Auteur Topic: Uitlaat lekt  (gelezen 397 keer)

Offline Thijssie

Uitlaat lekt
« Gepost op: januari 11, 2017, 22:34:19 »
Goedeavond,

Net mijn welkoms bericht geschreven en direct al de eerste vraag die ik niet kon vinden en daarom een nieuw topic. Ik hoop dat ik het goed doe :)

Mijn starlet is afgekeurd op een lekke uitlaat...
De uitlaat lekt tussen de fles die aan het einde van het spruitstuk zit en voor de voorpijp. Hier heb ik al een nieuwe pakking tussen gezet en mooi geschuurd maar dit mocht niet baten en blijft lekken.

Nu lees ik dat er gungum tussen gesmeerd kan worden maar lees ook hiervan vele nadelen... Hebben jullie hier ervaring me en eventueel nog andere tips om dit te verhelpen??

EDIT:

Het gaat hier om een P8 uit 95

Stalet P8 1995 :)

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: Uitlaat lekt
« Reactie #1 Gepost op: januari 11, 2017, 23:07:25 »
Klein beetje uitlaat cement van Bosal ertussen, even stationair laten draaien zodat ie warm wordt, en dan rustig laten drogen.

En de moeren stuk voor stuk een beetje aandraaien, zodat de flenzen mooi recht op elkaar zitten
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2017, 23:16:09 door Patrix »

Offline arjan91

• SCH forum member
  • **
  • Ha! Bier!
« Reactie #2 Gepost op: januari 12, 2017, 00:58:37 »
Wat patrix zegt.
Bouten stukje voor stukje aandraaien totdat de flensen recht zitten.
Ik heb hetzelfde gehad. 3 keer nieuwe pakking ertussen gezet omdat ik hem te hard had aangedraaid.
Pakking is leuk. Maar als er een heel klein straaltje rookgas langs kan, verbrand die behoorlijk snel.
- Starlet p8 "Friend Limited", '94 (Daily)
- Starlet p8 Gxi, '95 (project)
- Starlet p8 GT '94 (Vriendin)

Offline Thijssie

« Reactie #3 Gepost op: januari 12, 2017, 09:48:01 »
Ik ga vanmiddag een nieuwe pakking halen want de nieuwe pakking die ik er tussen had gezet is inderdaad alweer slechter (het stof is er al weer voor de helft er tussen uit); de uitlaat lekt altijd aan de voorkant van de flens en ik trok de bouten dan ook verkeerd aan door ze niet gelijkmatig aan te draaien.
 Kan het ook zo zijn dat heel de voorpijp er iets scheef onderlig waardoor de voorkant van de flens misschien een groter opening heeft dan de achterkant? Ik heb wel alle bevestigingspunten los gehad waardoor de pijp in principe los ligt en dus goed ligt trekt wanneer ik de bouten dan wel gelijkmatig aandraai.

Patrix wanneer ik dat uitlaat cement gebruik zorgt dit er dan niet voor dat de flenzen voor altijd aan elkaar vast zitten? Ook lees ik heel veel dat dit er nog tussen uit geblazen wordt door de druk?

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: januari 12, 2017, 10:39:19 »
Het is redelijk eenvoudig weer los te krijgen, maar sterk genoeg om er niet tussenuit geblazen te worden.

Het is ook maar een heel dun laagje wat overblijft als je de boel hebt aangedraaid, het vult de oneffenheden op, meer niet.

Op de juiste manier aandraaien is het belangrijkst!

Edit:

Heb je wel de oude pakking uit het spruitstuk gepeuterd? de nieuwe pakking hoort er een stukje in te vallen namelijk.

« Laatst bewerkt op: januari 12, 2017, 10:59:37 door Patrix »

Offline Thijssie

« Reactie #5 Gepost op: januari 12, 2017, 21:04:06 »
Bedankt, Het is gelukt! Tenminste nu is de uitlaat volgens mij dicht gewoon nieuwe pakking ertussen en gelijk matig aandraaien en zonder iets van uitlaat cement. Nu afwachten voor hoelang dit is.

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: januari 12, 2017, 21:10:22 »
Het moet idd ook kunnen zonder cement :), en als de pakking een paar keer heet is geweest sluit ie helemaal perfect af.

Offline Thijs Wijnants

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: april 16, 2017, 13:50:59 »
Hoi, om ff aan te sluiten bij dit onderwerp. Ik ben bezig met het 'kettingbotsingherst el' van een P7 DX AUT uit 1987. Ben nu bezig met de pakkingen in de uitlaat. Er zat nog oud cement tussen de flenzen dat heb ik weggekrapt en beetje geschuurd. Pakkingen besteld op basis van kenteken maar die lijken in diameter te klein en in dikte te groot. De oude leken voor zover ik dat kon zien van hetzelfde type; spriraal van metaal met iets zachts ertussen. Is het zo dat de flenzen niet op elkaar aansluiten als de bouten worden aangedraaid? want de pakking is dus niet vlak met de gaten waarin ze verzinken.

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: april 16, 2017, 20:19:08 »
Bedoel je de flens tussen spruitstuk en voorpijp? daar blijf wel iets ruimte tussen de flensen ja.

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: april 16, 2017, 20:50:31 »
Er zijn twee maten verkrijgbaar, jij hebt de grootse blijkbaar nodig (OE.9091706004)

http://www.mijnautoonderdelen.nl/toyota/starlet/84269/84271/motor/uitlaten/uitlaatflenspakking

Voor jou bouwjaar zou je eigenlijk de kleine moeten hebben, maar het spruitstuk zal wel een keer vervangen zijn door één van een ander bouwjaar, of je zit net in die overgang.
« Laatst bewerkt op: april 16, 2017, 21:15:42 door Patrix »

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #10 Gepost op: april 18, 2017, 10:14:46 »
Pakkingen moeten iets uitsteken, anders dichten ze niet goed af natuurlijk.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Thijs Wijnants

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: april 19, 2017, 12:53:05 »
Ok helder, ja idd tussen voorpijp en spruitstuk. Bedankt voor jullie reacties! als de boel gaat lekken meld ik me wel weer