Auteur Topic: 3x is scheepsrecht  (gelezen 924 keer)

Offline Blinkie

• SCH forum member
  • **
3x is scheepsrecht
« Gepost op: januari 22, 2016, 22:33:36 »
Hallo mede-Starlet liefhebbers,

Het is inmiddels exact 6 jaar geleden dat ik mij hier op het forum heb laten zien. Ik was toen actief onder een andere naam en in mijn laatste voorstel-topic had ik beloofd nog wat foto's van mijn, destijds nieuwe, aanwinst te showen. Ik geloof dat het forum toen een tijd uit de lucht is geweest, en vervolgens ben ik nooit meer teruggekeerd.
Nu ben ik dan vanwege een enorme motivatie mijn Starletje in leven te houden weer hier terug beland.
Het wagentje heeft mij nu al 6 jaar lang zonder enkele hapering overal heengebracht, over een totaal van bijna 100.000km. In totaal heeft ze nu 210.000 op de teller staan.

En ik schaam mij toch wel.. ik heb het ding verwaarloosd.. dat is op zijn zachtst gezegd. Het enige wat ik aan "onderhoud" deed was het bijna maandelijks bijvullen van een slokje olie en de rest van de vloeistoffen in de gaten houden, en ongeveer een jaarlijks wasbeurtje. Meer had het naar mijn idee ook niet nodig. Liep altijd perfect.. Starten, lopen, en weg waren we..
Okee, ik heb in het begin de Starlet opgeleukt met de Koni-geel dempers en verlaagd, een sportuitlaatje eronder gehangen, openluchtfilter erop, en Kouki achterlichten als kers op de taart. Maar dat was het dan ook echt.

Vorig jaar zijn er wat kleine mankementen ontstaan. Mijn waterpomp begon te piepen.. Volgens mijn monteur werkte deze nog wel maar ik wilde hem toch graag preventief laten vervangen. Meteen de distributieriem maar laten doen.
Afgelopen jaar liep ook de motor voor het eerst warm en was ik zo bang dat ik het ding aan gort zou rijden. Het gebeurde midden in de zomer op de snelweg, dat was geen pretje, kachel vol open, ramen open en zo zijn we uiteindelijk toch veilig en niet al te heet thuisgekomen (ik wel maar dat boeide me niet)... De radiateur was dus gaar en heb ik dan ook direct laten vervangen. Sindsdien viel het mij op dat de temperatuurmeter een tikkeltje lager stond dan normaal, maar niet opvallend veel. Dus ik heb er toen niet teveel aandacht aan gehecht, en ben er nog maanden zo mee doorgereden.
Tot twee keer toe, binnen twee jaar, is mijn auto bekogeld met hagelstenen ter grootte van golfballen door Moeder Natuur. Dat heeft me wat kleine putjes in dak en motorkap gekost, maar ook wel een heftige herinnering. Toch wel apart om mee te maken zoiets.
Accu is ondertussen vervangen, want de oude was overleden. Nu dat het steeds kouder begon te worden, de afgelopen weken lijkt mijn motor af en toe te haperen. Soms houd die even in, en loopt vervolgens weer vrolijk verder. Ik dacht meteen aan de bougies/kabels, heb ik nooit wat aan laten doen.
Ook met koud starten loopt de motor af en toe op 3 cilinders maar dat doen Starlets wel vaker, dacht ik.. Verder ook niet ernstig want de 4e komt er meestal na een paar seconden wel weer bij.

Afgelopen december begon ik ernstig te twijfelen of ik mijn Starletje zou verkopen/inruilen voor een nieuwere auto. Ik maak sinds oktober veel meer kilometers per week dan voorheen, vanwege mijn nieuwe baan. Een diesel zou wellicht een rendabelere optie zijn.
Ik had het voor 99% besloten; ik ga hem inruilen.. Alleen had ik nog geen foto's. Dus ben ik met mijn ma naar de wasstraat gereden om halftien 's avonds, en hebben we het arme ding weer eens lekker in het sop gezet en vervolgens nog helemaal met panty's na gewreven om hem enigszins blinkend te krijgen. Toen ik vanaf een klein afstandje zo naar mijn Shiny little Starlet stond te kijken bekroop mij ineens het gevoel, wat ik had, toen ik hem kocht "ik ga deze auto nooooooit wegdoen".

De week daarop heb ik er nog eens goed over nagedacht en besloten om hem dan maar voor groot onderhoud naar mijn monteur te brengen om de auto ook maar vast gereed te maken voor de volgende APK keuring. Zo geschiedde, ik had een waslijst aan kleine reparaties (lichtje in tellerbak, ruitenwisserschakel aar, bougies/kabels en olie-en benzinefilter vervangen, nieuwe stootstrip aan bestuurderskant en nog heel wat kleine dingetjes meer). Ook wilde ik mijn standaard luchtfilter er weer terug in hebben om te kijken of dat nou zoveel verschil maakt (in benzineverbruik voornamelijk), en de remmen zijn vervangen en er zijn 4 gloednieuwe banden opgezet omdat de oude poreus waren. Goed, honderden euro's verder (ik hou van goede banden :)), dan denk je: het zal nu dan toch wel goed zijn. Maar helaas.. Ik kon wel janken toen ik direct bemerkte dat de auto absoluut niet beter liep (nog steeds af en toe lichte hapering) en nu viel het mij wel heel erg op, in de vorst, dat mijn temperatuurmeter maar nauwelijks van zijn plek afkomt, maar bij stationair wel oploopt. Ook stationair toerental is erg hoog (begint bij 2200 toeren en zakt naar 1200-1400). Mijn broertje denkt dat de auto-choke, of hoe het ding ook mag heten, blijft hangen, wat logisch klinkt aangezien de motor niet warm word.
Mede dankzij dit forum ben ik er vrij snel achtergekomen dat dit 99% aan een kapotte thermostaat te wijten is. Die zal dan ook morgen worden vervangen, en dan hoop ik echt met heel mijn hart dat dit autootje ook weer 99% goed is. *Fingers crossed*

