Auteur Topic: Vraagje elektrische ramen  (gelezen 203 keer)

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
Vraagje elektrische ramen
« Gepost op: maart 25, 2017, 11:13:07 »
Volgens mij zitten er wel wat jongens hier op het forum die verstand hebben van elektra dus ik stel de vraag gewoon.

Ik heb vorig jaar elektrische ramen ingebouwd in de Starlet.
De rechterkant heeft nooit perfect willen sluiten; te weinig kracht zo lijkt het. (Daarbij maakt het niet uit of ik het raam bedien met de schakelaar links of rechts.) Met wat handmatige hulp ging het nog wel maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van elektrische ramen.

Vandaag even ermee aan de slag gegaan.
De bevindingen: het raamgeleidingsrubbe r verwijderen geeft geen resultaat.
(Met draaiende motor of met motor uit geeft geen verschil.)
Met een + kabel direct van de accu NA de schakelaar van het elektrische raam geeft een goed resultaat: het raam gaat nu gewoon dicht zoals het hoort.
Met een + kabel direct van de accu op de constante + van de schakelaar van het elektrische raam (dus vˇˇr de schakelaar) geeft weer geen goed resultaat: het raam gaat niet dicht.

Wie weet wat ik moet doen om dit op te lossen?
Ik heb wel eens een relais ingebouwd (op een startcircuit) om een verbruiker een extra boost te geven, maar zou dat hier ook werken, aangezien ik geen positief resultaat krijg als ik de schakelaar rechtstreeks vanaf de accu voed.

Bedankt alvast voor het meedenken.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
Re: Vraagje elektrische ramen
« Reactie #1 Gepost op: maart 25, 2017, 11:42:21 »
Zijn je contacten niet rot in je schakelaar in combinatie met te lichte bedrading ?

Want de raammotortjes trekken wel wat ampere.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: maart 25, 2017, 11:52:12 »
Spul is allemaal nieuw, kabels lijken mij dik genoeg (dikker dan bij de meeste systemen die af-fabriek zijn ingebouwd).

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: maart 25, 2017, 12:06:56 »
Je geeft wel aan dat als je de schakelaar overbrugt (met voeding) dat ie het dan wel doet .

Kun je de schakelaars L/R uitwisselen?

Kun je wat dingen uitsluiten.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: maart 25, 2017, 17:15:18 »
L/R maakt geen verschil. En ook een schakelaar van een Peugeot (past ook gewoon) geen verschil.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #5 Gepost op: maart 25, 2017, 19:08:11 »
Vaak zijn die motortjes gewoon gaar.
Kan versleten koolborstels zijn, of de hele motor openmaken, schoonmaken en opnieuw invetten
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: maart 25, 2017, 21:07:48 »
Als ie het rechtstreeks op de accu wel doet, zou ik een relais plaatsen, dan ontzie je de schakelaar, misschien kan er toch net niet genoeg stroom doorheen.
En de ramen van een Starlet gaan best zwaar op en neer. Ik heb die van mij ook wat gangbaarder gemaakt vorig jaar, je moet ze ook goed afstellen, zodat ie netjes recht omhoog gaat.