Auteur Topic: Starlet P8 4e-fte --> T28 turbo --> Rebuild  (gelezen 13292 keer)

Offline Danny.d

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 40
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #75 Gepost op: augustus 10, 2017, 14:48:13 »
Na 3.5maand eindelijk weer een kleine Update,
Jammer genoeg heb ik niet heel veel kunnen doen in verband met mijn rug klachten die dusdanig zijn dat ik vrij weinig kan op moment.

ondanks dat, toch nog wel iets kunne doen.
(Plus heb goede vrienden die me op moment komen helpen waar nodig  :))



De gaten bij olie filter toch maar gemaakt, mij kennende als ik het niet doe gaat het waarschijnlijk toch lekken.



ALU onderdeeltjes kunnen ook wel opknap beurtje gebruiken.



Alle parts weer mooi shiney,
Jammergenoeg blijven ze niet lang zo mooi, dus ook hier maar een nieuw lak laagje overheen.:


Eind resultaat.


Drijf stangen zijn ook klaar!  ;D


En passen perfect, minimale speling zodat olie dr nog tussen kan.




Motorblok ook opgeboord en gereviseerd.



En de cilinderkop ook weer fris, (afgeperst, gevlakt, seals vervangen en de kleppen ingeslepen en schoon gemaakt.)
Die moet er ook weer even tegenaan kunnen.

En als laatste even een paar draadeindjes gemaakt om motorblok in de motorbok te kunnen hangen.
(ene kant M12x1.75 andere kant M12x1.25)



Hopelijk kunne we komende week beginnen met het motorblok zelf op te bouwen.
Starlet 4e-fte (P8) going --> Garret T28 --> Just rebuild

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 434
  • toyota liefhebber
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #76 Gepost op: augustus 10, 2017, 20:27:58 »
Mooi om te zien zo maagdelijk nieuw !! :)

Altijd prachtig om te aanschouwen.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Rage

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 14264
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #77 Gepost op: augustus 11, 2017, 11:02:15 »
goed bezig :D benieuwd naar de opbouw
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline Danny.d

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 40
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #78 Gepost op: september 26, 2017, 16:26:33 »
Weer even een Update,

Eindelijk kan het beginnen, Motorblok opbouwen:

Krukas er in:



Zuigerveren en drijfstangen aan de zuigers maken:



Totdat het doosje leeg is:


En er achter komt dat je 1 ring te weinig geleverd hebt gekregen


K*T...
En uiteraard geen gehoor bij het bedrijf waar ik ze gekocht heb,
Het leek er op een adres gevonden had waar ik ze in nederland aan kon komen.
Na waardeloos mail contact met deze mensen en slechte afspraken heb ik ze maar links laten liggen en ben verder gaan zoeken
Uiteindelijk toch nog een bedrijf gevonden die gelukkig wel (optijd) leveren en waar ik wel te spreken ben over de service.

Ondertussen ook nieuwe remmen gekocht,
Leek me toch wel een verstandig idee om een keer de remmen te upgraden:




Eindelijk de zuigerveren binnen, en kunne de zuigers er in:


en kunne we beginnen met verder opbouwen.









En als laatste maar even de oliepan goed schoongemaakt gezien de stukjes zuiger daar nog terug te vinden was:



Als het goed is zal de volgende update niet zo lang duren, we heben weer iets meer tijd :)
Starlet 4e-fte (P8) going --> Garret T28 --> Just rebuild

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24313
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #79 Gepost op: september 26, 2017, 17:46:28 »
Goed bezig! War heb je nu die zuigerveren vandaan?
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3387
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #80 Gepost op: september 26, 2017, 18:19:55 »
Mooi om te zien al dat nieuwe en gereviseerde spul!

Offline Danny.d

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 40
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #81 Gepost op: september 27, 2017, 08:39:18 »
Goed bezig! War heb je nu die zuigerveren vandaan?

All4Honda heb ik de zuigerveren besteld. (gezien het zuigers zijn die ook geregeld in Honda blokjes gelepeld worden)
Erg te speken over mail contact en service.

