Auteur Topic: Starlet 4e-fte --> T28 turbo  (gelezen 3532 keer)

Offline Danny.d

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 33
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #50 Gepost op: november 05, 2016, 11:45:54 »
Eindelijk weer even een update,

Heb eindelijk de kleppendeksel dr op gezet!

Met een tijdelijke oil catch can zodat ik weet waar hij moet zitten en op mn gemak een nieuwe kan maken.


Ondertussen ook alvast een begin gemaakt aan de nieuwe veerpootbrug

Wil hem t zelfde maken als de kleppendeksel.
Ondertussen alleen nog maar gestraalt en beginlaag gegeven (geen fotos van jammergenoeg)

Eindelijk konde we naar de tuner toe!
Nog even de juiste veer in de wastegate zetten (zodat we 1bar rijden)


Eenmaal bij de tuner aangekomen had die ondertussen ook een geinig starletje staan:


Maar vanaf daar hield de pret al snel op,
Kreeg het gevoel of hij dr helemaal geen zin in had om de starlet af te gaan stellen.
Uiteindelijk grof op de straat af kunne stellen maar hij kreeg hem stationair niet lager in zn afr.
En is allemaal een beetje apart gelopen maar hij zei gewoon van ja ik weet het ook niet meer.
Dus ik heb mn spulle gepakt en ben gegaan.
Als mensen hun auto afgesteld willen hebben, raad ik aan om NIET naar quattra tuning te gaan.

De starlet reed op boost nu eindelijk wel fatsoendelijke afr waardes dus durfde eindelijk wel een keer gas te geven.
Hij was aanzienlijk wel sneller geworden dan dat hij voorheen was.

Alleen na letterlijk 2x gas te hebben gegeven toen we op de terug weg naar huis waren de complete straat achter me blauw!
K*T,
Trek motorkap los:




Gezien we nog 150km moeste rijden voordat we pas thuis zoude zijn, heb ik maar even mn broer gebeld die me uiteindelijk is komen afspelen,
Duurde wel even voordat die dr was, dus maken maar even t beste dr van


En eindelijk na 2.5uur was die dr, woude eerst slepen met de stang, maar dit ging niet omdat bumper van de andere auto in de weg zat.
Dus toch maar 150km met de kabel moete slepen  :N


Eenmaal thuis gekomen, gelijk de auto in de garage gezet en kijke vandeweek wel wat het probleem is. (was ondetussen alweer 10uur voordat we thuis waren)

Als 1ste maar even de inlaat dr af gehaald, want dacht misschien met een beetje geluk is het alleen de turbo.


Nou die was kurk droog.
Toch maar het hele blok dan uit elkaar halen om zeker te zijn wat het kan zijn

Eindelijk de kop dr af.
Niks geks te zien dat dr iets gescheurt was. dan maar de zuigers dr uithalen:

En jahoor, heb de boosdoener(s) gevonden:


Alle 4 de zuigers stukken tusse de zuigerveren uit gebroken.
Natuurlijk, zat dr aan te komen maar had gehoopt toch wel een half jaar tot 3/4 jaar er plezier van te kunne hebben en niet letterlijk maar 5minuuten.

Voor mij houd het hier op. Ik persoonlijk heb er geen zin (en tijd) meer in om te gaan forgen of weer stock turbo terug op te gaan bouwen.
Dus mocht iemand intresse hebben in dit project stuur me even een PB.
Het liefst verkoop ik alles in 1x
Starlet 4e-fte (P8) going --> Garret T28 --> Just rebuild

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 23812
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #51 Gepost op: november 05, 2016, 12:09:07 »
Wtf, je weet dat dit gaat gebeuren met een grote turbo, dan gebeurt het, en dan gooi je meteen de handdoek in de ring.
Ik denk eerlijk gezegd dat het ook aan de afstelling heeft gelegen, de AFR Kan misschien wel (redelijk) goed zijn, maar de rest?? Ontsteking enz?
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Danny.d

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 33
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #52 Gepost op: november 05, 2016, 12:47:13 »
Wtf, je weet dat dit gaat gebeuren met een grote turbo, dan gebeurt het, en dan gooi je meteen de handdoek in de ring.
Ik denk eerlijk gezegd dat het ook aan de afstelling heeft gelegen, de AFR Kan misschien wel (redelijk) goed zijn, maar de rest?? Ontsteking enz?

