Auteur Topic: Afstellen contactpunten starlet P7 1.0  (gelezen 3330 keer)

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
Afstellen contactpunten starlet P7 1.0
« Gepost op: februari 19, 2014, 17:32:08 »
Na een dagje knoeien heb ik eindelijk mijn P7 met 1.0 motor goed afgesteld. Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten om het goed te doen. Doe je het niet precies zo, dan loopt ie niet of niet goed.

Het gaat om het vervangen van contactpunten. Hiervoor moet je de verdelerkap demonteren (klemmen los) en laat de kabels aan de verdelerkap zitten. Haal de rotor van het asje door te trekken.

Draai de twee schroefjes los waarmee het contactpuntje vast zit en pak hem eruit. Het draadje wat eraan zit zit vast onder het boutje dat naar de buitenkant van de ontstekingunit zit. Dat moertje (sleutel) 8 draai je iets los en kun je het draadje los halen.

Monteren gaat in omgekeerde volgorde, draadje weer op z'n plek en moertje 8 vastdraaien. Dan het contactpuntje ongeveer op zijn plek manoeuvreren en let op het kleine draadje dat rechts zit, dat moet bij onder het schroefje van het contactpuntje en dat draadje mag de buitenkant van de verdeler niet raken. Draai deze niet te vast.

Dan pak je een voelermaatje en een sleutel 19, met de sleutel 19 draai je aan de krukas tot het asje met de 4 nokjes (die tegen het contactpuntje aan moeten komen) met de vlakke kant naar het nokje van het contactpuntje staat. De afstand tussen de vlakke kant van de as en het nokje van het contactpuntje moet 0,45mm zijn. Dit is een grove afstelling. Draai nu beide schroefjes van het contactpuntje vast.

Zet de rotor terug en klik de verdelerkap weer vast. Probeer nu te starten (choke enz.) als je het goed gedaan hebt start de auto en kunnen we de contacthoek meten. Start de auto niet, dan heb je iets fout gedaan en moet je opnieuw proberen.

Waarom de contacthoek meten? En hoe doe ik dat? Ik heb het gedaan met mijn multimeter van 10 euro, deze heeft een DWELL functie en die staat voor de contacthoek. Waarom meten we dat? Omdat deze meer zegt dan die 0,45mm die we net hebben gedaan. De contacthoek moet 52graden zijn +-3 graden. Dit kun je meten door de multimeter op de goede stand te zetten en de zwartekabel op de massa te houden en de rode kabel op de min van de bobine te houden. Dan geeft de multimeter een waarde weer, bijvoorbeeld 60 dat betekend dat de contacthoek 60 graden is. Hierdoor zal de auto niet helemaal netjes lopen. De regel is:

Contacthoek te groot: punten te krap
Contacthoek te klein: punten te wijd

Dus zul je ze iets bij moeten stellen. Hoe dichter je bij de 52 graden zit hoe beter. Als je er zeker van bent dat ze goed staan kun je met een stroboscooplamp de vervroeging afstellen.

De vervroeging stel je af door de stroboscooplamp aan te sluiten op de plus en min van de accu en de signaaldraad op de eerste bougiekabel (de meest linkse) Vervolgens richt je de lamp op de krukaspoulie en zie je als alles goed is het hapje dat uit de poulie is ergens tussen de 0 en 10 die afgebeeld is op de distributiekap. Bij de 1.0 motor is het de bedoeling dat je dit stationair doet. Het toerental mag maximaal 950 toeren zijn met warme motor. De vacuumslangen op de vervroeger moeten eraf en afgedopt zijn (dop je ze niet af, dan gaat de motor erg hoog stationair lopen). Dan moet de vervroeging 5 graden zijn (dus precies tussen de 0 en de 10) bij max 950 toeren.

Je kunt met een sleutel 12 het boutje van de ontstekingsunit los draaien en de hele unit iets verdraaien tot hij goed staat. Staat hij goed, dan draai je de bout weer vast.

Dit is alles. Als je alles goed hebt gedaan dan moet je starlet nu goed lopen, in ieder geval als de rest van de onderdelen in goede staat is (verdelerkap, rotor, bougies, bougiekabels en condensator).

Mochten er vragen zijn dan hoor ik het wel. Ik zal dit topic binnenkort aanvullen met foto's.
« Laatst bewerkt op: december 04, 2014, 12:48:11 door SkaBla »
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
Re: Afstellen contactpunten starlet P7 1.0
« Reactie #1 Gepost op: februari 19, 2014, 18:19:51 »
Bedankt Pim,

Een duidelijke uitleg.
Ik zou graag een foto zien van hoe de "Dwell" functie op de multimeter vermeld staat; wat voor symbool of zo.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #2 Gepost op: februari 19, 2014, 18:28:02 »

Mijn simpele metertje heeft het. En ik moet zeggen het werkt echt heel goed :)
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
« Reactie #3 Gepost op: februari 19, 2014, 19:07:02 »
Dat is inderdaad een leuke functie.
Mijn nog simpelere Aldi-metertje heeft hem jammer genoeg niet   :P

Offline Evil Genius

• Admin
« Reactie #4 Gepost op: februari 19, 2014, 19:35:33 »
Zit een verschil in waar de multimeter voor bedoelt is. Automotive multimeters hebben deze functie wel, multimeters voor electrotechniek niet zo simpel is het.

Jij hebt deze Pim? UNI-T UT105 (kost zo'n 40-50 incl. BTW)

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #5 Gepost op: februari 19, 2014, 20:31:57 »
Ik heb de HoldPeak hp7608

Offline Evil Genius

• Admin
« Reactie #6 Gepost op: februari 19, 2014, 21:02:54 »
Ah ok plaat je wat je eerder liet zien is van het type wat ik noemde vandaar. Heb zelf een fluke 115c (c staat voor chinese markt geen imitatie wel gewoon origineel) maakt ze alleen een stuk goedkoper maar geen garantie in de eu. Maar doet het al een paar jaar prima. Maar die is specifiek voor electro doeleinden niet automotive.

Offline toooyotha

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: februari 19, 2014, 21:07:42 »
Leuk metertje. Binnenkort gaat er electronic ignition op de carina dus niet meer nodig. Dwell angle is gewoon de tijd dat contacten gesloten zijn zodat bobine tijd heeft spanning op te nemen.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #8 Gepost op: februari 20, 2014, 19:37:17 »
Ik ken die functie ook niet, zal eens kijken op mijn fluke multimeter
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #9 Gepost op: februari 20, 2014, 19:53:47 »
Ja super handig ding en niet duur. De kabels zijn wel een beetje cheap, maar die heb ik vervangen voor "profi" kabels van een ander merk. Het display heeft achtergrond verlichting, dus je kunt ook in het donker werken. Je kunt er zelfs temperatuur mee meten :)

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #10 Gepost op: februari 20, 2014, 20:02:00 »
Verlichting en temperatuur meter heeft de mijne ook, er zit ook een megger functie op, dat zie je niet op veel multi meters.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline 86EP70white

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: december 23, 2017, 10:01:23 »
Mag toch nog wel even gezegd worden: Ondanks dat ik een vraagbaak heb is deze online handleiding soms toch nog wel heel handig. Waarvoor dank, Skabla. Contacthoek op 52.5, vervroeging op 5 graden en gaan met die banaan O:)

Heb zelf ooit een multimeter uit de VS laten komen, bijzonder fijn ding met bijna elke gewenste functie.
'86 Toyota Starlet P7