Auteur Topic: Mica blauwe Starlet P9  (gelezen 1815 keer)

Offline DB

• SCH forum member
  • **
  • Een Toyota is voor altijd! Volkswagen niet...
Mica blauwe Starlet P9
« Gepost op: februari 10, 2017, 18:40:01 »
Zie hier mijn Starletje P9:

Ze staat nog mooi strak in de lak voor haar leeftijd.
De auto heeft 145000 gelopen met NAP.
De auto komt uit 1996 en is dus ouder dan ik ben ;D
Ze komt van de eerste eigenaar en altijd onderhouden bij de Toyota dealer in Bergen op Zoom.
Toen ik voor het eerst instapte viel er meteen iets op:

De wang van de bestuurdersstoel is afgescheurd. Waarschijnlijk is het iemand geweest die altijd via de wang van de stoel uitstapte. Wij gaan thuis kijken wat hieraan te doen is en anders gaat de stoel naar een autostoffeerder hier in de buurt. Hebben jullie misschien nog tips voor die stoel.
Tijdens het rijden is er achter in de auto gerammel te horen. Eerst dacht ik dat het lag aan de hoedenplak die los lag en waar speakers in gemonteerd zijn, maar er blijkt rechts achter een wiellager kapot te zijn. Maandag gaat de auto naar Toyota dealer Schumacher in het Duitse Goch voor een "Große Inspektion". Hier komen wij inmiddels een jaar met een Toyota Paseo uit 1996 en een Toyota Avensis T25 2.0 D-4D uit 2007. Wat zijn ze daar vriendelijk! Niet auto inleveren en weggaan, maar eerst gaan ze met je een ronde om de auto maken. Ze laten eerst zien wat ze allemaal gaan nakijken, voordat je kunt gaan. Dit heb ik in Nederland nog nooit gezien! Verder laten ze alle onderdelen liggen, bellen ze als er echt iets aan de hand is en leggen ze precies uit waarom zij iets vervangen hebben.

Uit voorzorg en op advies van de spuiter is dit dichtgekit en dit zal ook meteen aangepakt worden. Er zitten nog twee kleinere plekjes op. Helaas zijn de plekken door en hier zal dan ook nieuw staal in gelast moeten worden en het dak moet opnieuw gespoten worden. De spiegels zijn ook verweerd en deze pakken we natuurlijk ook meteen mee ;) Het blijkt dus dat Carglass of Autotaalglas niet de plekken boven de ruit bijwerken wanneer zij een ruit vervangen en een schadebedrijf wel. Hier kun je ook heen met de verzekering zolang het maar Focwa is. Bij deze een waarschuwing voor iedereen met een kapotte ruit.

Onder de kap ziet het er nog netjes uit. Er komt sowieso uit voorzorg een nieuwe distributieriem op het blok en alle vloeistoffen worden gecontroleerd en wanneer nodig vervangen. De klemmetjes laat ik een keer door mijn broer zandstralen en deze maak ik mooi zwart. Ik wil graag nog een keer de originele Starlet P9 lichtmetalen sportvelgen eronder, want ik haat niet originele velgen, zoals mijn OZ velgen ;) Voor de rest vind ik het een geweldige auto! Ze stuurt geweldig en met gevoel, de bak is heerlijk en de ruimte viel mij absoluut niet tegen. Verder zijn wij hier een echte Toyota familie en de betrouwbaarheid zit wel snor!
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2017, 22:10:16 door DB »

Offline biggie

• SCH forum member
  • **
  • EP7's RULE
Re: Mica blauwe Starlet P9
« Reactie #1 Gepost op: februari 10, 2017, 21:00:54 »
Alvast welkom
Leuke uitleg en ben benieuwd naar hoe je auto eruit ziet.
Verder wens ik je veel succes/leesplezier op t forum
Double the fun.....double EP70!

Offline DB

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: februari 10, 2017, 22:11:02 »
Alvast welkom
Leuke uitleg en ben benieuwd naar hoe je auto eruit ziet.
Verder wens ik je veel succes/leesplezier op t forum
Foto's zijn gefixt. Ik krijg ze helaas niet vanuit OneDrive werkend en ImageShack gaat geld kosten :(

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: februari 10, 2017, 22:23:34 »
Je kan ook TinyPic of Photobucket gebruiken.

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: februari 11, 2017, 08:26:43 »
Leuke P9  :thumbs: :thumbs:
Alvast een super goed nieuwjaar gewenst..... :)

Offline DB

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: februari 11, 2017, 08:47:00 »
Je kan ook TinyPic of Photobucket gebruiken.
Bedankt voor de tip!
Dat zal ik zeker gaan doen.

Offline EP70FAN

• SCH forum member
  • **
  • Toyota Freak ™
« Reactie #6 Gepost op: februari 11, 2017, 16:56:38 »
Distr nu al? 145.000 km maar. Neem aan dat hij alis vervangen bij 100k

Offline DB

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: februari 11, 2017, 17:12:51 »
Distr nu al? 145.000 km maar. Neem aan dat hij alis vervangen bij 100k
De distributieriem is vervangen bij 100k, maar in 2010. Hij ligt er dus te lang op. Beter voorkomen dan genezen denk ik maar.

Offline EP70FAN

• SCH forum member
  • **
  • Toyota Freak ™
« Reactie #8 Gepost op: februari 11, 2017, 17:19:12 »
Op die fiets zou het idd wel kunnen. Ik heb mijn P8 gekocht met 218.000 en de distr was toen ergens 12 jaar geleden vervangen.. Bij loshalen viel het allemaal wel mee.

Offline Deospray_ultra_dry

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: februari 12, 2017, 13:47:23 »
Was het niet om de 10 jaar/100.000 km? Wat eerst komt?

Bij mij viel het optisch gezien ook mee na 100.000 km. Alleen schijnt slijtage niet altijd optisch te zien te zijn.

Maar verder leuk autootje, veel plezier ermee en welkom hier op het forum!

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #10 Gepost op: februari 13, 2017, 10:56:02 »
Of 6 jaar of 100.000km, wat het eerst komt.

Een riem gaat heus wel 7 jaar mee, maar het risico van een knappende riem (met bijkomende kosten) is veel hoger dan een nieuwe riem (+ rollen) monteren.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Sebastiaan

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: februari 13, 2017, 14:52:43 »
Het zijn ook vaak de rollen die stuk gaan waardoor de riem knapt. Visueel kun je hier weinig aan beoordelen.
1994 Toyota Starlet GT Turbo (E-EP82-AGMQY)

Offline DB

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: februari 14, 2017, 09:11:12 »
Update:
De auto is gisteren bij de Toyota dealer in Goch geweest. Er zit nieuwe remvloeistof in, nieuwe olie, alles is nagekeken en er hoeft geen nieuwe distributieriem op :)
De schokbrekers op de vooras moeten wel vervangen worden :(
Al met al valt het allemaal nog mee en komt de Starlet weer helemaal in orde!

Offline Evjatar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: februari 14, 2017, 15:16:45 »
Het is om de 6 jaar of 100.000 km, als de riem in 2010 vervangen is had het in 2016 weer gemoeten. Wat is de reden dat de distributie niet hoefde?

Offline DB

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: februari 14, 2017, 19:02:19 »
Het is om de 6 jaar of 100.000 km, als de riem in 2010 vervangen is had het in 2016 weer gemoeten. Wat is de reden dat de distributie niet hoefde?
Bij de Toyota dealer zei men dat de riem weinig km had gemaakt en nog in prima staat was. Wanneer de schokbrekers vervangen worden zal ik het nog even navragen.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: februari 14, 2017, 20:31:56 »
Aan de ene kant een eerlijke garage omdat ze je niet meteen een riem willen aansmeren (kost aardig wat bij de dealer) maar aan de andere kant moeten ze weten dat de riem verjaard is, en er dus eigenlijk een nieuwe op moet.

Ik zou hem vervangen, er zijn hier leden die het voor een schappelijk prijs doen.

Offline Evjatar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: februari 14, 2017, 22:57:55 »
In 2010 vervangen, dus ik zou er niet te lang mee wachten. Mooi dat ze je kosten besparen, maar garantie dat de riem heel blijft krijg je ook niet. M.a.w. Als dat ding knapt ben je een stuk verder van huis, vaak letterlijk en figuurlijk.

