Auteur Topic: Starlet 4e-fte --> T28 turbo  (gelezen 3163 keer)

Offline Danny.d

• SCH forum member
  • **
Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Gepost op: mei 25, 2016, 21:30:15 »
Hallo Allemaal,

Voorstel ronde hebbe we gehad, dus leek het me leuk om hier maar gelijk een projecten topic bij te maken.

Eerst even een aantal fotos van hoe ik mijn starletje gekocht heb,
Ze had wel wat liefde nodig,

Zoals je kan zien onder de motorkap zag het er een beetje rommelig uit (bov met een silicone slang op een rubbere slang aansluiten etc.)

Ze hadden ook van die belachelijke lampjes in de deuren gebouwd, (als je de deur open deed er een toyota logo op de grond scheen)
Uiteraard was dit allemaal zeer professioneel aangesloten:

Zelf het een en ander maar even opgeknapt/verbetert  (sorry heb geen betere foto van onder de kap)

Zoals de turbo buisjes:

Orginele stoelen zate me niet bepaald comfortabel, had nog de oude stoele van mn vorige auto liggen (supra mkiv) dus die er maar in gebouwd... Zeker geen spijt van!!  ;D

Ook het spruitstuk geflowd en opnieuw gespoten, nieuwe kabels, en een beetje overbodige kabels al weggehaald:
(Nog wel het een en ander meet zoals klokjes ingebouwd, lichter vliegwiel etc, maar heb niet van alles fotos)

Olie koelertje bijgeplaatst (Omdat ze met 15graden buiten al erg heet begon te worden naar mijn mening als ik tegen mn maatjes aant "racen" was.. ging richting 125graden)
Heb er een met thermostaat er in en werkt perfect!! begint open te gaan bij 70grade en hoe gek ik het ook maak, met buite temp. Tegen de 30graden krijg hem tegenwoordig niet meer boven de 85 graden!

Hier een paar dagen later nog wel een klein probleempje mee gehad toen ik opweg was naar zandvoort (Japfest)
Ineens viel mn oliedruk in heel rap tempo weg! :

Onder de auto alles zeik nat en gelijk een plas olie onder de auto:

Gelukkig het probleem gevonden, de tusseplaat bij mn oliefilter was los getrilt.
(te voorzichtig vast gezien gezien ik er slechte ervaring mee heb gehad toen ik het ooit eens iets te vast gezet had)

Gelukkig gereedschap en olie bij en stond ik om kwart over 5 smorgens langs de kant van de weg te sleutele
Alleen toch maar liter extra olie bij moete halen gezien ik 2,6liter kwijt was geraakt!! :o

Vervolgens toch nog optijd voor de keuring en hebben we toch een leuke dag gehad op de strip:

Een weekje na Japfest zat ik met vrienden gezellig en ineens vroeg er een of de oude turbo van het oude motorblok (sr20det) van een ander maatje niet op mijn starletje past.
Na enige grappen hier over begon ik toch eigenlijk toch wel nieuwschierig te worden of het inderdaad niet echt mogelijk zou zijn.
het een en ander opgezocht, en zou eigenlijk wel moete lukken.
Dus 2dagen later had ik de turbo (Garrett T28) alvast thuis liggen:
Even gekeken of het een beetje zou passen:

Jup moet passen (wordt wel erg krap, maar krijgen het wel voor elkaar denk ik)
Gezien ik topmount spruitstuk wil maken gaat het iets krapper worden dan gewoon sptuitstuk
dus ben maar vast alle flenzen gaan optekenen,
en 3dage later had ik ze zelfs alweer klaar, gelaserd en wel:

Alle onderdelen zijn inmiddels al besteld,
Buisje was al binnen (bochtjes voor spruitstuk nog niet)
dus konde alvast de collector maken.
Ik heb ze opgetekent om zeker te zijn dat het mooi past en we niet al te veel hoeve te gaan slijpen

Zag er allemaal goed uit dus heb ik ze ook maar vast even gefreest:

En gister heeft een goede maat van me ze vast in elkaar gelast:

En nu is het wachten op de bochtjes, en dan kunne we weer verder gaan
(tussedoor misschien alvast even de turbo flens van de downpipe netjes naar 60mm laten lopen)
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2016, 00:15:03 door Danny.d »
Starlet 4e-fte (P8) going --> Garret T28

Offline Gourmetski

• SCH forum member
  • **
    • Showroom: Scarlet Starlet P8 Xli '95
Re: Starlet 4e-fte --> T28 turbo
« Reactie #1 Gepost op: mei 25, 2016, 23:15:41 »
Zo zeg, geen half werk! Netjes  :D
Love is just a chemical. We give it meaning by choice.

