Auteur Topic: Olielekkage  (gelezen 5094 keer)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: Olielekkage
« Reactie #50 Gepost op: april 04, 2016, 23:16:46 »
besluit is genomen, alles is nu perfect dus wil ik het laatste tikje ook weg hebben, gebeld met de dealer en de lagers kosten 35 euro per stuk, online kosten ze een stuk minder (16,-) maar dan kan ik alleen kiezen tussen standaard en een overmaat. ik zou kunnen gaan voor de standaard, maar bij de dealer hebben ze 3 verschillende standaard maten.
Iemand toevallig een adresje waar ik de lagers wat goedkoper kan krijgen dan bij de dealer?

Ik zou natuurlijk kunnen kijken welke de meeste speling heeft (met plastigage) en dan alleen die vervangen, maar ik vervang ze natuurlijk liever allemaal.

En zo klink het heel dicht bij het carter https://www.youtube.com/watch?v=nJOQAWrmWIY
klink wel veel harder door de telefoon, als je er naast staat hoor je een zacht tikje, en als die warm is hoor je het bijna niet meer
« Laatst bewerkt op: april 04, 2016, 23:37:00 door Patrix »

Offline Rage

• Admin
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
« Reactie #51 Gepost op: april 05, 2016, 08:24:10 »
er is niets beter dan oem, kost wat, maar dan heb je ook wat.
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #52 Gepost op: april 05, 2016, 09:22:08 »
Klinkt inderdaad als een drijfstanglager. Maar als ie het al zo lang doet, heb je grote kans dat je er niet alleen bent met een nieuw lagertje.

Ik dacht btw dat ie het alleen deed bij het starten?
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #53 Gepost op: april 05, 2016, 13:31:43 »
Bij het starten heel erg, en tikte nog wat na als die nog koud was, maar lijkt wel of de tik harder en langer aanwezig is na het schoonmaken, je had me nog gewaarschuwd omtrent het reinigen van een blok.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #54 Gepost op: april 05, 2016, 13:42:01 »
er is niets beter dan oem, kost wat, maar dan heb je ook wat.
Dan ga ik wel voor Oem, dan weet ik ook zeker dat ik de goede maat heb.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #55 Gepost op: april 05, 2016, 14:02:29 »
Zo klinkt ie als die een paar minuten gelopen heeft, dus zo erg is het nog niet. (hoop ik)
https://www.youtube.com/watch?v=JTO13fdpwfQ

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #56 Gepost op: april 05, 2016, 22:44:26 »
Vanavond op me werk toch maar even het kleppendeksel losgetrokken en de kleppen na gesteld, er stonden er 2 veel te ruim, die ben ik denk ik vergeten, ik had ze allemaal wat ruimer gezet vanwege een koude motor,
En wat blijkt, het tikken is verdwenen, had Thomas toch gelijk, ik vond het ook al vreemd dat ie na de reparaties ineens zo hard tikte, en dan ga je toch van het ergste uit, blijkbaar hoor je de kleppen ook tikken vanuit het carter (harder zelfs)

Eindconclusie,

Het ratelen bij koude start is zo goed als verdwenen, vanmorgen nog heel iets maar niet noemenswaardig.
Hij rookt niet meer, hij lekt niet meer, olie is sneller op druk (wat daar de exacte reden van is durf ik niet te zeggen) waarschijnlijk een combinatie van alles.

Ben benieuwd of die morgen dan ook eerder stopt met tikken, na de mini ratel die nog over is.

