Auteur Topic: Motor slaat over  (gelezen 925 keer)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Motor slaat over
« Gepost op: december 29, 2016, 20:52:27 »
Toen ik vanmiddag op de snelweg reed, stopte de motor heel eventjes (hikte een keer) alsof die een slag miste oid.
Het duurde nog geen sec. Nog een tijdje door gereden en niets meer gemerkt daarna.

Wat zou dit geweest kunnen zijn?

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Motor slaat over
« Reactie #1 Gepost op: december 29, 2016, 21:12:08 »
Als ie het niet vaker doet, zou ik dr niet teveel over nadenken.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: december 29, 2016, 21:17:25 »
Daar heb je misschien wel gelijk in, maar ik heb geen zin om straks (voor het eerst) langs de kant te staan.

Het was een soort dip, beetje hetzelfde als wanneer je teveel gas geeft, met de choke alweer ingedrukt.

Offline Tax

• SCH forum member
  • **
  • met 15 inch vw cabriovelgen
« Reactie #3 Gepost op: december 29, 2016, 22:30:07 »
lijkt een beetje op dat gevalletje van mijn p9
heb momenteel alles al vervangen (bougies,nieuw kabelset,rotor,verdelerkap,olie ververst)
rest me alleen nog het brandstoffilter wat vervangen moet worden op aanraden van een Toyotamonteur( om de 60.00 km vertelde hij me)
bij mij hikt ie af en toe nog steeds en aan de ontsteking ligt het ook niet na een proefrit van 1 van mijn collega's

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: december 29, 2016, 22:38:15 »
Ik hou het wel even in de gaten, het was maar één keer en heel kort, ontstekings-gedeelte is voor zover ik dat zelf kan checken in orde.

Hij had ook een paar dagen stil gestaan (niet dat dat iets uit mag maken) misschien wat vocht ingeslikt ofzo ;D

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: december 30, 2016, 00:01:38 »
Heb ik ook gehad maar werd steeds erger. Ik bleek een stekker op de coilpack te hebben die niet zo goed meer was

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: december 30, 2016, 14:04:47 »
Zojuist nog even een rondje gereden en niets gemerkt, wel vind ik 'm wat nukkig als die nog niet helemaal warm is (neiging om af te slaan) dit was me al eerder opgevallen.

Misschien dat een paar verse bougies uitkomst bieden, de rest lijkt allemaal in orde.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: december 30, 2016, 21:10:33 »
heb momenteel alles al vervangen (bougies,nieuw kabelset,rotor,verdelerkap,olie ververst)
rest me alleen nog het brandstoffilter wat vervangen moet worden op aanraden van een Toyotamonteur( om de 60.00 km vertelde hij me)
bij mij hikt ie af en toe nog steeds en aan de ontsteking ligt het ook niet na een proefrit van 1 van mijn collega's

Bij de p7 en p8 is het interval van het brandstoffilter 100.000 km .

Bij het nukkige rijden koud kan het zijn dat je thermostaat iets open blijft staan waardoor ie te lang koud blijft met neiging om af te willen slaan.

Kun je makelijk testen / zien de thermostaat eruit halen staat ie dan koud open is natuurlijk niet goed gooi in een pannetje met water moet ie netjes open gaan .

Wat betreft je dip tijdens de rit stekkers goed vast van de ontsteking etc geen vocht in de verdelerkap .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: december 30, 2016, 23:56:44 »
Ik heb zo'n vermoeden dat mijn bougies op het eind zijn, zitten er nu bijna 2 jaar in (25k) normaal rij ik 50 km per dag en nu (heb vakantie) af en toe een stukje, en dat in samenwerking met dit koude vochtige weer.

Temperatuur van de kvs loopt (volgens mij) snel genoeg op, kachel wordt ook redelijk snel warm.

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: december 30, 2016, 23:59:26 »
Zijn je bougiekabels nog wel vers?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: december 31, 2016, 00:03:53 »
Ik heb ze wel doorgemeten, allemaal gaven ze minder dan 3k ohm weerstand, dus zou goed moeten zijn.

Of ze doorslaan heb ik (nog) niet getest, kabels zien er nog wel goed uit.

Het stink trouwens ook behoorlijk naar uitlaatgassen als die zo aan het nukken is.
« Laatst bewerkt op: december 31, 2016, 00:09:55 door Patrix »

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: december 31, 2016, 10:04:56 »
Dan mag je er van uitgaan dat er onvolledige verbranding is door misfiring ontstekingssysteem.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: december 31, 2016, 11:31:57 »
Ja, maar waar dat nu zo ineens vandaan komt? Misschien heeft het oudje kou gevat ;D

Ik begin wel met een nieuw setje bougies, verdelerkap en kabels zijn nog redelijk vers.

