Auteur Topic: Import... wat doet de euro tov ander valuta?  (gelezen 12192 keer)

Offline Calavera

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 7171
  • RaceChinees
Import... wat doet de euro tov ander valuta?
« Gepost op: juli 25, 2012, 01:02:50 »
Allen,

voor de geinteresseerden even een kort stukje mbt import info op het gebied van ontwikkeling van wisselkoersen. Ik ben geen econoom oid, maar heb genoeg jaren spullekes uit buitenland gehaald met andere valuta.

Hou rekening mee met de huidige tijd van de PLeuro. Als we de huidige ontwikkelingen kijken valt de euro echt naar een diepte punt.
Vergeleken met de dollars koers, britse pond, en japanse yens... (tevens onze grootse handelslanden voor de import van de spullekes)

Voorheen kon ik plaatjes direct linken. Naar de koersverloop in de afgelopen jaren, maar nu ze allemaal interactief doen, kan ik het niet meer linken.

Ik zal hieronder samenvattend wat cijfers neer donderen over de afgelopen 5 jaar mbt JPY

Diegene die me al langer kennen weten dat ik daar jarenlang voor SCH parts heb geimporteerd. Vorigjaar ben ik hier mee gestopt omdat het niet meer te doen is. Maar hieronder algemeen info voor als mensen iets willen hebben, en niet realiseren waarom alles zo idioot duur is.

Reden waarom ik dit stukje meegeef is vanwege opmerkingen die ik zo nu en dan lees mbt wel niet duur van spullen uit buitenland.

Vergeet niet dat dit een hobby is, en niet ons leven  (mag ik hopen). Als iemand een kanaal heeft waarbij anderen het voordeliger kunnen krijgen, prima. We proberen het voor elkaar goedkoper te krijgen, bijv dmv groupbuys oid.


« Laatst bewerkt op: juli 25, 2012, 01:19:06 door Calavera »
"...One lean, mean, Roest-machine..."

Offline Calavera

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 7171
  • RaceChinees
Re: Import... wat doet de euro tov ander valuta?
« Reactie #1 Gepost op: juli 25, 2012, 01:03:05 »
Huidige cijfers.

JPY
Peildatum 25 juli 2007   1 euro = 164 yen
Peildatum 25 juli 2012   1 euro = 94 yen tevens huidig dieptepunt
Hoogtepunt 23 juli 2008 1 euro = 170 yen

Verschil hoogte en diepte punt is maar liefst 76 yen. Dit betekent dat in 4 jaar tijd (hoogte punt 2008) een EURO waardedaling of YEN waarde stijging van 80,8% als je uitgaat van de hoogste punt vs laagste punt.

Ik had veel beter kunnen investeren in de YEN dan in investeren in import voor hier :P Dan had ik bakken kunnen verdienen, zoveel rente krijg ik op geen enkele spaarrekening.
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2012, 01:20:18 door Calavera »
"...One lean, mean, Roest-machine..."

Offline Calavera

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 7171
  • RaceChinees
Re: Import... wat doet de euro tov ander valuta?
« Reactie #2 Gepost op: juli 25, 2012, 01:11:22 »
Met de huidige 'crisis' in europa zal de euro nog verder gaan dalen tov andere valuta.

USD
Je merkt intussen dat de USD ook stuk sterker staat.
Laatste gegeven meende ik 1 euro = 83 dollarcent. of wel 1 USD is 1,21 EUR.
Ook niet bepaald van je of het. Schommelingen met de USD is wel stuk meer. Maar blijft wel iets meer stabieler in waarde. (wat je stabiel mag noemen maargoed, vergelijkenis met JPY... I rest my case)


GBP
De GBP wordt langzaam aan weer een sterkere munt, of de euro wordt zwakker. Ik ben zelf van mening dat de pleuro geen f#ck meer waard wordt (maar intussen wordt in NL wel alles duurder)
Mooiste jaar voor 'ons' was 2009 waarbij de pond en euro bijna 1 om 1 stond. 1 jan 2009 was de koers 1 euro = 97 pence! 1 GBP = 1,02 euro

Op dit moment staat de GBP op 78 pence per euro. INV. 1 GBP = 1,29 euro!!

