Auteur Topic: piepend geluid bij sturen en remmen  (gelezen 90 keer)

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
piepend geluid bij sturen en remmen
« Gepost op: februari 16, 2017, 18:35:35 »
Hallo,

sinds een paar dagen maakt mijn starletje een irritant gepiep bij het remmen en sturen tegelijk.
als je bijvoorbeeld aankomt rijden naar de rotonde en in het midden van de rotonde (of een bocht) nog remt.
zodra je de rem los laat of rechtuit remt is het geluid weg!

Heb hem gisteravond al bij de garage gehad en samen gekeken naar de remtrommels achter.
eerst rondje gereden met de monteur en hij had het idee dat het geluid van rechtsachter kwam.
wiel eraf, remtrommel bekeken en alles was in orde.
nog een testrondje gemaakt maar het geluid was er nog, dus de bestuurderskant er af gehaald waar tevens ook alles in orde was.
alles weer gemonteerd te hebben, weer een testrondje gereden en het geluid was weg! :D

Jammer genoeg kwam ik vandaag na een trip van ongeveer 30 km thuis de dam opgedraaid al remmend en sturend, en begon die voor het eerst weer te piepen.
voor de rest van de dag nergens last van gehad.

hoe ik het geluid beschrijf?
het is zeker niet het geluid dat de remblokken op zijn, niet z'n hoge toon.
voor de rest is het geluid moeilijk te beschrijven, mocht er iemand in de buurt van Zwolle wonen die hier verstand van heeft, wil ik graag langskomen als de monteur het probleem niet kan vinden.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: piepend geluid bij sturen en remmen
« Reactie #1 Gepost op: februari 16, 2017, 19:14:22 »
Ik kan niet helemaal plaatsen waarom die achter zou piepen als je remt en stuurt, meestal piepen de voorremmen.

Dit is op te lossen met een beetje kopervet, tussen de remzuiger en remblok

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: februari 16, 2017, 19:54:04 »
Monteur had ook het idee dat het geluid van achteren wegkomt. Maar hij piept niet als ik rechtuit rij en rem, en ook niet als ik heel hard rem. Alleen bij een bepaalde remdruk.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: februari 16, 2017, 20:06:05 »
Evt. de remtrommels/remschoenen lichtjes opschuren? of de remblokken vervangen achter, die gaan zo lang mee dat ze wat hard zijn geworden misschien?

Blijf sowieso raar dat ie alleen piept als je stuurt en remt, zit er geen speling op je wiellagers?

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: februari 16, 2017, 20:43:22 »
Zijn voor het nieuwe jaar nieuwe lagers in gekomen omdat de oude op waren. Zit geen speling op, gister nagekeken en weer opnieuw de lagers gesteld.
Monteur zei dat alles wel goed leek, zal als ik tijd heb nog een keer kijken naar de remblokken achter.
Heb er vanavond nog remreiniger over de remschijf gespoten om het remstof weg te halen en tussen de remtrommel ook. Heb tot nu toe nog niet weer gehoord dat die piept

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: februari 16, 2017, 20:52:23 »
Even afwachten dus, maar ik zou verder ook niet weten wat het zou moeten veroorzaken, beetje remstof in ieder geval niet.