Auteur Topic: Olielekkage  (gelezen 7101 keer)

Online Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2817
Olielekkage
« Gepost op: maart 26, 2016, 16:48:28 »
Ik was van plan om de carterpan te demonteren schoon te maken en opnieuw te sealen, maar er zijn duidelijk meerdere reparaties nodig :(

Eerste probleem is dat ie ineens heel erg stottert en rookt 's morgens, ik vermoed de klepseals, deze ga ik dus ook vervangen

Tweede probleem is; Vandaag de onderkant van het blok goed schoongemaakt en ontdekt dat de meeste olie uit de krukaskeering komt (distributiekant),  deze zal dus ook vervangen moeten worden.

Graag wat advies/ tips, ik heb niet de luxe om het door een garage te laten doen, dus ik ga (moet) alles zelf doen.

- Ik wil graag weten wat het aanhaalmoment is van de nokkenas zadels (filmpje voor vervangen van de seals heb ik al)
- Hoe krijg je de krukaskeering er uit, en de nieuwe er weer in, kun je die er zo in/uit wippen?



Offline elektro_freakz

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 758
  • BROAAAP TSUTUTUTU
Re: Olielekkage
« Reactie #1 Gepost op: maart 26, 2016, 19:08:28 »
Krukaskeering kun je bij een 2ee er uithalen met een haakje / schroefje. Nieuwe klopt je er zo in met wat olie op de rand.  Wel opletten of ie goed om zit, de veer er goed in zit, en dat je hem er niet scheef inklopt. Het beste is om met een zachte hamer lichtjes rondom te kloppen
« Laatst bewerkt op: maart 26, 2016, 19:41:40 door elektro_freakz »
Hoe harder iets gaat, hoe sneller het stuk gaat ^^

Online Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2817
Re: Olielekkage
« Reactie #2 Gepost op: maart 26, 2016, 19:22:12 »
Oké dank je voor de info ;) bij de scooter deed ik het met een grote dop die dan precies op de buitenste rand van de keering paste, gaat bij een auto dus niet veel anders.
Weet je toevallig ook het aanhaalmoment voor de boutjes van de nokkenas? kan dit nergens vinden, of moeten deze gewoon vast?

Offline Evjatar

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3488
Re: Olielekkage
« Reactie #3 Gepost op: maart 26, 2016, 20:30:42 »
Voorzichtig zijn met de riem, het is niet verstandig hier olie op te laten komen.

Online Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2817
Re: Olielekkage
« Reactie #4 Gepost op: maart 26, 2016, 20:48:10 »
De riem moet er toch helemaal af alvorens ik kan beginnen, of bedoel je dat er nu olie op de riem kan komen omdat ie lekt? het spuit er nog niet uit, maar wel een behoorlijk natte vinger na 5 km rijden.
« Laatst bewerkt op: maart 26, 2016, 20:54:14 door Patrix »

Online Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2817
Re: Olielekkage
« Reactie #5 Gepost op: maart 26, 2016, 20:51:09 »
Ik maak me meer zorgen om de klepseals, dat is ineens veeeel erger geworden, nu walmt ie bij iedere start :o hij moet het nog 2 weken volhouden.

Offline elektro_freakz

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 758
  • BROAAAP TSUTUTUTU
Re: Olielekkage
« Reactie #6 Gepost op: maart 26, 2016, 21:26:20 »
Oei, klinkt niet zo lekker. Nee aanhaalmoment is niet bekend bij mij. Laat dat ding liever op zn plek zitten  O:)
Hoe harder iets gaat, hoe sneller het stuk gaat ^^

Online Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2817
Re: Olielekkage
« Reactie #7 Gepost op: maart 26, 2016, 21:51:54 »
Ja zou misschien beter zijn, maar ik werk 30 km van huis op onregelmatige tijden, meestal ook nog op zaterdag.

Offline Evjatar

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3488
Re: Olielekkage
« Reactie #8 Gepost op: maart 26, 2016, 23:42:04 »
Ik bedoel beide. Olie en een riem gaan niet zo goed samen. Na de reparatie goed inspecteren en anders een nieuwe er op. Als zo'n riem breekt is t vaak over en uit, en is al het werk voor niets geweest.

Online Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2817
Re: Olielekkage
« Reactie #9 Gepost op: maart 26, 2016, 23:49:01 »
Ik heb er ong. een jaar geleden een nieuwe op gezet, en de lekkage is niet zo erg dat het de riem bereikt, de olie hangt allemaal onder de carterpan.

Online Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2817
Re: Olielekkage
« Reactie #10 Gepost op: maart 27, 2016, 10:24:51 »
Ik wil graag weten wat het aanhaalmoment is van de nokkenas zadels

Niemand?

