Auteur Topic: Olielekkage  (gelezen 7102 keer)

Online Simon V

• SCH forum member
  • **
Re: Olielekkage
« Reactie #125 Gepost op: februari 15, 2017, 20:15:31 »
Heb je al een keer klepspeling gecheckt? Dat zou het kunnen zijn.

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #126 Gepost op: februari 15, 2017, 20:20:52 »
Dat zou mooi zijn maar daar lijkt het totaal niet op, het is vergelijkbaar met tikkende drijfstanglagers, maar dan met een andere frequentie, en alleen onbelast.

Stationair hoor je niets.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #127 Gepost op: februari 15, 2017, 20:38:43 »
Even dit weer een kick geven,

Het getik van de drijfstanglagers is tot op de dag van vandaag nog steeds niet terug gekomen, maar..... ik hoor de laatste tijd wel een andere tik opkomen, deze keer niet bij stationair draaien, maar juist bij de wat hogere onbelaste toerentallen, en op het moment dat de toeren weer afzakken.

Ik hoor het ook iets wanneer de motor overschakelt (automaat) en die dus ook een fractie onbelast draait, wanneer die even in de toeren blijft hangen

Het geluid is het hardst aanwezig als ik de motor op ong. 3000 toeren laat draaien (onbelast) en als die goed warm is.

Het lijkt een beetje op een oude dieselmotor die nog koud is en goed wordt doorgetrokken, de bekende knikkers.

Iemand suggesties?

Ja mijn suggestie is gewoon van afblijven door al dat gerommel verkloot je er meer aan .

De meeste blokjes die een hoge km stand hebben gelopen maken wat meer bijgeluiden maar kunnen nog best een tijd mee .

Vloeistoffen bijhouden en rijden maar.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #128 Gepost op: februari 15, 2017, 20:49:27 »
Hoezo gerommel? heb alleen drijfstanglagers, en lekkende keerringen/seals vervangen een jaar terug, en dat was echt nodig.

Misschien heb je ook wel gelijk, maar tikjes/rateltjes die zomaar komen opzetten zijn meestal geen goed teken.

Offline dennismo

• SCH forum member
  • **
« Reactie #129 Gepost op: februari 16, 2017, 06:48:50 »
klinkt in mijn ogen (rare zin :P ) toch echt alsof de drijfstanglagers tik w幨 is terug gekomen... :N
Citaat van: \"Dennismo een jaar geleden\"
Mij zul je nooit in zo\'n stinkende diesel zien rijden, des noods koop ik iets op LPG maar no way een diesel!

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #130 Gepost op: februari 16, 2017, 07:36:59 »
Dacht ik ook even aan, maar toen die stuk waren hoorde je het stationair heel goed als de motor koud was, en tijdens optrekken (kloppen) nu doet ie het alleen bij de hogere onbelaste toerentallen, en als de motor warm is.

Mijn eerste gedachte ging naar de krukaslagers, maar dan zou die ook moeten kloppen tijdens optrekken en dat doet ie niet.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • 嵐rut新er (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #131 Gepost op: februari 16, 2017, 09:20:26 »
Klinkt mij ook als drijfstang lagers
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #132 Gepost op: februari 16, 2017, 10:43:11 »
Het geluid is anders als toen met de drijfstanglagers, stationair hoor je ook niets.

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #133 Gepost op: februari 16, 2017, 12:15:58 »
de meeste drijfstanglangers hoor je vanaf 3000 toeren ongeveer. Dennis kan het weten, die heeft Nissan gereden :D

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #134 Gepost op: februari 16, 2017, 12:56:54 »
Ik kan het ook weten, 2x gehad met een starlet.

De mijne hoorde je toen ook stationair niet, maar wel met wat gas geven

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #135 Gepost op: februari 16, 2017, 13:09:49 »
Ik wil niet zeggen: I TOLD YOU SO, maarreh

Klinkt inderdaad als een drijfstanglager. Maar als ie het al zo lang doet, heb je grote kans dat je er niet alleen bent met een nieuw lagertje.

Ik dacht btw dat ie het alleen deed bij het starten?

Zijn best duur ja. Ik heb ze ook ooit vervangen, ging 2 weken goed, daarna weer rammelen. Dus krukas ingesleten

Dan vrees ik dat je krukas ook uitgesleten zal zijn.
Even opmeten als je alles los hebt

De mijne hoorde je voornamelijk ratelen bij gas geven, hoe ver ze versleten waren is moeilijk te zeggen

Mooizo! Ik hoop voor je dat het nu goed blijft!

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #136 Gepost op: februari 16, 2017, 13:48:48 »
Alles zo samengevat, tja, dan moeten het de drijfstanglagers wel zijn, het valt nog mee, ik zie (hoor) wel hoelang het goed gaat, ondertussen maar op zoek naar een ander blokje :)

Omdat ie het nu niet stationair deed dacht ik aan iets anders.

