Auteur Topic: Waar versnellingsbakolie bijvullen bij de 2E-E?  (gelezen 8839 keer)

Offline Guillaume

• SCH forum member
  • **
    • Showroom van m'n P8.
Re: Waar versnellingsbakolie bijvullen bij de 2E-E?
« Reactie #25 Gepost op: juni 13, 2011, 22:34:04 »
De bout had gisteren een metalen ring er tussen gekregen, maar toen lekte deze. De olie was toen wel boven het vulpunt.

Vandaag toch maar weer naar de garage gegaan. Toen is de bout eraf gehaald en stroomde er geen olie uit, dus de olie was al gezakt tot onder het vulpunt.

Er is toen een rubberen ring in plaats van de andere ring gezet. Maar nu, nadat ik een stuk heb gereden, lekt ie nog steeds bij dat vulpunt. Bout kapot? Verkeerde ringen?
P8, 6m6 groen, 15" 195/45 wheels, 40mm lager, adj. panhard, getint glas, spoiler, kouki's, more  => www.starlet-forum.nl/index.php?topic=15220.0

Offline Evjatar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #26 Gepost op: juni 13, 2011, 23:20:32 »
Zo'n rubberen ring kan snel gaan lekken, wordt wel warm daar, en ik gok dat ze geen rubber hebben gebruikt wat daar heel goed tegen kan. Dan gaat ie daar weer op lekken. Zou inderdaad ook kunnen dat je bout kapot is, maar dat lijkt me stug als er gewoon mee omgegaan is, tenzij ze bij de garage hebben lopen rammen (die dingen kunnen nogal vast zitten).

Naar de garage gaan en zeggen dat ze alles goed inspecteren, dus de bout en het gat waar die in moet. Plus dat ze goede ringen plaatsen, van koper of vergelijkbaar spul. Niet meer van rubber in ieder geval.

Offline Calavera

• Admin
  • RaceChinees
« Reactie #27 Gepost op: juni 14, 2011, 15:14:07 »
lamaar... klaar mee.
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2011, 20:45:14 door Calavera »
"...One lean, mean, Roest-machine..."

Offline Evjatar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #28 Gepost op: juni 14, 2011, 15:59:29 »
De topicstarter geeft ook aan dat het uit meerdere plekken komt. Zie eerste post van guilame.

Ik zeg toch duidelijk dat het kan zijn dat de ring niet meer goed afdicht, en dat een nieuwe ring kan helpen?
Er staat ook niet dat het gaat lekken omdat de olie hoger zit dan het vulpunt. Ik zeg dat er dan dus teveel olie in de bak zit, aangezien wordt aangeraden om het te vullen Totdat het er uit komt lopen, en dan niet meer verder vullen.
De koperen ring kan het probleem zijn, maar inderdaad ook de bout zelf.
Dan heeft iemand er hard aan lopen draaien of onvoorzichtig mee gedaan als de draad kapot is.

Offline kasper02

• SCH forum member
  • **
  • Vrrroem!
    • Webalbum
« Reactie #29 Gepost op: juni 14, 2011, 16:08:36 »
Er kan ook gewoon vuil tussen hebben gezeten dus dat hoeft niet eens door onvoorzichtigheid te zijn. Wij hadden laatst een lekke ademluchtfles doordat miniscule metalen restjes van een brandje tussen de fles en de afdichter was gaan zitten. Hier is vervolgens aan gedraaid wat allemaal krassen aan de binnenzijde heeft veroorzaakt en waardoor dus lucht kon ontsnappen!
P7 '88
P9 '99

Offline Guillaume

• SCH forum member
  • **
    • Showroom van m'n P8.
« Reactie #30 Gepost op: juni 14, 2011, 17:42:18 »
Excuses, ik had het inderdaad onduidelijk opgeschreven. De situatie als volgt:

1. Hij lekt nu inderdaad maar vanaf één punt: Vanaf het vulpunt van de versnellingsbak.
2. De bakolie is nu tot onder het vulpunt.
3. Het vulpunt is dicht door middel van een bout, en bij die bout zit nu een rubberen ring. Er zat eerst een koperen ring, maar toen lekte het ook.
4. Het lekt nog steeds.
5. De lekkage treed op als ik een stuk ga rijden. Als ik dan stil sta lekt het nog even na en daarna stopt het met lekken.  Logisch ook, omdat de olie tot onder dat punt zit.

Ik waardeer jullie meningen enorm, ik zit er nog steeds mee en maak me eigenlijk nog steeds zorgen als ik de auto in stap, wetende dat ik ga lekken als ik ga rijden. Helaas moet ik wel rijden, moet elke dag op en neer (55km in totaal) naar werk.