Offline Viktor

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 947
  • 2E all the way
Re: Olielekkage
« Reactie #11 Gepost op: maart 28, 2016, 11:15:00 »
14 nm

Online Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2817
Re: Olielekkage
« Reactie #12 Gepost op: maart 28, 2016, 12:24:14 »
Toppie, dank je ;)

Online Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2817
Re: Olielekkage
« Reactie #13 Gepost op: maart 30, 2016, 21:40:08 »
Dit weekend ga ik o.a. de klepseals vervangen, nog even naar het filmpje gekeken en ik vraag me af of de nokkenas er perse uitmoet, als je de tuimelaars verwijderd kun je er toch ook bij? https://www.youtube.com/watch?v=emN86elXVS0
Of zitten de nokken dan in een zodanige positie dat er spanning op de klepveren staat? volgens mij niet, want als de zuiger bijna (moet nog touw tussen) boven is zijn de kleppen toch allemaal dicht?
Of komt de zuiger door het touw net niet hoog genoeg zodat er toch nog één (of twee) kleppen open staan

« Laatst bewerkt op: maart 30, 2016, 22:18:32 door Patrix »

Offline DOHCmeSOHC

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1346
  • Drive 'er straight sideways!
Re: Olielekkage
« Reactie #14 Gepost op: maart 31, 2016, 06:49:54 »
ik weet niet of je de tuimelaars er tussenuit krijgt als de nokkenas er nog in zit, daar zal het om gaan verwacht ik.

Online Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2817
Re: Olielekkage
« Reactie #15 Gepost op: maart 31, 2016, 07:50:59 »
Oké, morgen ga ik beginnen , dan zie ik het wel

Online Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2817
Re: Olielekkage
« Reactie #16 Gepost op: april 01, 2016, 21:46:41 »
Nokkenas moet er toch wel uit, de tuimelaars kunnen er wel onderuit gehaald worden, maar met je kan er dan niet lekker bij.

Dus vandaag ff lekker gesleuteld :) klepseals vervangen en de krukaskeering,

Smeerboel achter de kap


Sponsje om de olie op te vangen (dit is van een paar dagen)


Oude er uit


Geen foto van de nieuwe ;D

Toen de klepseals, is goed te doen met de ''touw'' methode
 
Nokkenas eruit


2 meter touw in de cilinder proppen


Zuiger weer naar boven draaien, en de klepjes blijven mooi zitten, alles verwijderen, en de eerste nieuwe klepseal :D


Was ook echt wel nodig, de gaatjes van de oude waren een stuk ruimer als de nieuwe


Carterpan ook maar even een beurtje gegeven en de zeef schoongemaakt


Schoongemaakt, geschuurd en een nieuw laagje Hammerite






Overigens niks kunnen ontdekken wat het ratelen bij koude start veroorzaakt, zeef niet verstopt, geen sludge in het carter, en ook geen voelbare speling op de drijfstang lagers.

Als alles weer in elkaar zit laat ik de oliedruk wel een keer meten.

Openlucht garage




« Laatst bewerkt op: april 01, 2016, 21:51:57 door Patrix »

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24109
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Olielekkage
« Reactie #17 Gepost op: april 01, 2016, 23:46:27 »
Is het ratelen niet het  schudden van de motor door een kapotte motorsteun?
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline DOHCmeSOHC

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1346
  • Drive 'er straight sideways!
Re: Olielekkage
« Reactie #18 Gepost op: april 02, 2016, 06:44:48 »
Nee, ik weet precies wat ie bedoeld, bij iedere koude start duurt het nét ff te lang voordat er volledige oliedruk is, dan hoor je heel ff de drijfstanglagers. Ik heb het ook en mijn motor is nog vrij vers (70k op de klok bij aankoop 2 jaar terug). Bij mij helpt het ook niet mee dat ie debiel snel aanslaat.

Offline Viktor

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 947
  • 2E all the way
Re: Olielekkage
« Reactie #19 Gepost op: april 02, 2016, 10:52:05 »
Goed bezig!
Het moeilijkste lijkt mij om die borgringen en schotel weer op hun plaats te krijgen met die veerspanning.
Ging dat een beetje zonder veerspanner?

Online Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2817
Re: Olielekkage
« Reactie #20 Gepost op: april 02, 2016, 12:07:01 »
Is het ratelen niet het  schudden van de motor door een kapotte motorsteun?
Nee dat verschil hoor ik wel

Online Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2817
Re: Olielekkage
« Reactie #21 Gepost op: april 02, 2016, 12:09:39 »
Goed bezig!
Het moeilijkste lijkt mij om die borgringen en schotel weer op hun plaats te krijgen met die veerspanning.
Ging dat een beetje zonder veerspanner?
Dat was best lastig ja, heb de veer met een grote steeksleutel omlaag geduwd, en dan ie 2 maandjes er in prutsen, er schoot er ook één weg, gelukkig wel kunnen vinden :D

Online Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2817
Re: Olielekkage
« Reactie #22 Gepost op: april 02, 2016, 12:18:23 »
Heb hem net pas voor het eerst gestart (carterpan moest er nog onder) hij sloeg bijna in één keer aan, hij ratelde nu niet maar dat komt waarschijnlijk omdat de motor eerst een paar keer rond is gegaan voor die aansloeg.
ik heb wel alles doorgespoten/schoongemaakt met wd40, oliepomp/aanzuigbuis/zeef en de drijfstanglagers ook

Nu ff de klepjes na stellen, die had ik op 0.23 gezet met koude motor, je hoort ze nu heel iets.

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24109
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Olielekkage
« Reactie #23 Gepost op: april 02, 2016, 12:26:38 »
Goed bezig!
Die p7's starten idd al als je maar naar het contact slot kijkt!  ;D
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Online Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2817
Re: Olielekkage
« Reactie #24 Gepost op: april 02, 2016, 13:42:19 »
Ja, hij heeft ook nog nooit, niet gestart :shades: