Auteur Topic: Jaapio's Corolla E10 GTSi  (gelezen 5910 keer)

Offline Sebastiaan

• SCH forum member
  • **
Re: Jaapio's Corolla E10 GTSi
« Reactie #100 Gepost op: februari 17, 2017, 09:00:57 »
Ahh, zat al te denken aan een of andere tover truc :P

1994 Toyota Starlet GT Turbo (E-EP82-AGMQY)
2013 Toyota Auris Touring Sports Hybrid (ZWE180)

Offline Gourmetski

• SCH forum member
  • **
    • Showroom: Scarlet Starlet P8 Xli '95
« Reactie #101 Gepost op: maart 19, 2017, 18:33:27 »
Ik zat ook al aan een jaapio of bertje tover truc te denken!  ::)
Love is just a chemical. We give it meaning by choice.

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #102 Gepost op: april 01, 2017, 06:23:47 »
Zo dan, inmiddels al heel wat achter de kiezen gehad. Zeg nu zelf, hoeveel werk kan het zijn om een origineel luchtfilter terug te plaatsen?Ik kan nu zeggen dat het een klus kan zijn waar heel veel tijd in gaat zitten. Al helemaal als je alle mazzel van de wereld hebt zoals ik……
Ik vind het eigenlijk best mooi om te zien zo’n HKS filterhuis met dito paddenstoel filtertje. Geluid vind ik ook wel leuk.

Waarom het dan er uit halen? Omdat ik het voorlopig origineel wil hebben.
Helaas heb ik geen origineel luchtfilterhuis dus gaan we op zoek er naar.
Via de facebook pagina van de corollaclub zie ik dat iemand onderdelen van een E10 GTSi aanbied. Daar er ook een aandrijfas langzaam naar de eeuwige jachtvelden aan het gaan is kan ik een linker aandrijfas en luchtfilterhuis overnemen. Helaas is het luchtfilterhuis niet compleet. Het deel wat achter de accu loopt zit er niet bij.

Via het corolla forum geeft iemand aan een complete set te hebben van een E10 facelift waarvan het deel wat achter de accu doorloopt door gezaagd is. Met hem een mooie deal kunnen maken. Dan heb ik dus twee luchtfilterhuizen. Dan zie je toch dat er verschil zit tussen beide.

Pre-facelift

Facelift

Afgelopen dagen mooi weer dus we kunnen de boel even gaan monteren. Hoe moeilijk kan het zijn!!!
We beginnen als eerste het HKS meuk er uit te halen. Dan de accu er uit. Een weer war van dikke accu kabels en stroomkabels ligt daar. Erfenis van de audio die erin gezeten heeft. Als ik de accu er uit heb zie ik dat deze in een ijzeren bak staat wat normaal gesproken van kunststof is. Dat bakje zit met vier zelftappertjes vast. Als ik dat los heb ben ik verbaasd. Dat bakje zit aan een mdf plaatje vast. MDF?

Aan dat mdf plaatje zit weer een soort kastje waaraan enkele stroomkabels zitten. Dat ding links met het rode knopje.
Stroomkabels er af en de hele zwik eruit halen.
Ik wil zoveel mogelijk af van die dikke kabels. Maar wil ook dat de accu komt te zitten zoals het hoort. Aangezien ik geen bouten heb om het luchtfilterhuis vast te zetten, geen kunststof accubakje heb, ga ik naar Vincent van Hof Car and Parts. Misschien dat hij wat heeft liggen. Twee bouten heeft hij en een kunststof bakje ook. Zo’n bakje met twee van die nokjes er aan.
Jammer genoeg past dat kunststof bakje niet. De nokjes komen niet overeen en de accu past er niet helemaal in. Ook blijkt de accu te laag te zijn als ik het zou monteren zonder mdf plaatje want dan past de klem niet meer waarmee de accu vast zit. Het is een hoop gedoe van inbouwen, uit bouwen.
Uiteindelijk heb ik nog alleen de dikke kabel die van de dynamo af komt, rest heb ik weg gehaald en vervangen door dunnere kabels. Het is een hoop gedoe om de originele filterbak terug te plaatsen door de kabels. Het gaat allemaal net wel, net niet. Aan het eind van de dag heb ik de boel erin zitten. Ook het luchtkanaal achter de accu. Alleen het afgezaagde deel paste ook niet.
Aan het eind van de dag zit de boel er in.

