Auteur Topic: Kleppen stellen  (gelezen 715 keer)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Kleppen stellen
« Gepost op: augustus 01, 2015, 10:10:00 »
Dag allemaal, vandaag heb ik mijn kleppen gesteld. alleen nu heb ik op een ander topic gelezen dat je moet meten tussen de nok en de tuimelaar.
Ik heb dus gemeten tussen de klepsteel en de tuimelaar is dit ook goed?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: Kleppen stellen
« Reactie #1 Gepost op: augustus 01, 2015, 11:12:02 »
Hij tikt in ieder geval niet meer, 0.20 gaat er nog goed tussendoor.
moest overigens wel de voelermaat smaller maken om te kunnen meten tussen de klepsteel/tuimelaar

Offline Deospray_ultra_dry

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: augustus 02, 2015, 13:14:55 »
Het hangt van je tuimelaars af, en dan vooral om de afstand nokkenas-tuimelas en de afstand klepsteel-tuimelas. Ik heb het nooit nagemeten maar volgens mij is deze afstand hetzelfde en dan maakt het als het goed is niet uit :)

Is deze afstand verschillend (dus is de tuimelaar aan de ene kant langer dan aan de andere kant) dan moet je het even opnieuw doen.

Als je deze uitleg niet helemaal begrijpt kan ik het ook even voor je uittekenen om het duidelijker te maken.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: augustus 02, 2015, 21:38:49 »
Bedankt voor je reactie, ik snap wat je bedoeld als de tuimelaar aan één kant langer is dan maakt ie een grotere slag aan die kant, heb het ondertussen ook al nagemeten en het voelermaatje paste ook tussen de nok en de tuimelaar.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2015, 21:54:37 door Patrix »

Offline pph

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: februari 11, 2017, 10:33:07 »
Sorry voor de kick, maar wil graag de kleppen stellen van onze P7 1E. Heb de zoekfunctie al gebruikt maar kan niet echt een duidelijk antwoord geven. Wel dat de tussenruimte 0.20 moet zijn, warme motor etc.
Maar ik bedoel meer de basis, welke cilinders, kan ik dan gewoon aan de krukasmoer draaien tot ze goed staan om te stellen etc. Daar kan ik niet echt iets over vinden, misschien omdat het allemaal zo logisch is..
Maar wil gwoon een beetje stap voor stap weten wat ik moet doen zeg maar. BVD.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: februari 11, 2017, 12:18:54 »
Als je de nokkenas draait (met de klok mee) kun je zo zien welke kleppen je kan stellen.

Wanneer de nok van de nokkenas niet op de tuimelaar duwt (dus naar links/rechts of boven wijst) kun je desbetreffende klep stellen.

Je kan de nokkenas zelfs zo draaien dat je 6 kleppen ineens af kunt stellen, 3,2,1,0 en als je dan de nokkenas verder draait kun je de overige 6 stellen 0,1,2,3

Edit:

Afstellen met koude motor is ook nog een optie (op 0.18), en je zou de bougies los kunnen draaien, dan gaat het wat makkelijker rond.
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2017, 12:35:56 door Patrix »

Offline pph

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: februari 11, 2017, 16:07:16 »
Oké daar red ik me wel mee, bedankt voor je antwoord!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: februari 11, 2017, 16:25:19 »
Graag gedaan :)

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #8 Gepost op: februari 13, 2017, 10:49:53 »
Zorg bij het stellen dat de nog van de betreffende klep omhoog wijst.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: februari 13, 2017, 12:28:04 »
Horizontaal is toch al voldoende?

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #10 Gepost op: februari 13, 2017, 13:24:41 »
Om geen fouten te maken zou ik adviseren, recht omhoog met de nok. Mocht je toch ergens meten met een nok die al een beetje rond loopt, dan stel je verkeerd af met het risico dat die klep een zuiger gaat raken.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: februari 13, 2017, 13:45:20 »
Ja oké, zekere voor het onzekere, ik heb het iedere keer nog zo gedaan (nokken naar links en rechts) , dan kun je namelijk meerdere kleppen stellen zonder steeds te hoeven draaien.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: februari 14, 2017, 20:22:53 »
Wanneer/hoe vaak moeten kleppen eigenlijk gesteld worden, als ze beginnen te tikken?

Ik heb namelijk wel eens gelezen dat kleppen ook strakker kunnen gaan staan, omdat de klep dieper in de zitting slijt, en een te strakke klep hoor je niet..... totdat het te laat is.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #13 Gepost op: februari 14, 2017, 20:56:25 »
Klopt, van een bevriende Toyota monteur hoorde ik dat ze bij starlets op benzine de kleppen wel eens controleren, maar nooit stellen. Is namelijk normaal gesproken niet nodig. Tenzij je werkzaamheden aan je cilinderkop hebt gedaan. Of op gas rijdt.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: februari 14, 2017, 21:38:39 »
Oké, dus ieder jaar (15K) de klep eraf trekken is een beetje overbodig? ik wil namelijk wel altijd graag weten of ze nog goed staan O:)

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #15 Gepost op: februari 15, 2017, 09:09:51 »
Compleet overbodig, maar dat zul je dan ook wel gemerkt hebben.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: februari 15, 2017, 09:40:10 »
Nog niet goed kunnen beoordelen eigenlijk, heb ze gesteld een paar maanden na aanschaf van de auto, toen ruim een jaar later is de nokkenas eruit geweest, en nu weer bijna een jaar later, wilde ik ze weer gaan checken/stellen, maar ik sla wel een jaartje over  :)

Ik stelde de vraag eigenlijk om het feit dat kleppen dus ook strakker kunnen gaan staan ipv losser, en dat merk je dus niet, en lijkt het me niet overbodig om dit te checken, ivm verbrande kleppen.

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: februari 15, 2017, 12:42:10 »
Met mn vorige motor (2E-E) gingen we voor t het eerst kleppen stellen na ruim 200k km en ze stonden allemaal nog goed.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: februari 15, 2017, 14:36:48 »
Niets om me druk om te maken dus, moet wel zeggen dat de mijne wel gesteld moesten worden toen ik hem net had, maar dat kan ook verkeerd zijn gedaan door de vorige eigenaren natuurlijk.

Offline Evjatar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: februari 15, 2017, 14:59:11 »
Nog niet goed kunnen beoordelen eigenlijk, heb ze gesteld een paar maanden na aanschaf van de auto, toen ruim een jaar later is de nokkenas eruit geweest, en nu weer bijna een jaar later, wilde ik ze weer gaan checken/stellen, maar ik sla wel een jaartje over  :)

Ik stelde de vraag eigenlijk om het feit dat kleppen dus ook strakker kunnen gaan staan ipv losser, en dat merk je dus niet, en lijkt het me niet overbodig om dit te checken, ivm verbrande kleppen.

Beter te los dan te strak, los hoor je tenminste..

Offline pph

• SCH forum member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: februari 15, 2017, 15:45:29 »
Niets om me druk om te maken dus, moet wel zeggen dat de mijne wel gesteld moesten worden toen ik hem net had, maar dat kan ook verkeerd zijn gedaan door de vorige eigenaren natuurlijk.

Moet zeggen dat ik ook wel behoorlijk verschil merk in hoe de motor nu loopt, veel rustiger.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: februari 15, 2017, 16:25:09 »
@ Evjatar, ja dat klopt, je kan ze beter maar iets horen, dan weet je zeker dat ze niet te strak staan.

@ pph, motor kan er zeker anders door gaan lopen ja.