« Laatst bewerkt op: april 05, 2016, 22:56:30 door Patrix »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #57 Gepost op: april 06, 2016, 12:31:42 »
Koude start vanmorgen ging gepaard met een heel licht rateltje, hij tikt nog een sec. of 20 door en dan is het stil (eergister bleef ie veel langer tikken door de kleppen) lagertjes ooit toch maar een keer vervangen als het erger wordt, voorlopig is het prima zo ;)
« Laatst bewerkt op: april 06, 2016, 12:39:02 door Patrix »

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #58 Gepost op: april 06, 2016, 14:58:03 »
Mooi dat je het opgelost hebt gekregen!
Is het niet normaal dat je ff wat hoort rammelen? Heb 2 starlets en hoor t bij beide bij een koude start
Hoe harder iets gaat, hoe sneller het stuk gaat ^^

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #59 Gepost op: april 06, 2016, 17:01:31 »
Ik hoor idd wel bij meerdere auto's wat rammelen bij een koude start, maar bij mij was het wel heel erg, en het is nu bijna weg  :)
« Laatst bewerkt op: april 06, 2016, 17:17:12 door Patrix »

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #60 Gepost op: april 06, 2016, 20:52:19 »
T hoort niet officieel

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #61 Gepost op: april 06, 2016, 23:11:18 »
Dat is waar, ik denk toch dat het komt door vervuiling (slechte olie toevoer) en lekkende keerringen/versleten lagers (vertraagde olie druk) bij mij is het in ieder geval een stuk minder geworden door die problemen op te lossen (op de lagers na dan) 

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #62 Gepost op: april 07, 2016, 23:51:12 »
Vandaag iets gedaan wat ik beter niet had kunnen doen, een potje 5 in 1 oil stabilizer gehaald en in me blokje gekieperd.
Ik begon me al af te vragen toen ik de ''stroop'' er in het het gieten was of het wel zo'n goed idee was (ik had er er al vele positieve reacties over gelezen en heb het dus geprobeerd om het laatste tikje uit de motor te krijgen) afijn, spul er in, stukje mee gereden en ik merkte dat het blokje idd wat rustiger/stiller liep, totdat ik hem vanavond startte op me werk, en het startmotortje er moeite mee had om de boel rond te krijgen, en het tikken vele malen langer duurde als zonder die troep.
Het zou ook helpen tegen olieverbruik (niet meer nodig bij mij) wat ik ook wel snap want je olie wordt er zo dik als stroop van.

Dus.... morgen beetje spoelen, en weer nieuwe olie er in  ;D

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #63 Gepost op: april 08, 2016, 12:20:22 »
Allemaal van die lapmiddelen waar het vaak alleen maar erger van word.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #64 Gepost op: april 08, 2016, 13:04:09 »
Het is er al weer uit, klein beetje diesel toegevoegd (0.3) ff laten lopen en, aftappen die zooi.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #65 Gepost op: april 12, 2016, 16:55:50 »
Nu het blok niet meer lekt is de automaatbak aan de beurt, ik wilde hem loskoppelen van het blok om zo ook die krukaskeerring te gaan vervangen maar die lekt (gelukkig) niet zo erg, ik heb alles goed schoongemaakt en hij lekt het meest uit het deksel van het differentieel, en bij de steekassen (daar komen ook nieuwe keerringen in), ik heb al gezien dat de motorsteun los moet, en dan kan het deksel er af.

Mijn vraag is: worden er door die deksel ook assen en/of tandwielen op de plek gehouden, of kun je hem er zo afschroeven?

Deze dus, en zo te zien kan ie er gewoon af.

« Laatst bewerkt op: april 12, 2016, 17:57:01 door Patrix »

Offline Rage

• Admin
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
« Reactie #66 Gepost op: april 13, 2016, 08:55:08 »
nog nooit met een automaat bak gewerkt. maar zoals ik er naar kijk kan die zo los?
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline Rodger Jason

• Admin
  • When's the next race?
    • http://www.formuleracing.nl
« Reactie #67 Gepost op: april 13, 2016, 11:48:03 »
Ja die kan eraf, is alleen een "cover".

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #68 Gepost op: april 13, 2016, 14:30:43 »
Okay thanks,  :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #69 Gepost op: augustus 16, 2016, 19:31:53 »
Koude start vanmorgen ging gepaard met een heel licht rateltje, hij tikt nog een sec. of 20 door en dan is het stil (eergister bleef ie veel langer tikken door de kleppen) lagertjes ooit toch maar een keer vervangen als het erger wordt, voorlopig is het prima zo ;)

Dit topic maar weer eens aanslingeren,

Het 20 sec. durende tikje wat over is gebleven, na het schoonmaken van het blok, begint nu toch wel wat langer door te gaan.
Stationair duurt het minimaal 2 min. voordat het weg is (of 2km rijden)

Ook merk ik dat ie de laatste tijd wat "klopt" als de motor nog koud is, en ook bij een zwaar beladen auto.