Zucht…….
Dag er na. Toch beviel het me niet helemaal. Vond het raar dat het zo’n gedoe was om het originele luchtfilterhuis terug te zetten. En dan…..aaarrgghhhhh….. zie ik pas dat ik de pre-facelift filterbak erin gefriemeld heb. Hahahaha……
Ik haal de hele zwik er weer uit. Ik ga het anders doen. De kabels die aan dat kastje zit (met rode knop) verbind ik aan elkaar. De dikke kabel gaat weer naar de accu pool. Dat scheel een hoop. Dat kastje haal ik van de mdf plaat af en het deel waarop dat vast zit zaag ik af. Ik moet de mdf plaat laten zitten anders is de accu te laag en krijg die niet vast gezet. In het ijzeren bakje leg een dun plaatje tempex. IJzeren bakje zit vast met vier zelftappers met ronde kop. Daarop staat de accu. Wilt zeggen dat de accu staat op vier ronde kopjes. Dit kan op den duur schade aan de accu  veroorzaken.
Het luchtkanaal wat achter de accu doorloopt, wat door gezaagd is, heb ik aan elkaar gemaakt met ducktape. Door kabels anders te leggen, de facelift luchtfilterbak, het stukje wat ik van de mdf plaat heb afgezaagd, past alles nu prima.

Hè hè…..koste wat tijd zeg. De accu is pas nieuw. Zodra deze accu vervangen moet worden gaan we verder. Dan komt er een accu in die erin hoort. Smaller en hoger. Dan kan de mdf plaat en het ijzeren bakje er uit. Nu zit het prima zo.
Hier wat foto’s hoe het er nu uit ziet. Naar mijn idee netjes….toch .

Gisteren remklauwendag. Altijd goed om er wat onderhoud aan te doen. Dan meteen maar gebruik gemaakt om ze mooi rood te maken. Steekt mooi af bij dat zwart.

Blokken en schijven in prima staat. Lekker op tijd er bij want één geleide pen begon al een klein beetje vast te zitten. Alles lekker schoon gemaakt en het glijd weer als een …..
Dan ook maar een likje remklauwen verf erop.

Zooooo weer een klusje gedaan.

Volgende week, of de week erna, gaat de nieuwe koppeling er in en dan ook de nieuwe aandrijfas. Alleen nog even uitzoeken welke bakolie er het beste in kan.

Oja….de angeleyes benne er ook uut…..gewoon terug origineel

« Laatst bewerkt op: juli 24, 2017, 06:19:31 door jaapio »
Alvast een super goed nieuwjaar gewenst..... :)

Offline Sebastiaan

• SCH forum member
  • **
« Reactie #103 Gepost op: april 01, 2017, 08:08:19 »
Zow, lekker bezig geweest!

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #104 Gepost op: april 01, 2017, 08:31:20 »
Lekker hoor jaap! Leuk verhaal om te lezen smorgens bij de koffie  :rofl: :rofl:
Hoe harder iets gaat, hoe sneller het stuk gaat ^^

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #105 Gepost op: april 01, 2017, 16:15:24 »
Ziet er weer netjes uit allemaal, merk je nog verschil met het originele filter t.o.v het powerfilter (op het geluid na dan)?

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #106 Gepost op: april 02, 2017, 04:09:10 »
Dank U.....

Ja....merk eigenlijk wel wat verschil buiten het geluid om inderdaad. Pakt net wat lekkerder op bij rustiger rijden zeg maar. Iets vinniger...
Denk wel dat bij hogere toeren zo'n powerfilter wat voordeel heeft tpv het originele filter....die dan wat makkelijker op toeren komt. Gewoon rustig rijden klinkt het leuk maar vind ik het originele filter lekkerder rijden.
sterker nog. Ik had eerst het pre-facelift filterhuis gemonteerd. Bak met de ribbels. Op de slang zit dat blokje niet.
Op de facelift filterbak zit dat blokje wel op die slang. Zelfs daar zat al verschil in. Hoe dat nu werkt....geen idee.

Dat ding heet.... RESONATOR, INTAKE AIR

Dit vind ik daar over

https://www.reference.com/vehicles/air-intake-resonator-c953d81b49ffe3d1#

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #107 Gepost op: april 02, 2017, 10:13:15 »
Powerfilters werken alleen maar op hoge toeren idd, mijn scooter trok ook beter met een origineel  luchtfilter.
Hij liep wel een paar km harder met zo'n herrie ding.