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #137 Gepost op: februari 16, 2017, 15:16:00 »
Wat zou een blokje (of alleen het kale onderblok) ongeveer moeten kosten? in ieder geval goedkoper dan de krukas naar een overmaat laten draaien lijkt me? want dan moeten er eigenlijk ook nieuwe hoofdlagers in, en die kosten al 200,-

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #138 Gepost op: februari 16, 2017, 17:52:53 »
Blokje moet wel rond de 200-250 te vinden zijn

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #139 Gepost op: februari 16, 2017, 18:47:32 »
Ik heb al een mooi aanbod, alleen een onderblok, mag ik deze zomer ophalen :) dus maar even op eieren rijden, geen idee hoelang het nog goed gaat, desnoods prop ik er nog een keer nieuwe lagers in (1,5 uur werk en 32 euro) en dan kan die weer een paar maanden mee.

En nog bedankt voor je analyse, als ik het topic even had terug gelezen had ik dat zelf ook wel kunnen ontdekken.

Ben soms wat eigenwijs O:)

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #140 Gepost op: februari 16, 2017, 19:46:12 »
Ik heb al een mooi aanbod, alleen een onderblok, mag ik deze zomer ophalen :) dus maar even op eieren rijden, geen idee hoelang het nog goed gaat, desnoods prop ik er nog een keer nieuwe lagers in (1,5 uur werk en 32 euro) en dan kan die weer een paar maanden mee.

En nog bedankt voor je analyse, als ik het topic even had terug gelezen had ik dat zelf ook wel kunnen ontdekken.

Ach eigenwijs is ook wijs ! :twisted:
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #141 Gepost op: februari 16, 2017, 19:49:05 »
Prcs

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #142 Gepost op: februari 16, 2017, 20:50:25 »

Haha ik had het in de gaten!  ;)

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #143 Gepost op: februari 16, 2017, 22:01:58 »
Nieuw onderblokje is inmiddels geregeld, ik kan in principe het gehele onderblok overzetten, maar dan moet ik wel alle randzaken overzetten, de kop kan ik er evt. ook bij krijgen (zit er nog op) maar daar moeten eigenlijk wel nieuwe seals in. (geeft een klein pluimpje bij koude start)

Even heb ik er aan gedacht om alleen de krukas over te zetten, maar is dat slim? aan de ene kant kan ik dan mijn verder goed lopende blokje intact laten, maar aan de andere kant moet ik dan sowieso de drijfstanglagers vernieuwen omdat de lagers die nu in dat blok zitten niet matchen met de boring van mijn drijfstangen en de lagerkapjes, tenzij ik ook de drijfstangen overzet, maar dat gaat me iets te ver.

Ook zal de krukas dan gaan draaien in de in mijn blok aanwezige hoofdlagers, dit past volgens mij wel omdat alle krukastappen
volgens mij hetzelfde zijn (dikte) maar of dat dan ook zomaar goed gaat is de vraag.

Optie 1, mijn kop op dat blok zetten, hoef ik alleen maar een nieuwe koppaking te plaatsen,
Optie 2, de kop laten zitten nieuwe seals plaatsen en de spruitstukken overzetten
Optie 3, alleen de krukas overzetten, en nieuwe drijfstanglagers plaatsen

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #144 Gepost op: februari 17, 2017, 02:27:10 »
volgens ToyoDIY zijn er 3 verschillende maten krukaslagers. Als ik me niet vergis, moet er ergens in het blok een 5tal nummers zijn geslagen (meestal op de flens van de carterpan geloof ik), die corresponderen dan weer het met het lager wat je nodig hebt (1 2 of 3 dus)

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #145 Gepost op: februari 17, 2017, 06:26:51 »
Ja dat van de krukaslagers weet ik, maar de krukassen zelf zijn toch allemaal hetzelfde? en wordt de dikte van de lagers bepaald door het blok zelf?

Zodat je (volgens mij) een krukas kunt overzetten zonder de hoofdlagers te hoeven vervangen.

Maar waarschijnlijk laat ik de krukas in het blok zitten, en wordt het optie 1 of 2

Online Simon V

• SCH forum member
  • **
« Reactie #146 Gepost op: februari 17, 2017, 20:40:38 »
Ik zou voor optie 1 gaan. Dan heb je de verse cilinderkop met seals op je nieuwe blok zitten.
Je kan dan ook inlaat en uitlaat spruitstuk laten zitten op de cilinderkop en dan in geheel van je blok af tillen bijvoorbeeld.
Lijkt mij de beste optie.

Succes ermee man

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #147 Gepost op: februari 17, 2017, 21:12:41 »
Ja dat heb ik ondertussen ook al besloten, makkelijkste weg idd, alles kan blijven zitten, en een koppakking kost ook niet veel.

Enne... komt goed.