Na een dagje knoeien heb ik eindelijk mijn P7 met 1.0 motor goed afgesteld. Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten om het goed te doen. Doe je het niet precies zo, dan loopt ie niet of niet goed.
Het gaat om het vervangen van contactpunten. Hiervoor moet je de verdelerkap demonteren (klemmen los) en laat de kabels aan de verdelerkap zitten. Haal de rotor van het asje door te trekken.
Draai de twee schroefjes los waarmee het contactpuntje vast zit en pak hem eruit. Het draadje wat eraan zit zit vast onder het boutje dat naar de buitenkant van de ontstekingunit zit. Dat moertje (sleutel) 8 draai je iets los en kun je het draadje los halen.
Monteren gaat in omgekeerde volgorde, draadje weer op z'n plek en moertje 8 vastdraaien. Dan het contactpuntje ongeveer op zijn plek manoeuvreren en let op het kleine draadje dat rechts zit, dat moet bij onder het schroefje van het contactpuntje en dat draadje mag de buitenkant van de verdeler niet raken. Draai deze niet te vast.
Dan pak je een voelermaatje en een sleutel 19, met de sleutel 19 draai je aan de krukas tot het asje met de 4 nokjes (die tegen het contactpuntje aan moeten komen) met de vlakke kant naar het nokje van het contactpuntje staat. De afstand tussen de vlakke kant van de as en het nokje van het contactpuntje moet 0,45mm zijn. Dit is een grove afstelling. Draai nu beide schroefjes van het contactpuntje vast.
Zet de rotor terug en klik de verdelerkap weer vast. Probeer nu te starten (choke enz.) als je het goed gedaan hebt start de auto en kunnen we de contacthoek meten. Start de auto niet, dan heb je iets fout gedaan en moet je opnieuw proberen.
Waarom de contacthoek meten? En hoe doe ik dat? Ik heb het gedaan met mijn multimeter van 10 euro, deze heeft een DWELL functie en die staat voor de contacthoek. Waarom meten we dat? Omdat deze meer zegt dan die 0,45mm die we net hebben gedaan. De contacthoek moet 52graden zijn +-3 graden. Dit kun je meten door de multimeter op de goede stand te zetten en de zwartekabel op de massa te houden en de rode kabel op de min van de bobine te houden. Dan geeft de multimeter een waarde weer, bijvoorbeeld 60 dat betekend dat de contacthoek 60 graden is. Hierdoor zal de auto niet helemaal netjes lopen. De regel is:
Contacthoek te groot: punten te krap
Contacthoek te klein: punten te wijd
Dus zul je ze iets bij moeten stellen. Hoe dichter je bij de 52 graden zit hoe beter. Als je er zeker van bent dat ze goed staan kun je met een stroboscooplamp de vervroeging afstellen.
De vervroeging stel je af door de stroboscooplamp aan te sluiten op de plus en min van de accu en de signaaldraad op de eerste bougiekabel (de meest linkse) Vervolgens richt je de lamp op de krukaspoulie en zie je als alles goed is het hapje dat uit de poulie is ergens tussen de 0 en 10 die afgebeeld is op de distributiekap. Bij de 1.0 motor is het de bedoeling dat je dit stationair doet. Het toerental mag maximaal 950 toeren zijn met warme motor. De vacuumslangen op de vervroeger moeten eraf en afgedopt zijn (dop je ze niet af, dan gaat de motor erg hoog stationair lopen). Dan moet de vervroeging 5 graden zijn (dus precies tussen de 0 en de 10) bij max 950 toeren.
Je kunt met een sleutel 12 het boutje van de ontstekingsunit los draaien en de hele unit iets verdraaien tot hij goed staat. Staat hij goed, dan draai je de bout weer vast.
Dit is alles. Als je alles goed hebt gedaan dan moet je starlet nu goed lopen, in ieder geval als de rest van de onderdelen in goede staat is (verdelerkap, rotor, bougies, bougiekabels en condensator).
Mochten er vragen zijn dan hoor ik het wel. Ik zal dit topic binnenkort aanvullen met foto's.