december 17, 2017, 20:21:10

Auteur Topic: Verhoogd stationair  (gelezen 604 keer)

Offline Viktor

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 953
  • 2E all the way
Verhoogd stationair
« Gepost op: januari 15, 2017, 21:03:51 »
De starlet (2E) maakt gedurende de ritten teveel toeren tijdens stationair lopen; ik denk iets van 300-500 toeren te hoog.
Een klein tikje op het gaspedaal en hij zakt terug naar normaal.
Alle bewegende delen waar ik zo bij kon (inclusief de zuiger) heb ik al een beetje schoongemaakt en ingevet, maar nog geen resultaat.
Suggesties?

Offline Gourmetski

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2941
    • Showroom: Scarlet Starlet P8 Xli '95
Re: Verhoogd stationair
« Reactie #1 Gepost op: januari 17, 2017, 17:12:18 »
gasklephuis?
Love is just a chemical. We give it meaning by choice.

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2898
Re: Verhoogd stationair
« Reactie #2 Gepost op: januari 17, 2017, 17:41:07 »
Blijft het vacuümklepje (die er voor zorgt dat de toeren langzaam terugzakken als je het gas los laat) niet hangen, misschien een vacuüm lekje.

Bij mij heb ik dat ding weggehaald, vet irritant, moet er voor zorgen dat je niet met je gezicht op je stuur klapt als je het gas spontaan loslaat ;D nergens last van.


Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24158
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Verhoogd stationair
« Reactie #3 Gepost op: januari 18, 2017, 09:42:47 »
Zo snel sla je niet met je gezicht op het stuur. ::)

Met een feulcut eerder  ;D
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2898
Re: Verhoogd stationair
« Reactie #4 Gepost op: januari 18, 2017, 11:57:40 »
Nee daarom heb ik hem ook weggehaald, scheelt ook dat ik een automaat heb, die remt (bijna) niet af op de motor.

Offline Starlet1987

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 22
Re: Verhoogd stationair
« Reactie #5 Gepost op: januari 21, 2017, 01:01:51 »
@Patrix: welk vacuum klepje bedoel je, waar zit die en hoe ziet die er uit? Ik heb nl ook een p7 automaat.

Rens

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2898
Re: Verhoogd stationair
« Reactie #6 Gepost op: januari 21, 2017, 10:13:58 »
Er zit een schroefje met daar omheen een veertje in je gashevel, dat schroefje drukt tegen het asje van het vacuüm potje, ik heb dat schroefje eruit gedraaid.

Het zorgt ervoor dat er iets gas gegeven wordt als je start, en dat het toerental langzaam terugvalt.

Ik weet alleen niet aan welke kant die bij jou carburateur zit, ik heb namelijk een carburateur van een 1.0 (1E) vandaar het zelf gemaakte onderdeeltje wat je ziet (aluminium boogje)

Als je goed kijkt kun je het schroefgat nog zien op de foto.

Offline DOHCmeSOHC

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1352
  • Drive 'er straight sideways!
Re: Verhoogd stationair
« Reactie #7 Gepost op: januari 21, 2017, 23:57:49 »
Volgens mij heeft een 2E carb dat niet, die functie wordt deels opgevangen door de gasschuif. Dat potje heb ik er op mijn 1E carb ook meteen afgerost, onding.

Offline Andre Kroese

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 233
  • Toyota in hart en nieren.
Re: Verhoogd stationair
« Reactie #8 Gepost op: januari 22, 2017, 09:48:15 »
Rechts naast de carb zit een vacuümklep met daaronder aan vast een stelschroef, draai hem maar eens een stukje uit, dan zakt het toerental eerder na gas geven, dit is nl de gasschuif vervroeger. Te ver ingedraaid blijft ie langer en hoger in toeren nalopen omdat de gasschuif langer open blijft. Het vacuüm in het inlaattraject neemt daardoor ook af waardoor er weer een mindere hoeveelheid benzine door de jet heen gaat en de auto dus trager optrekt. Kan zijn dat je bij warm weer iets terug moet zetten omdat de lucht dan weer wat dunner is.
Paseo L5 '97 : sold    Corolla E12 '02 : sold
Starlet P8 '92 : sold   Corolla EE90 '88: sold
Starlet EP71 '86: I don't sell it!!!

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2898
Re: Verhoogd stationair
« Reactie #9 Gepost op: januari 22, 2017, 09:54:54 »
Heeft volgens mij niets te maken met optrekken, zorgt er alleen maar voor dat de toeren langzaam terugvallen als je het gas loslaat, zodat ie dus niet zo abrupt afremt op de motor als je het gas loslaat.

En het is een starthulp omdat er automatisch iets gas wordt gegeven.

Als de motor stationair draait doet ie niets omdat er dan hoog vacuüm is, en het asje volledig wordt ingetrokken, pas al je gas geeft komt ie naar voren, zo ook als de motor niet loopt.

Ik had de schroef ook volledig teruggesteld, maar dit hielp niet genoeg, dus weg met dat ding :)

« Laatst bewerkt op: januari 22, 2017, 10:12:56 door Patrix »

Offline Viktor

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 953
  • 2E all the way
Re: Verhoogd stationair
« Reactie #10 Gepost op: mei 06, 2017, 22:23:22 »
Dit probleem is vandaag verholpen, met een zetje in de goede richting van de carburateurspeciali st van het forum  :shades: ::)

Ik heb het vacuumbalgje van de carburateur (onder de gaskabel) vervangen.
Even aan het tuitje zuigen gaf trouwens geen verschil; de asjes reageerden bij het oude en nieuwe balgje evenveel.
Maar na uitwisselen is het probleem verholpen.

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2898
Re: Verhoogd stationair
« Reactie #11 Gepost op: mei 08, 2017, 10:16:34 »
Haha, mooi man :rofl: fijn dat het verholpen is