Auteur Topic: Olielekkage  (gelezen 7159 keer)

Offline jp

• SCH forum member
  • **
  • jp starlet p7 4efte naar een 3sgte
Re: Olielekkage
« Reactie #25 Gepost op: april 02, 2016, 15:03:40 »
goed bezig kerel :)
GR JP

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #26 Gepost op: april 02, 2016, 15:19:55 »
Thank's, (aan allen) ben ook blij dat het allemaal goed gegaan is, 2 jaar geleden had ik nog nooit een klepje gesteld, laat staan een nokkenas demonteren, maar er is tegenwoordig zoveel info te verkrijgen (o.a hier natuurlijk ;), en als je goed kijkt hoe alles zit kan het ook (bijna) niet fout gaan.
De eerste keer starten is altijd wel weer spannend.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #27 Gepost op: april 02, 2016, 18:55:12 »
Haha ja klopt! Zo is bijna iedereen hier begonnen.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #28 Gepost op: april 02, 2016, 19:04:54 »
Ik rij al veel langer auto (scooter was een tussendoortje) maar nog nooit dergelijk reparaties hoeven uitvoeren, remblokjes / v snaar / filtertjes en af en toe wat vloeistoffen bij vullen, dat was het.  O ja, en tanken ;D

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #29 Gepost op: april 02, 2016, 20:08:36 »
Hoe zit het eigenlijk met de krukaskeering aan de bak kant, die lekt ook heel iets dus die wil ik ook een keer vervangen + de deksel van het differentieel, die zweet een beetje, zit tussen die deksel een pakking of word daar ook vloeibaar voor gebruikt?
En kan de bak er af zonder de motor los te hoeven maken? en moet alle olie uit de bak of alleen uit het differentieel, aangezien dat gescheiden zit bij een automaat, en daar ook de steekassen in zitten

Offline jp

• SCH forum member
  • **
« Reactie #30 Gepost op: april 02, 2016, 21:00:58 »
Ja de bak kan los van de motor maar dan moet je ook de koppel omvormer mee los maken want die zit vast aan het vliegwiel want doe je dit niet en je trekt de bak van de motor dan loopt er een hoop olie er uit
als het goed is dan zit er een kunstof kapje aan de zijkant van de bak aan de motor zijde als je dit er af haalt dan zitten er 6 boutjes dop 10 die los draaien wel elke keer aan de krukas draaien tot je alle 6 de boutjes los hebt dan komt de koppel omvormer met de bak los als je tenminste als je de bouten van de bak ook los hebt.
Hoop dat je het snapt
GR JP

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #31 Gepost op: april 02, 2016, 21:43:16 »
Dat kunststof kapje heb ik zien zitten ja, en ik snap ook wat je bedoelt met die 6 boutjes, voor alle duidelijkheid: als ik dus de koppelomvormer losmaak van het vliegwiel kan de bak er af zonder de olie er uit te halen? vroeg me al af hoe dat zat bij een automaat.

thanks for the info  :)
« Laatst bewerkt op: april 02, 2016, 21:49:55 door Patrix »

Offline jp

• SCH forum member
  • **
« Reactie #32 Gepost op: april 02, 2016, 22:58:57 »
je moet wel de olie aftappen van de bak want als je de aandrijfassen er uit haalt dan loopt er olie uit dus de olie moet uit de bak
GR JP

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #33 Gepost op: april 03, 2016, 08:34:27 »
De aandrijfassen zitten toch in het differentieel gedeelte? dat is een aparte ruimte waar maar een 1.5 liter olie in zit.
De aftap plug van de automaat krijg ik namelijk niet los (inbus is dolgedraaid) 

Offline jp

• SCH forum member
  • **
« Reactie #34 Gepost op: april 03, 2016, 09:49:52 »
oke je kan het proberen maar zorg dan wel dat je de bak er recht afhaald niet schuin houden dan want dan heb je denk ik wel een probleem
GR JP

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #35 Gepost op: april 03, 2016, 10:04:37 »
Moet nog even zien hoe ik alles ga doen, waarschijnlijk haal ik alles wel los, dus ook alle olie eruit (carterpan los) er komt ook nog een andere radiateur op, die zit ook verbonden met de bak, dus dan doe ik alles wel in één keer.
Het is wel dure olie trouwens ong. 10,- per liter, en als je alles wilt vervangen (dus ook uit de koppelomvormer) heb je 5,5 liter nodig, en nog 1.5 liter voor het diff.
Dit topic(je) kwam ik tegen http://starlet-forum.nl/index.php?topic=19573.