Offline XX-33

• SCH forum member
  • **
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
« Reactie #2 Gepost op: mei 26, 2016, 06:55:49 »
gelukkig heb je de intercooler en luchtfilter piping aangepast!
jeetje wat een bende was dat zeg haha
Mooi dat het goed aangepakt word!
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline biggie

• SCH forum member
  • **
  • EP7's RULE
« Reactie #3 Gepost op: mei 26, 2016, 07:34:25 »
wat ging jou p8 hard tijdens japfest
oude van een dwarka??
en mischien een idee een kleinere radiateur te gebruiken??
Double the fun.....double EP70!

Offline Rage

• Admin
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
« Reactie #4 Gepost op: mei 26, 2016, 08:15:24 »
zow! iemand die goed overweg kan met een las apparaat en beschikking heeft over mooi gereedschap :D

wat voor tijden reed je op de 1/4 mijl?
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline Danny.d

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: mei 26, 2016, 09:55:10 »
wat ging jou p8 hard tijdens japfest
oude van een dwarka??
en mischien een idee een kleinere radiateur te gebruiken??

Dank je,
Sorry, maar wat is een dwarka?
Ja, inderdaad dat was ik al van plan. Gezien de turbo met de huidige radiateur gewoon echt niet gaat passen.
Heb er al een van een civic thuis liggen, (had begrepen dat deze redelijk eenvoudig passend te maken zijn)

zow! iemand die goed overweg kan met een las apparaat en beschikking heeft over mooi gereedschap :D

wat voor tijden reed je op de 1/4 mijl?

Nogmaals, niet mijn eige laswerk he ;) ik kan behoorlijk veel zelf maar heb 2 lassers in mijn vriendengroep zitte, dat laat ik liever aan hun over want dan weet ik zeker dat het er netjes uit ziet en goed vast zit.

Mijn snelste tijd op 1/4mijl was 15.4
Voor de 1ste keer niet slecht, maar met huidige setup zou ik nog wel wat sneller moete kunnen zijn (auto lag nog vol met gereedschap/audio etc.) bandjes niks aan aangepast (gewoon straatbandjes op normale druk) en het wegrijden kon beter.
maar goed, dat is voor de volgende keer.. (denk dat volgende keer trouwens toch pas wordt met andere turbo)

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #6 Gepost op: mei 26, 2016, 11:31:28 »
Inderdaad erg rommelig voorheen onder de motorkap. Netjes gemaakt zo met die buizen voor de intercooler. Alleen al dat Rvs word wel wat zwaar allemaal? Had je niet beter aluminium kunnen gebruiken voor de intercooler?
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Danny.d

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: mei 26, 2016, 12:00:42 »
Inderdaad erg rommelig voorheen onder de motorkap. Netjes gemaakt zo met die buizen voor de intercooler. Alleen al dat Rvs word wel wat zwaar allemaal? Had je niet beter aluminium kunnen gebruiken voor de intercooler?

Dankje,
En het is maar buis he ;) als ik alle intake buizen vervange heb door rvs met mn nieuwe setup straks verwacht ik dat het misschien 5 kg scheelt ten opzichte van aluminium...
Rvs heb ik makkelijk tot mijn beschikking plus vind het mooier kijken.. voor die 5kg ga ik niet moeilijk doen ;)

Offline Steven1995

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: mei 26, 2016, 12:13:09 »
Waar heb je die flens laten laseren? En wat kost zoiets ongeveer? Ik ben een beetje aan het rond zien voor men daily te turbo'en maar daar vind je niet zomaar een spruitstuk voor  :N

Offline Danny.d

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: mei 26, 2016, 12:28:26 »
Waar heb je die flens laten laseren? En wat kost zoiets ongeveer? Ik ben een beetje aan het rond zien voor men daily te turbo'en maar daar vind je niet zomaar een spruitstuk voor  :N

Ik werk zelf in een metaalfabriek, dus als ik ze zelf opteken kan ik ze op mn werk gewoon laten laseren..
Wat voor auto is je daily dan?