Ik had al in de planning om evt. de drijfstanglagers te gaan vervangen, dus ga ik nu de gok wagen, ik heb verder alles aan het blokje gedaan, dus ik hoop dat het de moeite (en vooral) kosten waard is/zijn

De tik komt overduidelijk uit het carter, en ik vermoed dus ook dat het de drijfstanglagers zijn, krukas zou ook kunnen, maar dat komt niet zo vaak voor??

De oliedruk is (volgens het metertje) okÚ, koud 3 bar stationair en warm iets onder 1, tijdens het rijden schommelt ie tussen 2 en 3 bar.

Nog wel wat vragen natuurlijk :)

Welke nummers heb ik nodig? op de eerste foto zie ik vage nummers staan op de krukas wangen, zijn dat de nummers voor de lagers?

Er was mij ook verteld dat er nummers op de lagerkappen zouden staan, ik heb daar nog op gelet toen ik een tijdje terug het carter los had, maar geen nummers kunnen vinden, op de tweede foto zie ik namelijk ook geen nummers op de lagerkappen staan

(Foto's even geleend van Martin)

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #70 Gepost op: augustus 17, 2016, 00:31:05 »
Er moeten nummers staan op de drijfstanglagerkapp en, 1, 2 of 3. Het is al weer een tijdje geleden, maar ik weet zeker dat ze erop staan!
Ik kom net terug uit de beunhoeve, waar een set drijfstangen ligt, had ik het op kunnen kijken voor je, maar daar heb je nix aan, want ik ben weer thuis :P

Krukaslager nummers staan ergens in het onderblok op de flens van de carterpan geslagen.

Ik zal ook eens zoeken, want ik heb voor een 2E ook nog 2 setjes lagers liggen. Ik had voor de zekerheid voor mijn oude S 3 setjes lagers besteld en maar 1 set gebruikt, de andere 2 moeten dus nog ergens in de beunhoeve liggen. scheelt weer 2 setjes kopen bij de stealer :)

Ik denk als je aftermarket koopt, dat er maar 1 soort is btw.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #71 Gepost op: augustus 17, 2016, 07:44:55 »
Bedankt voor je aanbod, maar is het niet zo dat als ik een aftermarket lager plaats, dat ie dan misschien te groot of te klein is? of komt dit niet zo nauw?  en dat setje wat jij hebt liggen is dat ook aftermarket?

Aftermarket zijn er 2 maten overigens, standaard en een overmaat

En wat die nummers betreft, ik heb ze laats echt niet gezien, of het moet ergens heel klein een de zijkant staan?
Als je weer op de beunhoeve komt wil je dan nog eens kijken, zo heel veel haast heeft het niet, ik heb toch geen tijd momenteel.

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #72 Gepost op: augustus 17, 2016, 07:54:02 »
Moet aan de buitenkant staan volgens mij.

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #73 Gepost op: augustus 17, 2016, 09:31:34 »
ik heb/had 2 doosjes Toyota lagers liggen, denk ik.... 1 kom ik zowiezo steeds tegen (en uiteraard kan ik hem nu niet meer vinden, als ik op zoek ga :) )

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #74 Gepost op: augustus 17, 2016, 15:34:55 »
Ik zal nog eens goed kijken, los moet het toch.

Ik ben alleen nog aan het twijfelen, origineel of aftermarket, scheelt 100 euro namelijk, alleen met originele heb ik wel de juiste maat natuurlijk.

En zouden dan de aftermarket lagers de middelste maat van de drie zijn? en welke heb jij evt. liggen Thomas?
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2016, 15:41:27 door Patrix »