Degene die nog aan het lezen zijn zullen inmiddels wel begrijpen dat deze auto voor mij een behoorlijke emotionele waarde heeft gekregen en dat ik er alles aan ga doen om hem in leven te houden.
Het gaat trouwens om een Starlet P8, SI model uit 1995, waarvan ik er nog maar bedroevend weinig zie rondrijden en dat is dan ook een van de redenen dat ik er mee wil blijven rijden zolang het motortje het nog doet. Ik ben er serieus van overtuigd dat deze wagens binnen nu en een paar jaar collectors-items worden, en dan ga ik iedereen die nu tegen mij zegt: "Ach meis, doet die wagen toch weg, da ding is nog geen 100 euro meer waard", heel, maar dan ook heel hard uitlachen.

Het mooiste moment wat ik met mijn auto heb meegemaakt, is helaas niet op foto vast te leggen. Daar had je bij moeten zijn.
Op een prachtige, zwoele zomerdag, de auto geparkeerd in de berm in de polder, stereo keihard aan, en onder het genot van Comfortably Numb van Pink Floyd de zonsondergang tegemoet zien. Ik.. en mijn Starlet.

« Laatst bewerkt op: januari 22, 2016, 22:39:23 door Blinkie »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: 3x is scheepsrecht
« Reactie #1 Gepost op: januari 22, 2016, 22:57:30 »
Goed verhaal, zeker houden die Starlet ;)  ziet er goed uit met die velgen, en idd 99% kans dat je thermostaat open blijft staan.

Offline dr doggystyle

• SCH forum member
  • **
  • Blankie '85 P7 1.3 DX AUT & Blankie '92 P8 1.3 XLI
    • Dr Doggystyle's P7 Automaat
« Reactie #2 Gepost op: januari 22, 2016, 23:25:47 »
welkom
leuke p8, ziet er netjes uit.
zoiets zou ik nog een keer wel voor dr bij willen hebben als projectje in dezelfde kleur
De mooiste P7 van nl : 1) die witte van JP !
2) die witte van bac1354 & blauwe van klayven
3) die rode van sidney

Offline biggie

• SCH forum member
  • **
  • EP7's RULE
« Reactie #3 Gepost op: januari 23, 2016, 02:25:32 »
Alvast weer welkom
Leuk verhaaltje
En ik zou zeggen....nie qegdoen
Hij ziet er goed uit
Leuke wielen trouwens.....staan echt netjes deronder...
Hoop dat ze weer snel de oude is.....en ik wens jullie alvast vele veilige kilometers tegemoet(echt niet verkopen...is n leuke wagentke)
Double the fun.....double EP70!

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: januari 23, 2016, 06:03:27 »
Nice story....  :D

Wat liefde geven en ze gaat weer een tijdje mee. Ziet er leuk uit hoor  ;)
Alvast een super goed nieuwjaar gewenst..... :)

Offline Blinkie

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: januari 23, 2016, 11:24:45 »
Dankjewel voor de reacties, dat geeft extra moed! Thermostaatje zojuist vervangen en het is weer een happy starlet. Eens kijken hoe die het houd met de verwachte 30.000km per jaar.

Offline Gourmetski

• SCH forum member
  • **
    • Showroom: Scarlet Starlet P8 Xli '95
« Reactie #6 Gepost op: januari 23, 2016, 16:24:57 »
Die ga je nog lang rijden! Stel dat het toerental nog niet 100% naar je wens is, laat eens naar het gasklephuis kijken, hielp bij mij heel erg goed!
Love is just a chemical. We give it meaning by choice.

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #7 Gepost op: januari 23, 2016, 19:41:01 »
'Pinkt een traantje weg

Hulde!
Hoe harder iets gaat, hoe sneller het stuk gaat ^^

Offline Blinkie

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: januari 25, 2016, 20:30:35 »
Is er hier ergens een stap-voor-stap uitleg te vinden van hoe je het gasklephuis demonteert en schoonmaakt? Ik heb al gezocht maar kreeg het niet zo 1,2,3 gevonden..
Mijn gaspedaal blijft sinds eergisteren een beetje plakken en vraag me af of dat ook met het gasklephuis te maken kan hebben.

Offline EP70FAN

• SCH forum member
  • **
  • Toyota Freak
« Reactie #9 Gepost op: januari 25, 2016, 22:47:03 »
WAAAAAAAAAAAAAAAAAA AAAAAAAAAAAAAAAAAAA AAAUW MOOIE STARSLET

Offline mr.Pmk

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: februari 24, 2016, 00:36:33 »
Leuk verhaal,

maar vraag me af wanneer die emotionele waarde is opgebouwd, auto heeft jaren lang alleen maar voor je gewerkt zonder er waardering voor te krijgen..

Goed dat je toch tot inzicht bent bekomen, beter te laat dan nooit.

Zet hem op en maak jezelf, je Starlet en ons liefhebbers trots!  :)
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2016, 00:57:16 door mr.Pmk »

Offline Luuk

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: april 28, 2017, 11:16:41 »
Ik reageer maar even hier op, aangezien ik niet weet of je mijn PM's hebt ontvangen en ik niet kan reageren op het verkoop topic.
Maar heb je de starlet nog? Anders heb ik er intresse in!