Auteur Topic: Jaapio's Starlet P9 :)  (gelezen 48874 keer)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: Jaapio's Starlet P9 :)
« Reactie #325 Gepost op: januari 29, 2018, 19:01:11 »
Verbaast me niets :)

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #326 Gepost op: januari 29, 2018, 19:10:28 »
Mij eigenlijk wel een beetje.... afgelopen jaar erg weinig gedaan aan de Starlet.

Alle tijd en energie is gaan zitten in de Corolla....

Afgelopen weekend bv stuurhuis vervangen door een Toyota monteur..

:o

Pas geleden onder de MR2 nog een sportkat gezet met Kees en Mark  :rofl: :rofl:

En nu zat de apk eraan te komen. Binnenkort wel de jaarlijkse beurt nog doen.

Maar ben blij dat de betrouwbaarheid van een Starlet weer heeft gezegevierd...  ;D ;D
Alvast een super goed nieuwjaar gewenst..... :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #327 Gepost op: januari 29, 2018, 19:44:32 »
Je hoeft er ook niet ieder jaar onder te gaan liggen om hem door de Apk te krijgen toch ;D, als ie voorgaande jaren goed is bijgehouden kun je het onderhoud best een jaartje overslaan, of je moet er heel veel mee rijden?

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #328 Gepost op: januari 30, 2018, 06:21:53 »
Daar heb je wel een punt.  ;)

Even gekeken en zie nu dat we net geen 4900km ermee gereden hebben. Das niks ;D

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #329 Gepost op: januari 30, 2018, 17:15:09 »
das nie zoveel nee, en ja, de betrouwbaarheid speelt natuurlijk ook een rol, een Starletje kan wel een jaartje zonder vertroeteling :)

Ik heb aan de mijne ook al 2 jaar (25.000km) niets gedaan wat onderhoud betreft (op een nieuwe accu na dan).......maar het begint nu wel weer te jeuken, dus dit jaar is ie weer aan de beurt :P

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #330 Gepost op: januari 30, 2018, 17:18:01 »
als het gaat jeuken zou ik wel even controleren op ongedierte in je auto  :P
'91 Si R.O.S.
'88 P7 1.0

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #331 Gepost op: januari 30, 2018, 17:25:20 »
Maak je geen zorgen, schoon is ie wel ;D

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #332 Gepost op: januari 31, 2018, 19:13:20 »
als het gaat jeuken zou ik wel even controleren op ongedierte in je auto  :P

Wantsen ? :twisted:
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #333 Gepost op: december 21, 2018, 06:39:25 »
Uche uche….wat stof weg kuchen hier.  ;D ;D

Starletje still going strong. Van december vorig jaar tot nu maar 3660km ermee gereden…. Huidige km stand 164403.

Eergisteren maar het eea vervangen. Af en toe een hoop gepiep vanuit het vooronder. Beide multiriemen vervangen. En dan viel me toch op dat het beestje wat erg langzaam op temperatuur kwam.  Thermostaat ook maar vervangen en waarachtig snel en netjes op temperatuur nu. Thermostaat was de eerste nog.
Luchtfiltertje nog redelijk schoon en kan na wat uitblazen er nog wel even tegenaan. Olie prima. Rest van de vloeistoffen ook.

Tja meer heb ik er niets over te vertellen eigenlijk. :P

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #334 Gepost op: januari 19, 2019, 06:56:31 »
Volgende maand moet de starlet gekeurd worden.

Aangezien er niet echt veel mee gereden is met de starlet heb ik een jaar oliewissel uitgesteld.
Laatste oliewissel was op 12-1-2017 bij een km stand van 156777.
Nu er 164950km op het klokkie staat, er dus maar 8173km in 2 jaar mee gereden is, toch maar een oliewissel gedaan gisteren. Wederom een originele toyota oliefilter en castrol olie. Vind die lekker hahaha….

Als dan toch de auto op de brug staat maar alvast een kleine  apk blik erop werpen. Zo te zien is alles apk waardig maarrrrrrrr…..we zien toch wel dat de remblokken al aardig dun beginnen te worden. Ook aan de schijven kan je zien dat die er al wat werk op hebben zitten maar zien er nog apk waardig  uit. Mmmmm….of alles maar nieuw zetten?
Verlichting is 100%..... ruitenwissers wil ik sowieso nieuw ondanks ze niet kapot zijn. De rechterkant wilt wel eens wat streepjes trekken. Uitlaat tot aan de demper is wel wat roestig maar nog hard.

