een goede 2e hands dynamo plaatsen ;)
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: april 19, 2017, 22:11:19 »
Ligt eraan, ik had de 2 lagers gevonden voor een tientje per stuk :) avondje werk en ik had weer een goede dynamo

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #8 Gepost op: april 19, 2017, 23:04:07 »
Netjes, als je de nummers / maten hier deelt kunnen er meer mensen profijt van hebben.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #10 Gepost op: april 21, 2017, 16:59:18 »
Goede tip, maar incl verzendkosten niet veel goedkoper dan een 2e hands dynamo

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: april 21, 2017, 18:56:14 »
Inmiddels heb ik een andere dynamo kunnen vinden. Ze zijn allebei exact hetzelfde op de poelie grote en de aansluitstekker na.
De nieuwe heeft een grotere poelie maar net zo veel tanden. Als deze onder de v-riem past lijkt mij dit geen probleem.

De oude heeft een grote ronde aansluitstekker. De nieuwe heeft een rechthoekige ovale stekker.
Kan ik volgorde van de aansluiting aanhouden door middel van de stekkers door te lussen?
Ik weet niet of het moeilijk is om de hele regelunit van de dynamo over te zetten?

Offline Evjatar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: april 22, 2017, 12:15:12 »
Had je niet beter exact dezelfde kunnen zoeken? Dan had die dynamo er in 15 minuten in gezeten..

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: april 22, 2017, 13:28:37 »
Ik wist niet dat er verschil zat in de dynamo's voor de Starlet en ik had deze per post binnengekregen van een particulier.
De andere dynamo zit er nu in na  slechts 25 minuten en werkt geruisloos met 14 volt. Ik ben weer gelukkig dat hij het weer goed doet  :)
Bedankt allen  :thumbs:

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #14 Gepost op: april 22, 2017, 16:31:58 »
Als de poulie groter is, draait hij langzamer. Je had beter 1 van hetzelfde onderdeelnummer kunnen kopen. Maar mooi dat het weer werkt, hopelijk voor lange tijd.