En misschien rijd je auto nu ook wel wat zuiniger.

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #108 Gepost op: april 05, 2017, 07:31:54 »
Prachtige dag gisteren, lekker zonnetje, bijna windstil. Zeer geschikt om wat opnieuw te gaan spuiten.
En dan wel under the hood.  :lol:
Het deel waar de koplampen vast zitten, de radiator etc etc. was her en der wel wat beschadigd. Welnu, dat hebben we weer mooi zwart gespoten.

lekker alles eruit geschroefd

Tja....niet echt mooi zo hè...

Afplakken en spuiten maar.

Boel weer terug inbouwen.

op een minder mooi plekje een Remus sticker. Tja als er dan toch een Remus onder ligt waarom niet hè :)

Meteen ook nieuwe H4 lampjes erin. Phillips Extreme Vision, 130% meer licht.

« Laatst bewerkt op: juli 24, 2017, 06:25:28 door jaapio »

Offline Gourmetski

• SCH forum member
  • **
« Reactie #109 Gepost op: april 05, 2017, 09:08:12 »
Jij blijft ook lekker goed bezig he!

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #110 Gepost op: april 05, 2017, 09:39:33 »
Achja, is leuk om te doen. Klein puntjes op de i zetten met zo weinig mogelijk budget. Complete verbouwingen zoals jij, JP en vele andere hier ga ik niet doen. Ik heb alle tijd van de wereld dus kan lekker op het gemak wat klooien  ;D ;D

Technisch en onderhoud bespaar ik nergens op en als me ook maar iets niet bevalt komt het nieuw erop.

Offline Thomas T

• SCH forum member
  • **
« Reactie #111 Gepost op: april 05, 2017, 14:07:46 »
Goed bezig kerel! Waardeer je werk!
EP71 XL 1989 Restauratie en Transformatie naar 4E-FTE 6-bak Trackday Auto.
Mijn Showroom -> http://starlet-forum.nl/index.php?topic=23842.0

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #112 Gepost op: april 05, 2017, 17:40:32 »
 :thumbs: Dank U  ;)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #113 Gepost op: april 06, 2017, 23:11:31 »
Het zijn die kleine dingen die een auto mooi maken, keep up the good work ;)

Offline Bryan-4E-FTE

• SCH forum member
  • **
  • Today Tomorrow Toyota!
« Reactie #114 Gepost op: april 07, 2017, 22:22:25 »
Wauw mooi gedaan zo!
Moet ik bij de Glanza ook eens doen! Is daar ook best lelijk aan het worden... :'(

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #115 Gepost op: april 08, 2017, 04:48:16 »
Dank u..... ;D

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #116 Gepost op: april 12, 2017, 06:19:22 »
En alweer een stapje verder. Maar waarom?

Een pre facelift bumper vind ik een stuk mooier als het facelift exemplaar. De bumper kon eigenlijk ook wel een spray beurtje gebruiken. Waarom dan niet een pre facelift bumper erop zetten? Is mooier, ziet beter uit, je kan er mistlampen in doen…….

Nu zit achter al een pre facelift bumper erop. Maar ook een Foha onderlip. Zoekende naar een origineel spatbord vind ik dat maar ook een Foha front onderlip. Dingen schijnen zeldzaam te zijn en aangezien achter er al eentje op zit koop ik die frontlip ook. Hoe mooi kan het zijn.

Spatbord, Foha frontlip moetik gaan halen in Zutphen. Toevallig is iemand opzoek naar een zwarte facelift bumper. Nou, die heb ik en verkoop die.
Nu ga ik naar Zutphen….m’n facelift bumper moet naar Zevenaar en dat ligt 40km van Zutphen af. Dan neem ik die toch mee om af te geven.

Zonder bumper rijden is ook weer zo wat dus heb ik maar even de pre facelift bumper op de GTSi gezet.
Bumper wisselen…weet ik meteen hoe dat werkt en zo kom je er ook achter niet alles helemaal het zelfde is. kan ik dat al mooi oplossen voor de boel gespoten gaat worden.

« Laatst bewerkt op: juli 24, 2017, 06:28:21 door jaapio »

Offline Sebastiaan

• SCH forum member
  • **
« Reactie #117 Gepost op: april 12, 2017, 07:21:23 »
Zet je de witte knippers in de bumper ook over?