Het klinkt dus als een beschadigde bout? Insane, kun jij dan voor de nieuwe bout en koperen ring zorgen? Gewoon langs de dealer, daar zullen ze het vast wel hebben, zal wel 5 euro kosten ofzo. Dan gaan we zaterdag naar die DHZ garage en vullen we nog wat bakolie erin om de gelekte olie weer aan te vullen (ik heb nog 150ml). Nieuwe bout erin, nieuwe ring ertussen en dan kijken of het nog lekt.

Als het dan alsnog lekt, heeft iemand dan een tip wat voor soort kit er nodig is om dat dicht te kitten? En moet de kit dan op de schroefdraad van de bout gezet worden, en daarna de bout erin draaien? Of moet de bout er eerst in en daarna daaromheen kitten?
P8, 6m6 groen, 15" 195/45 wheels, 40mm lager, adj. panhard, getint glas, spoiler, kouki's, more  => www.starlet-forum.nl/index.php?topic=15220.0

Offline toooyotha

• SCH forum member
  • **
« Reactie #31 Gepost op: juni 14, 2011, 19:46:42 »
Ik zou de peilbout eruit draaien en sealen met hydraulic sealant van Loctite.

Offline 1nsan3

• SCH forum member
  • **
  • wat moet ik hier neerzetten dan
    • Hyves
« Reactie #32 Gepost op: juni 20, 2011, 19:39:27 »
En we gaan weer verder. Oude bout vervangen door een nieuwe van de dealer. Die past niet hoor... Oude bout gebruikt met nieuwe pakking van de dealer, lekt nog steeds. Nog opties mensen?
eat, sleep, toyota

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #33 Gepost op: juni 21, 2011, 08:10:13 »
hoezo past die bout niet?!

terug naar de dealer gaan, en zeggen dat die bout niet past? :?
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Guillaume

• SCH forum member
  • **
    • Showroom van m'n P8.
« Reactie #34 Gepost op: juni 21, 2011, 10:01:15 »
Ja, echt klote. Ik baal als een stekker, vooral omdat er inmiddels toch al een halve liter uit is gelekt en het nu nog steeds lekt.  :'(

Het is niet de juiste bout (die voor het vulpunt). Waarschijnlijk is het de bout voor het gat waar je de bak kan legen..

Ik heb hier trouwens een schematische weergave gekregen van de Toyota dealer (klik erop om groter te maken):

Ik denk dat ik bout 33101A en pakkingring 33101C nodig heb... en dat ik helaas 33104 en 33104A heb gekregen. (of zie ik het verkeerd?)  :N
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2011, 10:56:19 door Guillaume »

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #35 Gepost op: juni 21, 2011, 10:45:26 »
Klopt
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #36 Gepost op: juni 21, 2011, 10:50:28 »
 :J voor wat betreft welke bout je moet hebben, welke bout je gekregen hebt weet ik niet :P
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline 1nsan3

• SCH forum member
  • **
    • Hyves
« Reactie #37 Gepost op: juni 21, 2011, 17:17:21 »
Kom net van de dealer. Deze zegt dat het gewoon de juiste bout is, maar in die tap blijft ie een beetje losbungelen, terwijl de oude bout er wel ingedraaid kan worden. Maar de man van de dealer zegt dat die andere bout dan niet origineel is en ze dan wat dikkers derin gedraaid zouden kunnen hebben. Wat nu doorstuntelen met de oude bout of met de nieuwe bout wat doen of een grotere bout zoeken en die derin schroeven, zodat die zichzelf tapt
eat, sleep, toyota

Offline KooolaNL

• SCH forum member
  • **
  • Hurry up noob microwave
    • PPP
« Reactie #38 Gepost op: juni 21, 2011, 17:36:56 »
wat een verhaal is dit aan het worden :O
bij mij was het bout eruit oude olie eruit nieuwe erin  en bout weer terug en no leaks afaik 
jammer dat jij er pech mee hebt  O:)

mischien de oude recyclen en iets van loctite draad erop proberen te doen

succes iig
Life is divine chaos, Love is life, Fall into life, Fall in love, Embrace it, Breathe, And enjoy the ride

Offline Guillaume

• SCH forum member
  • **
    • Showroom van m'n P8.
« Reactie #39 Gepost op: juni 21, 2011, 17:39:05 »
Ik vind het echt bullshit gewoon. Dit was de eerste keer dat de bakolie ververst is. Weet jij waar die "boutcentrale" is waar die Turk het over had? Want een nieuwe bout is denk ik wel noodzakelijk, als ik me zo die verbogen boutkop weer in m'n gedachten me terughaal.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #40 Gepost op: juni 21, 2011, 17:56:56 »
Anders vloeibare pakking?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Guillaume

• SCH forum member
  • **
    • Showroom van m'n P8.
« Reactie #41 Gepost op: juni 21, 2011, 18:04:13 »
Dat hadden we geprobeerd in de plaats van die ring. Het hielp niet.

