Auteur Topic: P7 achterruit verwarming  (gelezen 579 keer)

Offline Starlet1987

• SCH forum member
  • **
P7 achterruit verwarming
« Gepost op: januari 20, 2017, 22:55:20 »
Hoi,

Momenteel wordt bij mijn P7 de achterruit vervangen voor een andere omdat mijn achterruit verwarming niet of nauwelijks meer werkt. Daarnaast wordt de raamrand weer mooi roestvrij gemaakt zodat het straks weer helemaal strak is. Maar goed.
De achterruitverwarmin g van het huidige raam deed het nauwelijks of niet...Er was zo goed als niks van te zien. Er is stroom gemeten door een monteur op het raam en de aansluitingen zelf met een testlampje. Hoe verder van de aansluitingen af hoe zwakker het testlampje ging branden tot zelfs helemaal niks meer vanaf een bepaalde band. Het lampje op het dashboard brandt bij ingeschakelde achterruitverwarmin g.
Wat ik mij dus af vraag: ik kan slechts in 1 baan een soort 'onderbreking' zien, een soort gelig stukje ertussen dus. Is de achterruitverwarmin g van een P7 starlet sowieso erg zwak of is de mijne gewoon kapot? Ik kan namelijk behalve dat gelige stukje in 1 baan, geen andere onderbreking zien op het oog in de achterruitverwarmin g . En het is dus niet dat 1 baan niet meedoet, maar er is bij alle banen zo goed als niks te zien van werking. Is dit een bekend iets door slijtage of verzwakking ofzo? Is de kans groot dat het met een ander raam (een gebruikte ligt klaar om gemonteerd te worden) weer fatsoenlijk werkt? Wat denken jullie?

Offline 86EP70white

• SCH forum member
  • **
Re: P7 achterruit verwarming
« Reactie #1 Gepost op: januari 20, 2017, 23:00:32 »
Hier ben ik ook wel benieuwd naar... Zelfde probleem met mijn Starlet namelijk! :o
'86 Toyota Starlet P7
'90 Mazda 323

Offline Tax

• SCH forum member
  • **
  • met 15 inch vw cabriovelgen
« Reactie #2 Gepost op: januari 20, 2017, 23:27:21 »
een veel voorkomend euvel is dat er stickers op de binnenkant werden geplakt in het verleden
als mensen die stickers verwijderen verdwijnt er meestal een stuk van je baan
ik maak het helaas af en toe nog steeds mee,vooral bij leaseauto's in mijn vak als autopoetser
het is soms bijna niet zien

Offline Starlet1987

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: januari 20, 2017, 23:30:41 »
Zou kunnen inderdaad...Maar dan nog, dan zou de rest toch moeten werken (dus de onbeschadigde banen)? Bij mijn huidige ruit doet niks het, of heel zwak op z'n hoogst.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: januari 21, 2017, 21:04:29 »
Er wil ook wel weerstand (verlies) optreden bij de aansluitingen of de bedrading hiervan .

Meet de spanningsval hiervan eens dan kom je de boosdoener vanzelf tegen .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Starlet1987

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: januari 21, 2017, 22:52:19 »
Spanningsval meten? Dat gaat mijn pet te boven...bedoel je dan de draden die in het raam zitten of de bedrading in de auto? Hoe los je zoiets op dan? Kan het niet een slecht massapunt ergens zijn en zo ja, waar zit die van de achterruit?

Gr Rens
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2017, 22:58:14 door Starlet1987 »

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: januari 21, 2017, 23:12:22 »
Bedrading stekkers etc meestal ook de faston op het raam zelf .

voorbeeld:

https://s21.postimg.org/9dfdhro6v/IMG_5841.jpg?noredir=1

Hier een voorbeeld van een meting :

http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/nieuws/2016/5/back-to-basics-hoe-doe-je-een-v4-meting-10150027#
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Starlet1987

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: januari 21, 2017, 23:13:16 »
En van waar haalt de ruit zijn massa, oftewel waarvandaan komt die draad?

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: januari 21, 2017, 23:23:58 »
Bij de p8 loopt massa mee uit de kabelboom en deze komt uit op een massa punt op de carroserie .

Dit aan rechterzijde voorbij de veerschotel van uit achterzijde gezien .

Deze draad loopt door de kofferklep van rechts naar links . ( links op het raam is massa rechts op het raam is de plus )

Ik ga er vanuit dat dit ook zo bij de p7 is .

Volg de draad anders eens .

Wat je eigenlijk bij de V4 meting doet is de plaats waar onbedoeld je stroom verstookt wordt dit euvel opsporen.

Offline Starlet1987

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: januari 21, 2017, 23:29:55 »
Oke, dank je! Die massa kan ik zeker eens controleren, maar die meting is echt mijn afdeling niet. Ik ben op dat vlak heel slecht met elektronica  ::). Dus snap ik niet wat ik stap voor stap zou moeten doen om zo'n meting uit te voeren en waar het (eventuele) probleem zit.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: januari 21, 2017, 23:46:17 »
In jouw geval is het dan verstandig om gewoon de bedrading uit voorzorg te vervangen .

Draad kost niet zoveel wel zelfde kwadraat (dikte) aanhouden.

Gewoon de nieuwe met de oude bedrading vervangen nieuwe draad aan de oude bedrading solderen dan door trekken .

Even een nieuwe faston erop knijpen en aan sluiten maar .

Let erop dat je de plus zijde isoleerd met een kapje .

Voorbeeld :

https://nl.aliexpress.com/item/Free-shipping-100pcs-lot-4-8-insert-the-plug-spring-sheathed-wire-terminal-connector-cold-pressed/32593657279.html?spm=2114.48010208.4.8.IGrvfI

Nee ik heb geen aandelen in alieexpress :twisted:

Offline Starlet1987

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: januari 21, 2017, 23:53:41 »
Oke, dat zou dan inderdaad nog wel te doen zijn, na het massapunt gecontroleerd te hebben. Maar kan naast dit alles het niet gewoon in de ruit zelf zitten? Hij leek het laatst heel zwakjes te doen in de buurt van de achterruitenwisser.
O en vwb dat massapunt: zit dat als je van voor kijkt, aan de passagierskant bij de veerpoot aan de kant van  het expansievat of aan de kant van het schutbord?
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2017, 00:05:17 door Starlet1987 »

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: januari 23, 2017, 20:12:28 »
Bij de veerpoot achteras rechterzijde  en daarvoor zit het massapunt achter de bekleding .

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het in de ruit zit want het is niet meer dan weerstandsdraad het is kapot of het werkt niet .

Het werkt niet half .

Offline Starlet1987

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: januari 24, 2017, 07:50:48 »
Oke das dc, dank je! Kun je daar makkelijk bij komen? Dan ga ik dat van de week namelijk even checken.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: januari 24, 2017, 20:48:40 »
Ja wat is makkelijk? voor de een lastig voor de ander een eitje !

Bekleding weghalen en je kunt erbij .

Offline Starlet1987

• SCH forum member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: januari 27, 2017, 06:13:03 »
Helaas,

Ook nu met de ander achterruit doet de achterruitverwarmin g niks. Ik heb gisteren het massapunt van dat raam gecontroleerd (zit dus in de klep zelf) en dit zag er schoon uit en het zat goed vast. Misschien toch een kabelbreuk ergens dan? Dat wordt zoeken...

Gr Rens

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #16 Gepost op: januari 27, 2017, 13:10:36 »
dan zou ik gaan zoeken in het stuk waar de kabelboom vanuit de auto de klep in gaat. Als er iets stuk is, lijkt het me dat het daar de grootste kans is op kabelbreuken :)

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: januari 27, 2017, 18:34:40 »
Ik ga ervan uit dat de achterruitverwarmin g van de tweede achterruit ook stuk is.
Die dingen hebben doorgaans een levensduur van minder dan 25 jaar.
Ik kan mij niet heugen ooit een auto van >20 jaar gehad te hebben met een werkende achterruitverwarmin g.
En ik heb er toch meer dan 100 van zulke gehad  :twisted:
Het uitmeten van de verwarmingsbanen doe je zo:
http://www.youtube.com/watch?v=R0ZKoK_x6XM

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: januari 27, 2017, 18:44:43 »
Die van mij doet het nog, gebruik 'm alleen nooit

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prutˇser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #19 Gepost op: januari 27, 2017, 19:51:14 »
Als je nou eens gewoon ff de spanning meet, of iemand vraagt die weet hoe dat moet. Je kent vast wel iemand met een multimeter.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: januari 27, 2017, 20:40:06 »
Er is stroom gemeten door een monteur op het raam en de aansluitingen zelf met een testlampje.
Alleen jammer dat het met een lampje is gedaan, dan weet je nog niet hoeveel spanning er is, sowieso raar een monteur die meet met een lampje  :ermz:

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: januari 27, 2017, 20:57:49 »
Er is stroom gemeten door een monteur op het raam en de aansluitingen zelf met een testlampje.
Alleen jammer dat het met een lampje is gedaan, dan weet je nog niet hoeveel spanning er is, sowieso raar een monteur die meet met een lampje  :ermz:

Dat heet nu belast meten !

Je kunt wel een spanning meten met een multimeter maar zodra er vermogen wordt gevraagd dan kan de spanning inkakken door weerstand in de bedrading cq stekkkers  daarom als ik bedrading doormeet schakel ik parallel een lamp over de multimeter

Dit is wat ik eerdere berichten ook al aan de t.sér aangaf hiervoor is de V4 meting van belang .Voor de geintresseerden zoek maar op google onder V4 Meting )

Mijn achterruit is 25 jaar oud en de verwarming doet het perfect vanochtend nog plezier van gehad scheelde weer een ruitje krabben .

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: januari 27, 2017, 21:08:22 »
Oké, weer wat geleerd :)

Offline Starlet1987

• SCH forum member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: januari 27, 2017, 23:29:43 »
Hoi weer,

Inderdaad heeft het er alle schijn van dat de tweede ruit ook stuk is. Er blijken twee draadjes te werken, waarvan er 1 ook al beschadigd is. Die werkt echter nog wel, naast deze twee doet verder geen een het. In ieder geval blij dat gevonden is waar het vandaan komt.
Nu ben ik dus zeker op zoek naar een p7 achterruit met een volledig werkende achterruitverwarmin g 😳😒...wie o wie

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: januari 28, 2017, 00:05:34 »
Een nieuwe misschien? zo heel duur zijn ze denk ik niet, een vooruit kost 130 euro (komt er bij mij in binnenkort)

En een achterruit kun je zelf vervangen, met een stuk draad trek je hem er zo in.
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2017, 00:10:42 door Patrix »