Offline DB

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: februari 19, 2017, 09:56:06 »
Ik heb de Toyota dealer nog even gebeld en zij zijn ook op de hoogte van de 100000/6 jaar norm. Zij hebben de distributieriem volledig nagekeken en deze was in nieuwstaat. Nog een update: Onder de Starlet zitten twee Vredestein Sportrac 5 banden voor en achter twee Firestones van 10 en 11 jaar oud. De garage in Goch raadde mij dringend aan om die toch te vervangen. Ze zijn een beetje te oud... Er komen nu vier Michelin CrossClimate banden onder.

Offline skip

• SCH forum member
  • **
  • Loat Goan
« Reactie #18 Gepost op: februari 19, 2017, 13:41:56 »
Wat de distributieriem betrefd vind ik het verkeerde zuinigheid.
Ik snap dat je de kosten laag wilt houden door de riem niet te vervangen omdat deze er (optisch) nog goed uitziet maar die 6 jaar zijn er niet voor niets. Als de riem toch knapt heb je een veel groter probleem en daarbij vele malen hogere kosten dan wat het vervangen van de riem kost. Laat dat ding aub vervangen en ga op zeker. Ik vind het nogal een risico om het niet te doen.
Met je banden doe je het wel, waarom de riem dan niet?
Henig an en rap wat!!!

Offline DB

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: februari 19, 2017, 14:46:33 »
Ik snap dat je de kosten laag wilt houden door de riem niet te vervangen omdat deze er (optisch) nog goed uitziet maar die 6 jaar zijn er niet voor niets. Als de riem toch knapt heb je een veel groter probleem en daarbij vele malen hogere kosten dan wat het vervangen van de riem kost. Laat dat ding aub vervangen en ga op zeker. Ik vind het nogal een risico om het niet te doen.

Ik heb aangegeven dat ik de riem absoluut wil vervangen. Bij de Toyota dealer is de hele riem nagekeken op spanning, droogtescheuren enz. en de riem is nog in zeer goede staat.

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #20 Gepost op: februari 19, 2017, 20:38:43 »
Ik heb met mijn p7 ook meegemaakt dat ze hem bij de dealer gewoon niet vervingen. Dit ondanks dat hij op de 2 ton zat en ik notabene zelf aan had gegeven om dan maar meteen de keerring mee te vervangen :-X. Uiteindelijk wederom opdracht gegeven om hem gewoon te vervangen.

Offline Evjatar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: februari 20, 2017, 01:08:09 »

Ik heb aangegeven dat ik de riem absoluut wil vervangen. Bij de Toyota dealer is de hele riem nagekeken op spanning, droogtescheuren enz. en de riem is nog in zeer goede staat.

Als je dat aangeeft, en ze vervangen die riem niet, dan neem je daar toch geen genoegen mee? Ik zou lekker een andere garage zoeken die er wel iets van snapt.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #22 Gepost op: februari 20, 2017, 09:19:59 »
Als de garage je de garantie geeft dat hij niet vervangen hoeft te worden, dan maakte ik de afspraak met ze, dat in geval van het knappen van de riem zij verantwoordelijk zijn voor de gevolg schade.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #23 Gepost op: februari 20, 2017, 11:23:29 »
Dat zullen ze niet doen.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline DB

• SCH forum member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: februari 23, 2017, 09:30:43 »
Als de garage je de garantie geeft dat hij niet vervangen hoeft te worden, dan maakte ik de afspraak met ze, dat in geval van het knappen van de riem zij verantwoordelijk zijn voor de gevolg schade.
Ik heb het aan de garage gevraagd en zij zeiden dat die riem echt niet knapt en dat het ding in erg goede staat is. Verder heeft de Starlet voor twee nieuwe schokbrekers en stofmachettes gekregen. Hier kreeg ik 10 procent korting op, omdat zij het leuk vonden dat een jong iemand zo goed voor zijn auto wil zorgen. Ik heb nog nooit een garagr meegemaakt waar ze zo vriendelijk zijn! Verder heb ik nog wel een mooi verhaal over onze Avensis. Dat typ ik wel uit als ik thuis ben.