december 18, 2017, 11:54:32

Auteur Topic: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen  (gelezen 1275 keer)

Offline 86EP70white

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 128
Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Gepost op: februari 21, 2017, 11:23:00 »
Hallo mannen,

Gisteren heb ik mijn vriendin naar Roosendaal gebracht en bij aankomst kwam er allemaal damp onder de motorkap vandaan. Klep open getrokken en het volgende geconcludeerd: Het expansiereservoir zat vol, de radiateur zelf "leeg" (zover ik kon zien) en hier en daar spetters KVS in de motorruimte. Naar het eerste beste tankstation gelopen, de boel aangevuld en hier verder geen problemen meer mee gehad.

Op de terugweg had de P7 er op een gegeven moment echter totaal geen zin meer in. Toen ik van de snelweg afkwam sloeg hij af bij het eerste beste stoplicht. Toch weer aan de praat gekregen (met moeite), maar bij het eerstvolgende stoplicht was het weer raak, de motor houdt geen toeren... Schoonvader opgebeld en de auto op de aanhanger naar huis.

Vandaag in de schuur even met het autootje bezig geweest, maar ik kom niks verder. Stationair en met de choke open loopt ie nu weer even goed, maar na een aantal tellen valt ie terug in toeren en is het einde verhaal. Soms "ploft" de carburateur ook, met name wanneer ik constant gas probeer te houden op een bepaald toerental.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Inmiddels een tijd terug zijn al vervangen: Thermostaat, bougiekabels, verdelerkap, rotor, contactpunten. De afstelling heb ik toen ook nagemeten (de bekende Dwell functie op multimeters), alleen nog niet met een stroboscoop.

'86 Toyota Starlet P7

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24158
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #1 Gepost op: februari 21, 2017, 11:56:32 »
Dat KVS verhaal lijkt een kapotte koppakking.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline 86EP70white

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 128
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2017, 12:00:46 »
Inderdaad, maar die is na aanschaf al vervangen waarbij de volledige kop ook aangepakt is door een professioneel bedrijf... :N
'86 Toyota Starlet P7

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2898
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #3 Gepost op: februari 21, 2017, 13:08:33 »
Lijkt sterk op koppakking ja, ik heb dit zelf ook gehad, in het begin startte ie slecht 's ochtends (stotterend), omdat er wat water in de cilinders drupte als ie stilstond, paar dagen later de zelfde symptomen als wat je nu aangeeft, ik kwam met moeite thuis toen, achtervolgd door een stoomgordijn.

Heb je garantie op de kop revisie? en heb je de kop vervolgens zelf gemonteerd of hebben hun dat ook gedaan?
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2017, 13:17:42 door Patrix »

Offline 86EP70white

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 128
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #4 Gepost op: februari 21, 2017, 13:17:15 »
Verdorie, en ik maar denken dat dat probleem achter de rug was :N

Zal daar eens even naar informeren.
'86 Toyota Starlet P7

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24158
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #5 Gepost op: februari 21, 2017, 14:29:24 »
Hoe lang geleden is die koppakking vervangen? Het probleem zou theoretisch gezien ook nog in je onderblok kunnen zitten. (Scheurtje of krrom)
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17400
    • Onderdelen lijst
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #6 Gepost op: februari 21, 2017, 14:41:46 »
Is de tempmeter op je dashboard in het rood gekomen?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline 86EP70white

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 128
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #7 Gepost op: februari 21, 2017, 15:15:59 »
Koppakking is een klein jaar geleden aangepakt.

Temperatuurmeter heeft niet in het rood gestaan, daarom vind ik het ook zo gek!
'86 Toyota Starlet P7

Offline Andre Kroese

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 233
  • Toyota in hart en nieren.
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #8 Gepost op: februari 21, 2017, 17:59:35 »
Hebben ze de koppakking er goed tussen gelegd? Blijkt op 2 manieren ertussen te kunnen waardoor enkele kanalen afgesloten kunnen worden.
Paseo L5 '97 : sold    Corolla E12 '02 : sold
Starlet P8 '92 : sold   Corolla EE90 '88: sold
Starlet EP71 '86: I don't sell it!!!

Offline 86EP70white

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 128
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #9 Gepost op: februari 21, 2017, 18:32:43 »
Ben ik zelf bij geweest, kwamen er inderdaad mee aan het kijken! Maar ook dat is goed gebeurd O:)

Heb zostraks ook nog even met mijn schoonvader naar het blok gekeken. Koeling lijkt eigenlijk geen problemen meer te hebben, de afstelling van het blok daarentegen (ontsteking en carburateur)... Waardeloos.

Iemand hier die iemand kent die verstand heeft van de afstelling van P7's? Wil er zelf wel mee aan de gang, maar de hulp van iemand met verstand van zaken is zeker welkom! Wil het maken van fouten graag voorkomen en bezit niet over al het nodige gereedschap...
'86 Toyota Starlet P7

Offline Andre Kroese

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 233
  • Toyota in hart en nieren.
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #10 Gepost op: februari 21, 2017, 19:28:05 »
Waar woon je? Heb zelf iig al ruime ervaring met de 1.3 carb en ontsteking, contactpuntjes staat me ook nog wel wat van bij uit mijn monteursverleden.
Paseo L5 '97 : sold    Corolla E12 '02 : sold
Starlet P8 '92 : sold   Corolla EE90 '88: sold
Starlet EP71 '86: I don't sell it!!!

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2898
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #11 Gepost op: februari 21, 2017, 19:54:18 »
Vreemd verhaal, je koelsysteem perst zich toch niet zomaar leeg?