Ik nooit de intensie gehad om te gaan forgen.
Anders had ik dit wel gelijk gedaan.met ombouw zodat k zeker zou weten dat hij het zou houden.
Voor mij is dit puur hobby.
De starlet is voor mij persoonlijk niet mn droom auto, daarvoor ben ik wel mn geld apart aan het leggen.
Als ik nu de starlet moet gaan forgen etc. Dan duurt het destelanger totdat ik de auto kan halen die ik zou willen.
Vandaar dat dit project voor mij hier einidgt.
En ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben hoor!
Waarschijnlijk is de afstelling ook de grootste boosdoener geweest.
Starlet 4e-fte (P8) going --> Garret T28 --> Just rebuild

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 23812
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #53 Gepost op: november 05, 2016, 15:46:05 »
Toch vaag dat je zoveel werk doet om het daarna meteen op te geven.
Maar, zelf weten
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Steven1995

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 156
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #54 Gepost op: november 05, 2016, 18:44:31 »
Dat is wel jammer! Die ging best goed vooruit op Zandvoort toen met Japfest.
Is deze een 4efte op kenteken? Anders heb ik wel interesse in een projectje.

Offline Danny.d

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 33
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #55 Gepost op: november 05, 2016, 19:04:58 »
Dat is wel jammer! Die ging best goed vooruit op Zandvoort toen met Japfest.
Is deze een 4efte op kenteken? Anders heb ik wel interesse in een projectje.

Nee, hij is niet aangepast op kenteken.
Starlet 4e-fte (P8) going --> Garret T28 --> Just rebuild

Offline Rage

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 14148
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #56 Gepost op: november 06, 2016, 22:12:16 »
verbaas me niks hierover. stock blokje kan zo'n turbo nooit houden. ookal zou je de afstelling goed hebben gehad. boven ene bar zegt de boel gewoon poef.

dus je hebt nu een kapot blok, auto waar de ombouw niet op kenteken staat. tis dus een berg onderdelen. zit dan niet veel waarde in en slechts een paar mensen hier weten nog iets te doen met de onderdelen. normaal zou ik wel wat zien in onderdelen maar heb er geen ruimte voor. zelf genoeg te doen/liggen
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline elektro_freakz

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 706
  • TURBO YO!
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #57 Gepost op: november 07, 2016, 00:09:56 »
Alles in 1 keer kopen zit er voor mij niet in, stuur me ff en partslist via pm wat je wil verkopen en tegen welke prijs. Ik ben wel geinterreseerd

Maar, ook erg zonde man. Zag er allemaal zo netjes en strak uit..

Offline Danny.d

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 33
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #58 Gepost op: november 07, 2016, 16:36:45 »
verbaas me niks hierover. stock blokje kan zo'n turbo nooit houden. ookal zou je de afstelling goed hebben gehad. boven ene bar zegt de boel gewoon poef.

dus je hebt nu een kapot blok, auto waar de ombouw niet op kenteken staat. tis dus een berg onderdelen. zit dan niet veel waarde in en slechts een paar mensen hier weten nog iets te doen met de onderdelen. normaal zou ik wel wat zien in onderdelen maar heb er geen ruimte voor. zelf genoeg te doen/liggen

Ik weet inderdaad ook dat ik wat veeleissend was van een stock block. Dit wist ik vantevoren. Heb er plezier in gehad om hem zo op te bouwen. En daar ging het hoofdzakelijk om. Had alleen gehoopt dat hij het iets langer zou uithouden.
Dus zit niet te wachten op de zoveelste die het dr in wil wrijven en af wil zeiken dat ik in hun ogen achterlijk bezig ben geweest.
Alsof nooit iemand iets doet omdat die t leuk vind?
Die auto is het voor mij niet waard om te forgen. En daarom zet ik t project stop (Mischien dat ik m weer stock opbouw, maar zien we wel weer als geen geintereseerde zijn)