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #118 Gepost op: april 12, 2017, 07:32:43 »
Die passen niet in deze bumper. Heb wel witte knippers gekocht die wel passen en ik zaterdag ook ga halen. Mistlampen heb ik ook al  ;D

Offline MightMex

• SCH forum member
  • **
  • Today, Tomorrow, T.....
« Reactie #119 Gepost op: april 12, 2017, 09:24:59 »
Goed bezig Jaap ;D!

Offline Juulz1994

• SCH forum member
  • **
  • Toyota Minded
    • Mijn Showroom:
« Reactie #120 Gepost op: april 12, 2017, 10:06:50 »
Goed bezig Jaap! Ziet er inderdaad beter uit met de Pre Facelift bumper
Starlet P9 98' / Celica Supra Ma61 82'
Have a look: http://starlet-forum.nl/index.php?topic=23600.0

Offline Gourmetski

• SCH forum member
  • **
« Reactie #121 Gepost op: april 14, 2017, 15:08:00 »
Netjes bezig Jaapio!

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #122 Gepost op: april 15, 2017, 04:43:00 »
We doen ons best..... ;) maar soms.....

Poepoe…..was me een dagje wel zeg gisteren. Koppeling setje vervangen. Wat begon als een geoliede machine eindige bijna in een drama.

Ik had al een Nipparts set besteld. Netjes op kenteken. Staat ook bij…..voor de bouwjaren 92 t/m 97. Kan je geen buil vallen toch!!
Vandaag dus D-day. De hele zwik demonteren….heb je alles eruit liggen. Ja hoor, druklager helemaal gaar maar dat idee had ik al. De platen hadden misschien nog wel even mee gegaan. Waren niet helemaal naar de gallemiese.
Anyway, als eerste het druk lager uit gepakt en……gloeiendemiljaar….niet goed. Past niet.

En nu dan? Sta je dan met je GTSi half uit elkaar op de brug. We hadden viertjes uurtjes in de morgen de beschikking over de brug. ’s Middags zou de garage dicht gaan. Auto laten staan was ook geen optie.

Ik ga bellen met de leverancier….jawel in verweggiestan…lang leven bestellen via internet. Krijg ik iemand er aan waaraan ik het verhaal uit leg. Wat denk je dat die zegt? Waarom heeft u Nipparts besteld? Ja duuhhhhh….ik geef kenteken in en dan geeft jullie site aan welke set jullie voor mijn auto beschikbaar hebben. Daar staat Nipparts bij. U had ons moeten bellen, zegt die klojo. Waarom dat dan, staat niks van bij. Wel dat de Nipparts set zou passen op mijn Corolla. Anyway, de beste man wilde een andere set opsturen die ik dan morgen in huis zou hebben. Pppfffff…..man man…die auto mot hier weg…had ik al gezegd. Ik kan nu niks voor U doen…..ben je dan mooi klaar mee. Tis dat ik geen haar heb anders had ik die uit getrokken van pis.

M’n monteur had inmiddels al rond gebeld en gelukkig was er een automaterialenzaak die een complete set op voorraad had liggen, Valeo genaamd.

Die set maar gehaald en gemonteerd.
Gelukkig zat de boel weer snel in elkaar.

Wel ontdekt dat ik een slechte motorsteun heb. Die binnenkort ook maar vervangen dan.

Jammer genoeg was ik vandaag dus niet op tijd thuis. Verwachte een pakketje met de koppelstangetjes voor achter en de achterste stabilisatorrubbers . Morgen is ikke ook niet thuis dus dat wordt volgende week.

Daarna konden we dan eindelijk de auto eens laten uitlijnen. Was nog altijd niet gebeurd ook mede de schokbreker perikelen.

Nu rijd ie weer als een echte E10.
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2017, 06:32:52 door jaapio »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #123 Gepost op: april 15, 2017, 09:45:54 »
Het zit je niet altijd mee, maar het komt toch ieder keer weer goed  :)

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #124 Gepost op: april 25, 2017, 09:06:38 »
Soms zit het mee en soms zit het tegen…luid het wel bekende spreekwoord. Tja….hier zit het meer tegen dan mee.
Weer heel wat gebeurd zullen we maar zeggen. Kan het bijna niet bijhouden met schrijven haha….
Eens kijken waar we gebleven waren.

Nieuwe koppeling zit er dus in, nieuwe aandrijfas ook. Een wereld van verschil met rijden en al helemaal na de uitlijning. Van de nieuwe as was 1 ashoes discutabel. Preventief hebben we die vervangen. Bak kant was dat. Wielkant zag er nog goed uit.

