Auteur Topic: Vermogen P9 upgraden met corolla ECU  (gelezen 2658 keer)

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
Re: Vermogen P9 upgraden met corolla ECU
« Reactie #25 Gepost op: juni 12, 2013, 17:41:34 »
Zou dat verschil niet ook in onderhoud zitten?

@Twenty4seven, geen zin om daarmee te prutsen, gewoon benieuwd naar het verschil tussen de onderdelen. Maar jij zegt dat een Mapsensor en ECU op elkaar afgestemd moeten worden? Met andere woorden bij de corolla ECU hoort ook de corolla Mapsensor?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Twenty4seven

• SCH forum member
  • **
  • Blergh!!!!!
« Reactie #26 Gepost op: juni 12, 2013, 21:20:06 »
Wat ik 100% weet.. Toen ik een 4efe map sensor aan mijn 2e-e knupte wou die niet eens starten. ( weerstand waarde gemeten op de sensor was anders.

Toen eentje van een mr2 geprobeerd met test stekkertjes aangesloten maar hiermee starte die ook niet. Hier was ook een andere weerstands waarde.

Toen eentje van een andere starlet 2e-e geprobeerd en hier liep die wel op.

Een map sensor is eigenlijk een regelbare weerstand die wordt aangestuurd door lucht ( vacuum )

Hoe harder je zuigt  :P aan het kleine gaatje hoe hoger de weerstand. en vice versa

De weerstands waarde is in lijn gecalibreerd/afgestemd aan de ecu. Er zijn map sensoren die diezelfde calibratie hebben en dus uitwisselbaar zijn. Maar de verloop lijn van de weerstand in de map sensor kan verschillen. ( zo kun je bijv wel de auto starten maar als je gas geeft valt die uit )
Of je moet de auto vol gas starten om zo diezelfde weerstands waarde te krijgen die in lijn loopt met de afgestelde ecu.

De 2e-e map sensor heeft 3.6 Ohm en wordt aangestuurd door 5v ecu spanning.. De 5v gaat dus langs die weerstand heen en wordt zo terug gestuurd naar de ecu maar vertaald, het voltage met die variabele weerstand. 1volt is enorm rijk en 5v is enorm arm.. Kort gezegt leest de ecu de map sensor continue uit. En geeft meer of minder brandstof. Ik kan met mijn potmeters zelf de voltage regelen. En dus kiezen arm of rijk  handig als je modificaties hebt. of een laag co wil tijdens de apk, of te grote injectoren hebt. ( piggyback )

Als je hier een andere map sensor aansluit die standaard gemeten 4.5 ohm is. Kun je de auto misschien starten of helemaal niet en zal uit eindelijk niks kloppen van de doorgegeven voltage naar de ecu.

Eigenlijk zou je vermogen mis kunnen lopen "als een andere map sensor het uberhaupt doet"

Te rijk / te arm. in de diagonaal lopende grafiek van de weerstand.

Dit is dus hetzelfde als de geprogrammeerde ecu vervangen met een andere.
Going.......

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #27 Gepost op: juni 12, 2013, 21:27:17 »
heeft een 2e-e of 4e-e een map sensor?!

dat heeft toch alleen de 4efte?
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #28 Gepost op: juni 12, 2013, 21:32:56 »
Nee joh, alle injectie motoren hebben een mapsensor. Het verschil met de turbo is dat die een mapsensor heeft die ook overdruk kan meten, en niet alleen vacuum zoals de mapsensoren van de atmosferische motoren

@Twenty4seven Helder, wat je dus zegt is dat de 2E en 4E mapsensoren andere waardes afgeven en je de mapsensor moet hebben die bij de ECU hoort, omdat ie anders nooit goed kan afregelen.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #29 Gepost op: juni 12, 2013, 21:38:49 »
ok weer wat geleerd... :P
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Twenty4seven

• SCH forum member
  • **
  • Blergh!!!!!
« Reactie #30 Gepost op: juni 12, 2013, 21:56:34 »
Nee joh, alle injectie motoren hebben een mapsensor. Het verschil met de turbo is dat die een mapsensor heeft die ook overdruk kan meten, en niet alleen vacuum zoals de mapsensoren van de atmosferische motoren

@Twenty4seven Helder, wat je dus zegt is dat de 2E en 4E mapsensoren andere waardes afgeven en je de mapsensor moet hebben die bij de ECU hoort, omdat ie anders nooit goed kan afregelen.

Dat klopt.. ook wat jij zegt met overdruk. Komt omdat een Turbo blaast. en een niet turbo ZUIGT  :P  toyota ecu's hebben eeprom geheugen kun je niks mee is vast gebrande software in de mega grote chip kan niet missen als je de ecu deksel eraf haalt :P

Maaaaar als de waardes niet teveel afwijken kan hij erop lopen. Maar dan alles behalve correct.

M.U.V
Als je een economische hybride hebt. ( schijnt dat de toyota prius enorm kansloos arm is afgesteld )
als je hierop een andere map sensor monteert waarbij de ecu dan meer brandstof injecteert omdat de weerstands waarde meer is, dat je dan wel bij bepaalde punten stukken meer vermogen hebt. Maarja voordat je dat allemaal uitgefiguliert hebt ben je wel ff zoet! En ook op een hybride pruis kan een turbo  ;D

ps. Je hebt ook motoren met  AFM, beginnende map principe. maar das een totaal ander soort injectie regeling. ( mechanische klep die een schuif weerstand bedient old skool dus )
Going.......

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #31 Gepost op: oktober 12, 2017, 13:23:16 »
Interessant, ik kwam de corolla ECU weer tegen laatst. Ik zal eens uitzoeken wat het verschil in weerstandswaardes is tussen de MAF/MAP sensor van de 2E-E en 4E-FE

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #32 Gepost op: oktober 12, 2017, 13:50:36 »
De 89420-12090 is de MAP/MAF sensor die bij de Corolla 88pk ECU hoort.

Offline onnaj

• SCH forum member
  • **
« Reactie #33 Gepost op: oktober 13, 2017, 12:52:26 »
Voor wat betreft de Corolla ECU weet ik dat deze sowieso een klopsensor gebruikt. Als deze niet aangesloten is zal de motor denk ik niet goed lopen. Hij meet dan oneindige weerstand terwijl als de motor niet pingelt, hij 0 weerstand meet. Ik weet ook niet of de ontsteking wat anders is, maar dacht van niet.

Dus kabeltje trekken voor de klopsensor en sensor gebruiken dan zou het moeten lukken.

Feit blijft waarschijnlijk wel dat de ECU pinout heel anders is en je dus heel veel om moet steken. Dat valt, vind ik persoonlijk, nog erg tegen om goed te doen. Stekkertjes gaan dan wel eens wat losser zitten waardoor je soms minder contact krijgt
EP71 1.3 XL 20.000 km Haslbeck!

SOLD Toyota Celica 20V