Starlet 4e-fte (P8) going --> Garret T28 --> Just rebuild

Offline Rage

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 14148
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #59 Gepost op: november 08, 2016, 07:33:18 »
tis niet bedoeld om je af te zeiken. maar je hebt duidelijk de technische kennis in huis, je geeft zelf al aan dat je wist dat dit teveel was. vervolgens doe je het toch, blaas je de boel op en zeg je ik heb er geen zin meer in? en gedaan omdat ik het leuk vind snap ik. maar wetende dat je hem snel stuk zou rijden vind ik het wel een aparte instelling.

buiten het feit om dat er niet veel mensen op het forum zijn die een blok kunnen/willen opbouwen is het lastig om dit als hobby project te verkopen en enigzins de waarde ervoor te krijgen.
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline Guillaume

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 615
    • Showroom van m'n P8.
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #60 Gepost op: november 08, 2016, 09:26:52 »
Niet zo zuur iedereen.
Ja, danny.d wist van tevoren al dat het blok het niet zou houden.
Ja, hij wist ook van tevoren dat hij hierna zou stoppen, omdat hij het niet waard vind het blok te fixen.
Nee, hij had niet gedacht dat het blok al kapot zou zijn 'na 5 minuten'. Hij had gehoopt er een aantal maanden plezier van te hebben. Meer moeten we er denk ik ook niet van maken.

Balen dus, soms gaan dingen niet zoals je had gehoopt. Maar goed, succes met je volgende project. Ik ben benieuwd wat je 'droomauto' wel is.
P8, 6m6 groen, 15" 195/45 wheels, 40mm lager, adj. panhard, getint glas, spoiler, kouki's, more  => www.starlet-forum.nl/index.php?topic=15220.0

Offline Danny.d

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 33
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #61 Gepost op: november 08, 2016, 11:39:08 »
tis niet bedoeld om je af te zeiken. maar je hebt duidelijk de technische kennis in huis, je geeft zelf al aan dat je wist dat dit teveel was. vervolgens doe je het toch, blaas je de boel op en zeg je ik heb er geen zin meer in? en gedaan omdat ik het leuk vind snap ik. maar wetende dat je hem snel stuk zou rijden vind ik het wel een aparte instelling.

buiten het feit om dat er niet veel mensen op het forum zijn die een blok kunnen/willen opbouwen is het lastig om dit als hobby project te verkopen en enigzins de waarde ervoor te krijgen.

Heb jij nog nooit iets in je leven gedaan waarvan je eigelijk wel wist dat het niet goed zou zijn, maar het stiekem toch niet kon laten?
Ik laat gewoon afentoe dat kleine duiveltje op mn schouder wel eens spreken.
Als je nooit iets probeert, gebeurt dr ook nooit wat.

Niet zo zuur iedereen.
Ja, danny.d wist van tevoren al dat het blok het niet zou houden.
Ja, hij wist ook van tevoren dat hij hierna zou stoppen, omdat hij het niet waard vind het blok te fixen.
Nee, hij had niet gedacht dat het blok al kapot zou zijn 'na 5 minuten'. Hij had gehoopt er een aantal maanden plezier van te hebben. Meer moeten we er denk ik ook niet van maken.

Balen dus, soms gaan dingen niet zoals je had gehoopt. Maar goed, succes met je volgende project. Ik ben benieuwd wat je 'droomauto' wel is.