(RevisieNederland is het bedrijf waar ik persoonlijk mindere ervaring mee heb)
Starlet 4e-fte (P8) going --> Garret T28 --> Just rebuild

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24313
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #82 Gepost op: september 27, 2017, 12:37:08 »
Wat voor zuigers zijn het dan?
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Danny.d

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 40
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #83 Gepost op: september 27, 2017, 13:19:06 »
Wat voor zuigers zijn het dan?

Suzuki Vitara zuigers, (YCP Pistons)
Worden ook vaker gebruikt om de D16 blokjes sterker te maken.
Vriend van mij heeft ze ook in zn Swift gehad en was dr wel over te spreken.
Vandaar de keuze wat dingetjes aan te passen om deze in mn 4E te krijgen
Starlet 4e-fte (P8) going --> Garret T28 --> Just rebuild

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24313
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #84 Gepost op: september 27, 2017, 19:45:35 »
Hmm cool. Past allemaal kwa diameter en hoogte?
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Rage

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 14264
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #85 Gepost op: oktober 13, 2017, 08:20:32 »
ik twijfel alleen een beetje aan de dunne stock drijfstangen? wat voor vermogen wil je gaan draaien?
lees stock ct9 turbo deze keer? anders is het zo zonde van de vele uren werk om 1 zwak punt te houden.

mogelijke tip: de stock 2e-e drijfstangen zijn identiek aan gen 1 gt turbo dikke drijfstangen. mijn blokje draait hier al jaren op.
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2017, 08:28:00 door Rage »
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline Gourmetski

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3004
  • P8 '95 / P9 '98 in Glanzakleren
    • Showroom: Scarlet Starlet P8 Xli '95
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #86 Gepost op: oktober 24, 2017, 21:31:13 »
Gawd Dayum zeg, shiny bling bling!
Love is just a chemical. We give it meaning by choice.

Offline Danny.d

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 40
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #87 Gepost op: november 21, 2017, 16:05:36 »
ik twijfel alleen een beetje aan de dunne stock drijfstangen? wat voor vermogen wil je gaan draaien?
lees stock ct9 turbo deze keer? anders is het zo zonde van de vele uren werk om 1 zwak punt te houden.

mogelijke tip: de stock 2e-e drijfstangen zijn identiek aan gen 1 gt turbo dikke drijfstangen. mijn blokje draait hier al jaren op.

Erg jammer dat ik dit niet eerder heb geweten, anders was de kans groot geweest dat ik inderdaad hiervoor gekozen zou hebben!
Ben enige tijd opzoek geweest naar alternatieve maar niks kunnen vinden...
Maar het motorblok is ondertussen al compleet opgebouwd dus ga hem nu niet weer loshalen.


Starlet 4e-fte (P8) going --> Garret T28 --> Just rebuild

Offline Danny.d

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 40
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #88 Gepost op: november 21, 2017, 17:02:50 »
En het is weer tijd voor een Update!  :D

Even kijken waar waren we gebleven.
zo te zien hier ongever:
Weer wat aanbouw delen er op gezet, (met de oude kleppendeksel)


Versnellingbak ook erg smerig dus mag ook schoon gemaakt worden en opgeknapt worden:
Voor:



Tijdens:


Na:


En ook gelijk maar een kleurtje gegeven dat het mooi allemaal 1 geheel wordt:



Remmen ook gelijk maar gedaan:




Gezien ik weer op de CT9 wil gaan rijden toch maar een Ebay spruitstukje gekocht gezien die andere toch echt teveel tijd en moeite koste


Maar mij kennende kan ik dat ook weer niet zo laten zoals hij was dus gaan hem een klein beetje aanpassen zodat deze ook Topmount wordt :)

Oude flens er af en een nieuwe er op gelast (en 180graden gedraait)


Gezien de turbo nu veel te ver naar voor hangt, zal ik een wig moete maken zodat die weer meer richting het blok kantelt:



Wigje klaar:


Als we toch bezig zijn, ook gelijk de flens van spruitstuk maar even vlakken:



Even kijken of alles past voor we hem vast lassen:




Precies goed, zit mooi op de zelfde plek als de T28


Huisje ziet dr ook nie meer uit:


Das beter :)


Nieuwe flens voor de externe wastegate:


Die hier ongeveer uit moet komen:


Alles lijkt mooi uit te komen, dus vast lassen maar :






Toevallig nog AN flens liggen die ik voor de Supra gebruikt had,
Alleen durf ik die retour niet AN-fitting te maken gezien die dan toch wel echt een kleine doorgang krijgt,
Dus maar opgeboord en zette we er gewoon een slang overheen.:




Spruitstuk ondertussen helemaal klaar:






Olie toevoer en Retour lijken ook goed uit te komen:



Wastegate past ook nog:



Nieuwe flensjes gemaakt voor koude kant turbo, downpipe, waterleidingen en wastegate:



Beginnen maar met de nieuwe waterleidingen:



Gezien ik wat meer ruimte heb dan origineel dacht ik, dan haal ik die afdop plaat er af en maak daar gewoon de retour van

Alleen ziet het dr niet uit, leidingen te lang, slangen komen niet mooi te liggen dus prullenbak in en opnieuw beginnen:


Dat ziet dr al stukken beter uit, op lengte maak ik wel zodra het blok dr in ligt, zien we gelijk wat het mooiste is


Ondertussen waren we ook al weer bezig met de downpipe,
Gezien het de vorige keer ook zoveel werk is geweest heb ik hiervoor wel de oude downpipe gebuikt en hebben we alleen een nieuwe flens er op gelast:



Zit goed zo,
Nu alleen nog aflassen en de wastegate dr op:


En ook beide leidingen nu klaar:



Vond het hele paket toch wat zwaar voor die dunne ebay buisjes,
Dus maar even een extra bevestigingpunt gemaakt zodat gewicht niet alleen meer aan het spruitstuk hangt:






Dat was het voor nu,
Het ziet er naar uit dat alles nu klaar is en het motorblok er een deze dagen er weer in kan.

Starlet 4e-fte (P8) going --> Garret T28 --> Just rebuild

Offline Robinho

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 838
    • Sentimo radiatorbekleding
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #89 Gepost op: november 21, 2017, 19:08:37 »
Mooi werk!

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24313
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #90 Gepost op: november 21, 2017, 19:51:48 »
Heel netjes, aparte setup zo!
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline arjan91

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 558
  • Ha! Bier!
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #91 Gepost op: november 21, 2017, 20:12:46 »
Gaaf!
- Starlet p8 "Friend Limited", '94 (Donor)
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)
- Starlet p8 GT '94 (Vriendin)

Offline 86EP70white

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 170
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #92 Gepost op: november 21, 2017, 20:44:43 »
Pfoe, goed bezig! :o
'86 Toyota Starlet P7

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3387
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #93 Gepost op: november 21, 2017, 21:17:48 »
Tof dat je alles zelf kunt maken zo :P

Offline RickvdS

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 77
  • P8 Postert
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #94 Gepost op: november 21, 2017, 22:17:43 »
Erg gaaf, het feit dat je zelf zo goed custom dingetjes kunt maken maakt me wel jaloers! :D
'91 P8 Postert

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3387
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #95 Gepost op: november 21, 2017, 22:40:42 »
Ja idd, zo gaat er een wereld voor je open.

