Auteur Topic: Lucht in koelsysteem  (gelezen 154 keer)

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • TURBO YO!
Lucht in koelsysteem
« Gepost op: maart 15, 2017, 00:37:57 »
Sinds een langere tijd heb ik lucht in mijn koelsysteem. Ik kan me niet herinneren hoelang ik het al heb of wanneer het precies gestart is..
Als ik de motor start hoor je de interieur radiator flink bubbelen, als ik een minuut of 10 rij is het geluid weg, en komt het pas terug als de auto een paar uur heeft stil gestaan.

Kvs is helemaal vol, en ik heb ook niet het idee dat het ergens lekt, heb wel af en toe het systeem beetje afgetopt maar dit is nooit echt veel.
Systeem bouwt ook gewoon druk op bij warm worden.

Rara wat kan dit zijn?

Ohja, ook handig te vermelden, de interieurradiator wordt alleen nog bij de laatste 3 rode streepjes warm.. als je se 4e richting blauw doet zegmaar is de.lucht amper lauw. Bij de p8 van mijn vriendin wordt ie vamaf de helft (nog in het witte stuk) al redelijk warm
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2017, 00:45:02 door elektro_freakz »

Offline Andre Kroese

• SCH forum member
  • **
  • Toyota in hart en nieren.
Re: Lucht in koelsysteem
« Reactie #1 Gepost op: maart 15, 2017, 06:44:03 »
Wat doet de motortemperatuurmet er? Staat deze wel netjes in het midden?
Als ik het zo lees, lijkt het vervuiling in de slangen.
Wel altijd KVS van goeie kwaliteit gebruikt?
Paseo L5 '97 : sold    Corolla E12 '02 : sold
Starlet P8 '92 : sold   Corolla EE90 '88: sold
Starlet EP71 '86: I don't sell it!!!

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #2 Gepost op: maart 15, 2017, 09:34:28 »
Dat de kachel pas warm wordt bij de laatste 3 streepjes is bij de meeste P8's het geval
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • TURBO YO!
« Reactie #3 Gepost op: maart 15, 2017, 10:04:10 »
Motor temp is netjes, staat op de helft van de meter, rond de 83 graden.

Systeem heb ik als eens geflushed en nieuwe kvs erin gedaan. Maar dit is al een tijdje terug. Of toen het probleem is ontstaan weet ik eigenlijk niet meer zeker. Ik heb zelf het idee dat ik het heb sinds de motorswap.

Kan het zijn dat de waterpomp slecht is, en er gewoon niet meer genoeg flow is om de lucht uit het systeem te "duwen"?

Offline Evjatar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: maart 15, 2017, 10:14:24 »
Dat is afhankelijk van de staat van de waterpomp, als er schoepen zijn afgebroken kan dat best het geval zijn. Maar dan zullen deze schoepen ook ergens in je systeem "zweven". Ik neem aan dat de boel ook goed ontlucht is na het flushen van het systeem?

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • TURBO YO!
« Reactie #5 Gepost op: maart 15, 2017, 12:21:08 »
Zover je het systeem kan ontluchten, heb ik dit gedaan ja. Normaal zou dit vanzelf moeten gaan, maar de lucht gaat er niet uit

Offline Evjatar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: maart 15, 2017, 14:17:25 »
Verwarming op warm en blower uit, stukje rijden zodat de thermostaat open gaat, en dan stationair nog laten draaien totdat de ventilator aan gaat?

In mijn ervaring is dat altijd genoeg, zowel bij een 2e-e, 4e-fe als 4e-fte. Beetje knijpen in de slangen wil ook nog wel eens helpen om wat extra druk te creŽren en de lucht te verplaatsen.

Voor zover ik weet zijn er geen ontluchtingsplekken bij een starlet. Mocht het allemaal niet helpen toch nog een keer compleet flushen en eventueel de kachelradiator doorspoelen (van achter naar voren) om alle viezigheid te verwijderen?

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • TURBO YO!
« Reactie #7 Gepost op: maart 15, 2017, 14:30:36 »
Procedure die jij omschrijft heb ik gedaan toendertijd. Binnekort ga ik de auto toch groot onderhoud geven, is het een idee om uit voorzorg een waterpomp te kopen? Wat ik heb gelezen is dat de 4efe en 4efte hetzelfde zijn.

Ook spoelen ben ik dan van plan, van te voren een flesje met radateur cleaner erin gooien zal okk geen kwaad kunnen denk ik.

Offline Evjatar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: maart 15, 2017, 15:24:25 »
Als de auto verder goed koelt en de pomp niet lekt zou ik de waterpomp laten zitten. Een originele waterpomp is redelijk kostbaar en zo'n ding gaat niet vaak stuk.

Persoonlijk ben ik fel tegen allemaal goedjes in auto's gooien om dingen "schoon" te maken en "oliedruk te verbeteren" etc etc. Vaak zijn het lapmiddeltjes en doen ze meer slecht dan goed. Een keer & compleet verversen zal vast meer helpen.

Eventueel de kachelradiator ook even doorspoelen door de slangen beide los te maken van thermostaat huis en met een tuinslang de radiator doorspoelen kan ook een boel helpen (dan wel achterstevoren, zodat alle troep er weer uit wordt gespoeld). Misschien niet tegen lucht in het systeem, maar wel wat betreft de verwarming.

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • TURBO YO!
« Reactie #9 Gepost op: maart 19, 2017, 23:04:08 »
Hmm, is het proberen waard ja.
Soms zie je toch wel eens dat bij een waterpomp de propellers helemaal weg zijn? Of gebeurt dat bij een starlet niet?

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #10 Gepost op: maart 20, 2017, 09:20:58 »
Ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar krijgt. Die dingen zijn van staal en best dik ook. Als dat het geval was geweest had je wel meer problemen gehad.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • TURBO YO!
« Reactie #11 Gepost op: maart 20, 2017, 09:40:52 »
Oke duidelijk, ik ga het koelsysteem schoonmaken en nieuwe kvs erin gooien. Kijken of het dan beter is..