Als je dit simpel al kijkt is de pond in 3 jaar tijd voor ons met 30% duurder geworden.


"...One lean, mean, Roest-machine..."

Offline Calavera

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 7171
  • RaceChinees
Re: Import... wat doet de euro tov ander valuta?
« Reactie #3 Gepost op: juli 25, 2012, 01:29:21 »
Dit zijn tevens GIRALE koersen waar ik het nu over heb.
Hou rekening mee dat Chartale koersen hoger liggen. Daarmee wordt bedoelt, de koers die je krijgt bij de wisselkantoren.

De girale koersen heeft betrekking tot echt handel in valuta.
Zelfs paypal (ebay company) maakt gebruik van CHARTALE koers. dan kunnen ze er nog meer aan verdienen.

de standaard 4,1 % en de wisselkoers winsten.
"...One lean, mean, Roest-machine..."

Offline Michel_M

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2381
  • グランツァ V
Re: Import... wat doet de euro tov ander valuta?
« Reactie #4 Gepost op: juli 25, 2012, 02:39:24 »
Yup, was een goede tijd voor import, maar nu niet meer inderdaad.  :P
Denk dat we dieptepunt van euro t.o.v. andere valutas nog niet bereikt hebben, zal uiteindelijk wel weer omhoog gaan, maar niet meer naar 1 USD/1.50 EUR, 1GBP/1 EUR waardes etc.
Speelgoed: Toyota MR2 (2004), Starlet Glanza V (1996) & Aprilia Tuono 1000 R (2007)

Offline Rage

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 14307
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
Re: Import... wat doet de euro tov ander valuta?
« Reactie #5 Gepost op: juli 25, 2012, 07:28:25 »
good old times inderdaad. import zal steeds minder gaan gebeuren met dit soort prijzen :(
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline sd075

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 827
Re: Import... wat doet de euro tov ander valuta?
« Reactie #6 Gepost op: juli 25, 2012, 08:17:18 »
Mooi informatief topic Q!
Schept echt wat duidelijkheid.

Offline RicoW

  • Registered Trader
  • ******
  • Berichten: 2847
  • Skyline From Hell
Re: Import... wat doet de euro tov ander valuta?
« Reactie #7 Gepost op: juli 25, 2012, 16:29:57 »
Good old times idd :)
Toen ik m'n Glanza kocht stond de pond nagenoeg gelijk met de euro.. :)

Offline pph

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 989
Re: Import... wat doet de euro tov ander valuta?
« Reactie #8 Gepost op: juli 25, 2012, 19:53:59 »
Inderdaad zeer bedankt voor deze info  :)
Zat stiekempjes plannen te maken om een leuke auto te halen uit Engeland maar ik vertrouwde de koers al niet helemaal.
Dat is dan nu echt wat te gortig.

Offline Rodger Jason

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 15714
  • When's the next race?
    • http://www.formuleracing.nl
Re: Import... wat doet de euro tov ander valuta?
« Reactie #9 Gepost op: juli 31, 2012, 11:38:54 »
Voordeel is wel dat wagens in de uk ook hard zijn gedaald qua waarde. Een aston martin kost nu nog maar 29k....  :ermz:

Offline NaviNL2005

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2703
Re: Import... wat doet de euro tov ander valuta?
« Reactie #10 Gepost op: juli 31, 2012, 13:07:52 »
Hoop auto's zijn elders inderdaad een stuk goedkoper dan hier, en het aanbod is vaak ook beter/meer.
Tesla Model X 100D - EP71S 4E-FTE
Tesla Model S 85 - Sold
AE82 GT 4AGTE @ 133.9 WHP - 179NM - Sold.

Offline SkaBla

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 18109
    • Onderdelen lijst
Re: Import... wat doet de euro tov ander valuta?
« Reactie #11 Gepost op: juli 31, 2012, 13:18:03 »
En wat te denken over de opties. In nederland krijg je vooral kale auto's zonder luxe. Dat is in duitsland / engeland wel anders
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)