december 18, 2017, 13:39:50

Auteur Topic: Air Fuel Ratio Meter i.c.m. 4EFTE  (gelezen 345 keer)

Offline Thomas T

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 511
Air Fuel Ratio Meter i.c.m. 4EFTE
« Gepost op: maart 27, 2017, 17:02:01 »
Goedemiddag,

Is het nodig als om bij een boostverhoging naar 0.85 bar (standaard geloof ik 0.65) een Air Fuel Ratio meter te monteren?
Kan iemand mij dat uitleggen?

Hoor het graag

gr. Thomas
EP71 XL 1989 Restauratie en Transformatie naar 4E-FTE 6-bak Trackday Auto.
Mijn Showroom -> http://starlet-forum.nl/index.php?topic=23842.0

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24158
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Air Fuel Ratio Meter i.c.m. 4EFTE
« Reactie #1 Gepost op: maart 27, 2017, 17:16:20 »
Neuh. Ik heb tijden gereden op 0,9 zonder zon ding.

Maarrrr hou me niet aansprakelijk als het kapot loopt  ::)
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline MegaG15

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 304
Re: Air Fuel Ratio Meter i.c.m. 4EFTE
« Reactie #2 Gepost op: maart 27, 2017, 23:13:00 »
Is dat niet alleen nodig als je een getunede motor hebt? Als-in... dyno/remap etc? Dan is dat wel handig :P

Offline Thomas T

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 511
Re: Air Fuel Ratio Meter i.c.m. 4EFTE
« Reactie #3 Gepost op: maart 28, 2017, 14:16:48 »
Zou je denken ja, maar Ad van Groundspeed zei ook al dat het aan te raden was om er 1 te monteren.
Wil best daar geld aan uitgeven, maar dan moet het wel nuttig zijn
EP71 XL 1989 Restauratie en Transformatie naar 4E-FTE 6-bak Trackday Auto.
Mijn Showroom -> http://starlet-forum.nl/index.php?topic=23842.0

Offline Evjatar

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3491
Re: Air Fuel Ratio Meter i.c.m. 4EFTE
« Reactie #4 Gepost op: maart 28, 2017, 14:29:12 »
Het kan zeker een goed meetinstrument zijn om de verbranding in de gaten te houden. Daarnaast houdt het de kwaliteit van overige componenten indirect in de gaten, zoals rrfpr, pomp en injectoren.

Nadeel is dat je zo'n ding ergens kwijt moet, dat je een extra meter hebt om naar te kijken, dat het geld kost, dat zo'n ding ook stuk kan etc etc.

Als je (redelijk) stock gaat rijden zal het niet direct hoogstnoodzakelijk zijn, zodra je echt een stuk meer boost gaat draaien en je wilt geen detonatie etc, kan het wel verstandig zijn zo'n AFR meter aan te schaffen.

Offline MegaG15

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 304
Re: Air Fuel Ratio Meter i.c.m. 4EFTE
« Reactie #5 Gepost op: maart 28, 2017, 22:40:30 »
Ik ga ook volledige remap doen, dyno run. 360cc injectoren etc. Sowieso heeft de persoon die dit gaat doen een AFM, maar ik denk ook dat ik dit later gewoon ga aanschaffen zodra de TD04 in beeld komt :')

Offline Thomas T

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 511
Re: Air Fuel Ratio Meter i.c.m. 4EFTE
« Reactie #6 Gepost op: maart 29, 2017, 09:56:31 »
Komt erop neer als ik van 0.65 naar 0.85 bar ga in de veilige zone zit en het daarom niet nodig heb
EP71 XL 1989 Restauratie en Transformatie naar 4E-FTE 6-bak Trackday Auto.
Mijn Showroom -> http://starlet-forum.nl/index.php?topic=23842.0

Offline MegaG15

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 304
Re: Air Fuel Ratio Meter i.c.m. 4EFTE
« Reactie #7 Gepost op: maart 29, 2017, 13:00:35 »
Zal je het nog niet echt nodig hebben lijkt me.