Offline Tax

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: december 31, 2016, 12:25:41 »

Bij het nukkige rijden koud kan het zijn dat je thermostaat iets open blijft staan waardoor ie te lang koud blijft met neiging om af te willen slaan.

Kun je makelijk testen / zien de thermostaat eruit halen staat ie dan koud open is natuurlijk niet goed gooi in een pannetje met water moet ie netjes open gaan .

Wat betreft je dip tijdens de rit stekkers goed vast van de ontsteking etc geen vocht in de verdelerkap .

alle stekkers en vacuumslangetjes na gekeken en vocht in de verdelerkap is het ook niet aangezien die er net opzit
zoals ik al eerder zei,ik kan alleen het brandstoffilter nog vervangen als laatste optie en dan zou ik het niet meer weten
ook in de vraagbaak kan ik hier niets over terugvinden

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: december 31, 2016, 13:04:23 »

alle stekkers en vacuumslangetjes na gekeken en vocht in de verdelerkap is het ook niet aangezien die er net opzit
zoals ik al eerder zei,ik kan alleen het brandstoffilter nog vervangen als laatste optie en dan zou ik het niet meer weten
ook in de vraagbaak kan ik hier niets over terugvinden

Het onderstreepte stuk tekst was denk ik niet voor jou bedoelt Tax  :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: januari 02, 2017, 16:29:11 »
Vandaag een nieuwe setje bougies gehaald, nog geen echte koude start gehad, dus morgen weet ik meer.

Al zagen de oude bougies er niet echt slecht uit, wat me wel opviel is dat er een beetje olie bij het schroefdraad zat, en laat dat nou toevallig bij de twee binnenste zijn, die ik een tijdje geleden verkeerd om had aangesloten.

Er zal toch niet iets stuk gaan (lekken) door een paar seconden te lopen op verkeerd aangesloten bougiekabels?

Offline Tax

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: januari 02, 2017, 19:00:10 »
was ik vergeten weg te halen Patrix
inderdaad niet voor mij
je bougies vallen nog best mee zo te zien
maar een vers setje af en toe kan nooit kwaad

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: januari 02, 2017, 19:05:01 »
Deze zijn ook al bijna 30k oud, dus een paar nieuwe kan geen kwaad idd. de olie baart me wel wat zorgen.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: januari 03, 2017, 14:41:44 »
Doet toch weer wonderen een setje nieuwe bougies, loopt weer als een tierelier :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: januari 12, 2017, 22:45:49 »
Toch iets te vroeg gejuicht, net door een fikse regenbui naar huis gereden, en blijkt dat me autootje niet zo goed tegen al dat vocht kan, hij begon steeds slechter te trekken en in te houden, en even dacht ik dat ik niet thuis zou komen.

Eenmaal van de snelweg af ging het weer beter, morgen nog maar eens kijken wat er mis kan zijn, hij start ook niet zo heel snel meer de laatste tijd, iemand suggesties?

- Nieuwe bougies
- bougiekabels lijken in orde, doorgemeten en ver onder de maximale weerstand.
- Verdelerkap/rotor zijn ong. 30K oud. pas nog los gehad en zagen er ook nog goed uit.

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: januari 13, 2017, 07:57:23 »
Niet snel starten zal wel gewoon door het koudere weer komen, misschien je accu laten testen?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: januari 13, 2017, 08:36:04 »
Dat ie gister begon te stotteren in de regen, is toch geen goed teken.

Vanavond maar eens de plantenspuit test doen.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #22 Gepost op: januari 13, 2017, 08:54:27 »
Lijkt inderdaad op bougie kabels. Weerstand meten heeft meestal niet zoveel zin, omdat je meestal juist problemen hebt met het doorslaan van de isolatie. Vooral bij veel vocht
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: januari 13, 2017, 09:03:05 »
Vanavond hoop ik iets te zien, hoelang gaan kabels eigenlijk mee? toen ik hem kocht zaten er net nieuwe op, dat is nu bijna 3 jaar geleden.

Het zijn van die siliconen kabels.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #24 Gepost op: januari 13, 2017, 13:08:30 »
Verschilt welke kwaliteit het is. Originele kabels gaan wel 20 jaar mee. Imitatiekabels soms maar 3-5 jaar.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)