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3949
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #96 Gepost op: november 22, 2017, 07:33:27 »
maargoed dat je kan lassen, die ebay spruits zijn hun naam waard haha!
mooi werk!
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline Thomas T

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 522
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #97 Gepost op: november 23, 2017, 19:00:36 »
Wauw, dit is zeker mooi werk!
EP71 XL 1989 Restauratie en Transformatie naar 4E-FTE 6-bak Trackday Auto.
Mijn Showroom -> http://starlet-forum.nl/index.php?topic=23842.0

Offline 5e colin

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1413
  • twitchy right foot left foot breaking
Re: Starlet P8 4e-fte --> T28 turbo --> Rebuild
« Reactie #98 Gepost op: december 24, 2017, 14:10:21 »
nice updates mate i like

WHAT EVER U DO NEVER USE YOUR BRAKES!!!!!
IF IN DOUBT USE HANDBRAKE!!!!!!!! :)

Offline Danny.d

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 40
Re: Starlet P8 4e-fte --> T28 turbo --> Rebuild
« Reactie #99 Gepost op: december 29, 2017, 19:36:38 »
Zijn we weer,
Eindelijk weer het een en ander kunnen doen:

En toen hadden we alles klaar om alles naar de Starlet te brengen

Beetje wazige foto maar hier allle grote onderdelen


En hier eindelijk na bijna een jaar geen motorblok gezien te hebben ligt dr weer eentje voor dr neus :)


Koppeling dr op


Keerringen vervangen en de bak kan dr weer op:


En dan is het eindelijk zo ver,
Motorblok kan er weer in!!




Eindelijk ligt die dr weer in

en kon het niet laten om gelijk even het nieuwe spruitstuk te passen.




Lijkt allemaal goed te passen, zit precies op de plek zoals ik hem zou willen zien


1 nadeel alleen, de downpipe komt tegen de ontluchtingsnippel aan.. Dat maken we later wel in orde.

Nu eerst maar eens het verschil kwa remmen bekijken,
Ben wel erg benieuwd wat het verschil nou is, standaard P8 remmen Vs Glanza remmerij:



En gelijk maar er op gezet:



1 intercoolerbuis moest ook aangepast worden:


Ook die past weer netjes



Gezien de oude accu toch overleden is, maar gelijk een kleinere gekocht dat iets netter uitziet onder de kap:

Kittie's likes new battery


Oude:


Nieuwe:

Stukje subtieler zo.


Van wat oude spulletjes die nog op de schap lagen een nieuw ontwerpje voor de luchtfilterbuis:



En het afgelaste resultaat:




In de downpipe nog een deukje geperst om te zorgen dat hij niet meer tegen die ontluchtingsnippel aan komt


Past precies


Downpipe ingetaped
En ondertussen de kabelboom aan het fatsoeneren.

Ook hier ligt die nog netjes vrij


Olie retour van de turbo komt daar integen niet zo mooi uit...



De retour buis maar even aangepast:


En dat komt een heel stuk beter uit

En even de tussenstand hoe het dr inmiddels bij staat:

En dan is het eindelijk zo ver, moment van de waarheid,
Eindelijk kunnen we hem starten!

Toch het display maar eerst even schoon maken, want zo kunne we niet eens zien welke lampjes aan zijn  :o

Wohoo!! Hij loopt!!
https://youtu.be/NjzUIYi1C-E
Dit was de 2e keer starten,
1ste keer ging beter. Maar gezien dit altijd al geweest is hebben we gelijk even de massa kabel nagekeken.
En had nog een dikkere liggen,
Na deze er op gezet te hebben is het gelijk starten lopen zoals het hoort!



Nieuwe koelvloeistofslange n binnen gekomen

En ook de ALK



En maar gelijk er onder zetten:



Rubber er af gehaald maar kwam er al snel achter dat het niet ging passen en ook die stalen bussen er af moesten


Als we toch aan de gang zijn, ook gelijk maar even beetje roest vrij maken en opnieuw een kleurtje geven


En dan kunne ze er onder:




Koelvloeistof leidingen van de turbo in orde gemaakt

Accu (tijdelijk) vast gezet, en de rest van het koelvloeistof systeem ook aangesloten:




Dit was het voor dit jaar,
Komend jaar (volgende week) gaan we weer verder met afbouwen.
Hopelijk nog 1 avond werken en dan kunnen we naar de apk
« Laatst bewerkt op: december 29, 2017, 19:52:25 door Danny.d »
Starlet 4e-fte (P8) going --> Garret T28 --> Just rebuild