december 18, 2017, 11:52:27

Auteur Topic: LED dim/grootlicht EP91  (gelezen 493 keer)

Offline caplars

• SCH forum member
  • **
LED dim/grootlicht EP91
« Gepost op: februari 28, 2017, 11:33:34 »
Ik zit eraan te denken om mijn standaard H4 Philips x-treme vision lampen te vervangen voor LED lampen. Heeft iemand hier ervaring mee? Waar moet ik rekening mee houden?

Ik weet dat er plug&play sets op de markt zijn maar werken die ook in een 20 jaar oude auto? Of vereist het veel werk om ze om te bouwen?

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
Re: LED dim/grootlicht EP91
« Reactie #1 Gepost op: februari 28, 2017, 13:54:49 »
In ieder geval moet het niet verblindend zijn en het lichtbeeld moet gelijk blijven

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: februari 28, 2017, 15:14:45 »
Daar heb ik ook wel eens naar gekeken, maar toch maar vanaf gezien,

- Lichtbeeld klopt niet (stralingshoek is te groot van een Led)
- Het mag niet, zijn niet voorzien van een keurmerk.
- En voor de energiebesparing hoef je het ook niet te doen, dynamo draait toch al, en voor genoeg lichtopbrengst heb je minimaal een 20 Watt Led nodig

Als het je puur om de lichtkleur gaat (6000K) is de lamp in onderstaande link misschien iets?
https://www.astuning.nl/Webwinkel-Product-28685621/ADT-H4-Plasma-60-55W-halogeen-lamp-7500K.html

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #3 Gepost op: februari 28, 2017, 19:01:04 »
Heb ik! Geeft prima licht, is in ieder geval minder blinderend als xenon, en dat t lichtbeeld niet klopt is onzin, als je maar een fatsoendelijke led koopt. Kom er al 2 jaar mee door de apk
Hoe harder iets gaat, hoe sneller het stuk gaat ^^

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: februari 28, 2017, 19:44:52 »
Daar heb ik ook wel eens naar gekeken, maar toch maar vanaf gezien,

- Lichtbeeld klopt niet (stralingshoek is te groot van een Led)
- Het mag niet, zijn niet voorzien van een keurmerk.
- En voor de energiebesparing hoef je het ook niet te doen, dynamo draait toch al, en voor genoeg lichtopbrengst heb je minimaal een 20 Watt Led nodig

Als het je puur om de lichtkleur gaat (6000K) is de lamp in onderstaande link misschien iets?
https://www.astuning.nl/Webwinkel-Product-28685621/ADT-H4-Plasma-60-55W-halogeen-lamp-7500K.html

Een dynamo die onbelast draait is nagenoeg geen belasting op je motor dus minder verbruik als je deze zwaar belast wordt gaat het verbruik omhoog.

Niet voor niets investeert mercedes in afschakelbare aggregraten (zoals afschakelbare waterpomp / dynamo / etc )

Een led heeft met minder vermogen toch meer opbrengst ( qua lumen) als een gloeilamp die meer vermogen verlangt om de zelfde lumen te krijgen.
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2017, 19:51:14 door daandc »
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: februari 28, 2017, 19:47:21 »
dubbelpost
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: februari 28, 2017, 20:15:11 »
Heb ik! Geeft prima licht, is in ieder geval minder blinderend als xenon, en dat t lichtbeeld niet klopt is onzin, als je maar een fatsoendelijke led koopt. Kom er al 2 jaar mee door de apk
Er komen wel steeds betere op de markt, welke heb je als ik vragen mag?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: februari 28, 2017, 20:46:07 »
Een dynamo die onbelast draait is nagenoeg geen belasting op je motor dus minder verbruik als je deze zwaar belast wordt gaat het verbruik omhoog.

Dat klopt, maar van die 0,07 Kw zul je weinig merken, pas als je alle verlichting in je auto vervangt door Led en je laat de radio uit, kom je misschien 5 km verder op een tank ;D

Daarom zeg ik: voor de energiebesparing hoef je het niet te doen.

Offline caplars

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: maart 01, 2017, 08:57:35 »
Ik heb nu deze halogene lampen:
http://www.philips.nl/c-p/35024128/x-tremevision-koplamp-auto/specificaties
deze zijn 3700K en 60W

Ik zit te denken aan deze:
https://www.auxbeam.com/headlight-bulbs/H4/88621849
deze zijn 6000K en 20W dimlicht, 40W grootlicht

Ik vind de wittere kleur wat stoerder staan en omdat ik buitenaf woon heb ik ook echt goede lampen nodig... Voor het verbruik doe ik het niet, starlet rijdt al zuinig genoeg.

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #9 Gepost op: maart 01, 2017, 20:58:22 »
Die lampen van Phillips heb ik er ook in gehad, helaas hebben ze een korte levensduur. In ieder geval, dat is mijn ervaring ermee. Belangrijk bij led lampen is dat de led op dezelfde plek zit als bij normale halogeen het gloeidraadje zit. Heb je dit niet, dan klopt je brandpunt niet meer en ga je dus strooien. Lichtkleur is hierbij ook een factor. Hoe meer blauw in het licht zit, hoe meer kans op strooilicht. (Heeft nl te maken met de golflengte ervan)

Als je kijkt naar onderstaande afbeeldingen, kun je zien wat ik bedoel met de led op de goede plek.

Beide lampen hebben de leds verkeerd zitten.

Ik heb deze erin zitten:
Als je goed kijkt zit er een metalen flapje voor de bovenste rij leds. dit heeft een halogeen lamp ook (grootlicht)

« Laatst bewerkt op: maart 01, 2017, 21:11:45 door elektro_freakz »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: maart 01, 2017, 22:01:02 »
De leds die volledig rondom schijnen geven idd geen goed beeld, dat licht schijnt alle kanten op, ik heb toen ook het één en ander uitgezocht.

Alleen het dimlicht is bij de halogeenlamp juist het deel met het spiegeltje, dat spiegeltje zorgt ervoor dat het licht alleen naar boven kan schijnen, en zo dus omlaag naar het wegdek wordt gereflecteerd.

Het flapje op de Ledlamp zorgt ervoor dat het dimlicht naar rechts schijnt (linksboven in de koplamp) en je dus tegenliggers niet verblind

Ik heb zelf ook een tijdje geleden zoiets als die van jou in mijn auto gehad, Led op de goede plek alleen met het koelblok in de lamp zelf (paar euro bij Aliexpress) maar die gaven een heel raar beeld, de onderste helft van de koplamp bleef praktisch donker.

Maar dat is bij die jij hebt dus niet?

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #11 Gepost op: maart 01, 2017, 22:05:50 »
nope!

over de werking van het spiegeltje heb ik me dus vergist haha, meende altijd dat die voor het groot licht is.
Nu heb ik in tegenstelling tot jou prijs wel 120,- voor de set betaald. Maar goed, dat zijn ze waard.

Overigens gaat het hier om een ep91, deze hebben doorzichtig glas. de p8 heeft de lens verwerkt zitten in het glas zeg maar, heb je sowieso al sneller last van strooilicht

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: maart 01, 2017, 22:16:32 »
dat type lamp wat jij er in hebt zet me toch weer aan het denken, ze kosten nu ook niet zo heel veel meer, hoeveel watt zijn die van jou?

Maar als ze vervelend willen doen mag het eigenlijk niet toch?