Nog wat vraagjes, ja ik weet het, vraag veel ;D

-Als je de bak los hebt zit er dan een ook een aftap plug voor de koppelomvormer?
-En je moet hem weer vullen via de pijlstok, komt de olie dan vanzelf weer in de koppelomvormer? (lijkt me wel)

Offline jp

• SCH forum member
  • **
« Reactie #36 Gepost op: april 03, 2016, 11:00:04 »
nee er zit geen aftap plug in je moet hem gewoon leeg gieten en weer bijvullen tot dat hij weer half vol is doe je er meer in dan loop het er gewoon weer uit
GR JP

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #37 Gepost op: april 03, 2016, 11:36:03 »
Oké, dank je.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #38 Gepost op: april 03, 2016, 13:29:51 »
Nog een laatste woord over het ratelen, vanmorgen voor het eerst een koude start gehad en het was overduidelijk minder, het lampje ging ook redelijk snel uit, zou het dan toch geholpen hebben dat ik alles heb doorgespoten met Wd40 (hele bus) in de aan/afvoer van het oliefilter dus ook door de oliepomp en het komt dan vervolgens uit bij de drijfstanglagers, die ik ook nog eens flink heb vol gespoten, ik heb de olie na 50km weer ververst en was toen al weer zwart.
De nieuwe keering zal waarschijnlijk ook bijdragen aan de nu snellere oliedruk.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #39 Gepost op: april 03, 2016, 20:03:52 »
De Japanner die de kap voor de distributieriem ontworpen heeft moeten ze ook ontslaan, man wat zit dat allemaal dicht op elkaar, krijg 'm maar niet stil >:(

Offline Rage

• Admin
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
« Reactie #40 Gepost op: april 04, 2016, 10:18:32 »
betrouwbare simpele techniek die gewoon op de oprit te fixen is :)
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #41 Gepost op: april 04, 2016, 10:49:03 »
Is goed te doen ja, als het weer mee zit.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #42 Gepost op: april 04, 2016, 12:05:10 »
Ik zou dit ook graag een keer doen bij een 4EFE, maar helaas is dat iets meer werk, lijkt me. Good job!
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #43 Gepost op: april 04, 2016, 12:14:02 »
Tja, een nokkenasje en 4 klepjes extra  ;D

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #44 Gepost op: april 04, 2016, 12:28:07 »
Zelfs de ratel bij koude start is zo goed als verdwenen, omdat ik alles schoongemaakt heb denk ik (soort van motorflush met Wd40) Alleen door dat alles nu zo schoon is hoor ik wel één (of meerdere) drijfstanglagers tikken, dit is na ong. 5 min weg.
Dus die ga ik ook een keer vervangen.

Ik vraag me alleen af hoe ik er achter moet komen welke dikte ik nodig heb, als je de oude opmeet, meet je natuurlijk een versleten lager
Dus als iemand mij verder kan helpen?

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #45 Gepost op: april 04, 2016, 12:30:30 »
Er staan nummers op de drijfstanglagerkapp en. Als de motor nog niet is voorzien van overmaat/ondermaat lagers (wat ik niet verwacht bij een Starlet motor) kun je die bestellen bij de Toyota dealer. 1, 2 of 3 moet erop staan.

Weet je zeker dat het de drijfstanglagers zijn en niet een klep die net ff te los staat?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #46 Gepost op: april 04, 2016, 12:36:35 »
Nee, het komt duidelijk uit het carter, als je onder de auto ligt hoor je het heel goed, het gaat (nog) wel weg na een paar minuten, maar het zal natuurlijk steeds erger gaan worden.

Het is er volgens mij ook maar één, aangezien de frequentie van de tik.
« Laatst bewerkt op: april 04, 2016, 12:41:54 door Patrix »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #47 Gepost op: april 04, 2016, 12:58:33 »
Ik zal voor alle zekerheid de klepjes nog een keer nalopen, maar ik weet voor 99% zeker dat het een lager is, een klep maakt niet zo'n harde tik, of hij moet wel heel ruim staan, ze staan nu op 0.20

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #48 Gepost op: april 04, 2016, 13:08:51 »
Huh, maar je hebt alles schoongemaakt en vervangen, en voor de tijd was er geen "tik" en na de tijd wel? Dat lijkt me niet goed...
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #49 Gepost op: april 04, 2016, 13:35:12 »
Tikken deed ie altijd al iets, ratelen met starten is nu verdwenen, maar de tik is er nog, alleen heb ik het idee dat het nu ietsie erger is geworden, omdat het nu allemaal schoner is, en dus iets meer ruimte is gecreëerd.
En misschien ben ik ook wel te kritisch.