Precies dit dus. Dank je!
Mn droomauto blijft toch wel Lexus LFA, maar ok moet het realistisch houden ;)
Dus dan staat de Mitsubishi Evo IX (of een VIII) bovenaan het lijstje.
Starlet 4e-fte (P8) going --> Garret T28 --> Just rebuild

Offline Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 214
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #62 Gepost op: november 08, 2016, 12:57:32 »
Zonde dat het zo gelopen is maar kan je beslissing wel begrijpen.
Mocht er inderdaad een lijst met beschikbare onderdelen komen heb ik ook wel interesse in het een en ander

Offline Danny.d

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 33
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #63 Gepost op: april 05, 2017, 19:57:10 »
Daar zijn we weer!

Na een lange winter stop, begint het stiemen toch weer een beetje te kriebelen
Dus heb besloten om de starlet toch weer opnieuw te gaan opbouwen.
Geen grote uitgave, maar gewoon klein project autotje voor drbij
Dus deze keer zonder de T28 turbo (dus gewoon "standaard" 4e-fte motor)

Gezien ik z'n aparte olie lekkage aan de achterkant van mijn motorblok had, en niet goed kon herleiden waar dit vandaan kwam heb ik besloten om een ander onderblok te gaan gebruiken. (zou zuur zijn als die helemaal opgebouwd is en er achter kom dat er een scheur of iets dergelijks in het blok zat)

Gelijk maar even gemeten of die redelijk vlak is.

Voor mij niet vlak genoeg dus die gaan we slijpen.
Gaan we loop van deze week doen.

Ondertussen vandaag alvast even

Het blok helemaal afgeplakt,

Om hem vervolgens te kunne stralen:


En een vers laklaagje te kunne geven:




Vervolgens kom ik thuis en lag dr een pakketje op me te wachten:



Nieuwe zuigers zijn ook al binnen,




Plus met de nieuwe ringen:



Dit keer ga ik niet zo snel alles opbouwen en fabriceren zoals de laatste keer,
Lekker rustig aan, en hopelijk heb ik hem over een paar maandjes weer lopend.
Tot die tijd probeer ik het hier gewoon weer bij te houden met de progressie

Starlet 4e-fte (P8) going --> Garret T28 --> Just rebuild

Offline jaapio

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2324
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #64 Gepost op: april 06, 2017, 04:44:14 »
 :thumbs: :thumbs: :applause: :applause:
Alvast een super goed nieuwjaar gewenst..... :)

Offline biggie

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 669
  • EP7's RULE
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #65 Gepost op: april 06, 2017, 05:51:12 »
blij om te lezen dat je hem opnieuw gaat bouwen......wat een snelle wagen was die vorig jaar op japfest.
Neem aan dat je er dit jaar dus niet aanwezig bent
Double the fun.....double EP70!

Offline Thomas T

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 464
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #66 Gepost op: april 06, 2017, 08:37:23 »
Top kerel! Dat je toch weer opnieuw gaat beginnen! Respect!
EP71 XL 1989 Restauratie en Transformatie naar 4E-FTE 6-bak Trackday Auto.
Mijn Showroom -> http://starlet-forum.nl/index.php?topic=23842.0

Offline arjan91

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 190
  • Ha! Bier!
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #67 Gepost op: april 06, 2017, 11:30:38 »
Haha, held.
Ben benieuwd!
- Peugeot 106 accent '94
- Starlet p8, '94                 Starlet p8 GT '94
- Impreza WRX, '02

Offline Danny.d

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 33
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #68 Gepost op: april 20, 2017, 19:55:25 »
Zo, weer een kleine Update:

Nog even 2 foto's van het blok toen die droog was zonder de plak zooi en afdop propjes :



Zo zag het blok dr uit voor hij geslepen werd,


En zo ziet hij dr uit na het slijpen:




Ondertussen kwam een maatje van me eindelijk even zn nieuwe auto laten zien nadat deze gespoten is
En natuurlijk om even te laten voelen hoe Pk's ook alweer aanvoelen  :P


Toch maar weer terug naar eigen project,
motorruim maar even verder leeg gemaakt en oude blokje dr uit halen:




Nadat motorblok er uit gehaald heb zag ik dat de olie filter iets anders is, en daar 3 gaten bij zal moeten boren om de plaat tussen het filter en motorblok vast te kunnen schroeven,
Verder lijkt hij op het ook wel het zelfde te zijn. Maar dit is voor later. eerst maar even zorgen dat ik thuis weer ruimte heb om op mn gemak het nieuwe motorblok aan te passen en op te bouwen.