Offline 86EP70white

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 128
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #12 Gepost op: februari 21, 2017, 23:36:07 »
Ik blijf het ook een vreemd verhaal vinden :-X

Aan de andere kant, ik zit al langer te overwegen een 4-EFE in de slet te lepelen, misschien is dit dan wel het juiste moment daarvoor...
'86 Toyota Starlet P7

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2898
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #13 Gepost op: februari 21, 2017, 23:59:31 »
Heb ik ook wel eens overwogen, maar dat gedoe met de kabelboom, sensoren etc. is wat mij tegenhoud.

Doe mij maar zo'n lekker carburateurtje ;)

Probeer anders een goede 2E te vinden, en hang die erin, 20 pk extra en plug and play.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2017, 00:05:25 door Patrix »

Offline 86EP70white

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 128
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #14 Gepost op: februari 22, 2017, 00:29:03 »
Klinkt inderdaad als een beter plan! Mocht er iemand nog iets weten te staan... ;)
'86 Toyota Starlet P7

Offline Andre Kroese

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 233
  • Toyota in hart en nieren.
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #15 Gepost op: februari 22, 2017, 06:41:03 »
In de zomer ga ik over naar 4E-FTE, 2E-L blok is dan over en die heeft wel wat meer vermogen dan de standaard 2E.
Paseo L5 '97 : sold    Corolla E12 '02 : sold
Starlet P8 '92 : sold   Corolla EE90 '88: sold
Starlet EP71 '86: I don't sell it!!!

Offline 86EP70white

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 128
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #16 Gepost op: februari 22, 2017, 08:59:48 »
Dat zou wel echt ideaal zijn Andre! Wanneer denk je dat het blok ongeveer vrij zal komen?
'86 Toyota Starlet P7

Offline Andre Kroese

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 233
  • Toyota in hart en nieren.
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #17 Gepost op: februari 22, 2017, 18:00:16 »
In de zomermaanden hoop ik.
Mijn blok zal dan 30 dkm na revisie gelopen hebben, vorig weekend nog olie vervangen met filter. Alle lagers, dichtingen, kleppen en zuigerveren zijn vervangen omdat de oliepuley afgebroken was, uiteraard dus ook een nieuwe oliepomp erop gezet.
Paseo L5 '97 : sold    Corolla E12 '02 : sold
Starlet P8 '92 : sold   Corolla EE90 '88: sold
Starlet EP71 '86: I don't sell it!!!

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2898
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #18 Gepost op: februari 22, 2017, 19:07:21 »
Zo dan, daar zal wel een flink prijskaartje aan gehangen hebben.

Offline Andre Kroese

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 233
  • Toyota in hart en nieren.
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #19 Gepost op: februari 22, 2017, 19:12:54 »
Goedkoper dan menig moderne auto 2 groote beurten geven.
Paseo L5 '97 : sold    Corolla E12 '02 : sold
Starlet P8 '92 : sold   Corolla EE90 '88: sold
Starlet EP71 '86: I don't sell it!!!

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2898
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #20 Gepost op: februari 22, 2017, 19:17:15 »
Haha, oké

Offline Andre Kroese

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 233
  • Toyota in hart en nieren.
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #21 Gepost op: februari 22, 2017, 20:24:58 »
En dan loopt ie ook erg goed na wat tweeks.
Paseo L5 '97 : sold    Corolla E12 '02 : sold
Starlet P8 '92 : sold   Corolla EE90 '88: sold
Starlet EP71 '86: I don't sell it!!!

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2898
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #22 Gepost op: februari 22, 2017, 21:06:16 »
Dat zal best :P Ik zou ook wel zo'n fris blokje willen, maar als je alleen ziet wat lagers en zuigerveren kosten (origineel)
Maar ik neem aan dat hun een eigen merk (overmaat) lagers monteren, die waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn dan de originele.

En die tweeks, is dat dan de krukas uitbalanceren, zuigers uitwegen, en misschien wat meer compressie?

Offline Andre Kroese

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 233
  • Toyota in hart en nieren.
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #23 Gepost op: februari 22, 2017, 21:36:40 »
Tweeks zijn, vliegwiel 1 1/2 kilo eraf, centrifugaalgewicht en in de ontsteking beide een halve gram eraf, en ontsteking naar 18° vervroeging bij 850 toeren, let wel, dit is incl. vacuüm advance. De advance kun je meten door motor te laten draaien met onderdrukdoos aangesloten, en door deze slang af te koppelen en af te blinden. Bij mij is dat 5° verschil, stel hem vervolgens op 13 af, en je hebt een lekker pittig reagerdend motortje, vooral als je de gasschuifvervroeger terugdraaid. In combinatie met open K&N filter, waan je je in een rallywagen. Alleen in de winter niet aan te raden omdat de brandstof dan rondom de jet begint te bevriezen. Voorontsteking stel ik dan ook meestal terug naar 16° anders is het mengsel te koud om te ontsteken.
Paseo L5 '97 : sold    Corolla E12 '02 : sold
Starlet P8 '92 : sold   Corolla EE90 '88: sold
Starlet EP71 '86: I don't sell it!!!

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2898
Re: Oververhit (?) en problemen met stationair lopen
« Reactie #24 Gepost op: februari 22, 2017, 22:43:10 »
Aha, ik dacht dat het revisiebedrijf je blokje wat het aangepast, mijn ontsteking staat op 12 graden, en dat is met vacuümvervroeging, dus dat kan wel wat scherper, ik vroeg me altijd al af hoe vroeg ie kon.

En de halve gram lichtere centrifugaal gewichten is nodig omdat je anders teveel voorontsteking krijg bij hoge toerentallen? (high speed knock)