Nu wilde ik sowieso het rechter spatbord gaan vervangen omdat die wat erop zit niet origineel is en niet in de juiste kleur 205 is gespoten. Een blinde is blij als die dat ziet maar ik wil het goed hebben.
Laat nu iemand een zwarte E10 uit elkaar gaan trekken. Ik koop het spatbord, een Foha onderlip ook. Toevallig zat er al een Foha achterbumperlip op en toevallig ook een Foha dakspoiler in huis hebben. Kijk dit zit dan weer mee he hahaha. Anyway, ook neem ik nog wat klein grut over, zoals een stadslicht en de achter kentekenverlichting .
Het is een hele toer die zaterdag. In Zutphen de spullen ophalen. M’n oude bumper had ik verkocht en die geef ik af in Zevenaar. Dan door naar Veghel waar in de HKS airintake afgeef, die had ik ook verkocht.

Score van de dag

En de post had me dit gebracht

Mooi. Spatbord binnen, bumperlip binnen, dakspoiler binnen, pre facelift bumper zit op de auto dus ook binnen. Onderdelen naar de spuiter.

Tussendoor ook een setje mistlampen op de kop getikt.

De droplinks voor achter en stabilisatorstang rubbers zijn ook binnen.

De bumperstangetjes, de juiste, ben ik nog naar op zoek. De huidige passen niet echt goed.

Motorsteun is besteld, nieuw.

Vorige week kom ik er achter dat een oliekering lekt. De oliekering, korte as kant van de bak. Pppfffff….leuk is dat, kan de boel weer los.
We gaan stug door. Vorige week even de Corolla op de brug om de droplinks en Stabi rubbers te vervangen. Is dat al gebeurd. Dit kan bij de spuiter op de brug. Staan we wat te kletsen. M’n spatbord staat in de garage en ik bekijk dat zo. Ik sta buiten en spatbord staat een metertje of wat van me af. Ik zie wat vreemds aan dat spatbord. De schaduwlijnen kloppen niet. Pak het spatbord mee naar buiten om eens goed te kijken. Van kortbij bijna niet te zien maar van ver af wel. Spatbord is gedeukt. Spuiter kijkt eens goed mee en dan blijkt het een hele vervelende deuk te zijn. Net rond het gat van het knipperlicht en rond de insparing waarin het sierstripje zit. Op mijn vraag of de spuiter dat goed krijgt kon hij me niet garanderen dat het 100% zou worden. Met andere woorden….. ik wil het 100% hebben dus kan op zoek naar goed spatbord.

Dan kom ik thuis en denk, och ga de GTSi nog even wassen. Spuit de wielen in met een goedje wat daar speciaal voor is. even laten intrekken, de wielborstel er door heen en afspuiten maar. En dan…..nee zal toch niet. Ik zie weer vet zitten op het wiel. Neeeeeeee…… ????? Krik de auto op, wiel er af….ja hoor. De hele zwik zit weer onder het vet, weer een ashoes kapot.

Ergste nog, de dure wielborstel zit ook onder het vet. Wat een domper zeg. Op korte tijd drie keer een ashoes naar de piep. Ik kan je zeggen dat je op dat moment niet in m’n buurt wilde zijn hoor.
Wiel zat ook weer onder de zooi…… ga maar de hele zwik schoon maken. Kan je zeggen, geen leuke klus. De as hoes pak ik in met een plastieken zak. Wikkel het in met ducktape. Één geluk is dat het de askant is die er toch weer uit moest vanwege de lekke oliekeering.

Oliekering bestellen bij de dealer en vraag meteen ook wat daar een ashoesje en spatbord kost. Teeringjantje zeg. Origineel ashoesje kost €105.- ex btw en een spatbord kost €202.- ex btw.
Aangezien een 2de hands spatbord altijd 21 jaar oud is, ik niet zo snel een goede vind, met mijn mazzel het meestal wel verkeerd gaat….overweegt ik toch een nieuwe te gaan halen.

Vorige week heb ik ook nog de stoelen schoon gemaakt. Bestuurdersstoel was iets aan het doorzakken. Ik heb dat op kunnen lossen door een stuk schuim onder de veren te friemelen. Dan de extractor er over heen en….woohoooo…..daar kwam 22 jaar viezigheid uit zeg.

Soon…..oliekering en ashoes vervangen.
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2017, 06:46:37 door jaapio »