Auteur Topic: lucht/benzineverhouding  (gelezen 165 keer)

Offline Deospray_ultra_dry

• SCH forum member
  • **
lucht/benzineverhouding
« Gepost op: februari 11, 2017, 18:42:41 »
Beste starletlovers,

Laatst merkte ik bij het vervangen van de bougies dat mijn motor te arm is afgesteld. Daarna heb ik een expert laten kijken en die kwam tot dezelfde conclusie.

Misschien komt het door het koude weer, dat lucht dikker is en daardoor in verhouding te weinig benzine ingespoten wordt.

Maar in ieder geval, wil ik graag mijn motor wat rijker afstellen. Het betreft een 2e-e EFI, hoe kan ik dat doen? Ik heb het forum al doorzocht maar ik kon niks vinden. Wellicht omdat het heel simpel is. Is er een stappenplan of iets dergelijks voor de absolute beginner op dit gebied?

Alvast bedankt! Groetjes Deospray

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
Re: lucht/benzineverhouding
« Reactie #1 Gepost op: februari 11, 2017, 19:45:03 »
Je kan daar, volgens mij, niet veel mee doen, daar is een P8 al te modern voor. Als ie echt te arm staat, zou ik het eerder zoeken in een gedeelte van het EFI systeem wat niet goed is. Temp sensor in luchtfilterbuis? MAP sensor? Normaal gezien moet een P8 in alle omstandigheden prima lopen.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: februari 11, 2017, 19:57:21 »
Hoe bedoel je te arm omdat de bougies wit zijn ?

Dit is normaal bij de 2e-e motor .

Als deze normaal loopt en prima rijdt is er geen reden om hier wat aan te willen doen .

Want wat  DOHCmeSOHC zegt je kun hier niks aan afstellen .

Hooguit de sensoren foppen door er weerstanden tussen te zetten  zoals tempsensor en inlaatluchtsensor etc .

Maar dit zal ook resulteren in meer brandstofverbruik  en juist vette bougie's .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Deospray_ultra_dry

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: februari 11, 2017, 23:13:22 »
Ik had inderdaad vier witte bougies. Ik dacht altijd dat bougies koffiebruin moesten zijn, maar als dat goed is ga ik er niks aan veranderen.

De motor loopt ondanks zijn 3+ ton kilometers nog perfect, het was meer preventief.

Wederom hartelijk bedankt! Fijn weekend!