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #10 Gepost op: mei 26, 2016, 16:26:07 »
Klopt, Rvs ziet er wel dik uit!!

Offline MegaG15

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: mei 26, 2016, 19:52:28 »
Damn dat zijn sexy lasnaden!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: mei 26, 2016, 19:58:37 »
Ja idd, bijna TE netjes  ;D

Offline StarSlet-driver

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: mei 28, 2016, 17:57:54 »
Idd mooie las naden zeg 😊
heb je ook gezien op japfest leuke p8
mooi dat je olie koeler goed werkt
ga er ook eens aan denken ☺

Offline Danny.d

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: juni 04, 2016, 10:41:27 »
Weer een kleine Update hoe het er momenteel voor staat.
We hebben begin gemaakt aan het spruitstuk,
Even alles uitgemeten en een malletje gemaakt zodat we niet in de kleine motor ruimte hoeve te gaan klooien.

Work in progress:

Alles in elkaar gehecht zodat we hem binnekort kunne gaan passen (als mn radiateur slangen binnen zijn zodat ik gelijk smallere radiateur er op kan zetten)

En zo zal die dr uit komen te zien met turbo er op:

Wastegate zit er ook nog niet op, maar wil eerst zeker weten of alles past zodat ik mooi plekje kan vinden voor de wastegate

Kleine tegenslag gehad vandeweek, er is erg veel regen gevallen zoveel dat er 5cm water op de parkeerplaats stond (toen ik vertrok)
Dacht als ik rustig rij dan kom ik wel thuis (luchtfilter hangt erg laag namelijk)
Toen ik de weg op reed, bleek dat de parkeerplaats wat hoger lag dan de straat en kwam na 10 meter al stil te staan omdat mn auto "beetje" water binne had gekregen.

Even ter indicatie hoe hoog het water op de straat was gekomen toen ik stil stond: (kleine 18cm)

Mn broer is me maar even op komen halen en de starlet maar even aan de kant gezet om volgende dag te kijken of ze nog leeft:

Na heel veel moeite en behoorlijk lang proberen wou ze uiteindelijk toch starten,
Heb ze de 50 meter terug gerede naar de parkeerplaats en bedacht me dat ik ook beter nog even naar de olie kon kijken of daar niet toevallig wat water was bij gekomen:

Hmm, jawel dus.
Na het werk maar even afgesleept om blokje maar even schoon te spoelen en olie te verversen en de rest allemaal na te kijken

Olie zag er aardig wit uit, was net koffiemelk

Uiteindelijk 3x olie ververst bij de 4e keer gelijk even geflusht, weer afgelaten en vanaf toen zag olie er pas weer normaal uit.
Gelijk ook maar even adaptor plaat nagekeken want die lekte een beetje

Alles weer in elkaar gezet en liep weer netjes zoals ze altijd gedaan heeft, maar met een keer gasgeven kwam er nog water uit de bov, (erg veel water)
Intercooler buis er maar af gepakt om te kijken of er daar ook nog meer water in lag
https://youtu.be/t0k2iCFXPdg
Ja, er zat nog behoorlijk wat water in

Gelijk de bakolie ook maar even gecontroleerd en die zag er gelukkig nog wel schoon uit.
(Moest toch nog de aandrijfas vervangen dus dat ook maar gelijk gedaan)

Het lijkt er op of er niks ernstigs aan de hand is, spoelt goed op, klinkt gezond, voelt ook nogsteeds goed aan
Vandaag alleen wel nog even mn bov uit elkaar halen want die klinkt iets anders dan hij voorheen deed, denk dat daar nog wel wat vocht in zit

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #15 Gepost op: juni 04, 2016, 11:14:40 »
Zo te zien heb je heel veel geluk gehad!
Het had op veel manieren fout kunnen gaan!

