Auteur Topic: Bov en carterontluchting vraagje  (gelezen 676 keer)

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
Bov en carterontluchting vraagje
« Gepost op: april 07, 2016, 23:09:03 »
Heren,
Ik heb zoals de meeste weten mn fmic geplaatst en dus kom ik bij het volgende onderwerp.
Ik heb een bov gemonteerd van een onbekend merk. Wat ik wel weet is dat er 2 veren inzitten die verschillend van sterkte zijn. Deze kun je uitwisselen om zo een andere afblaasdruk(?) In te stellen. Ook heeft deze nog een schroef om de veer verder in te draaien.
Zijn hier bepaalde regels voor? En dan heb ik het dus kwa afstelling van de bov.

Ook zit ik met de carterontluchting. De meeste hier zetten er zo een breatherfilter op en laten de dampen ventileren de lucht in. Hoezo is dit eigenlijk? Origineel gaan de dampen volgens mij richting aanzuigbuis van de turbo. Hoezo wordt daar dan niet ook weer de carterontluchting op gezet na het monteren van een aftermarket bov?
Hoe harder iets gaat, hoe sneller het stuk gaat ^^

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: Bov en carterontluchting vraagje
« Reactie #1 Gepost op: april 07, 2016, 23:26:00 »
Dat de damp normaal gesproken terug gaat in je motor heeft te maken met milieu eisen, maar je motor loopt net iets beter met schone koude lucht, als met warme oliedampen, vandaar dit filtertje.

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #2 Gepost op: april 07, 2016, 23:28:05 »
En een oil catch can monteren? Is dat dan een idee?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: april 07, 2016, 23:30:37 »
Ja komt volgens mij op het zelfde neer, en is beter voor het milieu ;D (alsof dat wat uitmaakt)

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #4 Gepost op: april 07, 2016, 23:33:24 »
Nja, t milieu is toch al naar de klote, daar zal een retour leiding naar de inlaat weinig aan doen. Hoorde dat ding een beetje fluiten toen ik de slang eraf haalde, vandaar dat ik zoiets had van dan sluit ik hem er weer op aan. Want ben bang dat ik die filter dan ook hoor fluiten

Maar eens kijken om op het werk een catch can te maken, of bestel ene op ebay. Zit meestal de slang er al bij en kost geen drol.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: april 08, 2016, 00:00:24 »
Tja, zolang er nog Amerikanen rond brullen met een V8 die 1/3 loopt, zal dat beetje damp niet uitmaken ;)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: april 08, 2016, 00:05:39 »
Hier hebben ze ook leuke en vooral goedkope spulletjes, http://nl.aliexpress.com/

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #7 Gepost op: april 08, 2016, 12:44:35 »
Klopt ja. Ben nog aan t twijfelen, filter is makkelijker te monteren. Dus denk dat ik die er gewoon opgooi en dan zie ik t wel. Catchcan kan altijd nog  ::)

Nog iemand die wat info heeft met betrekking tot het afstellen van de BOV?

Offline Gerrit P

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: april 10, 2016, 22:48:32 »
Ja, kijk nog even of je het merk kunt vinden. Ik heb hier nog 2 veren van een bov met een bepaalde sterkte en dat zou je dan kunnen zien aan de kleur van de veer. De 1e veer is 90mm hoog en 47mm in doorsnede en heeft de kleur geel. De 2de is 110 mm hoog en 60mm in doorsnede en ook die is geel.

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #9 Gepost op: april 11, 2016, 00:11:59 »
Helaas, merk staat er niet op en google kan niet veel voor me betekenen.
Momenteel heb ik er maar 1 veer inzitten en de afstelbout er voor 3 kwart ingedraaid. Dit zorgt voor een korte pssjt en zover ik kan merken lekt er geen boost weg. Wat ik heb gelezen is dat het een beetje de regel is om je BOV zo "slap" mogelijk te zetten.

Dit houd dus in om de veer slap te zetten maar niet zo slap dat je boost weglekt. Zo kan de BOV het snelste afblazen zodat je geen turbo surge kan krijgen.

Ook heb ik een breather filter op de PCO gezet en helaas hoor je die nu een beetje fluiten. Dus toch kijken naar een catch can en die dan of met een filter laten ventileren naar de lucht, of de ori aanzuigbuis aanpassen zodat er zonder OEM BOV een slang op gemonteerd kan worden. Toevallig meer mensen die dit hebben?