Vier jaar geleden had ik al eens wat oppervlakkig roest behandeld en dat heeft goed gewerkt zo te zien. Toch zie ik dat ik het nu wel weer eens mag gaan doen op bv de tank. Het is minimaal maar wil het wel zo houden. Staalborstel erover, roestomvormer erop en dan tectyl.

Volgende week een klusje in de planning.

Offline WesleyVDL

• SCH forum member
  • **
  • Remember me for who I am, not what I did.
« Reactie #335 Gepost op: januari 22, 2019, 00:02:41 »
@Jaapio,

Waar heb je die spatlappen gekocht als ik vragen mag? Verder mooi bakkie, heb zelf ook een rode P9.
Remember me for who I am, not what I did.

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #336 Gepost op: januari 22, 2019, 07:07:03 »
Spatlappen heb ik destijds van Vincent (Hof Car and Parts) gekocht als ik me niet vergis  ::) :shades:

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #337 Gepost op: januari 24, 2019, 19:02:59 »
Zo dan, was me een starlet dagje wel hoor. Heerlijk weertje ook….bbbbbrrrrrrrr….  :o

Tijdje terug al de thermostaat vervangen en die doet het super nu. Tevens ook beide multiriemen vervangen. Omdat volgende maand de starlet op keuring moet het eea even na gekeken en dan zien we dat de remblokjes voor wel heel dun geworden zijn.

Vandaag dus de bedoeling om de remblokken voor te vervangen. Dan ook maar eens de trommels achter eens loshalen om te kijken hoe dat uit ziet. En ook nieuwe ruitenwissers. Voor alle zekerheid maar ook de remschoenen voor achter mee genomen, je weet maar nooit hè.

Klusje van niks eigenlijk….of????

Anyway, Starlet op de brug, alle wielen eraf en let’s go. Ook maar meteen wat extra onderhoud aan de remklauwen doen nu we toch de boel los hebben liggen. Als eerste de linker kant. Alles is mooi gangbaar. Tja die klauw heb ik 2017 vernieuwd. Dan de rechterkant en dan…… beide pennen muurvast. Huh….merkte je zo niks van tijdens het remmen. Die klauw had ik in 2015 vervangen. Best snel eigenlijk maar goed, die pennen motten eruit.
En dan zien we weer de boosdoener, keramisch vet, dat witte goedje zeg maar. Pen mooi op geschuurd en waar de pen in moet ook opgeschuurd. De andere pen ook muur vast. Na heel wat gedoe zien we hier de mede boosdoener. Nog nooit gezien maar de pen is gewoon gescheurd.

Wie bied dan uitkomst?
Juist Vincent van hofcarandparts. Hij kon me een goede pen leveren. Top. Ook deze kant mooi schoon gemaakt, met goed vet ingevet en in elkaar gezet. Voorkant klaar.

Nu de trommels eraf halen. Dat denk je dan, niet los te krijgen. Wat we ook deden, er moest grof geweld aan te pas komen. Beide kanten. In de trommel was een randje aan gesleten en daar bleven de remschoenen achter haken. Als eenmaal één trommel los is zien we een ijzer ringetje los erin liggen. Ringetje afkomstig van de kering, hhhhmmmm…. Snel op weg twee nieuwe keringen halen.
De remschoenen waren voor 50% nog goed, of voor 50% versleten, tis maar hoe je het bekijkt. Tja, we hebben ze toch voorhanden dan maar gewoon nieuw zetten. En ook meteen die keringen vernieuwd.

Gassiemeine, dus de remmetjes zijn weer helemaal up to date……zo zie je maar….even wat onderhoud…ahum

Tja, was wel nodig hè…. Haha

Nog nooit zo iets gezien en dat bij een remklauw die 4 jaar oud is en net geen 21000km gestreden.

Achterremmetjes ook weer helemaal 100%. Maar goed dat we de boel eens open hebben gemaakt.

Binnenkort gaat die op keuring.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #338 Gepost op: januari 25, 2019, 10:43:17 »
Welk merk remklauwen was dat? Dan koop ik die niet!