Hadden we die vloeibare pakking anders rondomhet schroefdraad moeten smeren?

Ik lees nu positieve verhalen over teflon tape en loctite 542, om dat op de schroefdraad te zetten. Teflon is bestand tegen 342 celcius, plus lost niet op in olie. Loctite 542 is volgens mij wat mr. fix-it bedoelde met loctite hydraulic seal.

Maar dan nog maak ik me zorgen om de boutkop, die is niet meer plat (wat de reden is dat hij de pakking niet egaal tegen de bak duwt) maar verbogen.

Even improviseren, maar zo is de bout normaal: ==||  .. en zo is de bout nu: ==(|   

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #42 Gepost op: juni 21, 2011, 18:13:25 »
Dan moet je hem zowiezo vervangen, maar hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Want die bout is best lomp en groot, die krijg je niet zomaar gaar

Offline 1nsan3

• SCH forum member
  • **
    • Hyves
« Reactie #43 Gepost op: juni 21, 2011, 18:19:36 »
Als het aan die kop moest liggen kon die nieuwe bout er gewoon ingedraaid worden, Daar is die nieuwe te klein voor. De oude bout draait er wel in, maar blijft lekken. Gister volgens de dealer de verkeerde pakking meegekregen te hebben. Vandaag wel de goede mee.
eat, sleep, toyota

Offline Guillaume

• SCH forum member
  • **
    • Showroom van m'n P8.
« Reactie #44 Gepost op: juni 21, 2011, 18:24:16 »
Don't ask me  :P, ik ben er niet aan gaan draaien. Maar goed, het is nou eenmaal gebeurd, shit happens en het was natuurlijk niet de bedoeling. Ik had alleen gehoopt dat het niet zo'n probleem zou opleveren. Ben al 4x hoopvol naar huis gereden, en 4x balend op de bank gezeten.

Poging 1: normale metalen ringetje als pakking.
Poging 2: rubberen ring als pakking.
Poging 3: vloeibare pakking
Poging 4: nieuwe bout  .. oude bout, maar met koperen ring als pakking. Schijnbaar de verkeerde koperen ring ( .wtf.).

Morgen poging 5: andere koperen ring als pakking, met ook teflon tape om schroefdraad op de oude bout. (Misschien nog dat Insane een andere bout kan vinden bij de sloop of die boutcentrale?)

Offline kasper02

• SCH forum member
  • **
  • Vrrroem!
    • Webalbum
« Reactie #45 Gepost op: juni 21, 2011, 19:15:18 »
Klinkt flauw maar heb je een andere dealer/garage al eens overwogen? Het klinkt alsof die er namelijk ook weinig verstand van heeft!
P7 '88
P9 '99

Offline Guillaume

• SCH forum member
  • **
    • Showroom van m'n P8.
« Reactie #46 Gepost op: juni 21, 2011, 19:27:29 »
Het is niet flauw hoor. Maar het was niet begonnen bij een dealer, we hebben het zelf gedaan.

Plaatje bij het praatje, dit ligt er onder de auto een uur nadat ik 25 km heb gereden (foto van vandaag).

Ook tijdens het rijden lekt het natuurlijk, ik schat 100-200ml (€ 2 - €4) per rit dat ik nu weglek.

Offline kasper02

• SCH forum member
  • **
  • Vrrroem!
    • Webalbum
« Reactie #47 Gepost op: juni 21, 2011, 19:30:11 »
Ik bedoel ook niet dat het daar is begonnen. Maar ik heb volgens mij gelezen dat de dealer zegt dat het lekker normaal is en dat hij nu verkeerde onderdelen mee heeft gegeven. Zou bij mij niet heel veel vertrouwen wekken.
P7 '88
P9 '99

Offline Guillaume

• SCH forum member
  • **
    • Showroom van m'n P8.
« Reactie #48 Gepost op: juni 21, 2011, 19:32:56 »
Ja klopt, ik heb ook geen vertrouwen in die dealer waar Insane is geweest. (Was het die van Pijnacker of die van Rotterdam Ommoord?) Daar ga ik ook nooit terug. Misschien dat Insane het kan proberen bij een andere dealer of sloop.

Offline 1nsan3

• SCH forum member
  • **
    • Hyves
« Reactie #49 Gepost op: juni 21, 2011, 19:34:57 »
De eigenaar van de DHZ garage zei dat.... De dealer heeft gister een verkeerde pakking meegegeven, van rotterdam ommoord. De bout komt van pijnacker af. Dealer van ommoord zegt dat de bout van pijnacker goed is, terwijl hij alleen naar de bout heeft gekeken
eat, sleep, toyota