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • TURBO YO!
« Reactie #16 Gepost op: juni 05, 2016, 11:48:27 »
 :heilig: :heilig: :heilig:

Maaruh, hoe kan water in je olie komen?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: juni 05, 2016, 23:07:36 »
Er is waarschijnlijk zoveel water in de cilinders gekomen, dat het langs de zuigerveren is gedrukt, zo zie je maar weer hoe degelijk een Toyota blokje is, beetje water, ach, ff spoelen en weer gaan ;D

Offline Rage

• Admin
    • my showroom
« Reactie #18 Gepost op: juni 06, 2016, 08:07:56 »
dan heb je mazzel dat je geen hydro lock hebt gehad. dan is het meteen game over voor het blok
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • TURBO YO!
« Reactie #19 Gepost op: juni 06, 2016, 10:04:02 »
Vanaf welk moment is dit mogelijk? Paar druppels of moet je je auto als onderzeeboot gebruiken?

Offline Rage

• Admin
    • my showroom
« Reactie #20 Gepost op: juni 06, 2016, 10:58:18 »
kopje water is genoeg. water kun je niet samenpersen dus een kopje water in een cylinder = game over voor de cylinder als hij het probeert samen te persen op de compressie slag. meestal kromme drijfstangen als gevolg

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #21 Gepost op: juni 06, 2016, 14:59:34 »
Jup, meestal doe je ook eerst de bougies uit de cilinders draaien als ie vermoedelijk water gepakt heeft, en eerst goed doorstarten zonder bougies, voordat je echt gaat starten.

Ook natuurlijk je inlaat leeg maken en je olie controleren

Offline Danny.d

• SCH forum member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: juni 06, 2016, 20:00:21 »
dan heb je mazzel dat je geen hydro lock hebt gehad. dan is het meteen game over voor het blok

Daar heb ik inderdaad erg veel geluk mee gehad,

Jup, meestal doe je ook eerst de bougies uit de cilinders draaien als ie vermoedelijk water gepakt heeft, en eerst goed doorstarten zonder bougies, voordat je echt gaat starten.

Ook natuurlijk je inlaat leeg maken en je olie controleren

Eerste reactie toen die af sloeg was al proberen te starten opnieuw, dat was eigenlijk al de verkeerde keuze.
Hoop het niet nog eens mee te maken, maar mocht t zo zijn zal ik dit in mn achterhoofd houden.

Offline T0m

• SCH forum member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: juni 06, 2016, 20:43:31 »
vakmanschap die collector  :applause:

Offline Danny.d

• SCH forum member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: juni 26, 2016, 19:39:26 »
Zo, weer even een kleine update

Onlangs een kleppendeksel bij gehaald (via het forum) om een custom kleppendeksel te kunnen maken
Zo heb ik hem gekocht:

Vervolgens heb ik hem gestraalt en heb ik besloten om de ribben er uit te halen om een mooier strakker eind resultaat te kunne krijgen
Hier opgespannen:

Als 1ste maar even de in mijn ogen wat minder mooie afwerking van de AN-fittingen opgeknapt:

Vervolgens de ribben zelf er af halen:

En het eind resultaat: (voor nu, gezien hij nog een likje verf zal krijgen)

Gezien ik met de orginele radiateur niet weg komen met de nieuwe turbo, maar vast een smalere er op gezet:
Eerst de oude er uit:

En nieuwe er in: (nieuwe slange waren nog niet binnen dus die worden pas vervangen als ik alles ombouw)

Bedacht me even dat ik misschien gelijk even het spruitstuk er boven kan houde om te kijken of ik nu wel weg kan komen:

Nee dus, 1 kanaal zal aangepast moete worden omdat ik anders nogsteeds niet weg kom met de radiateur

Na weer na enige tijd knutselen hebben we 1 kanaal verlegd:

Ook de andere zijde gelijk maar even beetje ingekort:

Die is ook klaar om binnekort gepast te worden

Eerst maar even weer een dagje naar t circuit met t andere speeltje:

Jammergenoeg wel wat minder weer gehad:

Afgelope weekend toch maar weer verder met de starlet,
Eindelijk het spruitstuk passen

Gaat niet passen.. Weer een kanaal waar ik niet mee weg kom, deze keer de achterzijde die tege de koppelings cilinder aan komt.

Voor nu hale we die er wel even af zodat we kunne kijken of de positie van de turbo wel goed is en nergens tegenaan zal komen:

Voor en achterzijde precies goed,
Zelfs als de motorkap dicht is heb k nog ruimte tusse turbo en motorkap:

Nu kunne laatste kanaal aanpassen en dan kan hij afgelast worden :)

Nog een fototje als afsluiter voor vandaag