Daarbij, de achterremmen moet je terug stellen, dan pak je de trommel er zo vanaf. Nu heb je misschien de lagers en keerringen en vanalles beschadigd door het lomp te doen. Leer voor de volgende keer. Daarbij als de trommels zo'n diepe groef hebben, dan is het beter die ook te vervangen.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #339 Gepost op: januari 25, 2019, 18:48:02 »
Hhmmm heb even gezocht naar de bon maar het merk van die remklauw staat er niet op…..

Tja je hebt daar wel gelijk in maar dan moet je wel bij dat stelwieltje kunnen komen. In de trommel zit geen gaatje om aan het stelwieltje te komen. Zou niet weten hoe je dan wel aan dat stelwieltje moet komen dan??
Opstand randje was niet zo heel erg maar net genoeg om de trommel er niet af te krijgen. Heb wel overwogen om er nieuwe op te zetten maar op zich zagen de trommels er nog best goed uit eigenlijk.
Ik moet zeggen dat de Starlet nu een stuk beter remt.

Vandaag nog alle wielen opnieuw laten balanceren en uitgelijnd.
Komende zomer echt eens op zoek naar een setje zomerwielen. Rij al vier jaar zomer en winter op winterbanden….oeps …. Maar goed in de zomer wordt er dan ook erg weinig mee gereden.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #340 Gepost op: januari 25, 2019, 19:13:53 »
Vanaf de achterkant. In de ankerplaat zit een ovaal gat, daar kun je met een schroevendraaier in.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #341 Gepost op: januari 25, 2019, 19:19:32 »
 :o ::)

Dat meen je niet .....

Goeie tip..... weet ik het voor een volgende keer.

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #342 Gepost op: januari 31, 2019, 21:49:06 »
Morgen de Starlet op APK.

Niks mis mee zou je zeggen na alle werkzaamheden van afgelopen tijd toch!

Ik laat de laatste tijd de APK door een bevriende Toyota monteur doen. Gewoon omdat het kan en omdat het makkelijk is. Dus ook nu. Vanavond de Starlet naar hem toe gebracht en hij neemt de Starlet morgen mee naar zijn werk voor de keuring. En morgenavond halen we um weer op.
Wat hij dan meestal doet is al van te voren alles nakijken, zo ook vanavond.
Dan krijg ik een whatsapp. Een foto met de tekst “APK afkeur”

Remslang schuurt langs de schokbreker!!!! Hoe kan dat nou? Probleem is al meteen opgelost door het beugeltje wat te verbuigen. Pppppfffffff…. Maar nu de Starlet toch op de brug staat rijd ik er even naar toe. Mazzel dat we drie auto’s hebben hè hahaha… MR2 in Raalte, Starlet op de brug, dan maar even de GTSi aanslingeren….wat overigens met moeite ging na een tijdje stil staan. Iets met kou en lang stilstaan.
Ik wilde wel eens zien hoe dat uitziet….het rubbertje op de ankerplaat van de achterwielen….

En kijk es an….daar is die dan haha…..
dan verteld de monteur dat ook de stekker van de lambdasonde los lag.

Werkelijk, het spookt.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #343 Gepost op: februari 01, 2019, 08:50:30 »
Als de Lambda los hngt krijgt je toch een CEL?
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline jaapio

• SCH forum member
  • **
« Reactie #344 Gepost op: februari 28, 2019, 14:04:24 »
En vandaag weer eens een Starlet momentje.  :ermz: :shades:

Al lange tijd had de Starlet last van een bekend kwaaltje aan de bestuurderstoel. Gebroken, gescheurde wang.  :blink: :?

Vind maar eens een nette leuning hè!

Toevallig kwam Vincent een stoel tegen op een sloperij. Zo vies als wat maar wel heel.  :?

Lekker fris stoeltje niet! Baaahhhhhh…….maar wat vies is kan je schoon maken.  :cheer:

Dat heb ik vanmorgen eens gedaan. En nu hebben we weer een frisse, nette, hele leuning. :shades:

Dit alles onder het toeziend ook…..nou…toeziend oog??? Van Bertju  :J :heilig:

« Laatst bewerkt op: februari 28, 2019, 14:10:23 door jaapio »