Zuigers van drijfstangen gehaald.

En wachtend op aangepast te worden.

Vandaag even het gereedschap bij elkaar gezocht om de drijfstangen aan te passen:

En dit kleine boortje van 1 gaat me dr bij helpen :P


Malletje even vlakken voor we gaan beginnen


Klein kamertje van 2mm gemaakt


Gat van 1mm bij geboord


En een kleine segeringgroef er in gemaakt voor olie smering



Segering groef lijkt erg diep, maar dit is optisch bedrog,
er moet nog 1mm uit het gat geslepen worden. (Ja, geslepen.. Durf kotteren niet aan i.v.m. meer kans op trillingen en nauwkeurigheid)
Plus er zitten 45 graden schuine kanten aan de groef waardoor het nog dieper lijkt.
Momenteel 0,7mm diep, blijft straks maar 0,2mm van over. zodat ik toch een klein beetje smering krijg in mijn drijfstang.

En dit zijn ze geworden:



Waarschijnlijk worden ze volgende week geslepen naar de juiste maat. maar gezien dit niet mijn hoogste prioriteit momenteel heeft kan het ook zomaar iets langer duren.








Starlet 4e-fte (P8) going --> Garret T28 --> Just rebuild

Offline 5e colin

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1412
  • twitchy right foot left foot breaking
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #69 Gepost op: april 20, 2017, 21:47:26 »
waar heb je die  pistons vandaan ?
WHAT EVER U DO NEVER USE YOUR BRAKES!!!!!
IF IN DOUBT USE HANDBRAKE!!!!!!!! :)

Offline Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 214
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #70 Gepost op: april 21, 2017, 00:09:12 »
Oliefilter montage hoef je niet per sÚ die 3 bouten te plaatsen, blijft ook zitten met alleen de grote bout. Verder verschilt het thermostaathuis ook maar die kan je overzetten.

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 23812
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #71 Gepost op: april 21, 2017, 08:23:53 »
Die extra olie smering in je small ends heb ik nog nooit gezien, wil je zoveel vermogen gaan draaien dan?
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Danny.d

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 33
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #72 Gepost op: april 21, 2017, 11:52:40 »
waar heb je die  pistons vandaan ?
Er komen Vitara zuigers in.
Blok zelf zal 1mm opgeboord moete worden naar 75mm en small end van drijfstang zal van 18 naar 19 gemaakt moete worden.
Verder ligt de pen 1mm hoger dus wordt mijn ontstekingskamer 1mm groter. Zou allemaal moete passen en moete gaan als het goed is.

Oliefilter montage hoef je niet per sÚ die 3 bouten te plaatsen, blijft ook zitten met alleen de grote bout. Verder verschilt het thermostaathuis ook maar die kan je overzetten.
Dank je, goed om te weten.

Die extra olie smering in je small ends heb ik nog nooit gezien, wil je zoveel vermogen gaan draaien dan?

Nee, juist niet. Maar origineel is de piston-pen er in geperst, en deze wordt straks floating en leek mij wat smering wel op zn plaats
En gezien ik de mogelijkheid heb om het zelf dr in te maken. Waarom zou ik het niet doen dan ;)
Starlet 4e-fte (P8) going --> Garret T28 --> Just rebuild

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 23812
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #73 Gepost op: april 21, 2017, 13:26:46 »
Even de internals van je motor custom maken?? Netjes hoor!
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Gourmetski

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2819
    • Showroom: Scarlet Starlet P8 Xli '95
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #74 Gepost op: april 24, 2017, 20:19:36 »
 :heilig:
Love is just a chemical. We give it meaning by choice.